Hur vet jag vilken typ av motorvärmare jag har installerad?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag vilken typ av motorvärmare jag har installerad?

Hej!

Köpte en begagnad Renault Clio IV förra året med motorvärmare installerad. Den är från Calix.

Jag undrar egentligen av nyfikenhet vilken typ av motorvärmare som jag har, kontaktvärmare, blockvärmare, slangvärmare etc, går det att ta reda på på något sätt? Vissa typer ska visst vara bättre än andra. Brukar Calix köra med en viss typ mer än en annan?

Tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Enda skillnaden mellan Calix och Defa som är de två stora märkena är vad jag vet bara själva uttaget till motorvärmarkabeln. Däremot finns det flera olika varianter av motorvärmare (eller snarare monteringssätt) t.ex. blockmontering och jag antar att det är detta du menar.

Jag kan absolut ingenting om bilar och reserverar mig för fel men som jag förstått det finns det i stort sett två varianter; blockmontering där själva motorblocket värms upp samt någon annan typ av montering som jag inte känner till namnet på men som istället värmer kylvätskan som cirkulerar genom motorn och därmed värmer upp den.

Ni som är bättre insatta får mer än gärna skratta åt min okunskap och rätta eventuella felaktigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Däremot finns det flera olika varianter av motorvärmare (eller snarare monteringssätt) t.ex. blockmontering och jag antar att det är detta du menar.
Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Kontaktvärmare, blockvärmare, slangvärmare etc. Undrar hur man ska ta reda på vad man har (uppdaterar tråden lite så man förstår direkt. )

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk

Det är ju bara att föja kablarna från motorvärmarsladden och se var man hamnar.
Vad spelar det för roll vad du har?

Permalänk
Medlem

Gå in och kolla på Calix vilka alternativ som finns till din bil. Jag tror att det bara finns slangvärmare men kolla själv.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Ja det kan skilja väldigt mycket mellan olika värmares funktion där de typer som verkligen värmer upp motorn via kylvattnet är bäst då de också värmer hela motorn bättre och varmt kylvatten gör att defroster och kupé får värme på en gång motorn startas.

Skillnaden är att en del alternativ av värmare tyvärr inte är så effektiva för att inte säga rent usla. Exempelvis är många värmare idag av kontakttyp som sitter utanpå motorn och värmer oljan i oljetråget istället för kylvätskan.

Den typen av yttre kontaktvärmare sätts dit för att det är billigt samt också krångligare eller omöjligt att sätta in den typ av doppvärmare/insticksvärmare som värmer kylarvätskan.

Den typen av doppvärmare/insticksvärmare man oftast hade förr i tiden och som i regel fungerade bra att värma med.

Problemet som uppstår med moderna utanpåliggande kontaktvärmare är att stora värmeförluster till omgivningen och överföringsförluster gör att en del kontaktvärmare värmer mycket dåligt i praktiken och genom att större delen av motorn och kylvätskan då är kalla så tar det lång tid att få värme när bilen startas.

Jag fick monterat en sådan kontaktvärmare på en bil jag hade och det tog i princip lika lång tid innan det kom värme ur defrostern och att få upp motorn i temperatur när man körde när värmaren stått på hela 6-8 timmar som om jag inte hade använt den alls (samma temperatur ute och likadana körförhållanden då givetvis).

Felanmälde den då det fungerade så dåligt och fick förklaringen att det blir så dålig värme när den bara värmer oljan eftersom kylvattnet inte värms och värmen från oljetråget sprider sig dåligt i motorn.

Egentligen är det en ren förlustaffär med så usel värmare då elströmmen kostar mer utan att ge något tillbaka och slitaget vid kallstart ändå är större just för att motorn inte är varm nog.

(den lilla mängden uppvärmd olja kyls ju omedelbart ned av den fortfarande i stort sett iskalla motorn så fort man startar och oljan börjar pumpas runt i motorn.)

Man får ju med en så dålig värmare vare sig mindre bränsleförbrukning eller märkbart mindre motorslitage samtidigt som bilen tar lika lång tid att få värme i som utan värmaren.
Och värmekomforten blir inte heller bättre än utan så det är en bortkastad investering jämfört med en bra värmare som gör jobbet att få motorn varm.

Till nästa bil hade jag kollat upp det hela och fått rådet att om inte den gamla typen av insticksvärmare som värmer kylvattnet går att använda istället köra med slangvärmare om jag vill ha varm motor. (värmaren monteras i en kylarslang och värmer då kylvätskan som cirkulerar så att både motorn värms och värme till defroster och kupé finns direkt tillgänglig när bilen startas så som man vill ha det.

Är så man i regel gör i Norrland där det är viktigt att motorvärmaren fungerar bra. (även om man har en elektrisk kupévärmare så stannar ju den när sladden dras ur och då är det bra att inte behöva vänta innan bilens egen värme börjar fungera om det är kallt)

Fast även med slangvärmare finns det fällor såsom att en del moderna bilar kräver att också en cirkulationspump monteras då annars temperaturgivare och sensorer till styrelektroniken kan bli lurade så man får störningar i motorns gång.

Detta gör att det blir ett dyrare alternativ om cirkulationspump behövs och de flesta vill ha det billigt så därför får man fråga om det då det går utöver standardmonteringen som många gånger är en ineffektiv kontaktvärmare om man har otur.

Om det nu sitter slangvärmare på bilen, det man måste tänka på med en sådan är att man inte får luft i kylsystemet om man byter kylvätska eller har läckage för är värmeelementet inte täckt av kylvätska pga en luftbubbla så bränns det omedelbart sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vad spelar det för roll vad du har?

Av anledningen som Airborne skrev ovan, vilket pga det gör mig nyfiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Ja det kan skilja väldigt mycket mellan olika värmares funktion där de typer som verkligen värmer upp motorn via kylvattnet är bäst då de också värmer hela motorn bättre och varmt kylvatten gör att defroster och kupé får värme på en gång motorn startas.

Tack så mycket för informativt inlägg!

Kan jag testa detta på något vis? Se in i motorhuvuden vad jag har? Starta ACn direkt på morgonen när den varit igång i 3 timmar, och att det då ska komma varmluft direkt? Gör det inte det har jag "en variant sämre" motorvärmare?

Jag TROR, det är en sån här jag har, https://www.calix.se/files/37a0b750fc0180f8e3dbaeb04bbea328.p...

Då jag får upp detta när jag söker på min bilmodell. Det verkar finnas denna också, https://www.calix.se/files/d941c56d6268c26436ef698feaaed095.p...

med lägre watt som passar till min bil men jag gissar att de monterar den "bättre" dvs CVH E101-modellen, om det är möjligt. I annat fall kan jag väl bara testa hur mycket watt den drar om jag kopplar in motorvärmaren? Jag är rätt säker på att den drog 500w senast jag mätte.

https://www.calix.se/produkter/soek-produkt-personbil?action=...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@lossah:

Den första av de två du länkade (den du tror du har) är en slangvärmare alltså den bättre lösningen av de två.

Den andra är just en sådan utanpåliggande kontaktvärmare som inte brukar vara särskilt bra. Dels är effekten lägre och sedan går också mycket av de 300w den är på ut i förluster till omgivningen så den är mycket ineffektivare än slangvärmaren.

I en slangvärmare är det en betydligt större del av värmen som faktiskt utnyttjas till att värma kylvattnet som dessutom har en viss självcirkulation så värmen sprids i motorn och givetvis ännu mer om den också har cirkulationspump men även utan pump är slangvärmaren bättre.

Ja man kan se vilken typ man har om man följer kabeln, sitter värmaren i en kylarslang är det en slangvärmare. Är det en sådan brukar man också få värme i bilen snabbt och i regel rör sig temperaturmätaren en bit när man slår på tändningen. På den Calix slangvärmaren jag hade med cirkulationpump ställde sig tempmätaren på 70 grader direkt man slog på tändning och det kom också ordentlig värme ur defrostern snabbt. Givetvis måste värmen vara inkopplad tillräckligt länge om man ska upp i hög temperatur.

Sitter den som en metallklump mot motorn där man ser själva värmarkroppen som ligger utanpå motorn eller oljetråget så är det en kontaktvärmare.(syns tydligt på monteringsbilden av den) Nu kan den kanske fungera lite bättre än min gjorde beroende på motor och var den sitter men en särskilt bra lösning är det inte.

En insticks/doppvärmare känns igen på att den är instucken i själva motorn där värmen tillvaratas bättre än med den ganska meningslösa kontaktvärmaren. (den brukar skruvas in i motorn genom att en plugg tas bort men många moderna motorer saknar möjlighet att använda den typen då det måste finnas en öppning den kan sättas i)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

Kan jag testa detta på något vis? Se in i motorhuvuden vad jag har?

Du kan väl öppna huven och titta hur och var värmaren är monterad, om du inte känner igen den direkt så följ elkabeln och ta gärna en bild på installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

@lossah:

Den första av de två du länkade (den du tror du har) är en slangvärmare alltså den bättre lösningen av de två.

Den andra är just en sådan utanpåliggande kontaktvärmare som inte brukar vara särskilt bra. Dels är effekten lägre och sedan går också mycket av de 300w den är på ut i förluster till omgivningen så den är mycket ineffektivare än slangvärmaren.

I en slangvärmare är det en betydligt större del av värmen som faktiskt utnyttjas till att värma kylvattnet som dessutom har en viss självcirkulation så värmen sprids i motorn och givetvis ännu mer om den också har cirkulationspump men även utan pump är slangvärmaren bättre.

Ja man kan se vilken typ man har om man följer kabeln, sitter värmaren i en kylarslang är det en slangvärmare. Är det en sådan brukar man också få värme i bilen snabbt och i regel rör sig temperaturmätaren en bit när man slår på tändningen. På den Calix slangvärmaren jag hade med cirkulationpump ställde sig tempmätaren på 70 grader direkt man slog på tändning och det kom också ordentlig värme ur defrostern snabbt. Givetvis måste värmen vara inkopplad tillräckligt länge om man ska upp i hög temperatur.

Sitter den som en metallklump mot motorn där man ser själva värmarkroppen som ligger utanpå motorn eller oljetråget så är det en kontaktvärmare.(syns tydligt på monteringsbilden av den) Nu kan den kanske fungera lite bättre än min gjorde beroende på motor och var den sitter men en särskilt bra lösning är det inte.

En insticks/doppvärmare känns igen på att den är instucken i själva motorn där värmen tillvaratas bättre än med den ganska meningslösa kontaktvärmaren. (den brukar skruvas in i motorn genom att en plugg tas bort men många moderna motorer saknar möjlighet att använda den typen då det måste finnas en öppning den kan sättas i)

Tack så mycket! Dina svar är guld värda! Jag ska kolla ikväll efter jobbet. Jag har ingen temperaturmätare utan den visar bara om den är kall eller varm, däremot när jag drog på defrostern imorse så blåste den varmt direkt (eller tog väl någon minut max).

Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl öppna huven och titta hur och var värmaren är monterad, om du inte känner igen den direkt så följ elkabeln och ta gärna en bild på installationen.

Ska göra det senare ikväll, om jag lyckas komma åt och se något. Tack!

Edit: Omöjligt att se i motorhuvuden. Alldeles för trångt.

Visa signatur