Permalänk
Medlem

ASUS PRIME B350-PLUS Optisk S/PDIF

Inet har bra deal på ASUS PRIME B350-PLUS + AMD Ryzen 5 1600 (2799:-) så jag tänkte uppgradera. Men moderkortet har ingen Optisk S/PDIF, intern vad betyder det?
Är det kanske bättre att köpa ASUS ROG STRIX B350-F Gaming + AMD Ryzen 5 1600 (2790:-) från Webbhalen som har?

Permalänk
Medlem

Det är en ljudkontakt som 3.5mm fast istället för elektrisk koppling så är det med ljus överföringen sker, digitalt också som om du kör ljud via HDMI
Om du har ett par högtalare som använder en optisk kontakt så är det viktigt för att kunna ansluta dem.
Har du inte det så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret.
Jag använder optisk s pdf nu. Funkar det lika bra med hdmi till receivern som optisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt så borde det göra det men testa innan hade jag gjort på din nuvarande hårdvara om du kan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Bra idé! Oavsett ljud frågan, vilket kort är bästa köp? ASUS PRIME B350-PLUS eller ASUS ROG STRIX B350-F

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Äger ett b350-plus + ryzen 1600 själv och har absolut inget att klaga på är riktigt nöjd, riktigt bra overall kort. Fick det också i ett paket för samma summa.

Det som skiljer är lite funktioner,ingångar samt lite mer saker följer med i lådan på b350-f (fler kablar, klisterlappar och fler kablar.
Korten har olika lan/audio chipset. b350-f använder tom Intel i211AT när det kommer till LAN roligt nog. Dock kan det ha möjligtvis ha ett bättre ljudkort då realtek är rätt gammalt.

Dock är nog b350-f mer för gaming och har 3 fan connectors ist för 2. En mer RGBheader+aura control, om du behöver det..?

Här finns en liten lista på vad som skiljer dessa två kort åt när det gäller när det kommer till hårdvara om du vet vad du tittar efter: https://www.newegg.com/Product/Productcompare.aspx?CompareIte...

Snabbt genomskummat så tror jag du vill ha b350-F. Men låter det vara av ren spekulation då det kortet ser ut att ha lite mer saker i sin arsenal (5way optimization tex) och andra gaming inriktade egenskaper.

Så det beror lite på vad du ska använda den till med?

Kolla under "Features" så ser du också vilka sppecifikationer, programvaror och tekniker som körs på kortet.
Detta kan vara väldigt avgörande vid köp av moderkort beroende på systemet i övrigt.

Jag har personligen r1600 + b350 plus. Men har tänkt bytt upp mig till ett msi x370 carbon då det verkar ha det jag söker.

Väldigt lika men ändå väldigt olika kort trots båda kommer från Asus.

För att avsluta så tycker jag att b350 plus är ett otroligt bra moderkort för sin prislapp!

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen.
Jag valde b350-plus och ska montera det idag om jag hinner, mycket snö nu!