Vinyl eller Digital "High End"? Bäst ljud? Inköpsråd...
Köpte Sennheiser HD800 hörlurar för några månader sedan...
Just nu har jag till datorn men tänkte reservera en lyssningshörna...
I dagsläget har jag alltså:
- Sennheiser HD800
- Asus Xonar Essence STU
- Samsung 55" 4K/HDR TV
- PLEX MediaServer (20 TB film och musik)
- EN hylla Blu-Ray (Film, enstaka musik blu-ray)
- 5 vinyler
Tills vidare har jag haft STU'n och HD800 vid datorn... Jag har tidigare också varit på demo och lyssnat på Essence III som i mitt tycke lät 10 gånger bättre än vad STU'n gjorde... Skulle inte påstå att STU är särskilt mycket bättre än STX. Men jag är lite tänd på tanken att köra vinyl istället för att uppgradera/ersätta STU'n... Då tänker jag att en Rega Planar 3 (2016) med en Audio Technica AT33PTG/II nål (eller något i samma prisklass) och en Primare R32 RIAA. Så kör jag det direkt i min STU utan att satsa på Essence III, då borde väl analogt ljud gå rakt igenom den??
Jag har inte så mycket vinyl i dagsläget, men det spelar inte lika stor roll... Jag kan investera i det på sikt. Men tror ni som är lite insatta... Blir ljudet bättre med Rega, Primare och en hygglig nål med HD800 än en BRA dac för 15 papp och köra genom min media server...? Nu menar jag inte rent vetenskapligt, vad som har bäst ljud kvalité utan vilken uppsättning som rimligtvis "låter" bäst...
I övrigt... Bör jag satsa på en vit eller svart Rega? Jag tänker att om jag vill ha en mogen stil på min inredning, kanske svart är lite mer ungkarl... Mitt ex sa det haha... Vuxen look = vit Rega? Håller någon med om det??
Först tänkte jag att jag kör HD800 till TV'n... Sedan tänkte jag att jag vill ha en separat lyssningshörna och kanske köra högtalare (2.0 eller 2.1) t.ex. ML Ethos med en ev. REL bas... På LÅNG sikt... Kanske upp emot en 5 års period innan det blir intressant. Så då kan jag köra vinyl i lyssningshörnan med HD800 och ML i vardagsrummet till film och digitala filer...
Vad tror ni om det? Bra setup?