Permalänk
Medlem

Hyra VR-setup på privat fest

Tja,
Jag försöker se om det finns möjlighet för mig att hyra en VR-setup med 1 enhet på en privat fest i lokal i söderort i Stockholm.
Har kollat efter en del alternativ på Google men det känns alldeles för dyrt för ändamålet.

Min tanke är att låta mina ~50 gäster (nyktra eller så gott som) tidigt under festen, få testa bergochdalbana, likande upplevelser och kanske även VR-snusk för skojs skull (helst omvända könsroller för att jävlas så mycket som möjligt).

Vet ni något företag eller privatperson som kan tänka sig att vara med och administrera under maximalt 1-2 timmar en lördag EM i mitten av maj, mot typ 3-400 kr i timmen?

Jättetacksam för svar

Permalänk

Då får nog lägga på lite tid tror jag. 2-3 min per person blir nog tajt

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Det finns ett gäng på bl.a. Hygglo.se men jag vet inte hur upplägget ser ut med villkor osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Så 3-400kr i timmen under maximalt 2 timmar på en lördag ska alltså täcka hyra av utrustning, resväg fram och tillbaka samt administration under aktiviteten? Mer verklighetsfrånvänd kalkyl får man nog tyvärr leta efter. Har ni tur kanske ni kan hitta något för 1400kr timmen.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Du kan få hyra enbart mitt VR-headset för 800kr/h, minst 10h

Permalänk
Medlem

håller med om att priset för att en person ska orka engagera sig ett fåtal timmar går upp avsevärt. det är ändå: prepp innan, restid, rigga upp på plats, genomföra, plocka ihop och resväg hem, städa av
nu tänker jag främst på HTC Vive (som jag har) som kräver en monsterlaptop (jag inte har), eller då att flytta och rigga en stationär.

något som kan vara bra att nämna är om det finns dator på plats, TV som alternativ för skärm, uppkoppling, möjlighet att rigga fyrar om man ska köra room-scale eller hur nu t.ex. PS4 spårar användaren (det kanske inte får vara för ljust?)

sänker man kraven till att hyra en Samsung VR, eller annan pryl för mobiltelefon, behövs det inte någon som sköter den efter en kort demo. då bör inte heller priset bli så svettigt ens med inkluderad telefon.

ett annat alternativ är ju PS4 och VR, mycket smidigare att flytta och rigga upp. där vet jag inte hur utbudet ser ut, eller om man kan köra en sån utan att lämna ut sina inloggningar (vilket man säkert inte vill), då tillkommer att en person säkert vill ha ersättning för restid och att det alltid tar mer till att boka och genomföra.

Hygglo.se tittade jag på tidigare och såg att det fanns en enda Vive, och inte i Stockholm. tänkte att här finns läge att hyra ut min som inte används varje dag, men bara att plocka ner fyrar och att boka och möta upp någon för att genomföra det skulle sätta en rejält hög eller krav på lång uthyrning för att jag skulle vara intresserad

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar.
Om det hade varit en privatperson i närheten så hade jag skjutsat till och från. Därav mitt låga prisförslag. Dessutom är jag inte i behov av ett monster, utan snarare bara nån enkel, ”ganska” funktionell, VR-setup.

Jag fick prisex från en firma och så högt timpris (3500/h) för så lite tid är inte rimligt i mitt fall. Med det menar jag inte att jag borde få det gratis, utan snarare att jag inte är kräsen med vad jag och mina gäster får tillbaka som upplevelse vilket också kan låta snålt men tanken är inte att visa vad VR verkligen går för utan att istället trigga dom inför kvällen med lite goda skratt.

Samsung VR, sist jag testade det, var för undermåligt men PS4 kan nog vara ett bra alternativ. Jag kollar vidare!

Skickades från m.sweclockers.com

Rättning
Permalänk
Medlem

Kan slå ett slag för Windows Mixed Reality-headsets. De är lätta att sätta upp och kräver ingen extern tracking i form av fyrar/kameror. Man kopplar bara in HDMI + USB3 i sin Windows 10-dator och följer instruktionerna (para kontrollers + traca upp ytan man skall kunna röra sig i) och sedan är man igång. Finns i ett flertal modeller från $200-$500 i USA och går rätt lätt att få hit via t.ex. https://www.bigapplebuddy.com/. Flera av dem finns även att köpa i Sverige för ca4000.

De kan köra de flesta SteamVR-spel och det finns även en del att upplevelser tillgängliga direkt via startapplikationen (Cliff house). För en "testa på" grej borde gratisprogrammen som finns i Steam fungera helt ok.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+