Har du inte börjat handla med aktier eller fonder tycker jag du absolut ska välja öppna konto och depå på Avanza eller Nordnet även om sparräntan inte är toppen på deras tredjeparts-konton.
Sprid inte runt sparpengar på massa olika banker, det ger en bara huvudbry med konton överallt.
Standardförfarande är ändå att de som erbjuder högst ränta sänker den när de fått in mycket pengar för vanligt folk är inte benägna att flytta sparpengar när de väl förts över. Den där 1+% du tittar på kan mycket väl bli 0.4 om ett tag. Ju mer sparräntan avviker från genomsnittet desto större chans att den sänks till genomsnittsnivå!
Är du mer våghalsig kan du sätta en mindre del av dina sparpengarna i t ex Tessin eller Lendify med 6-9% ränta, men gör det med ett mindre belopp av dina sparpengar.
Hur som, det bästa vore om du kommer igång med ett fond och eller aktiesparande.
Behöver du pengarna inom närstående framtid ska de ej vara investerade på börsen eller i låsta sparkonton.
Eftersom du är datorintresserad och hänger här tycker jag du kan ha övergripande del sparat i fonder samt välja ut enstaka aktier och köpa för en liten del av totala sparkapitalet bland roliga bolag t ex Tobii, Intel, EA, Blizzard; Paradox, Starbreeze, AMD, Nvidia med flera vore kanske vägen att gå för dig.
Det är förstås en inlärningskurva för att köpa aktier som man måste ta sig igenom. Är du helt grön och har funderingar kan jag skriva ihop en del och skicka i pm.
Fonder not so much.