Alla fyndtips från mellandagsrean

Uppgradera rubbet eller kommer jag undan med några fåtal komponenter?

Permalänk
Medlem

Uppgradera rubbet eller kommer jag undan med några fåtal komponenter?

Haj!

Min nuvarande setup klarar de spel jag brukar spela utan några egentliga problem. Jag spelar främst Overwatch på 1080p upplösning (vilket räcker för mig, tror jag...) liksom några andra spel som jag inte har problem med att köra i full HD. Dock! BF1 har jag haft problem med sen det släpptes, där är jag tvungen att sänka allt till low för att det ska flyta på hyfsat. Jag spelar egentligen inte BF1 längre, men tänkte nämna att just den titeln haltar lite i min dator.

Själv tror jag att det är min trojänare i5 2500K som till slut flaskhalsar systemet. Jag vill spela de lite mer krävande spelen i höst, men har inget behov av att spela dem i ultra HD. Dock vill jag klara mig ett tag om jag skulle uppdatera.

Min nuvarande setup:
Core i5 2500K överklockad.
Asus P8Z68-V PRO
16 GB RAM
Asus GTX 970.

Som sagt, jag tror själv att processorn är flaskhalsen i systemet. Min fråga till er är: kan jag nå de prestandakrav jag har utan att behöva byta grafikkortet? Är beredd att byta ut moderkort samt processor för att få bort den flaskhalsen. Börjar också bli lite fundersam på om mitt nätagg, Corsair HX520, fixar nyare komponenter och att driva runt systemet.

Glömde lägga till min budget: vill såklart komma undan med mest pang för pengarna (tänk 2500K-taktiken), men vet att detta kan landa runt 4000-6000.

Permalänk
Medlem

CPU börjar nog bli dags att uppgradera. Grafikkortet klarar sig nog ett tag till så länge du håller dig på rimliga upplösningar

Permalänk
Medlem

En överklockad i5 2500K är ganska bra.
Tror inte den är flaskhalsen.

BF1 är ett krävande spel.
Jag tror att en uppgradering av grafikkortet vore rätt.
GTX 1070 eller GTX 1080

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

i min värd så funkar ju faktiskt dina delar fortfarande bra till allt i 1080p.
970 tuggar ju på utan problem i alla nya spel.

Jag hade köpt nytt mobo/rysen cpu i dagsläget och väntat något år med att köpa ny gpu.
Om du inte ska upp i upplösning men då spricker din budget för ett gtx1080.

Visst, dina fps kommer öka, men kommer det att uppskattas på en 1080p/60hz skärm? tveksamt

Permalänk
Inaktiv

@Clowncar Ditt 970 borde hänga med helt bra än så länge på 1080p då det är ungefär som ett 1060 och mitt 1060 har jag inte haft problem med än så länge i 1080p 😊 dock inte testat Bf1 måste jag kanske tillägga, men hade jag varit du så hade jag nog satsat på en Mobo, cpu och minne upgrade bara nu, sen senare uppgradera ditt grafikkort 😊 Är det någon som tycker jag är ute på villovägar så rätta mig.

Permalänk
Medlem

Byt till en 3770K och ett GTX980Ti/GTX1070, sen har du en maskin som klarar av det mesta riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för svaren!

4 för att byta CPU och 1 för att byta GPU. Så visst överslag för en ny CPU då. Nästa fråga är då vilken jag ska satsa på. Jag vill gärna ha en som liknar min 2500K, alltså hyfsat framtidssäker och håller ett par år framåt. Vad anser ni om moderkort och PSU, de behöver nog också bytas ut då förmodar jag?

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på folk som rekommenderar 1080. FPS per Krona är svindyrt.
köper du ett 480 580 1060 och sänker grafiken i BF1 från ultra till high så har du samma fps för minst halva pengen.

Skillnaden på ögongodis på high och ultra är riktigt låg.
https://www.youtube.com/watch?v=Fu9_AAeHrok

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Du behöver byta minnen till DDR4 om du byter upp CPU + moderkort.

Jag tycker att det är hugget som stucket om du ska välja AMD Ryzen eller Intel.
Om vi skulle ordna en omröstning här tror jag Ryzen skulle vinna.

Men Intel Core i7 är en mycket bra CPU.
Den håller garanterat mer än 2 år framåt.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Inaktiv

@Clowncar Såsom halojoy säger så skulle jag med satsat på en ryzen, kanske en 1600/1600x den lär hålla måttet ett tag sen om du känner att du vill ha något bättre om 3år så kommer de fortfarande ha samma socket. Intel är väldigt bra dom med. Men skulle jag köpa nytt så skulle det bli Ryzen i dagens läge. 😊 Du behöver isåfall byta moderkort och Ram med. Du behöver nog inte byta PSU men det är ju alltid skönare att ha ett nytt nätaggregat till ny dator.

Permalänk
Medlem

Har absolut varit inne på en Ryzen. Vilken intel skulle ni rekommendera? Börjar dra iväg lite när jag måste ha nya minnen också...

Permalänk
Medlem

Då, svävar mellan antingen en Ryzen 1600X eller en i5 7600K. Är det någon som har tips på ett bra och billigt mobo samt minnen till någon av dessa CPU:s, tänkte om man kan få ner priset några hundringar om jag köper "rätt" paket.

Permalänk
Medlem

hade aldrig lagt ut en krona på ny cpu när gpun är så "långsam" jämnfört med cpun... gissar att du ligger runt 4ghz med cpun?

tvivlar du på cpun kan du enkelt testa vad skillnaden är ifall du klockar ner cpun eller upp. gör samma med gpu & du kommer förstå att 970 är urgammal med 3.5gb bra ram. hade rekommenderat ett 980 TI eller 1070 så du märker stor skillnad. dvs minst 30-40% mer fps

Permalänk
Medlem

Haj!

Ja, 2500:n ligger runt 4,1GHz klockad just nu. En ny GPU skulle absolut kunna vara ett alternativ, mindre meck med att byta ut alla komponenter då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Haj!

Ja, 2500:n ligger runt 4,1GHz klockad just nu. En ny GPU skulle absolut kunna vara ett alternativ, mindre meck med att byta ut alla komponenter då.

då är inte cpun problemet, för en 2500k ska klara av att ha två 970 på stock utan att flaska. om man tror dom äldre testerna... så att du klockat ger dig inte mer fps tyvärr ,)