Omvandla kg/g till liter - havregryn

Permalänk
Medlem

Omvandla kg/g till liter - havregryn

Hej!

Tänkte beställa en förvaringsburk till havregryn fast vet inte vilken storlek jag behöver då jag inte vet hur jag ska omvandla kg/g till liter?

Tacksam om ni kan hjälpa mig räkna på det!

Permalänk
Medlem

Klart enklaste är att införskaffa sig en matvåg, ska man dessutom börja räkna näringsinnehåll är det betydligt enklare att använda sig utav vikt istället för volym.

Permalänk
Medlem

Ska kolla i min formelsamling och återkomma. Har för mig att det är svår att räkna ut då grynen komprimeras desto större behållare du använder.

Permalänk
Medlem

Det du söker är havregryns densitet, volymmassa (skrivs som vikt per volymenhet).
Enligt en random träff på Google så väger 1 dl havregryn 35 gram.
Det ger att en liter är 350 gram, och att ett kilo havregryn har en volym på 2,86 liter.

Sedan bör man ta hänsyn till att havregryn har en tendens att kunna "binda" luft, så det kan vara mer eller mindre packat.

Hoppas du kan ta dig vidare!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej!

Tänkte beställa en förvaringsburk till havregryn fast vet inte vilken storlek jag behöver då jag inte vet hur jag ska omvandla kg/g till liter?

Tacksam om ni kan hjälpa mig räkna på det!

Skrivet av :

Havregryn och liknande gryn som rågflingor väger 35 gram per dl.

Källa: Receptfavoriter

Sonika, 35g per dl -> 350g per l.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Sonika, 35g per dl -> 350g per l.

Detta stämmer hyffsat kan jag bekräfta.
Köper 1kg förpackningar och får ner ungefär 2/3 i en 2L burk.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Det du söker är havregryns densitet, volymmassa (skrivs som vikt per volymenhet).
Enligt en random träff på Google så väger 1 dl havregryn 35 gram.
Det ger att en liter är 350 gram, och att ett kilo havregryn har en volym på 2,86 liter.

Sedan bör man ta hänsyn till att havregryn har en tendens att kunna "binda" luft, så det kan vara mer eller mindre packat.

Hoppas du kan ta dig vidare!

Tack för hjälpen! Då behöver jag en burk på ungefär 4 liter för att kunna få plats med 1,5 kg.