Damm och dålig luft i rummet - är det luftrenare jag behöver? Tips på köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om du tycker det är sämre luft i ditt rum än i resten av huset samt har svårigheter och andas så är det dålig ventilation som är huvudproblemet.
Har du stäng dörr hela tiden?
Är ventilerna som skall finnas i rummet öppna?
Kollat så att filtren i ventilerna är rengjorda och det kan flöda luft igenom dem?

Hade liknande problem hemma hos föräldrarna, kändes som en fisk på torra land och kippade efter andan bitvis. Problemet var så klart dålig ventilation, dock har de fått installera ett FTX system för att det är Radon problem i huset, och nu är det otroligt bra luft. Sen dess är jag mycket skeptisk till den så kallade "Självdrags ventilationen" som många hus har, då jag aldrig har stött på ett hus som det verkligen fungerar bra i.

Nu kanske inte ett fullt FTX system är något för er, både komplicerat att installera och dyrt.
Men har ni någon form av frånluftsvärmepump eller extra fäktar i badrum, etc. så kan det vara värt att kolla upp så att allt fungerar och är dammfritt, samt att öppna ett fönster ibland för att vädra ur ordentligt. Och har du oftast en stängd dörr till rummet så se till att lämna den öppen när du inte är där för att låta luften flöda.

Dörren till rummet är för det mesta öppen. Har aldrig märkt av att jag har en ventil i mitt rum. Hur ska den se ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Om luften känns tyngre att andas kan det vara pga av högre luftfuktighet, eftersom du skriver att det är på en vind. Även källare brukar ju kunna ligga högre, då kan man använda en avfuktare (den "bästa" typen låter dock en del). Kolla annars så att det inte finns mögel...

Har 2 vindar i mitt rum. Den ena är isolerad med en liten dörr och den andra är helt öppen.

Permalänk
Medlem

@finally: Vanligtvis en vit platt fyrkantig eller rund sak som sitter uppe på väggen, som antingen öppnas som en lucka eller poppar ut, kan även ha ett snöre hängande för att öppna och stänga. Finns även smala som sitter i toppen av fönstren som man kan öppna med lucka eller små spakar.
Det är så många olika varianter så det är svårt att säga.
Beroende på hur det är byggt så kan de även sitta bakom elementen (vanligt i hyreshus) för att förvärma luften innan den kommer ut i rummet.

I alla fall så skall du se till att det kommer luft någon stans ifrån för annars fungerar inte ventilationen i huset. Inte med att den varma fuktiga luften i t.ex badrum skall ventileras bort så måste det komma in ny frisk luft någon annan stans, annars blir det ju inget flöde.

Kan ju nämna att innan föräldrarna skaffade ett FTX system så hade i alla fall jag fönstret på glänt året runt för att få in frisk luft ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Azzz1: Vanligtvis en vit platt fyrkantig eller rund sak som sitter uppe på väggen, som antingen öppnas som en lucka eller poppar ut, kan även ha ett snöre hängande för att öppna och stänga. Finns även smala som sitter i toppen av fönstren som man kan öppna med lucka eller små spakar.
Det är så många olika varianter så det är svårt att säga.
Beroende på hur det är byggt så kan de även sitta bakom elementen (vanligt i hyreshus) för att förvärma luften innan den kommer ut i rummet.

I alla fall så skall du se till att det kommer luft någon stans ifrån för annars fungerar inte ventilationen i huset. Inte med att den varma fuktiga luften i t.ex badrum skall ventileras bort så måste det komma in ny frisk luft någon annan stans, annars blir det ju inget flöde.

Kan ju nämna att innan föräldrarna skaffade ett FTX system så hade i alla fall jag fönstret på glänt året runt för att få in frisk luft ordentligt.

Ska den där vita runda saken vara öppen eller stängd? Öppnade min och det fanns en massa kablar i den. Tror nog inte att det är ventilationen... och isåfall har jag ingen ventilation.

Permalänk
Medlem

@finally: Om det är kablar bakom luckan så har du öppnat en kopplingsdosa.
Ett ventilationsdon är ju ca 15 cm i diameter eller i fyrkant och ett par centimeter tjockt.

Som måttstock kan man säga att en badrumsspegel skall i stort sett aldrig imma igen om du duschar i ett hus med fungerande ventilation, eller åtminstone så skall imman försvinna rätt fort efter du duschat klart. Men då du är i ett sovrum så är imma på rutan ett tecken på dålig ventilation.

Vad göra åt det, sätta in en ventil i rummet. Äger du huset så är det ju upp till dig att fixa det. Göra ett passande hål genom väggen för en av alla färdiga kit att sätta in som till exempel (de tre första): https://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All...
Äger du inte själv huset så får du påpeka det till fastighetsägaren så den får ordna ventilationen.
Känner du/ni att ni har dålig koll så anlita ett proffs som kan kolla över bostaden, och säga vad ni skall göra eller anlita hen för att göra jobbet åt er.

Dålig ventilation är ju inte bara dåligt för din hälsa, det är även en grogrund för mögel och annan skit vilket kommer göra dig/er ännu sämre och åstadkomma dyra saneringar i framtiden.

Du kan läsa på lite mer här: https://www.dinbyggare.se/bostadsventilation-viktigt-att-se-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Azzz1: Om det är kablar bakom luckan så har du öppnat en kopplingsdosa.
Ett ventilationsdon är ju ca 15 cm i diameter eller i fyrkant och ett par centimeter tjockt.

Som måttstock kan man säga att en badrumsspegel skall i stort sett aldrig imma igen om du duschar i ett hus med fungerande ventilation, eller åtminstone så skall imman försvinna rätt fort efter du duschat klart. Men då du är i ett sovrum så är imma på rutan ett tecken på dålig ventilation.

Vad göra åt det, sätta in en ventil i rummet. Äger du huset så är det ju upp till dig att fixa det. Göra ett passande hål genom väggen för en av alla färdiga kit att sätta in som till exempel (de tre första): https://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All...
Äger du inte själv huset så får du påpeka det till fastighetsägaren så den får ordna ventilationen.
Känner du/ni att ni har dålig koll så anlita ett proffs som kan kolla över bostaden, och säga vad ni skall göra eller anlita hen för att göra jobbet åt er.

Dålig ventilation är ju inte bara dåligt för din hälsa, det är även en grogrund för mögel och annan skit vilket kommer göra dig/er ännu sämre och åstadkomma dyra saneringar i framtiden.

Du kan läsa på lite mer här: https://www.dinbyggare.se/bostadsventilation-viktigt-att-se-o...

Det är där problemet ligger. Det finns inte en enda frånluftsdon i något av sovrummen. Bara i badrummen och där immar det ändå. Får kolla upp detta.

Om man ska installera en helt ny ventilation i hela huset idag, vad för typ brukar rekommenderas?
Vad är det mest prisvärda om man inte vill gå upp mycket i pris?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag säger robotdammsugare med HEPA-filter. Sen jag började köra min har nästan allt damm försvunnit från hyllor och dylikt (och givetvis golvet), så att de skulle sprida runt damm så förfärligt håller jag inte alls med om.

Visst virvlar det till lite, men inte sjutton blir det värre än innan för det. Man kan även investera i en Vornado-fläkt om man vill ha lite bättre luftcirkulation i hemmet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@finally: Om det är så är det inte konstigt att ni har dålig luft därhemma. Du får tänka på det som en datorlåda, man måste se till att det kommer in luft för att man skall kunna ventilera bort den heta luften från kylarna. Men i hemmet är det mer den varma fuktiga luften från badrum, toaletter och tvättstugor man vill få bort för att inte orsaka mögelproblem i huset.

Enklast och billigast är ju att sätta in friskluftsdon i sovrum och vardagsrum (så långt ifrån dörrarna som möjligt), men för att få det ännu bättre och verkligen rikta luftflödet så att den varma fuktiga (och eventuellt illaluktande) luften från badrum, toaletter och tvättstugor försvinner ur huset så bör man montera in fläktar i respektive utrymme som blåser ut luften.

Man kan beräkna på vilket minimiflöde man minst skall uppnå enligt Boverkets normer genom att multiplicera boytan med 0,35 vilket ger dig ett värde i liter/sekund (vilket "riktiga" ventilationssystem använder), dock så brukar de flesta saker som säljs till privatpersoner vara angivna i kubikmeter/timme, vilket du lätt får genom att multiplicera det med 3,6.

Som exempel, ett hus på 150 m^2:
150 * 0,35 = 52,5 liter/sekund
52,5 * 3,6 = 189 kubikmeter/timme

Så vill man ha fläktar i det huset så får man se till att de minst ventilerar ur så mycket luft totalt.

Detta kommer ju dock att höja energiförbrukningen på huset, vilket de flesta inte är så lyckliga över, då man ventilerar ur en massa värme och släpper in ny kall luft som behöver värmas upp igen. Kan man ju alltid löse med något värmeåtervinnande system (FTX), men då börjar det bli dyrt. Sen får ni ju även tänka på att installera fläktar kommer ju krävas någon behörig elektriker om det inte redan sitter fläktar där vill säga.

Oavsett så tycker jag ni skall prata med någon kunnig inom området (en VVS person) som kan hjälpa er att avgöra vad som är bäst för erat hus om ni känner er osäkra. Annars utforska ämnet mer på ett bättre lämpligt forum där de har bättre kunskaper i området.

Denna information är ju sånt jag har läst på själv då det blev tal för att installera ett FTX system i föräldrarnas hus för att sanera bort Radonproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Det är där problemet ligger. Det finns inte en enda frånluftsdon i något av sovrummen. Bara i badrummen och där immar det ändå. Får kolla upp detta.

Notera att väldigt få sovrum har frånluft (och bör inte ha det). Istället har de tilluft spalt ovan fönstret som ska kunna öppnas. Mao du ska då in luften där, utifrån, just för att ha bästa luften där.

Badrum, Toa, Kök... dessa 3 rum ska suga ut luften, doften och matoset. Sovrum, vardagsrum ska tillföra ny luft via dessa spalter och sedan cirkulera runt till någon av dessa frånluft platser. Om du vänder eller ändrar detta kommer tex matos in i sovrummet eller stanken från toan in i vardagsrummet (beroende på layout).

Istället bara verifiera att de är öppna (de som sitter i kök/badrum). De brukar se ut något likt detta:

Skrivet av finally:

Om man ska installera en helt ny ventilation i hela huset idag, vad för typ brukar rekommenderas?
Vad är det mest prisvärda om man inte vill gå upp mycket i pris?

Tack för hjälpen!

Är du i en bostadsförening, ska de kolla denna ventilation med jämna mellanrum. Hyresrätt, samma sak. Har du problem där, kontakta dem först.

Endast om du är i en bostad du själv äger helt, tex hus, är det något du behöver själv planera och designa (med kunnigt folk då, så det blir rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Notera att väldigt få sovrum har frånluft (och bör inte ha det). Istället har de tilluft spalt ovan fönstret som ska kunna öppnas. Mao du ska då in luften där, utifrån, just för att ha bästa luften där.

Badrum, Toa, Kök... dessa 3 rum ska suga ut luften, doften och matoset. Sovrum, vardagsrum ska tillföra ny luft via dessa spalter och sedan cirkulera runt till någon av dessa frånluft platser. Om du vänder eller ändrar detta kommer tex matos in i sovrummet eller stanken från toan in i vardagsrummet (beroende på layout).

Istället bara verifiera att de är öppna (de som sitter i kök/badrum). De brukar se ut något likt detta: https://media2.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/1/small_image/356x/7fbd33d36b33fe7ff2880c77da773f84/3/2/3266740A.jpg

Är du i en bostadsförening, ska de kolla denna ventilation med jämna mellanrum. Hyresrätt, samma sak. Har du problem där, kontakta dem först.

Endast om du är i en bostad du själv äger helt, tex hus, är det något du behöver själv planera och designa (med kunnigt folk då, så det blir rätt).

I sovrummen finns det inte tilluftsventiler heller. Vad är det bästa att göra i den här situationen? Badrum och kök har frånluft som du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

I sovrummen finns det inte tilluftsventiler heller. Vad är det bästa att göra i den här situationen? Badrum och kök har frånluft som du nämner.

Edit:
Läste fel...

Jag hade nog testat öppna fönster lite om du kan, och se om det bättrar situationen. För det låter ju galet om du saknar tilluftskanaler, då ingen ny luft kan sugas in för att ersätta den som ska sugas ut i kök/badrum.

Som sagt dock, är det lägenhet/bostadsrätt? Eller egen ägt hus?