Google Chrome får inbyggd annonsblockering

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xverminator:

Jaaaa låter underbart, hoppas de kommer fungera bra.

Däremot hoppas jag man kan välja att så av eller på skyddet, iaf för individuella webbsidor.

Du har ju redan idag adblock, har kört med det sedan tidernas begynnelse och det funkar överallt. Skulle nog spy om jag surfade med explorer idag pga all reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du tror inte att Google kommer utnyttja situationen?

På vilket sätt? Förlåt, men hittade inte tidigare inlägg.

Men oavsett så försöker väl i princip alla företag någonsin att utnyttja sin makt så långt det går juridiskt, etiskt, ekonomiskt...

I detta fallet har jag svårt att se dem utnyttja situationen till sin fördel mer än att locka fler användare till chrome och bort från adblocker-plugins. Jag kan väl tänka mig att de vill få en finare estetik på nätet eftersom de gärna vill ha kontroll över det så långt det går. Se på guidelines för android appar t.ex.

Jag tror också att Google litar 100% på att de största sajterna, och därmed de som ger flest reklamintäkter, kommer anpassa sig snabbt. Samma sak gäller när Google ändrar riktlinjer för SOE, då följer i princip alla efter utan att klaga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vlademil:

På vilket sätt? Förlåt, men hittade inte tidigare inlägg.

Men oavsett så försöker väl i princip alla företag någonsin att utnyttja sin makt så långt det går juridiskt, etiskt, ekonomiskt...

I detta fallet har jag svårt att se dem utnyttja situationen till sin fördel mer än att locka fler användare till chrome och bort från adblocker-plugins. Jag kan väl tänka mig att de vill få en finare estetik på nätet eftersom de gärna vill ha kontroll över det så långt det går. Se på guidelines för android appar t.ex.

Jag tror också att Google litar 100% på att de största sajterna, och därmed de som ger flest reklamintäkter, kommer anpassa sig snabbt. Samma sak gäller när Google ändrar riktlinjer för SOE, då följer i princip alla efter utan att klaga.

Skickades från m.sweclockers.com

Flera i tråden har tagit upp problematiken där Google med sina tjänster och mjukvaror är mer dominant än övriga konkurrenter. De finansierar sin verksamhet med reklam vilket förstås är en uppenbar intressekonflikt.

Permalänk
Inaktiv

Skrämmande att läsa många av kommentarerna. Tydligen tycker många det är okej att Google har monopol på internet. Med denna mentaliteten kan vi säga hejdå till ett fritt och öppet internet, och välkomna en värld där alla vi användare är en kommersiell produkt kontrollerade av ett visst megacorporation med sloganen "Don't be evil" som kommer att kontrollera hela internet och stänga ute möjligheten för konkurrenter att ens ha en chans att få in en fot såvida de inte rättar in sig i ledet och gör precis vad G00gle säger att de får och inte får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Skrämmande att läsa många av kommentarerna. Tydligen tycker många det är okej att Google har monopol på internet. Med denna mentaliteten kan vi säga hejdå till ett fritt och öppet internet, och välkomna en värld där alla vi användare är en kommersiell produkt kontrollerade av ett visst megacorporation med sloganen "Don't be evil" som kommer att kontrollera hela internet och stänga ute möjligheten för konkurrenter att ens ha en chans att få in en fot såvida de inte rättar in sig i ledet och gör precis vad G00gle säger att de får och inte får.

Ungefär som att gnälla på iPhones och samtidigt gå omkring med en mobil vars OS är framtaget av just världens största sökmotorleverantör / annonsförsäljare

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Gick över till Brave Browser för flera månader sedan, den kan alltr med att blocka reklam, och mycket mer
Har ej tittat tillbaka sedan dess

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.