Permalänk
Medlem

Problerm med HDMI

Hej jag har problem med att få ljud till receivern.
HDMI från ASUS PRIME B350-PLUS till TX-NR656 fungerar inte!

3.5 mm från ASUS PRIME B350-PLUS till TX-NR656 funkar.
HDMI från Geforce GTX funkar. (men ljudet slutar när skärmen slocknar!) Hur ändrar man det?
Ljud vi HDMI Bios OK, Onkyo TX-NR656 alla HDMI fungerar.
Tips?

Permalänk
Medlem

Hej,

Min setup är Dell laptop, LG oled TV, extern Denon receiver och det jag får göra är att be datorn att inte gå i sleep/dvala läge, i Power and sleep inställningar i win 10, när jag stänger skärmen, samt tillåta HDMI passthrough på receivern om man vill ha bild utan att receivern är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubernice:

HDMI från ASUS PRIME B350-PLUS till TX-NR656 fungerar inte!

Inte så konstigt, du har ingen grafikkrets i din processor som kan ge output på den porten.

Skrivet av ubernice:

HDMI från Geforce GTX funkar. (men ljudet slutar när skärmen slocknar!) Hur ändrar man det?

Som jag har förstått det är det en av nackdelarna med att köra ljud via HDMI.
Någon annan får gärna rätta mig om jag förstått fel.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av 8301a:

Hej,

Min setup är Dell laptop, LG oled TV, extern Denon receiver och det jag får göra är att be datorn att inte gå i sleep/dvala läge, i Power and sleep inställningar i win 10, när jag stänger skärmen, samt tillåta HDMI passthrough på receivern om man vill ha bild utan att receivern är igång.

Jag ska testa med passthrough på receivern.

Skrivet av Dracc:

Inte så konstigt, du har ingen grafikkrets i din processor som kan ge output på den porten.
Som jag har förstått det är det en av nackdelarna med att köra ljud via HDMI.
Någon annan får gärna rätta mig om jag förstått fel.

Att man ha måste grafikkrets i processorn för att få ljud viste jag inte. jag börjar ångra att jag köpte moderkort utan SPDIF.