seagate ST3000DM001 dog igår vad gör man nu ?

Permalänk
Medlem

seagate ST3000DM001 dog igår vad gör man nu ?

min 3tb seagate ST3000DM001 pajat typiskt nog.. det värsta har inträffat igår och nu måste jag få ut data från denna katastrof disk som är välkänd för att dö och som knappt höll 5 år hos mig när jag inte ens använder disken så ofta som upload disk för torrent eller dylik.

så här let den lite igår och dumt nog så stängde jag av datorn istället för att springa iväg samt köpa ny disk och snabbt föra över all data jag hade. https://youtu.be/rGBWlNtubnA?t=3m57s

hur får man ut data från denna disk nu då ?
tips trix tacksam för svar.. va kan seagate göra för mig nu eftersom denna disk är känd när det kommer till disk failure
https://en.wikipedia.org/wiki/ST3000DM001

Har jag rätt att kräva kostnad free data recovery från seagate eller ska jag skaffa samma disk samt göra allt själv som denna video https://youtu.be/t7I3SsORAnY?t=1m6s

va tycker ni ?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av daviddx:

min 3tb seagate ST3000DM001 pajat typiskt nog.. det värsta har inträffat igår och nu måste jag få ut data från denna katastrof disk som är välkänd för att dö och som knappt höll 5 år hos mig när jag inte ens använder disken så ofta som upload disk för torrent eller dylik.

så här let den lite igår och dumt nog så stängde jag av datorn istället för att springa iväg samt köpa ny disk och snabbt föra över all data jag hade. https://youtu.be/rGBWlNtubnA?t=3m57s

tips trix tacksam för svar.. va kan seagate göra för mig nu eftersom denna disk är känd när det kommer till disk failure

Har jag rätt att kräva kostnad free data recovery från seagate eller ska jag skaffa samma disk samt göra allt själv som denna video https://youtu.be/t7I3SsORAnY?t=1m6s

va tycker ni ?

Är det viktig info så får du lämna in disken till dataräddningsbolag. Pris är runt 10.000 SEK och uppåt.

Du har ingen rätt att kräva någon dataräddning från Seagate om de inte lovat det inom garantitiden (vilket garanterat passerat om disken är 5 år).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

va tycker ni ?

Tillverkaren lär nog bara tycka att du kan få den utbytt mot en ny motsvarande förutsatt att det är under garantitiden. Någon dataräddning har de väl aldrig stått för. (Oavsett tillverkare.)

Jag skulle väl framförallt rekommendera backup av viktig data till nästa gång.

Och om du vill försöka rädda data men inte är villig att betala för det så lär ju det enda som återstår vara att försöka själv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: huruvida man har rätt till data räddning i detta fall kan man väl diskutera men som jag länkade ovan så har folk stämt seagate för just denna disk eftersom den havarera utan större anledning... nu har jag inte tappat den eller dylik så att den bara ger upp helt själv när man inte ens gör mycket annat än att lagra data i den kanske en gång i veckan är väl rätt dåligt...

Sen tycker jag att det är absurt att betala såna pengar som den ovan nämnde som 10k för att rädda data när man ser hur enkelt det är i videon så jag kommer definitive göra det själv istället även om det innebär att förlora all data.

Har mailt seagate och hoppas de hör av sig imorgon annars kör jag på om de inte ställer upp och beställer en ny likadan disk samt gör som videon och förhoppningsvis så går allt undan så jag kan få ut data och aldrig mer köra seagate igen utan bara western digital.
Har en 2TB WDC WD20EARX som jag köpt sen 2011 och den är fortfarande som ny gissar jag, låter inte ens när den jobbar samt tempen genom hela dagen börjar på 27 och slutar 33c på natten som nu. https://imgur.com/a/nWeFV11

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

@evil penguin: huruvida man har rätt till data räddning i detta fall kan man väl diskutera men som jag länkade ovan så har folk stämt seagate för just denna disk eftersom den havarera utan större anledning... nu har jag inte tappat den eller dylik så att den bara ger upp helt själv när man inte ens gör mycket annat än att lagra data i den kanske en gång i veckan är väl rätt dåligt...

Sen tycker jag att det är absurt att betala såna pengar som den ovan nämnde som 10k för att rädda data när man ser hur enkelt det är i videon så jag kommer definitive göra det själv istället även om det innebär att förlora all data.

Har mailt seagate och hoppas de hör av sig imorgon annars kör jag på om de inte ställer upp och beställer en ny likadan disk samt gör som videon och förhoppningsvis så går allt undan så jag kan få ut data och aldrig mer köra seagate igen utan bara western digital.
Har en 2TB WDC WD20EARX som jag köpt sen 2011 och den är fortfarande som ny gissar jag, låter inte ens när den jobbar samt tempen genom hela dagen börjar på 27 och slutar 33c på natten som nu. https://imgur.com/a/nWeFV11

Vad är det absurda i att betala 10k för att få ut data ur en disk?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

5år är typ vad man max ska förvänta sig av en disk, att du fick en sån disk att hålla fem år är ett mirakel och du ska vara glad.
Sen får du ju verkligen skylla dig själv om du satt med viktig info på bara en disk som råkar vara både känd för att ha fel och vara så gammal.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

5år är typ vad man max ska förvänta sig av en disk, att du fick en sån disk att hålla fem år är ett mirakel och du ska vara glad.
Sen får du ju verkligen skylla dig själv om du satt med viktig info på bara en disk som råkar vara både känd för att ha fel och vara så gammal.

aa lite mitt fel är det faktiskt ändå men men jag var så nära på att flytta över all data om man inte hade massa annat att göra men nu är det försent och man är i den sitsen nu.. få se hur jag kan få hem en identiskt disk samt vad det kommer kosta.. fan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daviddx:

Den där videon visar ju inte nån recovery utan nån som återmonterar läsarmarna, du får nog leta bättre videos för även om det bara är armarna som fastnat behöver du ett renrum och är det nått som gått sönder så behöver du reservdelar och kunskap om hur de ska bytas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vad är det absurda i att betala 10k för att få ut data ur en disk?

För ett företag är det inga pengar gentemot värdet av datat som ofta finns på disken.

och hur får du din lön, tror du ?? det är med all säkerhet någon faktura på x antal ganska många tusen som skickats till någon kund där också för dom timmarna du spenderat på kunden - direkt eller indirekt.

---

Du har nu precis fått en prislapp på innehållet, är filerna inte värda +10 papp så är det bara svälja grämelsen och den bittra konsekvensen att inte alltid ha sina data på minst 2 olika media.

Det har tjatats om det hur många gånger som helst på forumet men en del skall verkligen prova på det med att förlora några TB data på smärtsamt sätt innan man begriper det på _riktigt_ och verkligen med inlevelse säger att det aldrig någonsin skall hända igen!!

Permalänk
Medlem

Som sagt, det är bara att skicka in den om du måste ha datan.
Allt som är värdefullt måste man ha på backup och allt som är up time känsligt måste man ha redundancy.

Permalänk
Medlem

Det har heller ingen betydelse om datat ligger på en 'skit-disk' som Seagates 3TB eller data ligger på en till skyarna höjd HGST

Diskar kan gå sönder oavsett märke och kvalitet - och när som helst, och ännu mer gäller det SSD med ofta ingen räddningsmöjlighet alls med ena dagen fungera perfekt och nästa dag slutat att fungera för alltid.

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte kräva att tillverkaren står för varken garantiutbyte eller dataräddning om disken ligger utanför garantiperioden och dessutom inte har dataräddning inkluderad i garantin, oavsett hur vanligt det är att just den modellen havererar jämfört med andra modeller. Hårddiskar lägger av titt som tätt, oavsett fabrikat och modell.

Priserna på dataräddningstjänster är höga av flera olika anledningar. Dels använder de dyra verktyg, dyr mjukvara, har flera års erfarenhet av hur hårddiskar fungerar, seriösa företag har hela "clean rooms" för att det inte ska hamna dammpartiklar på dataplattorna när de öppnar/arbetar med diskarna. Det är många gånger väldigt tidskrävande jobb eftersom inte alla diskar går att lösa med en enkel transplantation av läshuvud, plattor, motor eller styrkretskort, skadan kan ligga fysiskt på plattorna vilket innebär flera timmar/dagar/veckors jobb med mjukvara som du inte kan ta en 5-minuters snabbkurs om på Youtube.

Materialet på disken kan ju inte vara särskilt viktigt om du är villig att riskera att sabba all möjlighet att rädda något ur den genom att köra en egen Youtube-certifierad operation på den.

Stort lycka till med dataräddningen, du lär behöva det.

Permalänk
Medlem

Tips på lite billigare firma än tex Ibas: http://www.soondata.se/ Gratis kostnadsförslag också.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

aa lite mitt fel är det faktiskt ändå men men jag var så nära på att flytta över all data om man inte hade massa annat att göra men nu är det försent och man är i den sitsen nu.. få se hur jag kan få hem en identiskt disk samt vad det kommer kosta.. fan

Om du inte har hunnit beställa ny disk så kanske jag kan förse dig med en som fungerar.
Skall kolla när jag kommit hem från jobbet idag, men jag tror att jag skall ha en identisk disk liggandes hemma. Den fungerade senast jag körde igång den.
Vågar själv inte använda den då jag hade 4 st. från början men 3 st. gav upp inom loppet av 1 år, så denna fick vackert ligga och damma. (Historien bakom är att jag en gång fått diskarna av en bekant som fruktade att det som nu drabbat din disk skulle hända med dessa)
Kan vara värt ett försök om du på något vis kan laga din disk med den, även om jag bedömer chanserna som relativt små.

Hur du lyckats få din disk att hålla i nära 5 år skulle nog även Seagate bli en smula förvånade över!
Den hårddisk-serien var verkligen as-sämst.

Skulle du mot all förmodan lyckas rädda alla dina filer så råder jag -och troligtvis alla som skrivit i denna tråden- dig att inte köra på snålhetsprincipen när det gäller viktiga data...
Som du skriver är den disken något enormt dåligt beryktad och det ryktet är välförtjänt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Om det är kretskortet som är trasigt kan det gå att plocka det från en annan identisk modell (samma tillverkningsdatum) men man måste löda dit rom/bios chipet från det gamla kretskortet. (förutsatt att det också inte är bränt)

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Är du rädd om informationen gör inget ingrepp själv då du sannolikt gör mer skada än nytta.

Finns du i Skåne kan jag rekommendera att t.ex. kontakta https://plexdata.se för ett prisförslag. IBAS i Norge är ju annars lite av "branschstandard" men de är riktigt dyra.

Sen har ju andra påpekat lämpligheten med backup etc. redan oavsett om det är en opålitlig disk eller ej. Men det är ju lätt att vara efterklok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

Skrivet av krigelkorren:

Om du inte har hunnit beställa ny disk så kanske jag kan förse dig med en som fungerar.
Skall kolla när jag kommit hem från jobbet idag, men jag tror att jag skall ha en identisk disk liggandes hemma. Den fungerade senast jag körde igång den.
Vågar själv inte använda den då jag hade 4 st. från början men 3 st. gav upp inom loppet av 1 år, så denna fick vackert ligga och damma. (Historien bakom är att jag en gång fått diskarna av en bekant som fruktade att det som nu drabbat din disk skulle hända med dessa)
Kan vara värt ett försök om du på något vis kan laga din disk med den, även om jag bedömer chanserna som relativt små.

Hur du lyckats få din disk att hålla i nära 5 år skulle nog även Seagate bli en smula förvånade över!
Den hårddisk-serien var verkligen as-sämst.

Skulle du mot all förmodan lyckas rädda alla dina filer så råder jag -och troligtvis alla som skrivit i denna tråden- dig att inte köra på snålhetsprincipen när det gäller viktiga data...
Som du skriver är den disken något enormt dåligt beryktad och det ryktet är välförtjänt.

Citerar mig själv också, för att få lite sammanhang...

Har en fungerande ST3000DM001 liggandes (DOM: 08/2014).
PM:a om det är intressant.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

tack för alla informativa och kritiska inlägg gott folk.. jag ska göra mitt bästa... kan börja med att öppna disken om nån dag och se vad som gått snett.

@krigelkorren hur var det nu, har du en disk som jag kan få låna och trixa med? kanske kan det hjälpa mig att få liv i min disk.. om så vore jag jätte tacksam, bor i sthlm så om du vill kan vi ses i city när det passar dig.

Permalänk
Medlem

såhär ser min trasiga disk ut tillverkad 13054 https://imgur.com/a/GViDs9x
ska jag föresten koppla bort den från datorn så länge eller låter den sitta där och varje gång jag startar datorn höra samma klickande ljud 3 gånger sen dyker den inte upp i bios ändå och disken går helt tyst..
har jag förstört den ännu mer genom att låta den vara inkopplat på det sättet ?

Permalänk
Medlem

Om du har minsta ambition att skicka på dataräddning i framtiden så kopplar du ur den och lägg på hyllan tills du känner dig mogen för att skicka iväg och ta kostnaden - i det läget kan den ligga nästan i obegränsad tid utan att förutsättningarna för räddning sjunker, skivorna håller datat länge, mycket länge. - mao. gör inget dumt beslut om disken i vredesmod nu, låt den ligga, tänk på saken - prova och se om du kan restaurera datat från annat håll - hur mycket är det som saknas... - så länge disken är kvar (oöppnad!!!) så är innehållet med stor sannolikhet räddningsbart av en diskräddningsfirma.

öppna den _inte_ själv - ja om du inte tänker skrota disken direkt förstås, har du väl öppnat, även det minsta lilla för en titt så är chansen för vidare dataräddning av en firma i stort sett noll...

_Om_ du ändå öppnar så kommer du ändå inte se något som avviker, läshuvudena kommer ligga på sin ramp etc. - eller så är det totalt haveri med spån och allt möjligt (skivsvarvning) - men då hade du inte missat det då det hörs - mycket, typ skära plåt med vinkelslip och det hörs i hela rummet och rummet intill också...

Jag har hört två svarvande diskar i mitt liv (varav den senaste var en 15 krpm SAS-disk) och jag försäkrar att det är inget man missar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

öppna den _inte_ själv - ja om du inte tänker skrota disken direkt förstås, har du väl öppnat, även det minsta lilla för en titt så är chansen för vidare dataräddning av en firma i stort sett noll...

Absolut detta! Finns en anledning att de som jobbar med dataräddning sitter i renrum med övertryck, avancerad filtrering, antistatisk inredning och skyddskläder/skyddsmask. Minsta lilla dammkorn som kommer in i disken kan göra den obrukbar.
ÖPPNA INTE DISKEN SJÄLV om du inte vill ha en dörrstopp.

Permalänk
Medlem

jag har inte så viktig data i den men det är ändå 5 år av data samt den var ju full med bara 5gb ledigt så jah det är mycket filmer, tv serier, bilder, spel osv och lite personliga filer som man sparat genom åren tyvärr :(/

lite tråkigt att man flera månader innan detta hände inte lyckats hitta ett program som scannar genom hårddiskens innehåll, har alltid varit mitt mål nämligen att göra så... och spara det i en text fil så kan överskåda allt man har i en lång lång lista, betydligt lättar än att ta backup på 3tb.

Med en text fil på allt innehåll så vet man åtminstonde vilka filmer, musik osv man hade och kan där med ladda ner det på nytt i värsta fall.. nu sitter man helt ovetande om vad som fann innan och minns knappt vad några mapper hette :/

Har fortfarande inte öppnat disken men bara för att jag inte har tid men om jag skulle nu överväga denna firma http://www.soondata.se/ tack för tipset @wounds så står det på deras hemsida att de skulle ta 500kr per timme..
hur snabbt överför de data då, någon som vet ? och vad skulle 3tb data att rädda kosta då...

alternativ så kan jag be de göra en gratis analys så jag kan se en lista på allt innehåll jag hade och välja vad som ska räddas istället så kanske jag kan skippa dessa filmer, serier osv och bara få hem mina personliga filer ? kan man göra så eller blir de för giriga och inte går med på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

lite tråkigt att man flera månader innan detta hände inte lyckats hitta ett program som scannar genom hårddiskens innehåll, har alltid varit mitt mål nämligen att göra så... och spara det i en text fil så kan överskåda allt man har i en lång lång lista, betydligt lättar än att ta backup på 3tb.

Start menyn -> cmd -> g: (eller vad disken heter) -> tree > c:\lista_över_innehåll.txt

Permalänk
Skrivet av Linus:

Start menyn -> cmd -> g: (eller vad disken heter) -> tree > c:\lista_över_innehåll.txt

Glöm inte /f för filnamn och /a för plain text!

tree /f /a > lista.txt

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

jag har inte så viktig data i den men det är ändå 5 år av data samt den var ju full med bara 5gb ledigt så jah det är mycket filmer, tv serier, bilder, spel osv och lite personliga filer som man sparat genom åren tyvärr :(/

Med en text fil på allt innehåll så vet man åtminstonde vilka filmer, musik osv man hade och kan där med ladda ner det på nytt i värsta fall.. nu sitter man helt ovetande om vad som fann innan och minns knappt vad några mapper hette :/

Har fortfarande inte öppnat disken men bara för att jag inte har tid men om jag skulle nu överväga denna firma http://www.soondata.se/ tack för tipset @wounds så står det på deras hemsida att de skulle ta 500kr per timme..
hur snabbt överför de data då, någon som vet ? och vad skulle 3tb data att rädda kosta då...

alternativ så kan jag be de göra en gratis analys så jag kan se en lista på allt innehåll jag hade och välja vad som ska räddas istället så kanske jag kan skippa dessa filmer, serier osv och bara få hem mina personliga filer ? kan man göra så eller blir de för giriga och inte går med på det.

Det är vanligtvis praxis att erbjuda en lista över innehåll (som de kan återställa), i vilket fall du väljer ut det viktiga och skippar filmerna då jag lovar det hade varit billigare att köpa alla på blu-ray än betala för att rädda dem

Permalänk
Medlem

@Linus: jag formaterade om denna disk till HFS+ så den kan inte läsas av windows utan bara i mac system, kör själv El capitan 10.11.6, använder inte windows nämligen hur man denna lista på en mac eller linux då ?
någon som vet ?

Permalänk
Medlem

@elBenko: låter jätte bra.. måste bara dubbelkolla med denna firma då, försökte ringa de idag men deras telefon kö tog 15min så jag la på :/ få försöka igen om nån dag.

Permalänk
Medlem

@CorruptedLungs: får man lista på varenda fil man har där eller måste man specifera varje fil namn som .png .map .dmg osv osv har som sagt mac eller hackintosh på min pc

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av elBenko:

Det är vanligtvis praxis att erbjuda en lista över innehåll (som de kan återställa), i vilket fall du väljer ut det viktiga och skippar filmerna då jag lovar det hade varit billigare att köpa alla på blu-ray än betala för att rädda dem

Skrivet av daviddx:

@Linus: jag formaterade om denna disk till HFS+ så den kan inte läsas av windows utan bara i mac system, kör själv El capitan 10.11.6, använder inte windows nämligen hur man denna lista på en mac eller linux då ?
någon som vet ?

Skrivet av daviddx:

@elBenko: låter jätte bra.. måste bara dubbelkolla med denna firma då, försökte ringa de idag men deras telefon kö tog 15min så jag la på :/ få försöka igen om nån dag.

Skrivet av daviddx:

@CorruptedLungs: får man lista på varenda fil man har där eller måste man specifera varje fil namn som .png .map .dmg osv osv har som sagt mac eller hackintosh på min pc

Jag har aldrig hört talas om att man får en lista på filer som finns tillgängliga. Lyckas man komma åt grejerna så återställer man allt som går om kund inte i förväg har informerat vad man vill få ut.

Att få en lista när de kommer in i disken och sedan välja är det nog ingen som har tid med. Det man kan få är en hel disk med alla filer som lyckas återställas. Eller så kan man specifiera vad man önskar få räddat när man skickar in disken. Jag har dock aldrig personligen skickat in en disk så skall inte svära vid det men kan inte tänka mig att tidsåtgången går att motivera.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

Kan varmt rekommendera https://ahlbergdata.se/. Extremt professionella och kan i regel få fram allting.

Visa signatur

It’s more fun to compute.