Permalänk
Medlem

Städa Windows 10

Hade tänkt försöka mig på att städa Windows 10 efter den kommande uppdateringen som kommer ske vilken dag som helst.
Dvs inaktivera lite onödiga processer osv som ej behöver köras för att göra OS lite mer stabilt och "rent".

Finns det vettiga bra program som gör detta? Eller någon guide man kan följa som är hyfsat enkel och bra? Dom flesta program som "Optimerar Windows" verkar vara rent skräp vad jag sett tyvärr.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Det mer du stänger av det mer troligt att OS blir ostabilt.
Jag borde veta, sitter med stora script/bat filer som stänger av/sym linkar allt möjligt.

Sedan är det endast Windows Defender/Update som hoggar några märkvärdiga resurser, frågan är vad du vill göra åt dom.

Permalänk
Inaktiv

Du kan gå igenom den här tråden först.
Man kan ju ställa in en tjänst på manuell, då kan Windows starta den om den behövs.

Permalänk
Medlem

Det finns ett nice powershell script som heter "decrapifier". Den resnar verkligen allt skit från windows. Jag skulle kunna rekommendera dig att kika lite på det. Super simpelt att använda och den gör precis det som du tänkt dig: tar bort allt windows skräp.

https://community.spiceworks.com/scripts/show/3977-windows-10...

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Skrivet av Ohdear:

Det finns ett nice powershell script som heter "decrapifier". Den resnar verkligen allt skit från windows. Jag skulle kunna rekommendera dig att kika lite på det. Super simpelt att använda och den gör precis det som du tänkt dig: tar bort allt windows skräp.

https://community.spiceworks.com/scripts/show/3977-windows-10...

Ja jo visst jättelätt... "Super simpelt" är ett program man bara installerar och kör

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ja jo visst jättelätt... "Super simpelt" är ett program man bara installerar och kör

Sök och öppna PowerShell som admin och klistra in all text från scriptet, svårare än så är det inte

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Sök och öppna PowerShell som admin och klistra in all text från scriptet, svårare än så är det inte

Aaaaah Danke

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

@DunderHoken: Som sagt, det mer du stänger av det mer troligt att OS blir ostabilt.
Så när det är dags att felsöka är det bara att undo allt du har gjort, blir lite svårt med det scriptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

@DunderHoken: Som sagt, det mer du stänger av det mer troligt att OS blir ostabilt.
Så när det är dags att felsöka är det bara att undo allt du har gjort, blir lite svårt med det scriptet.

Jag kör liknande script som gör mer än jag skulle orka skriva ned. Och absolut kan det börja krångla, men i praktiken är det sällan det gör det i detta sammanhang. Vad är det lite mer specifikt som ska börja krångla tänker du?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Vad jag använder vid nyinstallation av Windows (uppdaterad till senaste versionen)

http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers...

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

@Ohdear: Grymt inlägg. Hade precis installerat klart windows 10 och öppnade tråden av en slump medans windows update kördes I bakgrunden och det fungerade alldeles utmärkt att bara copy/paste, hade önskat göra det innan installationen men nåja.

Såhär blev resultatet, fan vad tid jag sparade nu helt plötsligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277726:

@Ohdear: Grymt inlägg. Hade precis installerat klart windows 10 och öppnade tråden av en slump medans windows update kördes I bakgrunden och det fungerade alldeles utmärkt att bara copy/paste, hade önskat göra det innan installationen men nåja.

https://sendit.nu/f/pRtcrS5PE6PxB-.png

Såhär blev resultatet, fan vad tid jag sparade nu helt plötsligt

https://sendit.nu/f/h4DK14wI%21LHdj2.png

Haha tack tack Det är väldigt skönt att få ett "cleant" windows. den ända nackdelen jag har stött på nu i efterhand är ifall du ska spela något som kräver xbox appen. Typ Sea of Thieves. Då blir det lite bökigt att få tillbaka det igen men annars är allting jättebra

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk

Hej, hade precis tänkt skriva en tråd och fråga om det finns något som ni rekommenderar för att minska data insamling av microsoft? eller fixar skriptet det också?

Vet att jag troligen aldrig kommer undan det helt, men jag behöver ju inte heller ge dem mitt liv på ett silverfat.
Vet att det finns program för att rensa och stänga av med, har ni någr rekommendationer? eller tar skriptet hand om allt sånt?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Skulle ladda ner Win10 ISO men det gick inte på grund av att tjänsten BITS var avstängd.
Lite svårare att klura ut än att diagnostics inte funkar för att man stängde av dom.

Idag skulle jag gå med i en HomeGroup för att testa en sak, gick inte.
Så jag flippa på alla inställningarna och sedan gick det, spenderade inte tiden att isolera vad det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hej, hade precis tänkt skriva en tråd och fråga om det finns något som ni rekommenderar för att minska data insamling av microsoft? eller fixar skriptet det också?

Vet att jag troligen aldrig kommer undan det helt, men jag behöver ju inte heller ge dem mitt liv på ett silverfat.
Vet att det finns program för att rensa och stänga av med, har ni någr rekommendationer? eller tar skriptet hand om allt sånt?

Det finns en hel del du kan stänga av själv. Finns en populär app som heter Shutup10. Om du kör appen tänk på att gå igenom inställningarna litegrann. Titta på rekommenderade och se om det är något där du vill behålla, så slå på det.
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Permalänk

@Buio: Tack! Det var precis ett sådant jag letade efter! men jag antar att detta verktyg inte tar bort funktioner som jag aldrig kommer använda.. typ xbox, alarm, kontakt lista etc etc.

Finns säkert några som vill ha det, men jag äger inte, och kommer aldrig att äga en xbox, ändå ska det finnas på min dator? Ät skit MS

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hej, hade precis tänkt skriva en tråd och fråga om det finns något som ni rekommenderar för att minska data insamling av microsoft? eller fixar skriptet det också?

Vet att jag troligen aldrig kommer undan det helt, men jag behöver ju inte heller ge dem mitt liv på ett silverfat.
Vet att det finns program för att rensa och stänga av med, har ni någr rekommendationer? eller tar skriptet hand om allt sånt?

Powershell scriptet är precis gjort för det. Som namnet antyder (Decrapifier) så tar den bort allt skit och stänger ner alla skit funktioner

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Det är lite ironiskt att när många klagat på hur datortillverkare skräpar ner Windows med crapware och Microsoft tidigare tagit ställning mot det så börjar de själva skräpa ner Windows med en massa crap som jag och många andra inte vill ha.

Exempel
https://www.microsoft.com/en-us/store/b/pcsignatureedition
"Clean
Many devices come loaded with extra software that you don't want and won't use. Signature Edition PCs come clean with no bloatware to slow you down, and give you a pure experience from the get-go."

Snacka om att MS är ögontjänare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohdear:

Det finns ett nice powershell script som heter "decrapifier". Den resnar verkligen allt skit från windows. Jag skulle kunna rekommendera dig att kika lite på det. Super simpelt att använda och den gör precis det som du tänkt dig: tar bort allt windows skräp.

https://community.spiceworks.com/scripts/show/3977-windows-10...

Detta kommer förstöra Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Detta kommer förstöra Windows.

Jaså? Förklara gärna Jag har använt det och inte upplevt några problem.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Verktyg som tar bort bloatware.
Start fresh

Har inte provat detta själv.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850