Datorn startar 1 sekund, stannar i 3 sekunder, hela tiden

Permalänk
Medlem

Min dotters dator har varit på undersökning.

BIOS:en uppdaterades till senaste som teknikern sade är vad senaste uppdateringen av Windows kräver.

Han sade också att de fått in flera datorer som inte fungerar efter senaste Windows uppdatering. Han sade att orsakerna till de flesta av dem är att hårdvaran är för gammal och stöds inte av senaste uppdateringen. En del av dessa datorer är bara 3 år gamla. Ofta hamnar de i en startloop som inte går att komma ur. Man kan uppdatera BIOS om man ens kommer in i BIOS:

Dåligt av Microsoft att deras os inte fungerar också på äldre datorer och ännu sämre att man inte innan talar om vad den nya uppdateringen kräver och att man kan välja bort den. För de flesta som har "Home" där uppdateringen "bara" misslyckades kommer att uppdateras med samma uppdatering om och om igen tills man ger upp och slänger datorn.

Om inte Microsoft fixar detta kommer Linux att få ett rejält uppsving.

Återkommer när jag testat datorn med uppdaterad bios.

Eftersom det är Windowsuppdateringrelaterat postar jag detta också i tråden för det.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat min dotters dator. Nu gick den i varje fall igång som vanligt när BIOS:en uppdaterades.
När den varit på några minuter började den uppdateras igen till 1803. När allt var klar startade den om och tidigare version lades tillbaka. Det gick alltså inte installera 1803.

Jag startade om datorn igen och den gick inte igång mer. Jag kommer inte ens fram till BIOS. Jag gjorde som förut, alltså tog ut ett av minnena och den gick igång. Startade om och den gick inte igång. Satte i minnet igen som jag tagit ut och den gick igång. Startade om och den gick inte igång....

Jag är nu helt säker på att Windows installerar något i BIOS. När Windowsuppdateringe inte går återställs allt igen men BIOS återställs inte därför går inte datorn igång igen.

Exakt samma fel som min andra dator med den skillnad att jag inte får igång den hur jag än gör.

Den enda lösningen är att installera om BIOS igen, tror jag. När det är gjort kommer den att börja uppdatera sig igen och karusellen är igång igen. Fan va trött jag är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man gissar inte när man felsöker minne, man kör memtest86.

Körde testet, minnena är OK!

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hittade ett möjligt problem:

Jag har ett VPN-konto installerat som startar upp automatiskt varje gång jag startar datorn. Upptäckte efter uppgraderingsförsöket att den inte längre startade minimerat utan den öppnades helt för att logga in på kontot. Innan det krävdes att jag godkände att det programmet fick ändra i datorn (UAC-kontroll).

Jag avinstallerade VPN-programmet och startade om datorn, nu gick den igång utan att jag behövde plocka ut ett av minnena osv. Stängde av och startade flera gånger utan problem alls.

Frågan är vad VPN-kontot gör med BIOS?

Det är nämligen så att felet består även utan Windowshårddisken. Problemet kan inte finnas på hårddisken som påverka uppstarten eftersom det är samma fel med hårddisk som utan hårddisk. Felet måste alltså ligga före hårddisken och det enda som ligger före hårddisken och som kan ändras är BIOS.

MYCKET märkligt!!!

Någon som har en teori om hur detta går till?

EDIT:
Har startat och stängt av datorn flera gånger utan problem, nu spinner den som en katt!

Permalänk
Medlem

Efter omfattande tester har jag kommit på vad som blir fel med min och min dotters dator.

I BIOS kan man välja vilket operativsystem man skall använda. I min dator finns två val:

1. Windows 8

2. Another OS

I min dotters dator finns tre val:

1. Windows 8

2. Windows 8.1

3. Another OS

Lägg märke till att Windows 10 inte finns.

När senaste uppdateringen installeras ändrar installationsprocessen i BIOS till Windows 10.

Problemet uppstår om Windows 10 inte finns att välja. Då blir inget alls valt och vid uppstart vänder uppstarten här för att försöka igen, en ändlös loop har uppstått.

Min dotters dator löstes detta med att uppdatera BIOS och den gick att starta igen.

Min dator kom aldrig så långt att man kom åt BIOS. Den dömdes ut som trasig.

Jag löste problemet med min dator genom att hårdvaruresetta BIOS fort flera gånger. Detta förfarande skapar fel i BIOS. När man sedan startar datorn upptäcker BIOS att det är fel i BIOS och börjar genast återställa BIOS med en kopia av BIOS-mjukvaran. Efter detta startade datorn och är nu som förut.