Nätlagring till ny PC från gamla HDD

Permalänk

Nätlagring till ny PC från gamla HDD

Köpte nyligen en monster PC begagnad som var väldigt stilig och pimpad. Kanske lite väl estetisk däremot då det inte fanns något utrymme för mina befintliga 2x3.5" HDD och 2x 2.5" SSD. Det gick lite fort där i köpet men så är det när det dyker upp ett fynd på Blocket.

Frågan är nu hur jag bäst får tillgång till min gamla data på de befintliga 2x3.5" (kan tankas ur och sen skrotas då de båda är 7+ år gamla) samt sätter 2x2.5" till användning?

Jag föreställer mig att det bästa alternativet är att köpa en NAS som jag kan skicka in båda varianterna i och också kör den som en dedikerade media server (gamla PCn fick agera media server till TV+Shield). Alternativet är att bara lösa en HD docka och föra över data till nyare HDD.

Vad skulle ni rekommendera av ovan, eller finns det ytterligare någon lösning jag inte tänker på?

Permalänk
Medlem

Gamla datorn finns inte kvar alls?
Om den gör det så kan du stopppa tillbaka diskarna och föra över det du behöver ha kvar via nätverket. tar lite längre tid men är rätt enkelt.
Sen när det är klart kan du göra om den till en NAS med t.ex. Unraid (relativt enkel) eller TrueNas (inte lika enkel).

Finns gamla datorn inte kvar så kan du lägga ssd:erna i princip vart du vill i nya datorn då dom strikt inte behöver sitta fast pga inga rörliga delar och HDD:erna är väl enklast att köra en vanlig USB3-SATA docka för eller så går du på en 2-bay NAS direkt.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Gamla datorn finns inte kvar alls?
Om den gör det så kan du stopppa tillbaka diskarna och föra över det du behöver ha kvar via nätverket. tar lite längre tid men är rätt enkelt.
Sen när det är klart kan du göra om den till en NAS med t.ex. Unraid (relativt enkel) eller TrueNas (inte lika enkel).

Finns gamla datorn inte kvar så kan du lägga ssd:erna i princip vart du vill i nya datorn då dom strikt inte behöver sitta fast pga inga rörliga delar och HDD:erna är väl enklast att köra en vanlig USB3-SATA docka för eller så går du på en 2-bay NAS direkt.

Den nya datorn har endast 1 TB jämfört med ca 4TB på de gamla diskarna så behovet av någon ytterligare lagringslösning finns även om jag skulle lösa den relativt enkla överföringen som du säger. (du har en poäng dock att det ej gäller ssd diskarna)

Jag har tänkt tanken att göra om gamla datorn till NAS men den är en större midtower, alstrar galet med damm och skulle behöva nya fläktar och massa pill. Så jag försöker samtidigt få ned fotavtryck

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Tänk på att om diskarna sätts in en NAS så finns risk att de raderas när filsystemet skapas.

Permalänk
Skrivet av lAvliden:

Tänk på att om diskarna sätts in en NAS så finns risk att de raderas när filsystemet skapas.

Ahum? Även om diskarna redan är initialiserade och ej ska vara i Raid? Känns som dett finns ett steg jag missat här där jag måste läsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hantverkaren:

Ahum? Även om diskarna redan är initialiserade och ej ska vara i Raid? Känns som dett finns ett steg jag missat här där jag måste läsa på.

Vissa tillverkare/modeller av NAS lägger in en del av sitt OS på diskarna också, så det är väl värt att kolla upp innan.
De kör i regel en variant på Linux med tillhörande filsystem.