Har fiber nu men vet inte vilken internetleverantör jag ska välja?

Permalänk

Har fiber nu men vet inte vilken internetleverantör jag ska välja?

Som titeln säger har fiber nu men vet inte vilken internetleverantör jag ska välja? Jag kan i stort sett välja mellan alla internetleverantörer men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Dyrast är inte alltid bäst och billigast är inte alltid prisvärdast är nåt jag lärt mig. Vilka internetleverantörer inom fiber är smidigast att ha att göra med och är minst krångel, problem med? Sen kan hjag passa på att fråga avd som är en lämplig internethastighet tänkte skaffa 100/100 eller är det för dåligt nuförtiden? Tänkte mest ha det till att spela spel online, använda Onedrive, Spotify och kolla Youtube. Men även kanske kolla någon film på Viaplay eller liknade. Viktigt för mig att det är laggfritt. Kanske även kan tänka mig börja streama på Twitch.

Saken är den att det kommer vara flera som använder internet här hemma genom mobiler, datorer.
Sen tänkte jag även ha TV kanaler och vanlig telefon via fiber.

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming: Jag slår alltid ett slag för Telia. Prismässigt i överkant men bäst peering, stabil fiber, ingen CGN och bra support enligt min erfarenhet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Som titeln säger har fiber nu men vet inte vilken internetleverantör jag ska välja? Jag kan i stort sett välja mellan alla internetleverantörer men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Dyrast är inte alltid bäst och billigast är inte alltid prisvärdast är nåt jag lärt mig. Vilka internetleverantörer inom fiber är smidigast att ha att göra med och är minst krångel, problem med? Sen kan hjag passa på att fråga avd som är en lämplig internethastighet tänkte skaffa 100/100 eller är det för dåligt nuförtiden? Tänkte mest ha det till att spela spel online, använda Onedrive, Spotify och kolla Youtube. Men även kanske kolla någon film på Viaplay eller liknade. Viktigt för mig att det är laggfritt. Kanske även kan tänka mig börja streama på Twitch.

Saken är den att det kommer vara flera som använder internet här hemma genom mobiler, datorer.

Vi har växlat mellan T3 och Bredband2 de senaste två åren pga olika erbjudanden. Båda fungerar klockrent, schyst support och de har låg responstid. Jag bor dock i centrala Stockholm ifall det har någon betydelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har Ownit genom bostadsrättsföreningen, har aldrig haft nå problem

Permalänk
Medlem

Jag har haft först BBB via min BRF (fick 1 Gbit/s av dem istället för 100/100, de måste kopplat igång fel tjänst eller något) och nu har min BRF Comhem och tyvärr får jag "bara" de 100/100 som jag ska ha. Helt ärligt så märks noll skillnad förutom hastigheten då. Båda ger 1-2ms och full adverserad hastighet. Det som skiljer är väl kundsupporten, men det brukar vara korta köer (<2 minuter) till både BBB och Comhem fiber support.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Själv slår jag ett slag för Bahnhof bara pga deras integritets policy, de flesta ISPs är stabila och de gånger det är problem är det oftast med fiberleverantören, dvs stadsnätet och inte ISP.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag vill också så ett slag från Bahnhof!

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Hade valt Bahnhof om jag hade kunnat.

Hade undvikit BBB pga. negativa erfarenheter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Haft bahnhof via fiber sen 2008.
Haft korta stopp kanske 3ggr men det har inte varit bahnhof fel utan fel i utrustning som varit energibolaget som äger fiberns ansvar.

Före det mellan 00 - 08 hade jag BBB och inga problem där heller, men bbb var helt annat bolag på den tiden än vad det är nu känns det som.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Du skriver inte vilket stadsnät du tillhör eller om det är t.ex. IP-Only/Telia som har dragit in "öppet nät". Har bra erfarenheter av Bredband2 i Sollentuna stadsnät och har Ownit nu genom BRF, bägge har fungerat stabilt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har Ownit genom bostadsrättsföreningen, har aldrig haft nå problem

Samma här, otroligt stabilt och vänlig support. Fick ett extra publikt IP gratis när jag frågade. De var lite fundersamma men när jag sa att jag vilje lära mig mer om IT och nätverk lös han på andra sidan luren upp gav mig gladeligen ytterligare ett

Annars har jag hört mycket bra och Bahnhof och mycket dåligt om BBB.

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att 100mbit räcker gott och väl ifall man vill spara lite pengar. Har senaste åren delat lägenhet med 3 andra vuxna personer. Känner inte att det varit några problem med hastigheten på våran 100 lina. Men det ska medges att dom andra inte sitter och tankar mycket utan mest surfar och streamar video/musik osv.

Men visst, är 250mbit billigt så skadar det ju inte att fläska på lite

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara slå ett slag för Telia som jag har haft de senaste fyra åren. Vad jag vet har det varit ett avbrott som inte berott på att jag har strömavbrott i kåken. Kör 100/100 och får ut den hastigheten vid vilken tidpunkt på dygnet som helst. Bra ping. Som grädde på moset har jag haft samma IP-adress under hela tiden som jag haft Telia. Kanske inte alla som gillar det, men för mig har det varit en fördel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kör med Banhof, är riktigt nöjd både med supporten och med kvalitén.
Jag hade problem med fibret i min källare då just mitt uttag glappade i noden, en tekniker kom dagen efter och felsökte + bytte ut uttaget i noden.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Telia har ganska bra kampanjer just nu, binder du 12 månader så får du snabbare hastighet för samma pris.
Har fungerar stabilt för mig flera år med låg ping. Samt om man har både mobil telefon + Internet så får man ett gratis 20GB surf abb.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Bahnhof. Det finns många operatörer att välja mellan, men jag slår ett slag för Bahnhof då jag har goda erfarenheter av dom. De använder väldigt lite reklam i media till skillnad från exempelvis ComHem. De skickar väldigt lite info till kunderna, alltså endast nödvändig information som du som kund verkligen behöver. De har inga omfattande reklamkampanjer eller erbjudanden som skickas ut i drivor, bara det viktigaste.

Jag skulle kunna skriva mer om Bahnhof men det finns det andra trådar för. Telia är också värda att rekommendera, men de tar mer betalt kan jag tycka.

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Hur ofta är det strul hos själva leverantören? Sitter lite i samma sits och funderar på att hoppa på det billigaste 1gbit halva priset i 6mån erbjudandet. Det innebär en månadskostnad för mig på ca 370-400kr dvs vad jag tänkt lägga från början, sen efter 5-6mån kolla om någon annan har något annat erbjudande och hoppa på det.

Är det verkligen någon skillnad på de olika leverantörerna när det kommer till driften? iom alla går ju ändå över samma fiber (hos mig ip-only)

Permalänk
Medlem

Har du barn? välj då Bahnhof
Du vet inte alltid vad dina barn laddar ner eller upp,
med Bahnhof får du lite extra skydd.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Skaffa för guds skull inte Telia. Testa ring för att säga upp ett abonnemang, över 1 timma väntetid utan möjlighet till uppringning och varannan gång man kommer fram så lägger dem på. Går inte att säga upp via brev/i butik eller e-mail. Telia är värre än myggor att bli av med.

EDIT
Sitter i samma sits om 2 månader då jag köpt ny kåk med öppet fiber i. Kommer välja Bahnhof eller ownit. Bahnhof har ju bäst tänk vad det gäller integritet och är värt att sponsra enbart pga det. Ownit hade jag i en bostadsrätt i 2år med 1000/1000 fick 950mbit både upp o ner och under mina 2 år var internet inte nere en sekund. Sjukt bra att ha o göra med när man ringer till dem dessutom.

EDIT2:
Gör som jag, innan du tecknar ett abonnemang, ring och försök säga upp ett abonnemang hos dem innan så du vet om det är möjligt får du vänta över 15min i telefonkö byt företag. Jag var medlem i facket för en herrans massa år sedan, det gick bara att ringa och "säga upp" mellan 9:00-9:30 2 dagar i veckan. Med tanke på det jobbade kanske 5-6000 metallare på Scania i Södertälje vid den tidpunkten så gick det ju inte att komma fram då det säkert var ett par hundra som försökte och dom hade 1 eller 2 telefonreceptionister. Telia känns som att de sitter i samma båt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har valt bahnhof för deras integritets skydd. Det har varit uppe konstant sedan jag bytte för nåt år sedan.
Mycket mycket bättre än comhem som jag hade innan. Det nätet låg nere minst en dag i månaden.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har Comhem, 1 Gbit/s för 180 kronor per månad.
Priset är anledningen att jag stannar, supporten är hemsk.

Vid frågande om att avaktivera NAT / ge mig en publik adress: "Jag vet inte vad det är, jag har inte fått lära mig det på utbildningen brorsan."
Givetvis inte handläggarens fel, men säger väl ganska mycket om hur de ser på att utbilda sin personal på en teknisk support. Dock ska norrlänningen som jag talat med två gånger ha cred, han löste båda mina problem under 30 sekunder, efter jag redan talat i timmar med flera utav hans kollegor tidigare.

Har tidigare mycket goda erfarenheter av Stockholms Stadsnät om du har tillgång till dem. Supporten är alltid öppen, kompetent support.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@bandless: Hur lyckas du med det? Inte ens studenter får det så billigt.

Visa signatur

Permalänk

100Mbit upp räcker gott och väl. De flesta spel drar inte mer än max nån Mbyte uppkoppling (8Mbit) oftast inte äns hälften.

Vet att jag mätt upp med wow och några andra onlinespel och de drog typ 170Kbit uppkoppling men är några år sen så kanske högre krav nu men tippar på max de dubbla.

Upphastigheten spelar mest roll om du streamar men ändå brukar 100Mbit duga till vanlig 1080p 30/60hz.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Min BRF. Mycket förmånligt avtal. Nu är det att de mekaniska diskarna inte hänger med, what a time to be alive!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder Telia eftersom jag vill att tekniken ska gå framåt, dom har ju egna kablar till USA osv och är en backbone leverantör typ lol, jag är en spelare och amatör inom IT men lite vet man, var rätt nice när dom grävde ner bättre kablar till Frankrike eller vad dom gjorde så WoW gick från 250 ping till 30, bland annat Blizzard är Telia kund för dom gör ju mer än sälja bredband till svenska privatpersoner, Skanova är deras systerföretag. haft duster med Telia genom åren men ja som sagt, utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

@lasseTM: Min BRF. Mycket förmånligt avtal. Nu är det att de mekaniska diskarna inte hänger med, what a time to be alive!

Vad för hårddiskar har du som inte klarar 125 megabyte per sekund? o.o Till och med min externa via USB klarar det lätt

Permalänk
Medlem

Jag har haft T3 i snart 7år, men jag tänker byta till Ownit av olika anledningar. T3 har varit relativt billiga men samtidigt väldigt stabil, har i princip inte varit några allvarligare avbrott på dessa 7år. Däremot så är deras kundportal helt värdelös, man måste ringa dom för att få något gjort och dom har ej e-faktura. Däremot har dom Epost-faktura, funkar som det låter: du får ett mail med en länk till fakturan på deras kundportal, den kostar 25kr mot för deras vanliga pappersfaktura på 39kr.

Dom ändrade dessutom i sina avtal så att avgiften för flertaler tjänster blev billigare, men dom ändrade aldrig avgiften som dom tog ut av mig. Dom åtgärdade dock detta när jag ringde, men det var ren slump att jag snubblade över informationen och ringde upp för att kolla vad som hade hänt. Inget som skedde per automatik med andra ord.

Men utöver dessa mer eller mindre negativa delar så har dom som operatör aldrig strulat med tekniken. Tror nog att du kan välja vilken som helst och bli hyffsat nöjd. Dom mindre operatörerna kanske har lite mindre personal att hantera peering delen, men jag tror att inom Sverige så är peeringen mellan operatörerna mer eller mindre densamma.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: De har ett par år på nacken!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur utbudet ser ut. I "mitt" nät är det krav på 1mån uppsägningstid och ingen bindningstid, så det är ju inte värre än att byta om man inte är nöjd. Har kört på bb2 i 6mån nu med utlovad hastighet och utan avbrott, var dock lite orolig då de har varit/är kända för tveksan support. Man kan dock säga upp sitt abb online på "mina sidor".

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Dr.Mabuse: Skaffa för guds skull inte Telia. Testa ring för att säga upp ett abonnemang, över 1 timma väntetid utan möjlighet till uppringning och varannan gång man kommer fram så lägger dem på. Går inte att säga upp via brev/i butik eller e-mail. Telia är värre än myggor att bli av med.

Har redan Telia och kommer definitivt inte byta bort kvalitén på tjänsten för den eventualiteten att jag inte kan ringa när belastningen är som minst, dvs tidigt på dagen.
Vidare har Telia alltid varit frikostiga med byte av hårdvara, kreditera tjänster retroaktivt samt att de alltid varit hjälpsamma vid flytt - något t.ex. Bahnhof inte kunde ställa upp på. Bahnhof kunde inte flytta mitt abonnemang, de vill att jag skulle teckna nytt och alltså betala för två... pff. Skitföretag som värnar lika mycket om den personliga integriteten som en kapitalist vill betala skatt. Det är PR och inget annat.

Sedan har vi ComHem som är som några j-a parasiter. Har man en gång haft med dem att göra bombarderas man av reklam och oönskade samtal över produkter som man inte vill ha. De vill ha en skriftlig begäran om reklamspärr från mig eftersom "jag varit kund tidigare får de kontakt mig... bla bla bla"...
BBB var väl ok förutom att de inte vill betala för sin peering så all trafik som skulle till Telias nät gick segt som f-n för oss som hade 10/10. Men det var länge sedan jag var kund hos dem så förhoppningsvis är det bättre idag...

Sensmoralen i denna historia är att du hittar skräckhistoier om alla operatörer - om man letar fel. Jag vill fokusera på vad man får och det var vad jag räknade upp i första inlägget. Sedan kan kvalitén variera geografisk och då får man ta den striden då.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net