Permalänk
Medlem

Bygga egen Sidstation?!

Har länge varit sugen på att kunna använda SIDchippet från C64an, men Sidstation är så jävla dyr, Hardsid likaså.
Har letat som en tok efter schema över något projekt, men utan resultat som tilltalar mig.
Hittade ett projekt för länge sen som hette något i stil med resid eller sideziser eller liknande, men nu finner jag inte den igen.
Nån som vet nåt?

Visa signatur

I'm not a n00b, not yet a 1337!

Permalänk

1. Du måste nog skaffa dig ingående kunskap om ISA/PCI-bussen och om digitalteknik innan du kan ge dig på något sådant.
2. Att slita ut SID-chippet ur en fungerande C64 borde vara ett brott som kräver dödsstraff :>

reSID är väll en form av SID-emulering om jag inte har helt fel?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

Svar:
1. nja... det behövs väl inte. Sidstation går ju via midi.
2. Hehe... jo, det e sant. Men har man 2st så kan man ju låna chippet ur den som inte används.

reSID... mycket möjligt att det kan vara så,.
Men jag hade för mig att nån kallade sitt bygge för något liknande.

Visa signatur

I'm not a n00b, not yet a 1337!

Permalänk

Midi är fortfarande ingen barnlek, att ge sig in på sånt utan god förkunskap i digitalteknik är att be om trubbel. Nu vet jag inte hur bra du är, men jag har funderat på att bygga liknande av SID-chippet från en grillad (BUHU!!! men jag har en till ) C64, men gav upp då jag inte förstod ett jota om hur MIDI fungerar. Och jag är endå en av de mycket få som leker med tanken att bygga en helt egen processorarkitektur, vilket troligtvis kommer påbörjas i vår som projektarbete, och jag har redan grundstommen klar. (enorm geekvarning utfärdas)
Det kommer inte att bli billigt och inte lätt att bygga från scratch, men om du ger dig på det så önskar jag dig all lycka och om du lyckas så maila, om du behöver hjälp, maila.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ifall du inte har förståt vad jag är ute efter eller om jag inte har skrivit tydligt nog.

Jag söker scheman över redan existerande projekt av den typen. Altså folk som redan har gjort denna ide verklig. Tog Sidstation och Hardsid som exempel på vad man kan hoppas få ut av resultatet.

Visa signatur

I'm not a n00b, not yet a 1337!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

kollat den förut, inte vad jag söker.
däremot så vore det kanon ifall man funde koppla något till C64an å köra något program på den så att man kunde styra ljuden från PCn.
Då slipper man ju även "slakta" den gamla kärleken.

Visa signatur

I'm not a n00b, not yet a 1337!

Permalänk
Medlem

Tror det finns ett midiprogram till c64 så den blir en sidsynt. Behövs nån form av interface också men tyvärr har jag inte någon länk.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

http://www.sidsyn.com/indexe.htm

Hade tänkt mig något liknande.

Visa signatur

I'm not a n00b, not yet a 1337!