Rädda data från trasig HDD själv?

Permalänk
Medlem

Rädda data från trasig HDD själv?

Hej!

Har en hårddisk med ca 2TB data på som jag gärna skulle vilja kunna rädda på något sätt.

Har provat att "förvara den i frysen"-tricket men det gjorde ingen direkt skillnad.

Hårddisken "dog" för ca ett år sedan, Windows slutade helt plötsligt att känna igen den.

Nu om jag kopplar in den i snabb-uttaget på mitt chassi för hårddiskar så hör man att den varvar upp och Windows hittar hårddisken. Under ett kort ögonblick kan jag då se vilka filer/mappar som finns i "root" på hårddisken, men strax därefter så försvinner hårddisken igen. Upprepar jag proceduren så kan jag repetera ovanstående, en gång lyckades jag t.om att kopiera över ett par GB data till en annan disk innan disken "dog" igen.

Har inte kunnat felsöka den med något program i Windows eftersom den tappar anslutningen så fort den får börja "jobba" verkar det som.

Någon som har några förslag på hur jag kan göra? Känns sådär att lämna in den och betala flera tusen när jag inte riktigt är säker på vad som finns kvar att rädda på disken, men troligtvis finns där ju ett antal bilder m.m som jag inte kunnat kopiera. :/

Permalänk
Medlem

Fungerar inte frysen-tricken så är det nog inte mycket du kan göra själv. Eventuellt skulle du kunna byta kretskortet om du får tag på en EXAKT likadan donatordisk. Dock finner jag det mer troligt att det är någon motor någonstans som gett upp och då är det inte mycket du kan göra på egen hand. :/

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Kan passa på att nämna att disken det gäller är en Seagate Barracuda 2000GB, Model: ST2000DM001
Den var kanske MAX 5 år när den "dog".

Skrivet av Dracc:

Fungerar inte frysen-tricken så är det nog inte mycket du kan göra själv. Eventuellt skulle du kunna byta kretskortet om du får tag på en EXAKT likadan donatordisk. Dock finner jag det mer troligt att det är någon motor någonstans som gett upp och då är det inte mycket du kan göra på egen hand. :/

Fast tycker det är konstigt att den fungerar ett par sekunder och ibland någon minut, har inte hört några konstiga ljud heller vad jag kan minnas ifrån hårddisken.

Permalänk
Medlem

Det är bara du som avgör värdet på data i disken, men ju mer du använder den desto större är risken att den kraschar helt.

T.ex IBAS kan återskapa data, budget rekonstruktion koster 1300kr. Lite osäker om det är bara analys?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Hej!

Har en hårddisk med ca 2TB data på som jag gärna skulle vilja kunna rädda på något sätt.

Har provat att "förvara den i frysen"-tricket men det gjorde ingen direkt skillnad.

Hårddisken "dog" för ca ett år sedan, Windows slutade helt plötsligt att känna igen den.

Nu om jag kopplar in den i snabb-uttaget på mitt chassi för hårddiskar så hör man att den varvar upp och Windows hittar hårddisken. Under ett kort ögonblick kan jag då se vilka filer/mappar som finns i "root" på hårddisken, men strax därefter så försvinner hårddisken igen. Upprepar jag proceduren så kan jag repetera ovanstående, en gång lyckades jag t.om att kopiera över ett par GB data till en annan disk innan disken "dog" igen.

Har inte kunnat felsöka den med något program i Windows eftersom den tappar anslutningen så fort den får börja "jobba" verkar det som.

Någon som har några förslag på hur jag kan göra? Känns sådär att lämna in den och betala flera tusen när jag inte riktigt är säker på vad som finns kvar att rädda på disken, men troligtvis finns där ju ett antal bilder m.m som jag inte kunnat kopiera. :/

Notera en sak dock!
All form av "jag försöker själv" minskar all chans att rädda det med professionell firma. Så om du väl nu bestämt dig för att "försöka själv", är du helt beroende på att själv lyckas, annars är data:n troligen borta också.

Om du kan få liv i den när den är kall... håll den iskall och kopiera allt du kan.

In i en påse, försluten och lufttom, in i frysen, och låt den ligga så den verkligen är iskall. Sedan ta ut och koppla in den och håll den iskall med frysklampar. Och kopiera allt du kan. Risken är stor att kondens kommer skada disken, men om du desperat ska göra det själv är det enda chansen om det är mekaniskt fel där kyla hjälper.

Att byta kretskort som @Dracc föreslår hjälper bara mot skador på det, och du måste lödda över EPromet (firmware mm) från den ena kortet till det andra, vilket inte är enkelt själv. Du måste också ha 100% identiskt revision och modell av kort.

Innan du dock börjar rota, ta en annan HDD och testa lite, så du "övar". En fungerande disk, som du kan leka och testa med... en gammal 40GB eller något räcker. Finns bra verktyg inom linux världen (test disk tex) som kan hjälpa dig rädda så mycket som möjligt, men du måste ha plats och veta hur du gör, innan du börjar pilla mer med din skadade disk.

@xxargs, @jookeer eller kanske @mrqaffe kan säkert hjälpa dig med hur testdisk fungerar. Av vad jag minns ska man kunna kopiera det i flera steg iaf, så du kan försöka "fortsätta" rädda mer data gång på gång.

Och slutligen... lär dig nu läxan och skaffa minst två HDD att lägga din viktiga data på...

Skrivet av MrBoXon:

Den var kanske MAX 5 år när den "dog".

Och HDD idag håller knappt 5 år.. ofta bara 2-3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Hej!

Prova med annat OS och se om den uppför sig likadant där, exempelvis Ubuntu Linux. (Boota från Live-USB eller CD)
Vill det sig väl, och disken håller sig igång ett tag kan du dessutom hinna göra en image-kopia av diskens layout med hjälp av ex. "Disks" (gnome-disk-utility), *imagen kan du sedan montera i läsbart läge så du slipper gå mot den krånglande fysiska hårddisken om du skall försöka rädda filerna.

4:e posten ovanifrån på nedan länk:
https://askubuntu.com/questions/19901/how-to-make-a-disk-image-and-restore-from-it-later#19910

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Det är bara du som avgör värdet på data i disken, men ju mer du använder den desto större är risken att den kraschar helt.

T.ex IBAS kan återskapa data, budget rekonstruktion koster 1300kr. Lite osäker om det är bara analys?

Jag har haft den liggandes i säkert lite drygt ett år, så jag ser redan datan som "förlorad". Men kunde vara kul om det gick att återskapa den. Känns ju så frustrerande att jag får upp den några sekunder och kan lista vilka mappar som finns i "root" men sedan inte kommer längre.

Skrivet av Paddanx:

Notera en sak dock!
All form av "jag försöker själv" minskar all chans att rädda det med professionell firma. Så om du väl nu bestämt dig för att "försöka själv", är du helt beroende på att själv lyckas, annars är data:n troligen borta också.

Om du kan få liv i den när den är kall... håll den iskall och kopiera allt du kan.

In i en påse, försluten och lufttom, in i frysen, och låt den ligga så den verkligen är iskall. Sedan ta ut och koppla in den och håll den iskall med frysklampar. Och kopiera allt du kan. Risken är stor att kondens kommer skada disken, men om du desperat ska göra det själv är det enda chansen om det är mekaniskt fel där kyla hjälper.

Att byta kretskort som @Dracc föreslår hjälper bara mot skador på det, och du måste lödda över EPromet (firmware mm) från den ena kortet till det andra, vilket inte är enkelt själv. Du måste också ha 100% identiskt revision och modell av kort.

Innan du dock börjar rota, ta en annan HDD och testa lite, så du "övar". En fungerande disk, som du kan leka och testa med... en gammal 40GB eller något räcker. Finns bra verktyg inom linux världen (test disk tex) som kan hjälpa dig rädda så mycket som möjligt, men du måste ha plats och veta hur du gör, innan du börjar pilla mer med din skadade disk.

@xxargs, @jookeer eller kanske @mrqaffe kan säkert hjälpa dig med hur testdisk fungerar. Av vad jag minns ska man kunna kopiera det i flera steg iaf, så du kan försöka "fortsätta" rädda mer data gång på gång.

Och slutligen... lär dig nu läxan och skaffa minst två HDD att lägga din viktiga data på...

Och HDD idag håller knappt 5 år.. ofta bara 2-3.

Provade som sagt med frysen, till en början ville windows inte ens hitta disken, den var tvungen att få värma sig någon minut innan det fungerade. Men tidmässigt så gjorde det ingen större skillnad på hur länge anslutningen till disken varade.

Skrivet av krigelkorren:

Prova med annat OS och se om den uppför sig likadant där, exempelvis Ubuntu Linux. (Boota från Live-USB eller CD)
Vill det sig väl, och disken håller sig igång ett tag kan du dessutom hinna göra en image-kopia av diskens layout med hjälp av ex. "Disks" (gnome-disk-utility), *imagen kan du sedan montera i läsbart läge så du slipper gå mot den krånglande fysiska hårddisken om du skall försöka rädda filerna.

4:e posten ovanifrån på nedan länk:
https://askubuntu.com/questions/19901/how-to-make-a-disk-image-and-restore-from-it-later#19910

Provade med någon Linux-dist men då ville den inte hitta disken när jag pluggade in den, och det gick inte att "rota" i Windows mapparna eftersom dem inte var kompatibla stod det något om när jag till slut lyckades få fram disken.

Permalänk
Medlem

Ett program som jag själv använt många gånger är Ultimate Restorer. Dock skulle jag rekommendera att köra det ett par gånger på en fungerande disk först så att du kan lära dig programmet då det tar lite tid. Kostar kanske $100USD men kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Utan misslyckande har man inte lärt sig något!

Använd andras misslyckande i så lär du dig mer utan att det kostar dig något.

Permalänk
Medlem

Pluggade in den i datorn och detta var vad CrystalDiskInfo han snappa upp innan hårddisken "disconnectade" igen, den snurrar dock fortfarande utan några konstiga ljud, men syns inte någonstans. :/

Permalänk
Medlem

(smart-info)

ser nästan ut som kretskortstrubbel - har flera WD-diskar som gett samma symtom innan de skrotas.

---

Om man kan få liv i den kortare tider - används ddrescue /dev/sdx filnamn_på_diskimage_stor_lagringsutrymme loggfil.

/dev/sdx är då typiskt /dev/sdb i de flesta fallen - kolla i förväg med lsblk

loggfil som tredje filnamn är jätteviktig - det är denna som håller reda på vad som är läst och inte läst, utan den så börjar det från början var gång man provar.

med loggfilen slösar ddrescue inte tid på sektorer som redan är läst och finns på mottagardisken redan (som jättefil) utan ägnar tid å det som inte är läst ännu - den hoppar också över trasiga sektorer hyffsat intelligent och spenderar inte tid på dem förrän så mycket det går av disken redan är inläst.

ddrescue är också relativt säker - skriver inte av misstag i rå format mot en disk (som '/dev/sda' ) och skriver över den - man måste forcera med flaggor innan man kan skriva mot block-enheter som alla diskar är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Provade med någon Linux-dist men då ville den inte hitta disken när jag pluggade in den, och det gick inte att "rota" i Windows mapparna eftersom dem inte var kompatibla stod det något om när jag till slut lyckades få fram disken.

Exakt, bara du lyckas se den fysiska disken i "Disks" programmet så räcker det för att skapa en image-fil (som du lägger på en frisk och fungerande hårddisk). I mitt exempel syftar jag dock på Ubuntu Linux 16.04 LTS då det kan skilja sig i programuppsättning beroende på Linux distro.

-Du bör inte montera disken och rota runt i mapparna, då den fysiska disken antagligen sjunger på sista versen håller jag fast vid rekommendationen att du gör en image-fil (ett annat ord för image-fil i sammanhanget är "byte-kopia") av hela disken via programmet gnome-disk-utility. Programmet kopierar exakt alla sektorer den kan läsa på disken oavsett, -ingen vanlig copy-paste funktion alltså.

Du kan sedan montera den skapade image-filen av hårddisken, köra recoveryprogram mot den och du rota runt bäst du vill utan att riskera att den fysiska disken brakar samman och infon försvinner för alltid, då har du fortfarande alternativet kvar att lämna in den fysiska disken till professionell firma om du bedömer ev. filer du inte lyckats kopiera från image-filen är värt att rädda.

Edit: Metoden syftar på vad @xxargs beskriver dock med annat program kallat ddrescue, ovasett vad du använder bör det vara bättre än att rota runt på en disk med tveksam livslängd.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.