CPU support för Ivy Bridge i5 och i7 men inte i3?

Permalänk

CPU support för Ivy Bridge i5 och i7 men inte i3?

Hej,

Fråga gällande Asus P8H67-I DELUXE Rev. 3.0
https://www.asus.com/se/Motherboards/P8H67I_DELUXE/

Under cpu support listas support för flera Ivy Bridge i5 och i7 cpuer, men inga i3. Har dom bara missat o lista i3 cpuerna eller kan kortet bara ha stöd för Ivy Bridge i5 och i7 men inte Ivy Bridge i3?

Permalänk
Medlem

Ta det valigtp
mitt gamla p67 fick en uppdate men då stödes inte oc så min 3770k presterade sämre än gamla 2500k. Att de lägger till stödet betyder bara det att de la till det. Fult stöd är en annan sak. Hart inte läst asus sida ville bara varna för att ja som i mitt fall så kunde man inte OC 3770k på p97 men 2500k och 2600k 2700k gick det med.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kommer en edit:
Har en santy 2123a132 T

Står att den stöder i3
"CPU, Chipset and Graphics features
LGA1155 socket for Intel® Second Generation Core™ i7/ Core™ i5/ Core™ i3 Processors

[Support Intel Core CPU] This motherboard supports the latest Intel® second generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3 processors in the LGA1155 package, with memory and PCI Express controllers integrated to support 2-channel (4 DIMM) DDR3 memory and 16 PCI Express 2.0 lanes. This provides great graphics performance. Intel® second generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3 processors are among the most powerful and energy efficient CPUs in the world. "

Sandy då det släpptes sen ivy inte kollat.
Men sandy och ivy klarar den men bios för ivy, sandy 2000 serien borde gå på en gång.
har en sandy i3 liggande. men ja jag sparar på cpuer. Men om du inte hittar något roligt så skicka ett pm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

jag förstod tyvärr inte så mycket av det du sa men tack ändå

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014
Jag tror inte du förstod min fråga. Det där hjälpte mig tyvärr inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av galenmyra:

@Peppar2014
Jag tror inte du förstod min fråga. Det där hjälpte mig tyvärr inte.

Tycker det är svar på dina fråga. Moderkortet stödjer inte i3 Ivy Bridge processorer, svårare än så är det inte.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014
Hur skulle det kunna vara svar på min fråga när det var exakt den listan jag frågade om?

Jag frågade ju inte efter listan eller om i3 finns med på den listan eller ej, utan om det kan vara så att i3 cpun stödjs trots att den inte är med på den listan eftersom andra Ivy Bridge cpuer är med på den listan.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av galenmyra:

@Peppar2014
Hur skulle det kunna vara svar på min fråga när det var exakt den listan jag frågade om?

Jag frågade ju inte efter listan eller om i3 finns med på den listan eller ej, utan om det kan vara så att i3 cpun stödjs trots att den inte är med på den listan eftersom andra Ivy Bridge cpuer är med på den listan.

Därför att det bästa svar vi kan ge är vad Asus säger; nämligen att den inte gör det.

Självklart kan det vara så att den fungerar ändå, men den enda som skulle kunna säga det är den som testat precis den kombinationen. i3 var däremot betydligt mer normalt på H67-plattformen (som inte stöder överklockning) än på P67 (som gör det), då det inte fanns någon upplåst i3.

...vilket förstås är varför Asus inte testat det och kanske struntade i att ge i3 stöd alls.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

@Zcenicx
Asus har inte sagt något eller svarat på min fråga över huvud taget. Min fråga handlade om man kunde lita på den listan till 100%, eller om det kunde vara så att det fanns stöd för i3 trots att den inte finns med. Känner jag upprepat samma sak flera gånger nu, förstår inte att det kan vara så svårt att förstå att bara länka till listan utan någon förklaring inte var svar på min fråga.

Permalänk
Medlem

@galenmyra: När det gäller Ivy Bridge så släpptes de flesta i5:orna och i7:orna under våren 2012 medan i3:orna kom först under hösten eller senare. Och den senaste BIOS-uppdateringen som nämner stöd för nya processorer för det moderkortet är från 28:e feb 2012. Det svarar tyvärr inte på din fråga, men det verkar inte helt osannolikt att Asus helt enkelt struntat i att lägga till stöd för de senare Ivy Bridge-processorerna.

Permalänk
Skrivet av perost:

@galenmyra: När det gäller Ivy Bridge så släpptes de flesta i5:orna och i7:orna under våren 2012 medan i3:orna kom först under hösten eller senare. Och den senaste BIOS-uppdateringen som nämner stöd för nya processorer för det moderkortet är från 28:e feb 2012. Det svarar tyvärr inte på din fråga, men det verkar inte helt osannolikt att Asus helt enkelt struntat i att lägga till stöd för de senare Ivy Bridge-processorerna.

Det tyckte jag var ett väldigt bra svar på min fråga eftersom det låter som en väldigt trolig förklaring. Tackar ödmjukast!