Följ Black Week på SweClockers

Skatteverket utreder kryptoinnehav – upptaxerar svenskar med miljonbelopp

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Beror lite på, det var ju prat om att man ska betala skatt på kryptovalutan i sig, inte bara när man växlar in det till pengar.

Jag håller med om att man måste givetvis betala inkomstskatt om man minat, köpt/sålt krypto och tar ut de i pengar.
Så länge inte skatteverket får för sig att kryptovalutor i sig ska skattas för, innan de ens handlats med.

Så länge inte skatteverket får för sig att kryptovalutor i sig ska skattas för, innan de ens handlats med.

"

Nej det är ju galet om att bara äga dom skall skattas på.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Beror lite på, det var ju prat om att man ska betala skatt på kryptovalutan i sig, inte bara när man växlar in det till pengar.

Jag håller med om att man måste givetvis betala inkomstskatt om man minat, köpt/sålt krypto och tar ut de i pengar.

Är inte insatt i "rikemannaskatter" så jag ska låta den biten vara osagt, men jag håller med att det bör vara vinsten man skattar, inte innehavet. Du måste dock vara noga med att just deklarera detta om du just gör en vinst precis som du måste göra med tex aktier du tjänat på.

Men i gengäld kan du också göra avdrag på samma sätt:
Förluster som uppstår vid avyttring av kryptovalutor är avdragsgilla till 70 %. Det innebär att du kan dra av 70 % av förlusten från vinster i deklarationen, och därigenom minska skatten.

Så gör man det rätt är där lite fördelar att få också, om man bara läser på.

Där är en hel del "halvgenomtänkta" regler också, men med tanke på att allt detta skapats och reglerats på mindre än 10 år, så får man väl förstå att kunskapen och reglerna är lite... lösa i sömmarna så att säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reconnnn:

Anledningen till att man lägger pengar på bistånd är tre.
1) Man ser hur människor lider och man vill hjälpa till eftersom vi kan.
2) Genom att investera i andra länder så minskar man flykting strömmarna vilket sparar mycket pengar. Oavsätt om man lägger pengarna på gränsbevakning eller på integration.
3) Viktigast av dem alla. Får man igång andra länder och minskar mängden krig så ökar man mängden handel vilket betyder mer pengar in i sverige.

Att gå det motsatta hållet och isolera sig är knappast bra för den svenska ekonomin som lever på export. Det du föreslår är ungefär den principen som nordkorea har sattsat på. Anledningen till att Kinas ekonomi växer är för att man öppnar upp sig mer och mer mot omvärden och därför kan öka handels möjligheterna för sina företag.

1) "Eftersom vi[/Sverige] kan" är en definitionsfråga. Kan Sverige verkligen bara för att mer av skatterna används till det? Eller gör Sverige det ändå trots att det INTE är bra för Sveriges inhemska ekonomi? Det sistnämnda är vad jag tror många kritiska läsare anser just nu.

2) Vilket inte verkar ha fungerat så bra än så länge med tanke på att flyktingströmmarna bara fortsätter och inte tycks vilja sakta ned. Ytterligare och/eller högre skatter kan inte tyda på att pengar sparas eller används ekonomiskt precis.

3) Här håller jag med delvis. Vissa länder går dock ALDRIG att "få igång" på grund av att de krigar på grund av religiösa skäl, och mer pengar kommer inte att ändra på detta utan endast användas för att fortsätta kriga tills att "kriget är vunnet eller förlorat in i det innersta". Dessa länder ska INTE ha bistånd.

Och ja, jag inser orimligheten i att uttrycka mig om detta för att jag själv aldrig har varit en flykting. Det är ren och skär orättvisa.

4, om Kina) Att det går bra för Kina och deras handel med omvärlden som ett "utvecklingsland" som vägrar betala sina andelar av frakt så att Sverige måste gå in och subventionera och detta läggs sedan på skattebetalarna (just you wait!) visar ju inte på att detta är positivt för Sverige.

Att stänga gränser/"isolera sig" behöver inte betyda att importen och/eller exporten ska göra det. Risken såsom sanktioner mot import&export finns dock för att andra länder/EU blir förbannade på Sveriges "inhumanitära beteende".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

wow vilka diskussioner om skatten det har varit i detta forum.
Jag tycker själv att det är rätt att alla ska betala skatt oavsett hur du får in dina pengar. Det är inte rättvist att vi som arbetar ska behöva betala skatt medans andra sitter på en guldgruva hemma då dom har har köpt/fått kryptovalutor.
Men samtidigt håller jag med många här i forumet att skatten går till fel saker. Jag tycker inte det är rättvist att vi som jobbar ska behöva betala skatt till folk som bara sitter hemma. Självklart finns det många människor i Sverige som behöver någon sorts hjälp och får bidrag för det. Och det köper jag att dom ska få den sorts hjälp. För någon dag kanske man själv blir en utav dom. Men samtidigt finns det dom lata människorna som inte har lyft ett finger i hela sitt liv som bara utnyttjar vårt system och DET är helt fel.
Så där tycker jag att staten borde kolla upp mer så att dom skattepengar vi betalar varje månad verkligen går till det folket i Sverige verkligen behöver.

Men om vi går vidare till vad egentligen denna artikel handlar om.
Jag är rätt ny på detta forum och har inte så jätte mycket koll på allt med kryptovalutor. Jag har läst lite smått om att priserna på grafikkort har stigit en hel del.
Så min fråga är då
Är det folk med kryptovalutor som massbeställer grafikkort eller? rätta gärna mig om jag har fel. samt vad gör dom med alla grafikkort?

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem

@RasmusC:

Va bra. Då skriver vi ut dig från alla bidrag och möjligheten till vård. Du får betala kontant iställett. Även dubbel avgift på SL (då det finansieras till 50% av skatt).

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@RasmusC: Sjukvård är i princip gratis jämfört med den faktiska kostnaden.

Bara googla "usa hospital recit". Har du inte försäkringar är du ganska krö.

Den är inte i princip gratis, syns tydligt på deklarationen vad sjukvården kostar.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"

Nej det är ju galet om att bara äga dom skall skattas på.

Tekniskt sätt, är ju mining "betalning/belöning" för mine:andet, och det argumentet tror jag säkert skatteverket skulle göra.
Har som sagt inget emot civiliserade samhällets lagar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Staten tar till alla medel möjliga för att ha råd med alla de miljarder de lovar i valfläsket.
Något måste ju betala för alla bidragstagare vi har numera.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Är inte insatt i "rikemannaskatter" så jag ska låta den biten vara osagt, men jag håller med att det bör vara vinsten man skattar, inte innehavet. Du måste dock vara noga med att just deklarera detta om du just gör en vinst precis som du måste göra med tex aktier du tjänat på.

Men i gengäld kan du också göra avdrag på samma sätt:
Förluster som uppstår vid avyttring av kryptovalutor är avdragsgilla till 70 %. Det innebär att du kan dra av 70 % av förlusten från vinster i deklarationen, och därigenom minska skatten.

Så gör man det rätt är där lite fördelar att få också, om man bara läser på.

Där är en hel del "halvgenomtänkta" regler också, men med tanke på att allt detta skapats och reglerats på mindre än 10 år, så får man väl förstå att kunskapen och reglerna är lite... lösa i sömmarna så att säga.

Hm, räkning vanlig inkomstskatt som "rikemannaskatter"?

Grejen med just kryptovalutor, är att tekniskt sätt, så är det inte bara innehav, du har faktiskt fått kryptovalutan som lön/betalning pga att du minat.

Vad som sägs gällande förluster förstår jag inte riktigt. Misstänker att de som de flesta drar av på gällande kryptovalutor, så går de nog plus i slutändan att betala inkomstskatt.

Du vinner nog definitivt tillbaka det med tanke på att du får dra av momsen som företag om du köper grafikkort.
Sen vet jag inte riktigt hur "förluster" räknas, om de menar elpriser eller vafan de menar. Krypto växer bara, de liksom, försvinner inte, så det är svårt att räkna förlust som med aktier, det "värdet" man förhåller sig till är två olika grejer:

#1. Pris i SEK på kryptovaluta X:pris i SEK på ström för att mina X, där kan du räkna den effektiva vinsten
samt
#2. Pris i SEK för mining utrustning:effektiv vinst efter inkomstskatt

Om man räknar vinst/inkomst enligt den första så kan man mycket väl förlora pengar efter man skattat, om det visar sig att man skattar mer än vad man tjänat efter elräkningar och inköpspriser inräknats. Kollar man på exempel 2 i jämförelse med ettan blir det annorlunda. Du måste ju som sagt kunna mina tillräckligt mycket för att kunna betala el, skatta, betala tillbaka för grafikkort samt annan utrustning. Och därefter är det så klart ren vinst, särskilt efter ett kort betalat av sig självt helt och hållet. Men därefter kanske skatten också blir högre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Borde väl inte vara så svårt, du vet vad du köpte för och allt mervärde efter det är ju vinst. Finns väl någon logg?

Ptja, för det första så sparar inte alla hemsidor dina ordrar för evigt. På exempelvis Bitfinex verkar det som att du bara se 3 månader bakåt.

Sedan så måste ju räkna om varje valuta du handlade mellan vad de var värda då, och vad de är värda idag i fiat. Det är ett jävla pill och tar lång tid, speciellt om du gör många ordrar per månad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Roligt att se hur mycket mer "amerikanskt" (ultrakapitalistiskt) svenskar verkar tänka och säger saker som att "skatt är stöld". Medans amerikanarna börjar vakna upp och känner att deras system inte fungerar och att fler och fler ser fördelar med skattefinansierad skola, vård etc.

Skatt är inte stöld, skatt är en del av samhällskontraktet som Sveriges befolkning genom åren (ofta via proxy) enats om. Rent tekniskt vill jag minnas att det även är så att pengarna som ges ut av Centralbanken är något som ägs av dem. Således handlar det inte om att "ta något man inte äger".
Vad man dock skall ha med i bakhuvudet är att hela ekonomin är aklimatiserad till olika skatter. Företag vill sälja produkter även i Sverige, därför kostar produkter summor som gör att folk kan köpa dem. Det faktiskt priset omräknat mellan olika länder för samma produkt kan diffa väldigt mycket av detta skäl. Och i Sverige där de flesta köper sitt boende, har en eller två bilar, nya datorer, stora platta tv-apparater osv så verkar det ju inte vara som så att det är helt galet.

Jag betalar gärna skatt för att min medinvånare skall ha en ärlig möjlighet i livet. Om deras föräldrar har pengar eller inte vill inte jag skall styra folks förmåga att få en utbildning eller vård. Jag anser att hela samhället tjänar på detta i längden och man undviker de enroma klyftorna som finns i tex USA. Ett att världens rikaste länder där massor med människor lever under vilkor som vi inte ens förknippar med U-länder. Folk som inte har råd att utbilda sig, som inte har råd med sjukvård, som går runt med ruttna tände för de inte har råd med tandläkaren.

Jag tjänar helt ok med pengar och jag personligen skulle kunna göra ännu mera om jag fick behålla allt jag tjänade. Jag hade säkert tillhört dem så hade haft råd att privat försäkra mig och kunna betala sjukvård och mina barns skola osv också (vilket iofs hade dragit ner kraftigt hur mycket pengar jag egentligen hade kvar). Men trotts det så tycker jag att det är en otroligt egocentrisk väg att gå som jag inte ser som något som passar in i den världen och det landet jag vill leva i och se mina barn växa upp i.

Skattesattser osv kan man diskutera och jag är helt för att man säkert kan effektivesera anvädningen av skattepengarna. Detta tycker jag att man löpande skall granska och arbeta med. Men att gå ifrån skattefinansierad välfärd hade förändrad landet i grunden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Då tar vi bort all skatt, sen ska vi se på fan att det blir trevligt

#not

Vi betalar dock, riktigt hög skatt, och man hade nog lätt kunnat med ca 50st kompetenta människor minskat budgeten med 10-15% utan några större samhällspåverkningar.

Källa: jobbat inom kommun och läst budgeten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

1) "Eftersom vi[/Sverige] kan" är en definitionsfråga. Kan Sverige verkligen bara för att mer av skatterna används till det? Eller gör Sverige det ändå trots att det INTE är bra för Sveriges inhemska ekonomi? Det sistnämnda är vad jag tror många kritiska läsare anser just nu.

2) Vilket inte verkar ha fungerat så bra än så länge med tanke på att flyktingströmmarna bara fortsätter och inte tycks vilja sakta ned. Ytterligare och/eller högre skatter kan inte tyda på att pengar sparas eller används ekonomiskt precis.

3) Här håller jag med delvis. Vissa länder går dock ALDRIG att "få igång" på grund av att de krigar på grund av religiösa skäl, och mer pengar kommer inte att ändra på detta utan endast användas för att fortsätta kriga tills att "kriget är vunnet eller förlorat in i det innersta". Dessa länder ska INTE ha bistånd.

Och ja, jag inser orimligheten i att uttrycka mig om detta för att jag själv aldrig har varit en flykting. Det är ren och skär orättvisa.

4, om Kina) Att det går bra för Kina och deras handel med omvärlden som ett "utvecklingsland" som vägrar betala sina andelar av frakt så att Sverige måste gå in och subventionera och detta läggs sedan på skattebetalarna (just you wait!) visar ju inte på att detta är positivt för Sverige.

Att stänga gränser/"isolera sig" behöver inte betyda att importen och/eller exporten ska göra det. Risken såsom sanktioner mot import&export finns dock för att andra länder/EU blir förbannade på Sveriges "inhumanitära beteende".

1) Detta är naturligtvis inte ett ekonomiskt argument utan ett emotionellt argument. Här får folk tycka vad dem vill. Men frågan var ställd till varför vi ger bidrag.

2) Flyktingstömmarna till sverige har minskat något enormt mot 2015. Inte av denna anledningen men tror man måste titta mycket mer långsiktigt. Generellt sätt kan man väll säga så att det blir mindre krig om det finns mindre ekonomiska skillnarder.

3) Hur bistånden ska fördelas är också en politisk och emotionell fråga. Sen kan man ju diskutera var bistånden går även utanför landsnivå. Stora delar av de svenska bistånden går till flyktingläger och liknande. Dessa minskar flyktingströmmarna till sverige och skyddar dem som inte vill kriga.

4) Finns bara en anledning till att Kina är ett "utvecklingsland" i den frågan och det är för att de har veto rätt i orginisationen som bestämmer detta. Att dem inte ska räknas som "utvecklingsland" är nog alla överens om.

Som du själv skriver så riskeras sanktioner för olika åtgärder. Dessa tror jag inte nödvändligtvis kommer vara jätte stora på kort sikt. Men på lång sikt så förvärras relationer mellan olika länder vilket leder till mindra import och export och mer instabilitet i världen vilket i slutändan är den dyraste slutsatsen. För att sverige och resten av världen ska gå så bra som möjligt och alla ska leva så bra som möjligt så krävs stabilitet. Vilket man kan välja att jobba för eller emot. Sverige har historiskt sätt jobbat för en stabil värld och gör det till stor del forfarande. Detta tror åtminstone jag har mycket stor betydelse för våra svenska företag. Men ingen vet vad som hade hänt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hm, räkning vanlig inkomstskatt som "rikemannaskatter"?

Hehe... syftade på du ägde miljoner i bitcoin...
Men å andra sidan enligt vissa åsikter är vi alla rika som ens har 1000kr kvar efter hyran och räkningarna.

Skrivet av Bloodstainer:

Grejen med just kryptovalutor, är att tekniskt sätt, så är det inte bara innehav, du har faktiskt fått kryptovalutan som lön/betalning pga att du minat.

Detta räknas dock som helt andra nivåer. Och på små nivåer är det ingen skatt då det räknas som hobby. Men når du upp till nivåerna så måste det deklareras det med.

Skrivet av Bloodstainer:

Vad som sägs gällande förluster förstår jag inte riktigt. Misstänker att de som de flesta drar av på gällande kryptovalutor, så går de nog plus i slutändan att betala inkomstskatt.

Du vinner nog definitivt tillbaka det med tanke på att du får dra av momsen som företag om du köper grafikkort.
Sen vet jag inte riktigt hur "förluster" räknas, om de menar elpriser eller vafan de menar. Krypto växer bara, de liksom, försvinner inte, så det är svårt att räkna förlust som med aktier, det "värdet" man förhåller sig till är två olika grejer:

#1. Pris i SEK på kryptovaluta X:pris i SEK på ström för att mina X, där kan du räkna den effektiva vinsten
samt
#2. Pris i SEK för mining utrustning:effektiv vinst efter inkomstskatt

Om man räknar vinst/inkomst enligt den första så kan man mycket väl förlora pengar efter man skattat, om det visar sig att man skattar mer än vad man tjänat efter elräkningar och inköpspriser inräknats. Kollar man på exempel 2 i jämförelse med ettan blir det annorlunda. Du måste ju som sagt kunna mina tillräckligt mycket för att kunna betala el, skatta, betala tillbaka för grafikkort samt annan utrustning. Och därefter är det så klart ren vinst, särskilt efter ett kort betalat av sig självt helt och hållet. Men därefter kanske skatten också blir högre.

Fanns en del info här faktiskt som borde svara på en del frågor:
https://www.ageras.se/blogg/regler-for-dig-som-vill-handla-me...

Där jag hämtade citatet ovan också. Det är lite olika regler för privat vs företag dock. De kan nämligen handla utan moms, precis som företag kan, men måste ju redovisa allt och sedan betala skatt på vinsten precis som andra verksamheter.

Annars är bästa du kan göra att kontakta skatteverket och fråga vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas man kan få bukt med mining mest för man ska kunna köpa grafikkort till spel först och främst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Hmm. Har en idé kring hur dom gör.
Dom kollar vem som köpt via bt.cx (för dom ger ut och redovisar till skatteverket) och antar att de flesta svenska köper med SEK där.
Därifrån ser dom också vilken btc address du köpt TILL.
Därefter kan dom kolla på blockchain ALLA transaktioner till och från den btcadressen och "anta" att det är samma person. Slutligen ser dom via bt.cx vem som cashat ut och hur mkt.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

En sak som jag tycker är sur, och det gäller all form av kapitalinvestering som inte är på ISK, är att staten gärna vill vara med på hela investerandet när man vinner. Då säger man "ge oss en del av kakan!". Men de är inte med, när man förlorar.

Gör jag en vinst på 30,000 så vill de ha 10,000kr.
Gör jag en förlust på 30,000 så får jag en skattereduktion på 30,000. I meningen: istället för att ha ett totalt beskattningsunderlag på x [årsinkomst, och så vidare], så har jag ett beskattningsunderlag på [x-30,000]. Kontentan är att det kommer att vara väsentligt mindre vinst för mig än 10,000kr. Jag har mycket att förlora alltså, men oerhört lite att vinna. Det tycker jag är surt.

Det är extra relevant i krypto, för för varje person som sitter där med en vinst så hittar du en person som sitter där med en fet förlust. Nästan varje valuta har haft en dipp på -70% i Februari-Mars till exempel. Och de som behövde sina pengar kommer att ha förlorat oerhört mycket. Då säger staten, tough shit för dig. Och trots risken som alla crypto-investerare utsätter sig för så har de mage att komma där för att claima 30%.

Det tycker jag är surt. Ännu surare när man vet hur överjävligt o-optimalt offentliga medel används. Jag har inget problem med att finansiera grundläggande sjukvård, skola och så vidare. Men att lägga hundratusentals kronor på feministisk djurporr i Jönköping (true story)? Informationsmaterial om hur man tar hand om sin minderåriga hustru (true story)? Konstinstallationen med en vissen Svensk flagga på Plattan (true story)? Meanwhile lägger man ner 13 våldtäktsärenden per dag i Sverige, på grund av brist på resurser. Fattar inte hur det kommer sig att inte hela den offentliga förvaltningen får sparken på ett bräde.

Vill staten ha 30% av pengarna vid vinst, ska de ta 30% av förlusten. Rent psykologiskt skulle det också kännas bra att veta att skattepengar respekteras. För egen del har jag ännu inte tjänat en krona på krypto, är långt ifrån, och jag förstår inte hur staten har mage att sitta där och vänta på att ta en tredjedel om jag någonsin i detta livet ser röken av mina investeringar igen. Jag tycker då att andra länder, t.ex. Danmark, är klokare när de helt enkelt inte betraktar crypto som tillräckligt balanserat för att vara beskattningsbart. Vill någon ta chansen till vinst, kör i vind. De får ta hela chansen, men de har så också hela risken. Jag fattar att man vill claima aktier och fonder och så vidare för sig, för de ger ofta en rimlig chans i förhållande till risken. Crypto fungerar inte så och kommer inte göra det förrens om i bästa fall tre-fem år, när coins används och värdet stabiliserats. Att i nuläget skatta crypto är som att vara på en gam på savannen, cirkulera girigt över redan halvdöda smalltime-investerare.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hehe... syftade på du ägde miljoner i bitcoin...
Men å andra sidan enligt vissa åsikter är vi alla rika som ens har 1000kr kvar efter hyran och räkningarna.

Detta räknas dock som helt andra nivåer. Och på små nivåer är det ingen skatt då det räknas som hobby. Men når du upp till nivåerna så måste det deklareras det med.

Fanns en del info här faktiskt som borde svara på en del frågor:
https://www.ageras.se/blogg/regler-for-dig-som-vill-handla-me...

Där jag hämtade citatet ovan också. Det är lite olika regler för privat vs företag dock. De kan nämligen handla utan moms, precis som företag kan, men måste ju redovisa allt och sedan betala skatt på vinsten precis som andra verksamheter.

Annars är bästa du kan göra att kontakta skatteverket och fråga vad som gäller.

Om du sitter och minar massvis av ETH och ZCash och byter ut typ 1-2 BTC om dagen men aldrig säljer BTC tror jag säkerligen att skatteverket gärna hade fått dig att betala skatt på de

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

2) Flyktingstömmarna till sverige har minskat något enormt mot 2015. Inte av denna anledningen men tror man måste titta mycket mer långsiktigt. Generellt sätt kan man väll säga så att det blir mindre krig om det finns mindre ekonomiska skillnarder.

Anledningen till kriget som gav de stora strömmarna hit senast var inte ekonomisk utan religiöst och även om det inte kommer fler flyktingar måste de som redan har kommit fortfarande försörjas tills de blir en del av arbetsmarknaden och kan försörja sig själva.

Det sista kan ta flera år om ens alls på grund av språk, kunskap och kulturella skäl.

För att balansera detta från att stämplas som ett "rasistiskt" inlägg har vi även en allt större inhemsk befolkning på bidrag. Man studerar mycket längre innan man börjar arbeta idag, vilket tär på bidragssidan. Vi lever allt längre med, vilket gör att man måste betala ut pensioner mycket längre, vilket också tär på kassan.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Om du sitter och minar massvis av ETH och ZCash och byter ut typ 1-2 BTC om dagen men aldrig säljer BTC tror jag säkerligen att skatteverket gärna hade fått dig att betala skatt på de

Då är det ju inte hobby verksamhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Anledningen till kriget som gav de stora strömmarna hit senast var inte ekonomisk utan religiöst och även om det inte kommer fler flyktingar måste de som redan har kommit fortfarande försörjas tills de blir en del av arbetsmarknaden och kan försörja sig själva.

Det sista kan ta flera år om ens alls på grund av språk, kunskap och kulturella skäl.

För att balansera detta från att stämplas som ett "rasistiskt" inlägg har vi även en allt större inhemsk befolkning på bidrag. Man studerar mycket längre innan man börjar arbeta idag, vilket tär på bidragssidan. Vi lever allt längre med, vilket gör att man måste betala ut pensioner mycket längre, vilket också tär på kassan.

Detta är tillviss del korrekt. Stora delar av flyktingströmmen 2015 kom inte från syrien eller andra krig utan från aftrika och folk som levt i fattigdom. Dessa skickas till stor del tillbaka nu som jag förstår det då de saknar asylrätt. Men då det tar tid att utvärdera om de har rätt till asyl så kostar det mycket pengar för sverige. Som jag ser det så är en stor anledning till detta inte nödvändligtvis ett politiskt fel utan ett marknadsförings fel. Folk fick intryck av att alla var välkommna till sverige och europa. Vilket inte var sant 2015 och än mindre idag. Detta gjorde att många fattiga människor tog chansen även om de inte levde med hot från krig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frappee:

om inte jag fick största delen av min medicin gratis skulle jag behöva pynta ca 30.000 per år. men istället kostar det mig bara någon tusenlapp per år.

blir faktiskt sur när folk inte fattar hur bra vi har det i Sverige.

Många tycker också det är surt att dom måste jobba så hårt att det nästan känns som dom förlorar ena armen bara för att du ska få din medicin billigare istället för du ska jobba sten hårt för att får din medicin eller skaffa en dyr försäkring.

Men jag bryr mig ändå inte så mycket, ska lämna detta land så fort jag kan så slipper ni mig som tycker Svenska system är en av dom sämsta i världen

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att skatteverket vill att man ska betala även när man växlar en kryptovaluta mot en annan, det kan bli rätt sjukt. Hade de bara velat ha skatt när man omvandlar till svenska kronor hade det väl varit rimligt, även om jag tycker att 30% vinstskatt är högt jämfört mot resten av världen. I Tyskland är det väl 10% vinstskatt om man håller det 1 år eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Många tycker också det är surt att dom måste jobba så hårt att det nästan känns som dom förlorar ena armen bara för att du ska få din medicin billigare istället för du ska jobba sten hårt för att får din medicin eller skaffa en dyr försäkring.

Men jag bryr mig ändå inte så mycket, ska lämna detta land så fort jag kan så slipper ni mig som tycker Svenska system är en av dom sämsta i världen

Kan ju också vara så att om Frappee (ursäktar att jag använder dig som exempel) inte får sin medicin så kan han/hon inte jobba alls. Vilket är väldigt mycket dyrare än 30k per år. Tycker man istället som frisk ska vara glad att man kan hjälpa dem som behöver det och samtidigt veta att när man själv behöver det så kommer jag få hjälp. Enda skillnaden mellan att betala ett privat företag för en försäkring och betala skatt är att för skatt finns det inget vinst intresse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reconnnn:

Kan ju också vara så att om Frappee (ursäktar att jag använder dig som exempel) inte får sin medicin så kan han/hon inte jobba alls. Vilket är väldigt mycket dyrare än 30k per år. Tycker man istället som frisk ska vara glad att man kan hjälpa dem som behöver det och samtidigt veta att när man själv behöver det så kommer jag få hjälp. Enda skillnaden mellan att betala ett privat företag för en försäkring och betala skatt är att för skatt finns det inget vinst intresse.

Om du fråga mig så tycker jag i en perfekt värld att den person som verkligen behöver medecin för att kunna "leva" ska få sin medicin billigare till en viss gräns. Jag tycker instället att en person som kan jobba och inte behöver sjukvård inte ska behöva bettala skatt för det. Istället ska in viss % av den totala inkomsten staten få gå till dom som VERKLIGEN behöver sjukvård. Och jag som har ett jobb ska behöva betala för min egen sjukvård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Skatt är stöld. Jag hade också försökt undanhålla varje möjlig krona från staten och inte rapporterat om jag gjorde vinster i t.ex. Bitcoin.

Lite väl magstarkt när du med största sannolikhet har kostat mer skattepengar än vad du har betalat. Men om alla andra betalar skatt så är det lugnt så länge du slipper...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Problemet är ju att skatteverket vill att man ska betala även när man växlar en kryptovaluta mot en annan, det kan bli rätt sjukt. Hade de bara velat ha skatt när man omvandlar till svenska kronor hade det väl varit rimligt, även om jag tycker att 30% vinstskatt är högt jämfört mot resten av världen. I Tyskland är det väl 10% vinstskatt om man håller det 1 år eller mer.

Tror Ryssland och Malta inte ens tar skatt på krypto, finns säket många mer som jag inte har in minnet just nu

Men ja skatteverket överdriver lite. Jag omvandlade BTC till SEK i Febuari förra året nu när jag kollar, synd att jag sålde det men men. Tyvär kan jag inte se för hur mycket jag sålde det för Kanske om jag går in på banken. Lämnade in min deklaration för några veckor sedan :/

Permalänk
Medlem

Artikeln handlar om att Skatteverket får upptaxera privatpersoner som inte deklarerat sina vinster på kryptovalutor. När jag läser tråden ser jag mest diskussioner huruvida detta är stöld samt om skattepengarna används på rätt sätt. Hur kunde det bli så här?

Vi har vinstskatt i Sverige. Skattesatsen är 30%. Det gäller oavsett om du sålt en bostad, en aktie eller en bitcoin, eller vunnit en dator i en tävling här på Sweclockers för den delen. Detta framgår av inkomstskattelagen och det kan därmed inte vara stöld. För att kalla någonting stöld måste man inte enbart ta någonting från någon annan. Det måste även strida mot lag, vilket det inte gör i detta fall.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Då är det ju inte hobby verksamhet

Nej det har jag aldrig påstått. Men företag gör också skatteavdrag, jag undrar hur de kommer lösa problematiken kring när vissa kanske inte ens väljer att omvandla kryptovalutan, hur ska de då skatta på sina "inkomster", tänk att de börjar ta in avgifter för något som aldrig ens konverterats och handlat med traditionella valutor.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Nej det har jag aldrig påstått. Men företag gör också skatteavdrag, jag undrar hur de kommer lösa problematiken kring när vissa kanske inte ens väljer att omvandla kryptovalutan, hur ska de då skatta på sina "inkomster", tänk att de börjar ta in avgifter för något som aldrig ens konverterats och handlat med traditionella valutor.

Undra jag också, hur gör skatteverket om jag aldrig gjorde om krypto till SEK?