MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

En SV650 är en oklanderlig hoj. Det du ser är det du får. Inga konstigheter. Jätte billiga reservdelar och bara går o går.
Men som vanligt får du kolla den som alla motorfordon. Viktigaste är att ingen fukt som kommit in i oljan från kylsystemet (oljan kan vara kolsvart, men inte mjölkig som oboy). Annars är det som jag skrev. Man ska kolla att kopplingen tar bra, även vid varm olja. Motorcykel oljan är speciellt utformad för att en våtkoppling ska tåla den. Har ägaren hällt i bilolja så får du byta kopplingspaketet på verkstad. Kan vara svårt att upptäcka med kall motor och på lägre varvtal.

Förr eller senare får man byta kopplingsbelägg ändå oberoende på hur man kört så slits dom, inte som bromsbelägg men ändå. Tycks dock vara ganska enkel procedur i det flesta fall till skillnad mot bilar som kan vara riktigt besvärligt och kosta rejält, inte för att kopplingen är dyr utan tiden i verkstaden för att få jobbet gjort, får riva ganska mycket och inte sällan måste växellådan ut under bilen mm.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte min första MC för ett par månader sedan, en Yamaha Fazer 600 - 98. Har bytt däck på den, renoverat förgasare och hunnit övningsköra en del! Finns det något jag bör tänka på inför vinterförvaring så den är så frisk som möjligt till våren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Köpte min första MC för ett par månader sedan, en Yamaha Fazer 600 - 98. Har bytt däck på den, renoverat förgasare och hunnit övningsköra en del! Finns det något jag bör tänka på inför vinterförvaring så den är så frisk som möjligt till våren?

Det bästa är torrt, uppvärmt garage, men inte alla som har den möjligheten
Problemet är inte så mycket kylan, men temperaturväxlingar, som kan ge kondens (varmare fuktig luft möter kall motorcykel). Vad jag läst är det bättre med full tank just för att minimera kondens i tanken.
Ett kapell över är bra och om den har centralstöd är det att föredra framför ett sidostöd.
Ladda batteriet regelbundet (eller om du har smart laddare som kan sitta i hela tiden)
Skulle inte rekommendera att starta den då och då, utan bara låta den stå.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Köpte min första MC för ett par månader sedan, en Yamaha Fazer 600 - 98. Har bytt däck på den, renoverat förgasare och hunnit övningsköra en del! Finns det något jag bör tänka på inför vinterförvaring så den är så frisk som möjligt till våren?

Fyll tanken, helst med 98 oktan.
Se till att dränera förgasarna (sitter en "kopp" under förgasarna som du kan tömma).
Ladda batteriet fullt innan du parkerar den.

Mycket mer än så tycker jag är överkurs då vi pratar 4-5 månaders stillestånd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Fyll tanken, helst med 98 oktan.
Se till att dränera förgasarna (sitter en "kopp" under förgasarna som du kan tömma).
Ladda batteriet fullt innan du parkerar den.

Mycket mer än så tycker jag är överkurs då vi pratar 4-5 månaders stillestånd!

Jag tänker också för att minimera risken att däcken deformeras om man har sidostöd; så kan man vrida hjulen ett kvarts varv varje månad. Bara att luta upp hojen på stödet och snurra lite ett hjul i taget.

---

Har ju tyvärr kallgarage, lite surt. Men så är det. Har funderat på om jag skulle krångla in hojen i huset just för jag funderar på att mecka på några tillbehör och rengöra ordentligt när man ändå håller på. Men har inte bestämt mig än. Kommer ju bli samma problem nästa år så det är väl lika bra att bita ihop och låta den stå i kallgaraget (med full tank då såklart).

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Fyll tanken, helst med 98 oktan.
Se till att dränera förgasarna (sitter en "kopp" under förgasarna som du kan tömma).
Ladda batteriet fullt innan du parkerar den.

Mycket mer än så tycker jag är överkurs då vi pratar 4-5 månaders stillestånd!

Bra tips!

Lägger till att det är en fördel att skvätta i lite bränslestabiliseringsmedel i tanken också.
Kontrollera kylarvätskan så att det är en god glykolhalt i det, om den ska förvaras kallt. Kan vara så att den förra ägaren inte var så noga med det.
Batteriet kan gärna skruvas bort helt från hojen och förvaras på annan plats. Det har hänt att de har gått sönder och då kan de svälla och ge lite fula märken av syran. Lägre risk för detta med de nya smarta laddarna men lika bra att göra det när man ändå håller på.
Fyll i luft i däcken, gärna lite i överkant om du inte ställer den på depåstöd och därmed har däcken upphöjda från marken.

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem

Vill man verkligen gå hela vägen så kan man skaffa alkylatbensin avsedd för fordon (och inte bara gräsklippare o dyl) och se till att hela bränslesystemet och tanken är fyllt med sådan. Dock inte helt billigt och finns ju inte överallt heller. Alkylatbensin är dock väldigt lagringsstabil och lämnar inte en massa kack efter sig om vanlig s.k. handelsbensin. Rätt dyrt och kan vara lite besvärligt att få tag på om man inte bara häller i vanlig "gräsklipparsoppa" och får kanske ses som överkurs.

Ang. batteri så står hojen kallt så kommer batteriet att frysa om det laddar ur för mycket (om det förvaras i/på samma plats förstås), ifall det blir tillräckligt kallt. Det har hänt mig i en bil när den bestämde sig för att tömma batteriet pga en glappande dörrkontakt, samtidigt som det var rätt kallt ute. Tur i oturen var att batteriet faktiskt höll så att det inte kom ut olämpligheter, men det finns det ingen garanti för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jag tänker också för att minimera risken att däcken deformeras om man har sidostöd; så kan man vrida hjulen ett kvarts varv varje månad. Bara att luta upp hojen på stödet och snurra lite ett hjul i taget.

---

Har ju tyvärr kallgarage, lite surt. Men så är det. Har funderat på om jag skulle krångla in hojen i huset just för jag funderar på att mecka på några tillbehör och rengöra ordentligt när man ändå håller på. Men har inte bestämt mig än. Kommer ju bli samma problem nästa år så det är väl lika bra att bita ihop och låta den stå i kallgaraget (med full tank då såklart).

Tvätta hojen innan du ställer undan den, tanka upp helt för att undvika kondens i tanken speciellt om den är i tillverkad i vanlig plåt, så lite etanol inblandning som möjligt typ E5 helst akylatbensin. Kolla lufttrycket i däcken, som du nämnt flytta lite på den under vintern speciellt om den är tung och inte står på center stöd.
Underhålls ladda batteriet emellanåt men ifall det inte är möjligt på plats ta bort den och förvara den hemma. Täck över med kapell som ”andas” så att inte det blir massa kondens under skyddet. Starta eller baxa inte runt motorn under förvaringen men om du ändå vill göra detta så låt den gå riktigt varmt typ så att fläkten för kylningen går igång.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Man kan koppla bort minuspolen om man har batteriet på plats

För övrigt bra tips ovan, typ samma som står i min manual, vet inte om det tillägger något, men här är den:

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vill man verkligen gå hela vägen så kan man skaffa alkylatbensin avsedd för fordon (och inte bara gräsklippare o dyl) och se till att hela bränslesystemet och tanken är fyllt med sådan. Dock inte helt billigt och finns ju inte överallt heller. Alkylatbensin är dock väldigt lagringsstabil och lämnar inte en massa kack efter sig om vanlig s.k. handelsbensin. Rätt dyrt och kan vara lite besvärligt att få tag på om man inte bara häller i vanlig "gräsklipparsoppa" och får kanske ses som överkurs.

Definitivt överkurs för lagring av hoj under 4-5 månader.
Ska du inte köra med cykeln på några år så absolut men bortkastade pengar under en vanlig vinterförvaring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Definitivt överkurs för lagring av hoj under 4-5 månader.
Ska du inte köra med cykeln på några år så absolut men bortkastade pengar under en vanlig vinterförvaring!

Min kollega ställde undan sin hoj i relativt kallt utrymme, men inga minus grader iaf.
TIll sommaren när han tog ut hojen så var tomgångsmunstycket i förgasaren igensatt, så rekommenderar starkt att tömma förgasare innan man ställer undan en förgasar hoj.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Min kollega ställde undan sin hoj i relativt kallt utrymme, men inga minus grader iaf.
TIll sommaren när han tog ut hojen så var tomgångsmunstycket i förgasaren igensatt, så rekommenderar starkt att tömma förgasare innan man ställer undan en förgasar hoj.

Japp, där är vi eniga.
Att fylla på med alkylatbränsle är däremot överkurs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det märks att vi har lite olika tankesätt här. Är själv 23 och är sugen på MC-kort men eftersom jag varit med om en allvarlig olycka för ett par år sedan på tvåhjuligt fordon så tänkte jag börja med typ en 250cc hoj eller liknande. Så länge den går tresiffrigt och är lätt att hantera så kommer jag vara nöjd. Kommer säkert lägga mer pengar på skyddsutrustning än själva hojen också.

Ungefär hur mycket kan man tänka sig att ett MC-kort går på? Har eventuellt möjlighet att övningsköra med en kollega (han kör en R1 för övrigt, en riktigt jävla fartdåre är han, dock med över 20 års erfarenhet).

Citerar mitt egna över 6 år gamla inlägg här. Är nu 29, tog aldrig MC-kortet då 2018 när jag skrev det citerade inlägget.

Bestämde mig i typ slutet av augusti i år att försöka ta MC-kortet innan vintern. Ringde runt till några trafikskolor i stan och blev typ idiotförklarad. Inte fan går det att börja ta MC-kort i slutet av augusti menade dom. Jag kommer aldrig hinna bli tillräckligt duktig och jag kommer inte få någon tid för riskutbildning och definitivt ingen uppkörningstid. Det var dock en trafikskola som kunde tänka sig att försöka. Dom lyckades få in mig på sista riskettan och risktvåan för i år i mitten av september och dom bokade även in ett gäng körlektioner åt mig. Sedan sa dom att jag får hålla utkik efter uppkörningstider och plugga teori så mycket jag bara kan.

Hade första körlektionen 28:e augusti på en Kawasaki Z650 och det var första gången i hela mitt liv som jag satt på en riktig hoj. Lite skrämmande då det kändes som mycket motor och den var väldigt mycket tyngre än mopeden jag kör till vardags. Tror mopeden väger runt 85kg och Kawasakin är ca 100kg tyngre. På lektionerna nötte vi mest manöverbanor, då läraren ansåg att trafikkörningen borde jag klara utan problem då jag kört bil i över tio år samt kört rätt så mycket moped senaste åren. I början kändes högfartsbanan svårast och jag lade till och med omkull hojen en gång i vändningen. Inget allvarligt som tur var, en liten sträckning i baksida lår och några fler repor på hojens kraschpuckar bara. Efter ungefär tredje körlektionen (120 minuter per lektion) så började högfartsbanan kännas riktigt bra men lågfartsbanan var fortfarande riktigt svår. Det blev totalt 5st lektioner á 2450kr/st innan jag kände mig tillräckligt säker för att våga mig på en uppkörning.

Fick tag på en uppkörningstid den 25:e september vilket visade sig vara årets sista uppkörning här i stan. Hade risktvåan 19:e september så jag hade egentligen bara tre veckodagar på mig att klara teoriprovet. Bokade in teoriprov den 20:e och började nöta på i appen iKörkort MC. Kan verkligen rekommendera den! Jag köpte MC-Boken också men appen var sjukt mycket bättre och räcker gott och väl för att klara teoriprovet. Klarade provet på första försöket, hade 62 rätta svar.

Uppkörningsdagen den 25:e september började inte superbra direkt. Väldigt tjock dimma och regnet hängde i luften. Träffades på körskolan vid 6-tiden på morgonen tillsammans med körskoleläraren och en annan elev. Eftersom det skulle komma regn senare under dagen så valde vi ut två kompletta uppsättningar med kläder, handskar, hjälm, skor, osv och vi lånade också två uppsättningar regnställ att ha ovanpå MC-kläderna. Det var ca 25km till uppkörningsplatsen varav ca 10km grusväg. Det var fortfarande mörkt ute och det hade börjat regna så det var riktigt lerigt på grusvägarna. Inte optimalt när man är nybörjare och kör en Z650 med streetdäck. Man var lagom slut i huvudet när man kom fram till uppkörningen vid 07:30-tiden. Provet skulle börja vid 09:00 så vi hade ca 1.5 timme på oss att öva manöverbanorna på plats tillsammans med några andra elever från en annan körskola. Dimman var nu så tjock att om man stod vid undanmanövern i högfartsbanan så såg man inte slutet av banan. På ett sätt så var det ju bra för förarprövaren skulle nog inte se riktigt vad man gjorde där borta i vändningen men å andra sidan så skulle det bli lite svårare att köra också. När provet började vid 9 så hade det börjat regna lite mer och det var nog bara runt 7-8 grader ute. Lågfartsbanan hade känts skitbra under uppvärmningen men i högfartsbanan så var det svårt att lita på att man hade tillräckligt med grepp på den blöta och kalla asfalten. Jag gick ut som tvåa på provet (ville inte vara först eller sist, vi var 7 pers) och fick börja med säkerhetskontroll på belysning, vilket var väldigt enkelt och det hjälpte nog att det fortfarande var ganska mörkt ute. Lågfartsbanan gick klockrent, inte ett enda misstag. Högfartsbanan gick lite sisådär, körde nog 46-47km/h bara och vändningen blev riktigt dålig men fortfarande godkänd i alla fall. Bromstestet var sjukt läskigt pga dimman men gick bra. ABS-en hoppade in lite i båda inbromsningarna men förarprövaren sa att det var ingen fara med tanke på hur kallt och blött det var ute. Han sa till slut att jag klarade manövertesterna och att vi ses inne i stan senare under dagen för trafikkörningen.

Efter att alla andra hade gjort klart manövertesterna så körde jag, den andra eleven, och körskoleläraren in mot stan igen. Det var samma turordning på trafikkörningen som manövertesterna så jag var tvåa. När vi kom fram till trafikverket inne i stan så hade jag bara några minuter på mig att förbereda mig mentalt. Det hade nu börjat regna ännu mer och trots att klockan var runt 11-12 ungefär så var det ganska mörkt ute. Trafikkörningen började på bästa möjliga sätt, nämligen att jag fick köra nästan hela vägen hem till där jag bor. En sträcka som jag kan utan och innan och kör varje dag. När jag nästan var hemma så vände vi tillbaka in mot stan igen via en annan väg och vid det här laget regnade det så mycket att man såg nästan inte asfalten. Den sista biten tillbaka in mot stan så körde vi ut på motorvägen men jag vågade inte köra fortare än 90 pga ösregnet och jag förklarade det för förarprövaren som tyckte jag gjorde ett klokt val att inte köra 110. Väl framme vid trafikverket så fick jag höra att jag körde bra och fick godkänt på hela provet. Körskoleläraren och den andra eleven var inte kvar och väntade vid trafikverket utan dom hade åkt tillbaka till körskolan inne i stan istället. Läraren hade sagt till mig att jag kan ju köra hojen tillbaka till körskolan efter provet, men om jag kuggar så får jag leda den tillbaka istället. Det var en sjukt konstig känsla att köra motorcykel själv utan någon bakom sig som pratade i hjälmen på en. Hade det inte varit så sjukt dåligt väder hade jag tagit en omväg på väg tillbaka till körskolan men nu var jag så kall och blöt så jag körde raka vägen tillbaka bara och när jag klev innanför dörren på körskolan så möttes jag av applåder.

Ca två veckor senare så var jag och tittade på en hoj som hade dykt upp på blocket. En 2013 BMW F700GS. Provkörde den hos säljaren, vilket även det var en sjukt konstig känsla. Konstigt att helt plötsligt få köra en motorcykel själv, lagligt. Hojen kändes riktigt bra och det var en sådan typ av hoj jag ville ha också. Priset var rätt, säljaren kändes seriös, så vi sa att jag kommer förbi nästa helg så gör vi klart affären. Åkte ner till säljaren igen helgen efter och köpte och körde hem hojen medan sambon fick ta all extra utrustning i bilen. Det var ca 25 mil att köra hem hojen den dagen och det var bara ca 4-5 grader ute. Hade laddat med underställ och varma kläder men var ändå rejält nerkyld när jag väl kom hem. Det hade börjat bli lite mörkt ute sista biten hem också. Har sedan dess kört ca 60-70 mil med hojen och det känns som att det borde nog gå att köra en liten bit till för den här säsongen.

Totalt så kostade mitt körkort följande:
MC-boken 236kr
iKörkort teori-app 249kr
Körlektion 28e augusti 2450kr
Körlektion 3e september 2450kr
Körlektion 4e september 2450kr
Riskettan 16e september 1000kr
Körlektion 17e september 2450kr
Risktvåan 19e september 3400kr
Teoriprov 20e september 325kr
Fotoavgift 80kr
Körlektion 24e september 2450kr
Uppkörning 25e september 1650kr
Hyra MC för uppköring 1900kr

Totalt: 21090kr

Ganska dyrt men med tanke på att jag aldrig kört MC förut och inte övningskörde privat så är jag rätt så nöjd ändå. Övningskör man privat så tror jag att man klarar sig med en körlektion bara för att stämma av att man verkligen är tillräckligt duktig inför provet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Citerar mitt egna över 6 år gamla inlägg här. Är nu 29, tog aldrig MC-kortet då 2018 när jag skrev det citerade inlägget.

Bestämde mig i typ slutet av augusti i år att försöka ta MC-kortet innan vintern. Ringde runt till några trafikskolor i stan och blev typ idiotförklarad. Inte fan går det att börja ta MC-kort i slutet av augusti menade dom. Jag kommer aldrig hinna bli tillräckligt duktig och jag kommer inte få någon tid för riskutbildning och definitivt ingen uppkörningstid. Det var dock en trafikskola som kunde tänka sig att försöka. Dom lyckades få in mig på sista riskettan och risktvåan för i år i mitten av september och dom bokade även in ett gäng körlektioner åt mig. Sedan sa dom att jag får hålla utkik efter uppkörningstider och plugga teori så mycket jag bara kan.

Hade första körlektionen 28:e augusti på en Kawasaki Z650 och det var första gången i hela mitt liv som jag satt på en riktig hoj. Lite skrämmande då det kändes som mycket motor och den var väldigt mycket tyngre än mopeden jag kör till vardags. Tror mopeden väger runt 85kg och Kawasakin är ca 100kg tyngre. På lektionerna nötte vi mest manöverbanor, då läraren ansåg att trafikkörningen borde jag klara utan problem då jag kört bil i över tio år samt kört rätt så mycket moped senaste åren. I början kändes högfartsbanan svårast och jag lade till och med omkull hojen en gång i vändningen. Inget allvarligt som tur var, en liten sträckning i baksida lår och några fler repor på hojens kraschpuckar bara. Efter ungefär tredje körlektionen (120 minuter per lektion) så började högfartsbanan kännas riktigt bra men lågfartsbanan var fortfarande riktigt svår. Det blev totalt 5st lektioner á 2450kr/st innan jag kände mig tillräckligt säker för att våga mig på en uppkörning.

Fick tag på en uppkörningstid den 25:e september vilket visade sig vara årets sista uppkörning här i stan. Hade risktvåan 19:e september så jag hade egentligen bara tre veckodagar på mig att klara teoriprovet. Bokade in teoriprov den 20:e och började nöta på i appen iKörkort MC. Kan verkligen rekommendera den! Jag köpte MC-Boken också men appen var sjukt mycket bättre och räcker gott och väl för att klara teoriprovet. Klarade provet på första försöket, hade 62 rätta svar.

Uppkörningsdagen den 25:e september började inte superbra direkt. Väldigt tjock dimma och regnet hängde i luften. Träffades på körskolan vid 6-tiden på morgonen tillsammans med körskoleläraren och en annan elev. Eftersom det skulle komma regn senare under dagen så valde vi ut två kompletta uppsättningar med kläder, handskar, hjälm, skor, osv och vi lånade också två uppsättningar regnställ att ha ovanpå MC-kläderna. Det var ca 25km till uppkörningsplatsen varav ca 10km grusväg. Det var fortfarande mörkt ute och det hade börjat regna så det var riktigt lerigt på grusvägarna. Inte optimalt när man är nybörjare och kör en Z650 med streetdäck. Man var lagom slut i huvudet när man kom fram till uppkörningen vid 07:30-tiden. Provet skulle börja vid 09:00 så vi hade ca 1.5 timme på oss att öva manöverbanorna på plats tillsammans med några andra elever från en annan körskola. Dimman var nu så tjock att om man stod vid undanmanövern i högfartsbanan så såg man inte slutet av banan. På ett sätt så var det ju bra för förarprövaren skulle nog inte se riktigt vad man gjorde där borta i vändningen men å andra sidan så skulle det bli lite svårare att köra också. När provet började vid 9 så hade det börjat regna lite mer och det var nog bara runt 7-8 grader ute. Lågfartsbanan hade känts skitbra under uppvärmningen men i högfartsbanan så var det svårt att lita på att man hade tillräckligt med grepp på den blöta och kalla asfalten. Jag gick ut som tvåa på provet (ville inte vara först eller sist, vi var 7 pers) och fick börja med säkerhetskontroll på belysning, vilket var väldigt enkelt och det hjälpte nog att det fortfarande var ganska mörkt ute. Lågfartsbanan gick klockrent, inte ett enda misstag. Högfartsbanan gick lite sisådär, körde nog 46-47km/h bara och vändningen blev riktigt dålig men fortfarande godkänd i alla fall. Bromstestet var sjukt läskigt pga dimman men gick bra. ABS-en hoppade in lite i båda inbromsningarna men förarprövaren sa att det var ingen fara med tanke på hur kallt och blött det var ute. Han sa till slut att jag klarade manövertesterna och att vi ses inne i stan senare under dagen för trafikkörningen.

Efter att alla andra hade gjort klart manövertesterna så körde jag, den andra eleven, och körskoleläraren in mot stan igen. Det var samma turordning på trafikkörningen som manövertesterna så jag var tvåa. När vi kom fram till trafikverket inne i stan så hade jag bara några minuter på mig att förbereda mig mentalt. Det hade nu börjat regna ännu mer och trots att klockan var runt 11-12 ungefär så var det ganska mörkt ute. Trafikkörningen började på bästa möjliga sätt, nämligen att jag fick köra nästan hela vägen hem till där jag bor. En sträcka som jag kan utan och innan och kör varje dag. När jag nästan var hemma så vände vi tillbaka in mot stan igen via en annan väg och vid det här laget regnade det så mycket att man såg nästan inte asfalten. Den sista biten tillbaka in mot stan så körde vi ut på motorvägen men jag vågade inte köra fortare än 90 pga ösregnet och jag förklarade det för förarprövaren som tyckte jag gjorde ett klokt val att inte köra 110. Väl framme vid trafikverket så fick jag höra att jag körde bra och fick godkänt på hela provet. Körskoleläraren och den andra eleven var inte kvar och väntade vid trafikverket utan dom hade åkt tillbaka till körskolan inne i stan istället. Läraren hade sagt till mig att jag kan ju köra hojen tillbaka till körskolan efter provet, men om jag kuggar så får jag leda den tillbaka istället. Det var en sjukt konstig känsla att köra motorcykel själv utan någon bakom sig som pratade i hjälmen på en. Hade det inte varit så sjukt dåligt väder hade jag tagit en omväg på väg tillbaka till körskolan men nu var jag så kall och blöt så jag körde raka vägen tillbaka bara och när jag klev innanför dörren på körskolan så möttes jag av applåder.

Ca två veckor senare så var jag och tittade på en hoj som hade dykt upp på blocket. En 2013 BMW F700GS. Provkörde den hos säljaren, vilket även det var en sjukt konstig känsla. Konstigt att helt plötsligt få köra en motorcykel själv, lagligt. Hojen kändes riktigt bra och det var en sådan typ av hoj jag ville ha också. Priset var rätt, säljaren kändes seriös, så vi sa att jag kommer förbi nästa helg så gör vi klart affären. Åkte ner till säljaren igen helgen efter och köpte och körde hem hojen medan sambon fick ta all extra utrustning i bilen. Det var ca 25 mil att köra hem hojen den dagen och det var bara ca 4-5 grader ute. Hade laddat med underställ och varma kläder men var ändå rejält nerkyld när jag väl kom hem. Det hade börjat bli lite mörkt ute sista biten hem också. Har sedan dess kört ca 60-70 mil med hojen och det känns som att det borde nog gå att köra en liten bit till för den här säsongen.

Totalt så kostade mitt körkort följande:
MC-boken 236kr
iKörkort teori-app 249kr
Körlektion 28e augusti 2450kr
Körlektion 3e september 2450kr
Körlektion 4e september 2450kr
Riskettan 16e september 1000kr
Körlektion 17e september 2450kr
Risktvåan 19e september 3400kr
Teoriprov 20e september 325kr
Fotoavgift 80kr
Körlektion 24e september 2450kr
Uppkörning 25e september 1650kr
Hyra MC för uppköring 1900kr

Totalt: 21090kr

Ganska dyrt men med tanke på att jag aldrig kört MC förut och inte övningskörde privat så är jag rätt så nöjd ändå. Övningskör man privat så tror jag att man klarar sig med en körlektion bara för att stämma av att man verkligen är tillräckligt duktig inför provet.

Kul läsning och grattis! Lätt värt pengarna, eller hur?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Himla kul att läsa. Grattis!
Rätt märke på hojen också!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Grattis! @Kalium
för vissa kommer det mer naturlig
Jag har hjälpt fyra kompisar med övningskörning genom åren, för tre av dem gick det smidigt och de klarade alla moment under en säsong, med inga till några enstaka körlektioner.
Den fjärde hade det dock tuffare, saknade känsla helt enkelt. Personen gav sedermera upp och sålde motorcykeln.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Bestämde mig i typ slutet av augusti i år att försöka ta MC-kortet innan vintern.

Grattis!! Kul! Priset är ju ungefär vad en intensivkurs kostar, fast du löste det själv istället. Bra jobbat!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina ord! Verkligen värt pengarna! Tror jag hade mycket hjälp av att jag kört så pass mycket moped innan. Blev ju närmare 300 mil genom Vietnam, dock typ 8 år sedan, och sedan har jag nog kört 100-150 mil per år senaste 4 åren. Hade nog ganska tur med körskoleläraren också, han var riktigt bra tycker jag. Gav en utrymme att fokusera och kommenterade bara när det behövdes, dessutom väldigt pedagogisk och förklarade på enklaste möjliga sätt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det bästa är torrt, uppvärmt garage, men inte alla som har den möjligheten
Problemet är inte så mycket kylan, men temperaturväxlingar, som kan ge kondens (varmare fuktig luft möter kall motorcykel). Vad jag läst är det bättre med full tank just för att minimera kondens i tanken.
Ett kapell över är bra och om den har centralstöd är det att föredra framför ett sidostöd.
Ladda batteriet regelbundet (eller om du har smart laddare som kan sitta i hela tiden)
Skulle inte rekommendera att starta den då och då, utan bara låta den stå.

Jag har tillgång till uppvärmt garage under vintern, så på den fronten är det grett. Tar till mig av alla dina tips, tack så mycket!

Skrivet av elp:

Fyll tanken, helst med 98 oktan.
Se till att dränera förgasarna (sitter en "kopp" under förgasarna som du kan tömma).
Ladda batteriet fullt innan du parkerar den.

Mycket mer än så tycker jag är överkurs då vi pratar 4-5 månaders stillestånd!

Jag ska absolut dränera förgasarna. Har verkligen ingen lust överhuvudtaget att rengöra/renovera dom igen tidigare än vad som är rimligt, haha. Tackar för tipsen!

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Citerar mitt egna över 6 år gamla inlägg här. Är nu 29, tog aldrig MC-kortet då 2018 när jag skrev det citerade inlägget.

Bestämde mig i typ slutet av augusti i år att försöka ta MC-kortet innan vintern. Ringde runt till några trafikskolor i stan och blev typ idiotförklarad. Inte fan går det att börja ta MC-kort i slutet av augusti menade dom. Jag kommer aldrig hinna bli tillräckligt duktig och jag kommer inte få någon tid för riskutbildning och definitivt ingen uppkörningstid. Det var dock en trafikskola som kunde tänka sig att försöka. Dom lyckades få in mig på sista riskettan och risktvåan för i år i mitten av september och dom bokade även in ett gäng körlektioner åt mig. Sedan sa dom att jag får hålla utkik efter uppkörningstider och plugga teori så mycket jag bara kan.

Hade första körlektionen 28:e augusti på en Kawasaki Z650 och det var första gången i hela mitt liv som jag satt på en riktig hoj. Lite skrämmande då det kändes som mycket motor och den var väldigt mycket tyngre än mopeden jag kör till vardags. Tror mopeden väger runt 85kg och Kawasakin är ca 100kg tyngre. På lektionerna nötte vi mest manöverbanor, då läraren ansåg att trafikkörningen borde jag klara utan problem då jag kört bil i över tio år samt kört rätt så mycket moped senaste åren. I början kändes högfartsbanan svårast och jag lade till och med omkull hojen en gång i vändningen. Inget allvarligt som tur var, en liten sträckning i baksida lår och några fler repor på hojens kraschpuckar bara. Efter ungefär tredje körlektionen (120 minuter per lektion) så började högfartsbanan kännas riktigt bra men lågfartsbanan var fortfarande riktigt svår. Det blev totalt 5st lektioner á 2450kr/st innan jag kände mig tillräckligt säker för att våga mig på en uppkörning.

Fick tag på en uppkörningstid den 25:e september vilket visade sig vara årets sista uppkörning här i stan. Hade risktvåan 19:e september så jag hade egentligen bara tre veckodagar på mig att klara teoriprovet. Bokade in teoriprov den 20:e och började nöta på i appen iKörkort MC. Kan verkligen rekommendera den! Jag köpte MC-Boken också men appen var sjukt mycket bättre och räcker gott och väl för att klara teoriprovet. Klarade provet på första försöket, hade 62 rätta svar.

Uppkörningsdagen den 25:e september började inte superbra direkt. Väldigt tjock dimma och regnet hängde i luften. Träffades på körskolan vid 6-tiden på morgonen tillsammans med körskoleläraren och en annan elev. Eftersom det skulle komma regn senare under dagen så valde vi ut två kompletta uppsättningar med kläder, handskar, hjälm, skor, osv och vi lånade också två uppsättningar regnställ att ha ovanpå MC-kläderna. Det var ca 25km till uppkörningsplatsen varav ca 10km grusväg. Det var fortfarande mörkt ute och det hade börjat regna så det var riktigt lerigt på grusvägarna. Inte optimalt när man är nybörjare och kör en Z650 med streetdäck. Man var lagom slut i huvudet när man kom fram till uppkörningen vid 07:30-tiden. Provet skulle börja vid 09:00 så vi hade ca 1.5 timme på oss att öva manöverbanorna på plats tillsammans med några andra elever från en annan körskola. Dimman var nu så tjock att om man stod vid undanmanövern i högfartsbanan så såg man inte slutet av banan. På ett sätt så var det ju bra för förarprövaren skulle nog inte se riktigt vad man gjorde där borta i vändningen men å andra sidan så skulle det bli lite svårare att köra också. När provet började vid 9 så hade det börjat regna lite mer och det var nog bara runt 7-8 grader ute. Lågfartsbanan hade känts skitbra under uppvärmningen men i högfartsbanan så var det svårt att lita på att man hade tillräckligt med grepp på den blöta och kalla asfalten. Jag gick ut som tvåa på provet (ville inte vara först eller sist, vi var 7 pers) och fick börja med säkerhetskontroll på belysning, vilket var väldigt enkelt och det hjälpte nog att det fortfarande var ganska mörkt ute. Lågfartsbanan gick klockrent, inte ett enda misstag. Högfartsbanan gick lite sisådär, körde nog 46-47km/h bara och vändningen blev riktigt dålig men fortfarande godkänd i alla fall. Bromstestet var sjukt läskigt pga dimman men gick bra. ABS-en hoppade in lite i båda inbromsningarna men förarprövaren sa att det var ingen fara med tanke på hur kallt och blött det var ute. Han sa till slut att jag klarade manövertesterna och att vi ses inne i stan senare under dagen för trafikkörningen.

Efter att alla andra hade gjort klart manövertesterna så körde jag, den andra eleven, och körskoleläraren in mot stan igen. Det var samma turordning på trafikkörningen som manövertesterna så jag var tvåa. När vi kom fram till trafikverket inne i stan så hade jag bara några minuter på mig att förbereda mig mentalt. Det hade nu börjat regna ännu mer och trots att klockan var runt 11-12 ungefär så var det ganska mörkt ute. Trafikkörningen började på bästa möjliga sätt, nämligen att jag fick köra nästan hela vägen hem till där jag bor. En sträcka som jag kan utan och innan och kör varje dag. När jag nästan var hemma så vände vi tillbaka in mot stan igen via en annan väg och vid det här laget regnade det så mycket att man såg nästan inte asfalten. Den sista biten tillbaka in mot stan så körde vi ut på motorvägen men jag vågade inte köra fortare än 90 pga ösregnet och jag förklarade det för förarprövaren som tyckte jag gjorde ett klokt val att inte köra 110. Väl framme vid trafikverket så fick jag höra att jag körde bra och fick godkänt på hela provet. Körskoleläraren och den andra eleven var inte kvar och väntade vid trafikverket utan dom hade åkt tillbaka till körskolan inne i stan istället. Läraren hade sagt till mig att jag kan ju köra hojen tillbaka till körskolan efter provet, men om jag kuggar så får jag leda den tillbaka istället. Det var en sjukt konstig känsla att köra motorcykel själv utan någon bakom sig som pratade i hjälmen på en. Hade det inte varit så sjukt dåligt väder hade jag tagit en omväg på väg tillbaka till körskolan men nu var jag så kall och blöt så jag körde raka vägen tillbaka bara och när jag klev innanför dörren på körskolan så möttes jag av applåder.

Ca två veckor senare så var jag och tittade på en hoj som hade dykt upp på blocket. En 2013 BMW F700GS. Provkörde den hos säljaren, vilket även det var en sjukt konstig känsla. Konstigt att helt plötsligt få köra en motorcykel själv, lagligt. Hojen kändes riktigt bra och det var en sådan typ av hoj jag ville ha också. Priset var rätt, säljaren kändes seriös, så vi sa att jag kommer förbi nästa helg så gör vi klart affären. Åkte ner till säljaren igen helgen efter och köpte och körde hem hojen medan sambon fick ta all extra utrustning i bilen. Det var ca 25 mil att köra hem hojen den dagen och det var bara ca 4-5 grader ute. Hade laddat med underställ och varma kläder men var ändå rejält nerkyld när jag väl kom hem. Det hade börjat bli lite mörkt ute sista biten hem också. Har sedan dess kört ca 60-70 mil med hojen och det känns som att det borde nog gå att köra en liten bit till för den här säsongen.

Totalt så kostade mitt körkort följande:
MC-boken 236kr
iKörkort teori-app 249kr
Körlektion 28e augusti 2450kr
Körlektion 3e september 2450kr
Körlektion 4e september 2450kr
Riskettan 16e september 1000kr
Körlektion 17e september 2450kr
Risktvåan 19e september 3400kr
Teoriprov 20e september 325kr
Fotoavgift 80kr
Körlektion 24e september 2450kr
Uppkörning 25e september 1650kr
Hyra MC för uppköring 1900kr

Totalt: 21090kr

Ganska dyrt men med tanke på att jag aldrig kört MC förut och inte övningskörde privat så är jag rätt så nöjd ändå. Övningskör man privat så tror jag att man klarar sig med en körlektion bara för att stämma av att man verkligen är tillräckligt duktig inför provet.

Snyggt jobbat och grattis till kortet 👍
Jag övningskörde några timmar privat och tog inga lektionet. Det går det också.

Permalänk
Medlem

Är jag tokig som tycker att nya Suzuki DR-Z4 som kommer 2025 verkar jätteintressant? Som ett mellanting mellan Honda CRF-250/300L (trött och tung) och KTM 690 (massvis med effekt, går sönder hela tiden). SM modellen ger mig köpsug, snälla förklara för mig varför jag har fel.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Är jag tokig som tycker att nya Suzuki DR-Z4 som kommer 2025 verkar jätteintressant? Som ett mellanting mellan Honda CRF-250/300L (trött och tung) och KTM 690 (massvis med effekt, går sönder hela tiden). SM modellen ger mig köpsug, snälla förklara för mig varför jag har fel.

Du har säkert inte fel. att DR-Z4 är en bra hoj. Men att en KTM 690 är ett effektmonster som går sönder hela tiden är nog endå att ta i.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Är jag tokig som tycker att nya Suzuki DR-Z4 som kommer 2025 verkar jätteintressant? Som ett mellanting mellan Honda CRF-250/300L (trött och tung) och KTM 690 (massvis med effekt, går sönder hela tiden). SM modellen ger mig köpsug, snälla förklara för mig varför jag har fel.

Lite "intressant" är dock att utvecklingen inte har nått längre på nästan 30 (trettio!) år än att min förhistoriska XR400R som iofs har hela 3½ hk mindre men väger å andra sidan 26(!!) kilo mindre!
Ha-begäret försvann ganska snabbt när jag såg dessa siffror kan jag meddela.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du har säkert inte fel. att DR-Z4 är en bra hoj. Men att en KTM 690 är ett effektmonster som går sönder hela tiden är nog endå att ta i.

Sagt med glimten i ögat såklart, men KTM har ett rykte som i min erfarenhet inte är helt oförtjänt.

Skrivet av elp:

Lite "intressant" är dock att utvecklingen inte har nått längre på nästan 30 (trettio!) år än att min förhistoriska XR400R som iofs har hela 3½ hk mindre men väger å andra sidan 26(!!) kilo mindre!
Ha-begäret försvann ganska snabbt när jag såg dessa siffror kan jag meddela.....

Moderniteter som vattenkylning och elstart väger ju en del såklart. Sen avgasrening på det.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Sagt med glimten i ögat såklart, men KTM har ett rykte som i min erfarenhet inte är helt oförtjänt.

Moderniteter som vattenkylning och elstart väger ju en del såklart. Sen avgasrening på det.

Sedan är inte vissa hojar byggda för effekt/vikt heller, utan det är annat som premieras framför det

Permalänk
Medlem

Överlag håller inte Europeiskt lika bra som japanskt. Finns även viss återspegling i reservdelspris. Både original delar, men framförallt i utbudet av eftermarknad, då det säljs fler av dem. 3dje parts vågar helt enkelt sattsa på att ta fram delar till dem.
Så summan är att det oftast är billigare att hålla en japansk hoj.

Sen finns det också en fingertoppskänsla som japanare helt enkelt har. Där helt enkelt vissa saker inte är "ok" att det skulle ge upp i förtid. Där europeiska märken oftast har attityden "synd". Kolla nu bara det som händer med KTM's kamaxlar. Rasar in klagomål. KTM nekar in i det sista att det skulle vara något problem... sen helt plötsligt börjar dom sjävla prata om att dom ska "uppdatera" det.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Sedan är inte vissa hojar byggda för effekt/vikt heller, utan det är annat som premieras framför det

Pratar vi grusbus-hoj där du ändå har rimliga serviceintervaller (alltså inte renodlade enduro-maskiner) så skulle jag absolut hävda att är det något du premierar så är det just låg vikt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Pratar vi grusbus-hoj där du ändå har rimliga serviceintervaller (alltså inte renodlade enduro-maskiner) så skulle jag absolut hävda att är det något du premierar så är det just låg vikt!

Jag säger inte emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag säger inte emot

Do it!! Säg emot. Så vi får en vigorös blödande känslosam tråd!!!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Do it!! Säg emot. Så vi får en vigorös blödande känslosam tråd!!!

Det sparar vi till gubbgnäll-tråden