Fiber uppkoppling 250/250 eller 500/500

Permalänk

Fiber uppkoppling 250/250 eller 500/500

Hej!

Efter många år med bahnof har jag valt att säga upp mitt avtal med de efter att jag upplevt väldigt mycket problem på sistone.

Har tidigare använt 100/100 till ett ps4, en box (streamingbox) chromecast, ipad, laptop samt även 6-7 mobiltelefoner som alla används ganska flitigt i snitt och märker att det verkligen inte räcker till med 100/100 längre. Har därför valt att uppgradera mig samt byta leverantör då bahnof oftast har dålig uppkoppling där jag bor (sundsvall), problemet är att jag inte är så värst kunnig inom detta område därav söker jag hjälp här.

Ownit eller Arkaden (ett lokalt bolag) är de två bolagen som jag fastnade för på grund av pris och omdömen. Min fråga är egentligen räcker 250/250 för att surfa snabbt och smärtfritt eller bör jag ta och välja 500/500 som för mig utan kunskap känns kanske lite väl mycket då ingen riktigt spelar något förutom fifa eller andra ps4 spel. Det kanske är värt att nämna att boxen samt ps4 är anslutna via kabel resterande via wifi.

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Vad har du för router? 100/100 lina är rätt kompetent även för en rejäl familj.

Permalänk
Medlem

Du borde klara dig bra på 250/250 då ping/accesstiden har mindre betydelse oavsett när de kommer till fiber, det är bara om du laddar hem filer de märks...rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milan-per-sempre:

Ownit eller Arkaden (ett lokalt bolag) är de två bolagen som jag fastnade för på grund av pris och omdömen.

Jag vet inte var du har hittat alla positiva recensioner för på Trustpilot är betyget 3.7/10 och via Google är betyget 3.1/5. Ett annat trevligt exempel som återfanns bland de första Googleträffarna: Ownit vägrade säga upp hennes döde fars bredband – krävde betalt för nästan två år.

Jag säger inte att varken Bahnhof, Arkaden eller någon annan ISP är bättre men spontant verkar det inte direkt som att Ownit sticker ut i positiv bemärkelse, snarare tvärtom. Om du har problem med uppkopplingen bör du dessutom undersöka anledningen och kolla upp alternativen du tittar på eftersom ingen av dem har något eget nät och beroende på vad det är för typ av problem du upplever idag är det inte säkert att byte av operatör är lösningen.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk

Felsöka router/nät...

Hej där.

100/100 räcker 'nästan' helt säkert även om flera personer kollar på olika NetFlix/HBO/YouTub strömmar.

1. Vilken router model har du och hur gammal är den?
Har den 4 år eller mer på nacken OCH var en billig Router, då är det mycket troligt att den är boven...

2. Ändra i DHCP Konfigurationen så att du använder Google DNS servrar istället för Routerns inbyggda DNS som nästan alltid är skräp...
Man kan tycka att det bör vara snabbare att använda den då den är närmast, men verkligheten är en annan.
Testa DNS prestandan med denna lilla gratis program:
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

3. Du nämnde inte på vilka enheter du upplever mest problem.
Är det på de enheter som är anslutna via Wifi?
Samma problem med de som är anslutna med kabel?
Finns det flera/många andra Wifi nät runt omkring er?

Ovan är det mest basic som bör ses över vid upplevd problem med nätet.
Nedan följer överkurs...

4. Ladda ner ett program för att göra en TraceRoute. Finns många olika. Upplevt att de som jag provat verkar vara dåliga på 'ping' så jag fått dåliga 'ping' tider.
Kan alltid göra en TraceRoute manuelt.
Kör sen T ex. 'PingInfoView': http://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html
Skriv in de IP's som du fick fram med TraceRoute.
Detta ger dig kontinuerliga 'ping' tider och kör en dag/vecka för att se hur nätet latency uppför sig.

5. Även hemma spelar det roll hur man kopplar saker.
Har du en fileshare utdelad vi en dator eller storage och genererar en hel del intern trafik i hemma nätverket bör du skaffa en billig switch och koppla in de kabel anslutningar du har i switchen istället för Routern.
Rent allmänt är alla Routrar dåliga på genomströmningen av traffik, medan en switch bara skickar på.
Så koppla in enligt nedan:
Router <--> Switch <--> [Allt som kan kopplas med kabel, bör kopplas med kabel...]

Har du ingen fileserver eller bara har en för backup av typ dokument/bilder så kommer ovan inte tillföra något... Men har du sparat filmer lokalt eller/och monterat fileserverns share på en/flera datorer så kommer ovan också hjälpa till.

Punkt 1-3 löser mycket troligt ditt problem.

Mvh

Permalänk

Instämmer i att den långsamma hastigheten snarare beror på routern, alternativt att ISP på ett eller annat vis är kass. 100/100 räcker längre än man tror.

Permalänk
Medlem

@Milan-per-sempre
Med så många enheter anslutna, särskilt där många av dem är över wifi, så hoppas jag du har en router med stöd för mu-mimo? T.ex. Asus RT-AC58U eller Asus RT-AC87U

Permalänk

@enhalv: Har en asus-n56u som kanske är köpt där på slutet av 2012 så den har några år på nacken.

Permalänk

@ågren: Det är mest från bekanta och kollegor som utalat sig gott om dessa två bolag. Ska testa mig på att felsöka problemet lite närmare . Det är oftast det att internet lägger av då och då samt att det trådlösa är väldigt segt ibland.

Permalänk

@JoJoMiner:

1. Routern jag använder mig utav är asus RT-N56U som inskaffades på slutet av 2012 eller början av 2013 så den har några år på sig.

2. Det är mest över det trådlösa som problemen märks då det är väldigt segt ibland samt att innan jag skaffade kabel till ps4 så tappade den oftast anslutningen, ett problem som inte inträffar längre efterr att ha anslutit den med kabel.

3. Ska kolla upp det du tog upp på punkt 2 samt även testa mig på punkt 4, 5.

Vill bara tacka för ett väldigt utförligt svar som säkerligen kommer vara väldigt hjälpsamt i jakten efter ett bättre nätverk här hemma

Permalänk

@Landmark90: Routern jag för tillfälligt använder mig av är asus RT-N56U, har dock kollat på RT-AC58U så det blir nog kanske så att man går och skaffar sig den inom de närmaste dagarna.

Permalänk
Skrivet av Milan-per-sempre:

Hej!

Efter många år med bahnof har jag valt att säga upp mitt avtal med de efter att jag upplevt väldigt mycket problem på sistone.

Har tidigare använt 100/100 till ett ps4, en box (streamingbox) chromecast, ipad, laptop samt även 6-7 mobiltelefoner som alla används ganska flitigt i snitt och märker att det verkligen inte räcker till med 100/100 längre. Har därför valt att uppgradera mig samt byta leverantör då bahnof oftast har dålig uppkoppling där jag bor (sundsvall), problemet är att jag inte är så värst kunnig inom detta område därav söker jag hjälp här.

Ownit eller Arkaden (ett lokalt bolag) är de två bolagen som jag fastnade för på grund av pris och omdömen. Min fråga är egentligen räcker 250/250 för att surfa snabbt och smärtfritt eller bör jag ta och välja 500/500 som för mig utan kunskap känns kanske lite väl mycket då ingen riktigt spelar något förutom fifa eller andra ps4 spel. Det kanske är värt att nämna att boxen samt ps4 är anslutna via kabel resterande via wifi.

Tacksam för alla svar!

Hej

Jag hade samma problem som dig, får många enheter hemma som drabbades om jag laddade ner något från internet.
Det kanske inte är så stort problem om inte min Apple TV drabbades och kvaliteten på bilder skalades ner när jag laddade ner något ill min stationära dator.
Allt hemma som kontinuerligt använde linan blev jag schockad av när jag tittade i routerns logg på aktiva anslutningar, om jag minns rätt var det ca 17st och då kan jaga säga att 100/100 inte räckte till utan att någon annan enhet påverkades.

Så jag ringde och skulle uppgradera till 250/250 men fick en bra deal eftersom de hade precis gjort om sina paketutbud så skostade det bara 80kr skillnad om jag tog 500/500 genemot 250/250 från 100/100.

Min fru hörde detta från andra rummet och skrek "TA DET GENAST" så det var inga ord och visor

Fick en ny router skickad som ingick och har nu aldrig problem på någon enhet, inte ens när jag laddar ner ifrån Steam med 52mb/s :P, visst det kan ha och göra med att jag fick en ny bättre router och det hade kanske fungerat lika bra att bara byta till en annan router, men å andra sidan, jag hade inte fått en bra gigabit router för 80kr(eftersom routern ingick) och det hade inte gått att ladda ner 10gb på 3-5min från Steam

Jag ångrar inte en sekund att jag tog dealen.

Hoppas det ordnade sig för dig, hur du nu gjorde.

PS!
Om jag hade varit dig hade jag gjort både och, både bytt router och uppgraderat till minst 250/250mbit.

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk

@Huge-Raven:

Det lutar mot att det blir så att jag uppgraderar hemmet till 250/250 samt byter ut routern då det känns som att det kommer behövas snart ändå.