Router till lägenhet 30 kvm (Köpråd)

Permalänk

Router till lägenhet 30 kvm (Köpråd)

God eftermiddag!

Ska flytta snart till en lägenhet på 30 kvm och behöver en router. Kommer ha Bahnhofs 100/10 fiber och nätverk är inte min starkaste sida, därmed vänder jag mig till er kunniga här på forumet
Vad som kommer användas är: stationär dator, laptop, mobil, Chromecast, inga väggar att bry sig då det är en 1a.

Budget: Kan jag snåla en aning är frågan, polaren köpte en Asus RT-AC66U som fungerar utmärkt med en enkel installation vilket lockar mig. Har kollat runt lite och vet inte om dessa två (de är ju en aning billigare, vet dock inte om prestandan försämras för det) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4383558 och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2813994 . Hade ju varit skönt att spara in ett par hundralappar om det inte är dag och natt skillnad mellande jag länkade och till exempel AC66U, då den ligger på 1100 kr.

Har ni några andra förslag eller ska man helt enkelt köra på AC66Un?

Med vänlig hälsning,
phoenix96

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För en lägenhet med boarea på 30kvm behövs inget särskilt. Dock har jag en Asus RT-N66U i min på 33kvm.

Vad blir syftet med den? Köra allt trådlöst? Mycket påfrestning WAN-LAN genom nedladdning? Strömma mycket?

En https://new.webhallen.com/se/product/207030-ASUS-RT-N18U-High... kanske?

Permalänk
Medlem

Jag har en asus-rt-ac68u https://www.asus.com/se/Networking/RTAC68U/ och kör endast trådlöst med dessa kort: https://www.asus.com/se/Networking/PCEAC68/

Bor i en nygjord betonglägenhet på 39kvm

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Ska flytta snart till en lägenhet på 30 kvm och behöver en router. Kommer ha Bahnhofs 100/10 fiber ...

Jag hade köpt en betydligt billigare router och rullat på openwrt/LEDE, då får du en stabil router som passar dina krav.
https://lede-project.org/

Permalänk

@tcntad Nej precis inget särskilt behövs kanske, men man vill ju ändå vara på den säkra sidan. Datorn i signaturen går nog 99% via kabel, allt annat trådlöst. Chromecasten till Netflix, så det blir mycket påfrestning allt som allt?

@Christley Tror det blir lite overkill med att köra på den routern?

@madtop Jag har absolut ingen erfarenhet av att byta firmware osv, bättre att köpa en som är redan redo "out of the box" kanske? Blir ganska tråkigt om något strular sen måste man skicka tillbaka och köpa ny osv?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Vi bor i en liten lägenhet, allt på 2.4-bandet är dödsdömt då vi har, öh, 40-50 grannar som stör oss? Men på 5-bandet är det rätt tomt fortfarande. Vi har en enklare TP-LINK c20i som jag köpte begagnad för typ 150kr på Tradera. 2 telefoner, 2 plattor, 3 datorer uppkopplade på 5GHz mer eller mindre hela tiden. Min dator och en skrivare är uppkopplade med tråd, en blurayspelare med tråd den med.

Kan vara bra om den stödjer VPN, ifall det behövs. Märkligt nog finns det väl en del som inte gör det.

Tillägg: Vi har första generationens Chromecast. Den är jättekass på 2.4-bandet och klarar inte 5-bandet. Ridå med mina billiga routrar. Kanske en mer monsteraktig router hade klarat överrösta grannarna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@tcntad Nej precis inget särskilt behövs kanske, men man vill ju ändå vara på den säkra sidan. Datorn i signaturen går nog 99% via kabel, allt annat trådlöst. Chromecasten till Netflix, så det blir mycket påfrestning allt som allt?

@Christley Tror det blir lite overkill med att köra på den routern?

@madtop Jag har absolut ingen erfarenhet av att byta firmware osv, bättre att köpa en som är redan redo "out of the box" kanske? Blir ganska tråkigt om något strular sen måste man skicka tillbaka och köpa ny osv?

Är säkert lite overkill ja. Har rt-n66u hos min morsa, och den fungerade i en 100kvm lägenhet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tror nog det mesta som inte leventeras av tex Telia duger fint.

Jag har en Asus n56u i en lägenhet på 42 kvadrat, perfekt täckning överallt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av phoenix96:

@tcntad Nej precis inget särskilt behövs kanske, men man vill ju ändå vara på den säkra sidan. Datorn i signaturen går nog 99% via kabel, allt annat trådlöst. Chromecasten till Netflix, så det blir mycket påfrestning allt som allt?

@Christley Tror det blir lite overkill med att köra på den routern?

@madtop Jag har absolut ingen erfarenhet av att byta firmware osv, bättre att köpa en som är redan redo "out of the box" kanske? Blir ganska tråkigt om något strular sen måste man skicka tillbaka och köpa ny osv?

Skulle inte tro det blir problem alls.

Permalänk

@Pirum Tänkte inte ens på grannarna, bra påminnelse där! Kommer bo i ett studentområde så kommer säkert vara så att 2,4 GHz-bandet kommer vara en aning kasst.

@Christley Föräldrarna har en RT-AC66U som fungerar klockrent i en villa, men en aning dyr prislapp. Letar efter en liknande för lägre pris, men jag kanske inte har så mycket till alternativ

@tcntad Okej, men kan man dra till på någon billigare då eller vad rekommenderar du?

@Ceogar Kan vara något att köra på, med tanke på prisklassen.

@svalle Just routrar har jag hört från folk att det kan vara känsligt just på den fronten. Nackdelen är att om den inte fungerar så har man ingen garanti och man blir utan router i värsta fall 2-3 dagar

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Ett tips är att hålla utkik i Sweclockers marknad efter en bra router

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Bor också i en 1:a. Kör med en https://www.amazon.de/Supremery-Repeater-Wireless-Betriebsmod... i Router-läge. Är verkligen ministorlek och för en anonym tillvaro i eljacket. Ger med bredbanskollen 100/100 trådat till datorn och ca 40-50 Mbit trådlöst till mobil/tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@svalle Just routrar har jag hört från folk att det kan vara känsligt just på den fronten. Nackdelen är att om den inte fungerar så har man ingen garanti och man blir utan router i värsta fall 2-3 dagar

Sant, men denna kom precis upp på marknaden https://www.sweclockers.com/marknad/150504-linksys-wrt1900-ac...

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av phoenix96:

@Pirum Tänkte inte ens på grannarna, bra påminnelse där! Kommer bo i ett studentområde så kommer säkert vara så att 2,4 GHz-bandet kommer vara en aning kasst.

@Christley Föräldrarna har en RT-AC66U som fungerar klockrent i en villa, men en aning dyr prislapp. Letar efter en liknande för lägre pris, men jag kanske inte har så mycket till alternativ

@tcntad Okej, men kan man dra till på någon billigare då eller vad rekommenderar du?

@Ceogar Kan vara något att köra på, med tanke på prisklassen.

@svalle Just routrar har jag hört från folk att det kan vara känsligt just på den fronten. Nackdelen är att om den inte fungerar så har man ingen garanti och man blir utan router i värsta fall 2-3 dagar

Den jag länkar till skulle antagligen fungera bra, alternativt den svalle länkar till längre ned.

Permalänk

@svalle Får se hur höga buden blir, tack!

@tcntad (Det jag skrev ovan), annars får man väl kanske köra på den du länkade. Hoppas bara den inte strular som AC51Un gör Tack för hjälpen annars!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt denna https://www.dustinhome.se/product/5010817875/archer-c2-ac750 i lågprisklassen.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64