Permalänk
Medlem

Överklocka i7 4790K (nybörjare)

Hejsan, sedan jag köpte mitt 1080Ti har jag märkt att CPUn flaskhalsar i de flesta spel. Jag har redan satt den på 4,4GHz (så den åtminstone ligger på turbo frekvens konstant) men det räcker inte. Min kylare är en Hyper 212 Evo och chassit är ett Fractal Design R5 (glasdörr) med 140mm fläktar på alla platser.

Just nu ligger CPUn runt 60-70 grader under stresstest. Då är frågan, kan jag gå längre med CPUn? Kanske 4,6GHz? Är tveksam om jag har kylning för det. Och även om det går och CPUn ligger på 80 grader är det inte bra heller.

Om jag inte kan/bör överklocka CPUn, finns det andra lösningar för CPUn:s flaskhals?

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du i? Nu har du så mycket GPU kraft så om du lirar 1080P så kanske det är dags att skaffa en 1440p skärm? Då jämnar du ut obalansen mellan GPU och CPU.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Hejsan, sedan jag köpte mitt 1080Ti har jag märkt att CPUn flaskhalsar i de flesta spel. Jag har redan satt den på 4,4GHz (så den åtminstone ligger på turbo frekvens konstant) men det räcker inte. Min kylare är en Hyper 212 Evo och chassit är ett Fractal Design R5 (glasdörr) med 140mm fläktar på alla platser.

Just nu ligger CPUn runt 60-70 grader under stresstest. Då är frågan, kan jag gå längre med CPUn? Kanske 4,6GHz? Är tveksam om jag har kylning för det. Och även om det går och CPUn ligger på 80 grader är det inte bra heller.

Om jag inte kan/bör överklocka CPUn, finns det andra lösningar för CPUn:s flaskhals?

Du bör skaffa en ordentlig kylare, (en två-torns kylare av valfrit märke, tex Noctua D-15 eller beQuiet Dark Rock Pro 4 föreslår jag) om du ska få en bra överklockning. Vill du få ut maximal effekt så kan du delida den. https://m.sweclockers.com/forum/trad/1422326-4790k-delid-liqu...

Permalänk
Medlem

4.5 GHz 1.18V
4.6 GHz 1.230V
4.7 GHz 1.2540V

Vart min är stabil nog för 9h Prime95 + SVP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Och även om det går och CPUn ligger på 80 grader är det inte bra heller.

Varför skulle 80 grader under stresstest inte vara bra, menar du?

Tror knappast att 200Mhz kommer ta bort den där flaskhalsen du pratar om, om det finns en och isf beroende på hur illa det är, så köp ingen jättedyr kylare bara av den orsaken tycker jag.

Skrivet av Cranzle:

Om jag inte kan/bör överklocka CPUn, finns det andra lösningar för CPUn:s flaskhals?

Alltså, ja. Byt ut skiten. Men det har du säkert räknat ut själv. Mer realistiska tips - vad kör du för hastighet på dina RAM-stickor t.ex.? Låg frekvens DDR3 kan komma i vägen lite grann för högt klockade processorer. Dock är det lite samma sak där, hur mycket pengar du ska lägga på att behålla samma plattform/CPU och vad vinsten i prestanda är för de pengarna du isf lägger. Kylaren är väl en annan sak för den kan du åtminstone ta med dig om du uppgraderar framöver, men DDR3 har ju simmat färdigt om du ska byta upp dig från 4790k tyvärr. Och läs på lite om du funderar på att byta ut hela skiten och ändå fortsätta på 1080p-skärm, tittade precis på en del benchmarks med 4790k mot 8700k på samma frekvens (4,7Ghz i det fallet, och förvisso i 1440p) och om den uppgraderingen ska vara värd sin kostnad ska man ha helt ok med pengar.

Är det såpass många spel med samma beteende att du kan utesluta spelet som problemet? Om man bara FPS-horar stenhårt t.ex. och skiter i grafiken så kommer ju CPU:n sätta stopp först såklart, men det gäller ju liksom oavsett prylar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Läst era kommentarer, jag har faktiskt funderat på en 1440p skärm ett tag, jag har dock inte mycket pengar just nu så det får vänta.

Jag kan testa mig fram, höja volten och frekvensen sakta, se om det håller. Uppdaterar tråden med resultat imorgon (30e) eller 31a!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Cranzle: Vilken volt kör du i?

En lösning är, om spelen har stöd för det, är att rendrera en högre upplöst bild och skala ner den till 1080p, Supersampling. Dock kan det vara sisådär med kvalitén beroende på vad som hanterar nedskalningen.

https://www.youtube.com/watch?v=mN4pFfrc7xg

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cranzle:

Läst era kommentarer, jag har faktiskt funderat på en 1440p skärm ett tag, jag har dock inte mycket pengar just nu så det får vänta.

Jag kan testa mig fram, höja volten spänningen och frekvensen sakta, se om det håller. Uppdaterar tråden med resultat imorgon (30e) eller 31a!

Själv kan jag inte få upp min 4670k över 4,3ghz med en noctua NH-D14 kylare... Haft lite otur där tror jag ;).

Men ett tips för att snabba på det hela lite är att låsa spänningen och börja med att endast öka spänningen i steg och stresstesta tills du ser att det blir för varmt. Det tar ju bara några enstaka minuter per stresstest så det går ganska fort att hitta systemet maxvärde för spänningen.

När du hittat hur högt du kan sätta spänningen kan du börja experimentera med hur högt du kan trycka upp klockhastigheterna med given maxspänning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv kan jag inte få upp min 4670k över 4,3ghz med en noctua NH-D14 kylare... Haft lite otur där tror jag ;).

Men ett tips för att snabba på det hela lite är att låsa spänningen och börja med att endast öka spänningen i steg och stresstesta tills du ser att det blir för varmt. Det tar ju bara några enstaka minuter per stresstest så det går ganska fort att hitta systemet maxvärde för spänningen.

När du hittat hur högt du kan sätta spänningen kan du börja experimentera med hur högt du kan trycka upp klockhastigheterna med given maxspänning.

Ska jag göra, tack för tipset!

Hur mycket kan jag höja med i taget? Känner inte för 100 omstarter precis. Och är det offset jag ska använda (vilket jag har gjort än så länge på den lilla överklockningen jag har)?

Skrivet av Vzano:

@Cranzle: Vilken volt kör du i?

1.2389, med 0.010 offset (något åt det hållet).