Stationär PC med Spelproblem och ett Program (World of Tanks och GoProQuik)

Permalänk
Medlem

Stationär PC med Spelproblem och ett Program (World of Tanks och GoProQuik)

Hej

Fick rådet att skapa en tråd här och chansa på att någon här känner igen och/eller har en lösning eller gott råd angående detta.

Min dator köpt och byggd av Inet juli 2016

Phanteks Enthoo Evolv Satin Black
CPU Intel Core i7 - 7700K LGA 1151, 4,2 GHZ, 8 MB Cache
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX
SSD 512GB Samsung 950 Pro EVO, M.2 NVMe
SSD 500GB Samsung 850 EVO
PSU Corsair RM750X RMX 750W
Be Quiet Pure Rock
MK ASUS MAXIMUS VIII GENE mATX, Z170, 1151
Monitor Asus 27" PG279Q
ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3
Windows 10 HOME/PRO DVD UEFI för produktion

Jag har haft mycket strul med denna dator i det enda spel jag i princip spelar World of Tanks sedan dag 1.
Den har varit inne massor av ggr och senast i februari bytte man ut processorn till denna ovan.

Spelet ovan uppdaterades nyligen till version 1.0 med helt ny grafik och jag har haft problem sedan dess som jag uppfattar det.
det som händer är Crash To Desktop (CTD) utan felmeddelande eller annan info från windows.
Jag har dom senaste 4-6 veckorna talat massor via mejl med deras support och testat allt möjligt, skickat loggfiler från spelets eget test, skickat automatisk skärmdump från deras testprogram osv osv....inget har hjälpt.
Dock funkar spelet ibland och under en stund, i förrgår ominstallerade jag spelet då funkade det under dom 1-2 timmar jag spelade, dagen efter direkt inifrån spelet när jag skall starta en match CTD...
Det känns som ett arbete att få detta att funka.....och så säger en del

"spelet är så dåligt programmerat, det är orsaken"

Och jag har antagit att detta är korrekt, MEN jag har ett helt annat program som samtidigt strular som gör mig fundersam om det kanske inte ändå är hårdvarufel/problem?

Filmar när jag åker hoj med min GoPro och testade för första gången för 2 månader sedan deras eget miniprogram för Desktop Quik
Allt funkar och jag gör en super enkel film på 15 sekunder, programmet klipper och lägger till musik och jag kan titta på filmen i programmet utan problem, när jag sedan spar och döper filen så blev den första gångerna en fil som funkar med ljudet och jag ser att filmen spelar men bilden är svart när jag spelar det i antigen VLC eller Windows mediaspelare (testat flera ggr)

Av deras support fick jag en äldre version som jag testade, då låser sig programmet när den skal spara ned filen och det blir ingen sparad fil.
Idag återkom supporten och föreslog att testa deras senaste version släppt igår, samma problem som ovan den bara försöker spara utan att lyckas skapa en fil.

Så idag ringde jag Inet support igen för att fråga, är detta 2 program som är skräp samtidigt eller kan det vara ett hårdvarufel?
Dom visste inte, och det har jag förståelse för.
Jag har inte en sekundär dator jag kan testa på tyvärr.
Funderar på om jag skall skita i denna dator och köpa en ny....den nuvarande kostade över 30k så det känns surt.

Skall försöka med 4 testprogram nu, Memtest86, Prime95, 3D mark och HD Tune och se om dessa fungerar och kan ge någon info

Jag har som ni säkert förstår testat massor av saker jag inte skriver här men det är redan en Wall of Text så...

Permalänk
Medlem

Jobbigt med så pass ny dator.

1. Kolla så att du har senaste BIOS till moderkortet
2. Kolla temspen när du spelar med HWMonitor (inte PRO), CPU och GPU är mest intressant. Finns att hämta här => www.cpuid.com (under 70c = bra, närmare 100c = dåligt)
3. Kolla så att du har ställt in X.M.P för minnena i BIOS
4. Testa att köra med endast en minnesmodul i taget.
5. Prova att klocka ner grafikkortet

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319