Komplett.se VÄGRAR ta kort in på garanti

Permalänk
Avstängd

Komplett.se VÄGRAR ta kort in på garanti

Ska direkt in på sak.

Så jag köpte ett 980ti för snart 1 år sen här på swec som nu tyvärr brunnit. Kontaktade Komplett tidigt på morgonen igår och de sa att kortet ingår det endast 24 månader garanti medans både på Prisjakt och på EVGA's Officiella sida står det 3 års garanti.

Min fråga nu. Får komplett ändra på deras garanti ärenden?. Låter ju helt absurt att de inte tar emot ett kort som SKA ha 3 års garanti enligt fabrik. Det är liksom deras standard och har nästan alltid varit 3 års garanti på dessa kort.

PRISJAKT

EVGA OFFICIELLA

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

@xZistence:
kontakta EVGA?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

oftast är det 2 år hos återförsäljaren och resten hos tillverkaren.
Så Komplett gör inget fel.
du måste Kunna bevisa "Köp Bevis" i form av kvitto.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

@Netforce: Nu är jag inte 100% säker men jag har för mig att de (ÅF) är skyldiga att sköta ett RMA ärende åt dig gentemot tillverkaren.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xZistence:

Ska direkt in på sak.

Så jag köpte ett 980ti för snart 1 år sen här på swec som nu tyvärr brunnit. Kontaktade Komplett tidigt på morgonen igår och de sa att kortet ingår det endast 24 månader garanti medans både på Prisjakt och på EVGA's Officiella sida står det 3 års garanti.

Min fråga nu. Får komplett ändra på deras garanti ärenden?. Låter ju helt absurt att de inte tar emot ett kort som SKA ha 3 års garanti enligt fabrik. Det är liksom deras standard och har nästan alltid varit 3 års garanti på dessa kort.

PRISJAKT

EVGA OFFICIELLA

Det är skillnad mellan tillverkargaranti och garanti hos återförsäljaren. Om det är 3 års tillverkargaranti så har Komplett inget med det att göra utan du får kontakta EVGA. Det brukar gå att kontakta tillverkare via något formulär eller e-post för sådana ärenden.

Edit: RMA och garanti är inte samma sak.

Permalänk
Inaktiv

Funkar garantin när du köpt kortet begagnat på SweClockers?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Von_OttO:

@BullZeye:
kontakta EVGA?

Min fråga var dock om de får göra något sådant. Inte vem jag ska kontakta. Jag vet att jag kan kontakta EVGA. Men när jag jobbar nästan varje dag får 10 till 22.00 så är det inte så lätt :/

Skrivet av Netforce:

oftast är det 2 år hos återförsäljaren och resten hos tillverkaren.
Så Komplett gör inget fel.
du måste Kunna bevisa "Köp Bevis" i form av kvitto.

Från kompletts hemsida

9. Garanti

9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

9.2 Handlar du som privatperson och har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Garanti finns inte egentligen, nått varje återförsäljare eller tillverkare väljer att ge. Och ger tillverkaren 3års garanti, ja du brukar man få fylla i ett litet formulär när man köper kortet från återförsäljare och skall göras direkt efter köpet. Dock har du reklamationrätt i 3år enligt Svensk lag, dock ligger bevisbördan hos dig som kund att kunna bevisa det och det sker igenom en auktoriserad verkstad från EVGA.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Om kortet registrerades på EVGA's hemsida när det köptes så är det bara att starta ett RMA-ärende där och skicka in det.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Det är skillnad mellan tillverkargaranti och garanti hos återförsäljaren. Om det är 3 års tillverkargaranti så har Komplett inget med det att göra utan du får kontakta EVGA. Det brukar gå att kontakta tillverkare via något formulär eller e-post för sådana ärenden.

Edit: RMA och garanti är inte samma sak.

Jag vet att RMA och Garanti inte är detsamma.
Det jag trodde var att Komplett var skyldiga att ge 3 års garanti då det är 3 års tillverkargaranti. Något jag inte visste, så därför jag vände mig hos er så ni kanske kunde hjälpa mig lite med det

Skrivet av anon200632:

Funkar garantin när du köpt kortet begagnat på SweClockers?

Garantin funkar ja, men inte reklamation. Dock så kan man skicka den till EVGA direkt via deras formulär vilket jag mycket möjligt kommer att få göra.

Skrivet av atreyu:

Garanti finns inte egentligen, nått varje återförsäljare eller tillverkare väljer att ge. Och ger tillverkaren 3års garanti, ja du brukar man få fylla i ett litet formulär när man köper kortet från återförsäljare och skall göras direkt efter köpet. Dock har du reklamationrätt i 3år enligt Svensk lag, dock ligger bevisbördan hos dig som kund att kunna bevisa det och det sker igenom en auktoriserad verkstad från EVGA.

Enligt svensk lag kanske det är. Men enligt komplett får man inte reklamera saker och ting som är köpta i andra hand av någon anledning även om man har kvittot och hela köret. men men

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@xZistence: Svaret på frågan "får de göra något sådant?" är det helt och hållet "ja" eftersom det är helt fråvilligt från deras sida att erbjuda garantin. De kunde lika gärna bett dig kontakta EVGA för garantiärenden direkt efter köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atreyu:

Allt som säljs inom EU är lagstadgad 2 års garanti. Utöver det har vi 3 års reklamationsrätt vilket resulterar att 1 år reklamation blir kvar efter 2 års garantin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Allt som säljs inom EU är lagstadgad 2 års garanti. Utöver det har vi 3 års reklamationsrätt vilket resulterar att 1 år reklamation blir kvar efter 2 års garantin.

Stämmer, men efter sex månader ligger bevisbördan hos köparen, vilket är ekvivalent med reklamationsrätten och inte lika fördelaktigt som det som ofta förknippas med "garanti" vilket innebär att bevisbördan ligger hos återförsäljaren/tillverkaren.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Jag vet att RMA och Garanti inte är detsamma.
Det jag trodde var att Komplett var skyldiga att ge 3 års garanti då det är 3 års tillverkargaranti. Något jag inte visste, så därför jag vände mig hos er så ni kanske kunde hjälpa mig lite med det

Garantin funkar ja, men inte reklamation. Dock så kan man skicka den till EVGA direkt via deras formulär vilket jag mycket möjligt kommer att få göra.

Enligt svensk lag kanske det är. Men enligt komplett får man inte reklamera saker och ting som är köpta i andra hand av någon anledning även om man har kvittot och hela köret. men men

Bara ursprungsägaren som har rätt till garanti sedan är olika butiker olika hårda på det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

@anon99339: det du talar om är reklamation, att bevisbördan hamnar hos köparen. Kära EU har lagfört att alla prylar ska ha minst 2 års garanti oavsett vad återförsäljaren säger, och bevisbördan hamnar hos säljaren.
Eller har jag missförstått något?

edit: hmmm... när jag tänker efter så är det kanske reklamationen som är EU lagfört... nu tvekar jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

@kazen_90: det du talar om är reklamation, att bevisbördan hamnar hos köparen. Kära EU har lagfört att alla prylar ska ha minst 2 års garanti oavsett vad återförsäljaren säger, och bevisbördan hamnar hos säljaren.
Eller har jag missförstått något?

edit: hmmm... när jag tänker efter så är det kanske reklamationen som är EU lagfört... nu tvekar jag

Jag länkade ju till detta, kolla där så kan du bekräfta eller dementera det jag skrev. Kollade bara lite hastigt om vad som gällde

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sedan gäller det att komplett inte suttit på kortet för länge:
EVGA offers various limited warranty terms from the date of purchase to the original owner with a valid invoice. For original owners without a valid invoice and users that have not purchased the product from an authorized reseller, the warranty period is 3 years from the date that the product was shipped from EVGA's warehouse.

Källa: https://eu.evga.com/support/warranty/

Permalänk
Avstängd

Ok allesammans. Tack för er tid. Nu vet jag hur Garantin fungerar. Som jag sa tidigare trodde jag att Återförsäljaren var tvungen att ge ut samma garantier som fabrikaten. Men så var inte fallet. Kommer skicka in det på RMA via EVGA.
Kommer ta sin tid men det är nog värt besväret.

Ha det gött

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Den enkla förklaringen är att du har inte handlat med Komplett så de har juridiskt inget att göra med dina problem.
Garantier är frivilliga och kan ha vilka regler som helst.
Reklamationsrätten är lagstadgad och gäller mellan butik och köpare.
Ger garantin sämre villkor än reklamationsrätten så gäller reklamationsrätten enligt lag.
Men eftersom du inte har handlat av Komplett utan köpt nått begagnat så gäller inte konsumentköplagen alls och Komplett gör juridiskt rätt när de nekar reklamation.

Konsumentköplag (1990:932)
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt KKöpL så kan återförsäljaren/butiken vara skyldig att hantera den garanti som tillverkaren utlovat under vissa förutsättningar. Bl.a. står att läsa på http://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-raknin... :

"Det räcker att säljaren och den som lämnat garantin framstår som en enhet för konsumenten, ett typiskt exempel på detta är att konsumenten i samband med köpet mottar en garantiutfästelse från tillverkaren."

Dock så gäller KKöpL bara för den som har ett köpeavtal med återförsäljaren/butiken, alltså den ursprungliga köparen.

Som andrahandsköpare får man snällt vända sig direkt till tillverkaren, om deras garanti nu följer produkten vid ägarbyte.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av atreyu:

Garanti finns inte egentligen, nått varje återförsäljare eller tillverkare väljer att ge.

Först säger du att den inte finns och sen att den finns, hur ska du ha det?

Skrivet av xZistence:

Garanti är något som företag frivilligt åtar sig och företagen kan också själv välja om andrahandsägare kan nyttja garantin eller inte. Reklamationsrätten däremot gäller enbart den ursprungliga köparen. Däremot så brukar de flesta företag faktiskt hantera garantiärenden från andra än den ursprungliga köparen om kvitto finns. Om dom inte gjorde det så skulle det slå tillbaka på dom bl.a. vid jul (folk vill ju ha garanti på sina julklappar).

Skrivet av vinylens:

Bara ursprungsägaren som har rätt till garanti sedan är olika butiker olika hårda på det.

Fel, se svaret till @xZistence ovan.

Skrivet av HappyPie:

Du blandar ihop garanti (eng. "commercial guarantee") och reklamationsrätt (eng. "legal guarantee"). Den lagstadgade reklamationsrätten är 3 år i Sverige och 2 år i UK. Lagarna i olika länder inom EU är "harmoniserade", men det betyder inte att dom är identiska.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"