Installera win 10 på annan hårddisk utan skiva, hur ska jag göra ?

Permalänk
Medlem

Installera win 10 på annan hårddisk utan skiva, hur ska jag göra ?

Hej !
Först och främst, jag är helt oduglig när det kommer till datorer, Men jag har precis köpt ett upgraderings kit till mina dator: CPU, moderkort, ram och en SSD. Jag har windows 7 (crackad) på en HDD nu men vill som ha windows på mina nya SSD och jag orkar inte hålla på med mer crackade versioner så jag tänkte köpa windows 10 från microsofts hemsida. Så det jag undrar nu är i vilken ordning jag ska börja, ska jag börja med att byta ut all hårdvara, eller ska jag upgradera till windows 10 först. vet inte riktigt hur jag ska göra med tanke på att jag inte har en skiva med windows på.
Super tacksam för att hjälp jag kan få !

Permalänk
Medlem

@Rymdhund:

1. Ladda ner Windows 10 till en bootbar (FAT32) USB.
2. Montera ihop dina nya komponenter
3. Koppla endast in din nya SSD (ej din gamla HHD).
4. Boota från din USB i BIOS och installera Windows på SSDn.
5. Koppla in din gamla HDD.

Har jag missat något eller är otydlig så får någon annan gärna hjälpa till.

Förtydligande
Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Du ser först till att ladda ner dit köpta win10 och skapar en bootbar usb.
Byt all din hårdvara, installera windows från din bootbara usb.
Under installationens gång formaterar du din gamla win7 disk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv

1. Gör backup på alla viktiga filer du behöver
2. Lägg in Windows 10 på ett USB-minne med detta program.
3. Byt all hårdvara
4. Boota från USB-minnet och installera Windows 10
5. Återställ eventuella filer du behöver från din backup

Permalänk
Medlem

Vilken typ av licens hade du tänkt köpa? För jag tror inte du behöver hålla på med uppgradering om du nöjer dig med en "ren" installation.

Så i rätt ordning behöver du ordna hem installationsmedia, det gör du här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ta hem verktyget, med det kan ska ladda hem iso-fil, eller bränna skiva/skapa installationsmedia på usb-minne.

Därefter när detta är klart stänger du ner burken och byter ut dina komponenter.

Första uppstarten kör du med enbart med den nya SSD:n inkopplad, installerar windows på den.
När detta är klart har windows förhoppningsvis hittat egna drivare för det mesta, brukar endast återstå att ta hem grafikdrivare, och eventuellt ljuddrivare.

Sen stänger du ner burken och kopplar in den gamla disken, tar backup på det du vill spara, och formaterar den för annat bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

3. Koppla endast in din nya SSD (ej din gamla HHD).

Det här är en viktig punkt, Windows har en tendens att sprida ut sig över flera diskar annars, det kan ställa till med en massa skit längre fram.