Hur krånliga är schenker vid borttappade paket?

Permalänk
Medlem

Hur krånliga är schenker vid borttappade paket?

Lämnade in ett paket likt nedan:
Inlämnat paket 2018-02-05 19:02 Paketet är skickat av avsändaren, på väg till sortering
Idag är det 14:e Februari och det har inte hänt någonting.

Tidigare gånger det har krånglat, så har inlämningsstället glömt att lämna bort paketen, men nu så skall det vara avlämnat till Schenker för transport.

Vid kontakt med deras support så säger de att de söker efter paketet på terminalen och skall återkomma.
Efter 30 dagar anses paketet vara förlorat och deras försäkring kickar in.

Är det någon här som varit tvungen att nyttja den och isåfall hur lång tid tog det för er att få det hela löst?
Någon dokumentation som behövs förutom kvitto på prylen som skickades med dessa gossar?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ansvarsbestämmelser:

  • Avsändaren ansvarar för att varan är ordentligt inslagen och inte skadas under frakten

  • Den som begär ersättning måste styrka varans värde vid transportens början och sin ekonomiska förlust samt att skada/förlust skett under Schenker AB:s ansvarsperiod.

  • Vid en auktion är det auktionspriset som överensstämmer med varans värde.

  • Till godkända köpeskillingsbevis räknar vi: Tradera auktionsnummer, kvitto, faktura, bankkontoutdrag där mottagare, alias eller varan framgår.

  • En skada som är synlig eller dold vid uthämtning skall anmälas via blanketten: Skadeanmälan. Anmälan skall göras senast 7 dagar efter uthämtat paket/gods.

  • Överstiger transporttiden 30 dagar får varan anses försvunnen. En förlustanmälan skall vara oss tillhanda inom 60 dagar räknat från inlämningsdatum.

  • Sent inkomna reklamationsunderlag (skade- eller förlustanmälan) kan innebära att du inte erhåller ersättning.

  • Vi ersätter till ett maxbelopp på 5 000 kr oberoende av försändelsens vikt.

Permalänk
Medlem

Till ovanstående.
"Den som begär ersättning måste styrka varans värde vid transportens början"

Hur skall man göra detta? Filma när man paketerar och lämnar in?
Det jag undrar lite över hur pass strikta de är.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ta fram de bevis du har. Typ kvitto, vikt, eller faktura och bifoga i ditt ärende.

Var i kontakt med deras kundtjänst genom företaget. Dom hade haft sönder en av våra försändelser. Vi fick betalt per kilo konstigt nog.

Självklart ska dom ersätta dig ifall dom tappat bort ditt paket.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB