Phanteks xt pro ultra - power funkar inte

Permalänk

Phanteks xt pro ultra - power funkar inte

Hej

Jag är grön på detta med att bygga stationära så är tacksam för all input jag kan få.

Har chassit Phanteks xt pro ultra samt moderkortet msi tomahawk b650 (bild).

Har kopplat in nätaggregatet till moderkortet i anslutningarna atx_pwr1, cpu_pwr1 och cpu_pwr2. Tog bort grafikkortet tillfälligt för bättre överblick.

Det händer dock inget när powerknappen trycks/hålls in.
När jag håller in reset-knappen däremot startar fläktarna upp:

https://youtu.be/APypKQWnDSs?feature=shared

Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Gissar att du satt kabeln för knappen ett snäpp fel, ofta svårt att se. Koppla ur den ur moderkortet och sätt i den igen.

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU kylare? Oftast så sitter fläktarna i "push" konfiguration och om det stämmer för din kylare så kommer den att "bråka" med chassits fläktar och försöker flytta luft framåt medan de andra fläktarna försöker flytta ut luft bakåt.

Annars tror jag att det är med powerknappen som föregående postare skriver. Det brukar finnas en exakt spec för just frontanslutningar i manualen där du kan se pinne för pinne vad de gör och hur enskilda små kontakter ska sitta om det inte är en sammansatt större kontakt.

Permalänk
Medlem

Ja, låter ju som pinnarna för chassit sitter fel, dubbelkolla dem noggrant.

Dubbelkolla kontakterna du satt i CPU-PWR1+2 att du verkligen kör med CPU kontakterna och inte grafikkortskontakterna.
De som ska till moderkortet är 4+4 eller 8 pinnar och brukar stå CPU eller EPS på dem.
De som ska till grafikkortet är 6+2 och brukar stå PCIE på dem.
Generellt brukar det räcka med en kontakt, men så länge dit nätagg har två så är det ju bra att koppla in båda

Sen sitter väl CPU kylaren åt fel håll? (*edit* som Swedragon också nämnde ovan )
Du vill att fläktarna tar in luft från fronten av lådan och blåser ut mot bakfläkten, dvs orienteringen på fläktarna bör vara samma på kylaren som bakfläkten. Detta är ingen total dealbreaker men kommer sannolikt dra upp CPU temperaturerna lite extra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack för all input, bytte håll på fläktarna. Det var som Tyrken sa också, kabeln satt ett steg fel
Nu funkar det som det ska, mycket uppskattat!

Permalänk

tror @Tyrken har slagit huvudet på spiken låter exakt som när man råkat sätta JPF pinnarna fel.

ser ut som att du satt reset knappen på power on knappens possition och power knappen helt fel så den inte gör något alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows