Kreditupplysning för obundet avtal?

Permalänk
Medlem

Kreditupplysning för obundet avtal?

Hej Sweclockers!

Blev lite paff nyss. Tecknade nytt bredbandsabonnemang.

Det är ett billigt abonnemang, runt 300 kronor i månaden, ingen bindningstid, ingen startavgift,
de ska inte skicka någon utrustning till mig och ligger inte ute med några pengar förutom varje månadskostnad enskilt för sig.

Fick nu se att de gjort en kreditupplysning.

Föreligger där något skäl till att göra detta?
Får de ens göra detta om det inte finns anledning att göra det?

Tacksam för svar, helst av något högre kaliber än "proffstyckare på aftonbladet"

Permalänk
Medlem

Hej jag är en proffstyckare från Expressen. Hoppas det går bra.

Kort svar: Ja det får dem

https://www.uc.se/hjalp--kontakt/kreditupplysning/nar-far-man...

Permalänk
Medlem

@Jaevel: Så länge ett företag är på väg att ingå någon form av avtal med dig har de väl rätt att ta en kreditupplysning?

Permalänk
Medlem

Ang kalibern vet jag inte.

"Den aktör som är intresserad av att ta en kreditupplysning på dig måste enligt lag ha ett legitimt skäl, vilket begränsar vem som kan göra kreditupplysningar på dig. Du måste dessutom alltid godkänna en förfrågan om att kreditupplysning tas på dig innan den utförs, vilket du endast bör göra om legitimt skäl finns."

Så 2 frågor:
Vad står det i avtalet som du godkänt?
Betalar du månaden i förskott eller efterskott?

Skrivet av JeanC:

Hej jag är en proffstyckare från Expressen. Hoppas det går bra.

Kort svar: Ja det får dem

https://www.uc.se/hjalp--kontakt/kreditupplysning/nar-far-man...

Länken säger ingenting om vad som är ett legitimt skäl dock.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte ett företag få göra en kreditkoll på en konsument för ett löpande abonnemang som betalas varje månad? Kreditkontrollen görs ju för att undvika uppenbara problemkunder som enbart kostar företaget pengar.

Rent teoretiskt skulle ju kreditkoll aldrig behövas för mindre summor och engagemang om alla skötte sina åtaganden och inte överkonsumerade.

Om du känner dej orättvist behandlad kan du alltid fråga företaget du köpte tjänsten av varför detta gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

"Den aktör som är intresserad av att ta en kreditupplysning på dig måste enligt lag ha ett legitimt skäl, vilket begränsar vem som kan göra kreditupplysningar på dig. Du måste dessutom alltid godkänna en förfrågan om att kreditupplysning tas på dig innan den utförs, vilket du endast bör göra om legitimt skäl finns."

Så 2 frågor:

Precis som @Sp0de skriver så väljer de väl att göra en kreditkoll för att vissa kunder inte betalar för sig.

Sedan så tror jag att vissa företag är försäkrade mot sådant här; dock så är det då krav på en kreditkoll innan.

Känner du dig kränkt av en kreditkoll kan du allting ringa och höra med dem.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Jaevel:

Hej Sweclockers!

Blev lite paff nyss. Tecknade nytt bredbandsabonnemang.

Det är ett billigt abonnemang, runt 300 kronor i månaden, ingen bindningstid, ingen startavgift,
de ska inte skicka någon utrustning till mig och ligger inte ute med några pengar förutom varje månadskostnad enskilt för sig.

Fick nu se att de gjort en kreditupplysning.

Föreligger där något skäl till att göra detta?
Får de ens göra detta om det inte finns anledning att göra det?

Tacksam för svar, helst av något högre kaliber än "proffstyckare på aftonbladet"

Jag är ingen expert på något vis men brukar inte tumregeln vara om du får en faktura på något så görs en kreditupplysning?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Precis som @Sp0de skriver så väljer de väl att göra en kreditkoll för att vissa kunder inte betalar för sig.

Nej du har missförstått legitimt skäl.

Det räcker inte att man själv tycker att man har legitimt skäl/behov. Eller att medlemmar på sweclockers håller med.

Legitimt behov är sakligt och faktabaserat. Vill man veta exakt vad som ska gälla får man pröva det rättsligt eller titta på praxis/prejudikat.

Det borde egentligen inte ens räcka att man godkänner att upplysning tas. Men om man nu skulle göra det blir det sannolikt bli svårt att driva frågan.

Skrivet av NordhNet:

Jag är ingen expert på något vis men brukar inte tumregeln vara om du får en faktura på något så görs en kreditupplysning?

Absolut inte. Fakturor kan dessutom skickas ut även på något som redan är betalt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Är inte det standardförfarande när man tecknar abbonemang?

Och spelar det någon roll för dig?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Läs mitt inlägg en gång till; kan vara att deras försäkring inte täcker annars. Är ett legitimt skäl.

Permalänk
Medlem

Det är nog för dem vill ha sina 300kr/mån.
Har du då 200 anmärkningar och 0kr i inkomst så är det ju ganska troligt du inte kommer betala de 300kr/mån.
Ja det är vad jag tror iaf. Definitivt inget märkvärdigt iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Läs mitt inlägg en gång till; kan vara att deras försäkring inte täcker annars. Är ett legitimt skäl.

Nej det är det inte.

Skrivet av Defender:

Det är nog för dem vill ha sina 300kr/mån.
Har du då 200 anmärkningar och 0kr i inkomst så är det ju ganska troligt du inte kommer betala de 300kr/mån.
Ja det är vad jag tror iaf. Definitivt inget märkvärdigt iaf.

Frågan kvarstår: Betalas månadskostnaden i förskott eller efterskott. Det är helt avgörande för ovanstående argument.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Igelkott:

Absolut inte. Fakturor kan dessutom skickas ut även på något som redan är betalt.

Tumregel som sagt, men jag tror inte vi kommer längre i detta tyvärr då det känns som vi har olika tankebanor kring detta

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tumregel som sagt, men jag tror inte vi kommer längre i detta tyvärr då det känns som vi har olika tankebanor kring detta

Nej igen. Faktura är något man bokför. Ungefär som kvitto.

Kredit är något helt annat. I praktiken blir uttrycken utbytbara när man handlar "på faktura" som privatperson.

Jag är nog inte den enda som får fakturor trots att jag redan betalat med kort. Dock utan krav på ytterligare betalning givetvis.

Sen kan man se det på flera sätt. Ska man dra det till sin spets kan företaget säkert hänvisa till att jag lånar pengar från det klockslag jag gör beställningen till det klockslag som betalningen med kort görs = legitimt skäl. Om jag då inte lusläst betalningsvillkoren så kanske jag godkänner kreditupplysning i detta fall.

Å andra sidan borde man som köpare aldrig godkänna avtalet där pengarna dras från kortet innan t ex paketet skickas eller tjänsten påbörjas - eller åtminstone inte innan ordern har bekräftats. Och då faller argumentet för eventuellt legitimt skäl vid direkt betalning med kort. T ex.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Så 2 frågor:

Fråga 1:
"xxx har rätt att göra kreditkontroll av Kund innan Kunds
beställning accepteras."
Fråga 2:
Faktura betalas i efterskott.

Det är inte så att det här får konsekvenser för mig, jag klarar deras kreditkontroll utan bekymmer.
Jag värderar dock min integritet högre än 300 kronor vilket är varför jag "ens bryr mig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Fråga 1:
"xxx har rätt att göra kreditkontroll av Kund innan Kunds
beställning accepteras."
Fråga 2:
Faktura betalas i efterskott.

Det är inte så att det här får konsekvenser för mig, jag klarar deras kreditkontroll utan bekymmer.
Jag värderar dock min integritet högre än 300 kronor vilket är varför jag "ens bryr mig".

Ja då uppfylls kraven för att de ska få göra en upplysning

Detta påminner mig om en kund som skaffade tv-abonnemang och ville komma in i butiken och betala cash i förskott varje månad. Han fick betala 24 mån direkt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja då uppfylls kraven för att de ska få göra en upplysning

Detta påminner mig om en kund som skaffade tv-abonnemang och ville komma in i butiken och betala cash i förskott varje månad. Han fick betala 24 mån direkt.

Blev bara paff.
Får ytterst få kreditupplysningar på mig, de gångerna jag får det handlar det i regel om något mycket större.

Sambon har fått kreditupplysningar när folk beställt klockor for 80000 i hennes namn tidigare så det var åt det hållet jag började resonera när ett bolag jag inte hört talas om skickade kreditupplysning. När jag sen insåg att det var bredbandsleverantören som gjort upplysningen så var jag redan ganska irriterad.

Innan jag ringer in och gnäller vill jag först se om jag har något fog för det.
Tydligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det räcker inte att man själv tycker att man har legitimt skäl/behov. Eller att medlemmar på sweclockers håller med.

Legitimt behov är sakligt och faktabaserat. Vill man veta exakt vad som ska gälla får man pröva det rättsligt eller titta på praxis/prejudikat.

Det borde egentligen inte ens räcka att man godkänner att upplysning tas. Men om man nu skulle göra det blir det sannolikt bli svårt att driva frågan.

Rätta mej gärna om jag har fel, men en legitim orsak är väl kredit? Om man köper en löpande tjänst som faktureras så är det en kredit. Utgår ifrån att om det betalas via faktura i förskott klipps ändå inte abonnemanget ifall inte fakturan betalats i tid, utan företaget ger kunden tid att betala innan det stängs. Då uppstår en kredit i den bemärkelse du är ute efter. Skulle företaget kapa det dagen efter förfallodag alternativt fakturera två månader på förhand skulle det i sin tur inte uppskattas av konsument.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är inte det standardförfarande när man tecknar abbonemang?

Och spelar det någon roll för dig?

Nu känns ju detta som en legitim kreditupplysning.
Men tas många kreditupplysningar på en person kan kreditvärdet försämras vilket kan resultera i nekade lån eller lån med sämre ränta inom de närmsta åren.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Rätta mej gärna om jag har fel, men en legitim orsak är väl kredit? Om man köper en löpande tjänst som faktureras så är det en kredit. Utgår ifrån att om det betalas via faktura i förskott klipps ändå inte abonnemanget ifall inte fakturan betalats i tid, utan företaget ger kunden tid att betala innan det stängs. Då uppstår en kredit i den bemärkelse du är ute efter. Skulle företaget kapa det dagen efter förfallodag alternativt fakturera två månader på förhand skulle det i sin tur inte uppskattas av konsument.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Kredit i den bemärkelsen

Jag förstår vad du menar men i det fallet tycker jag att det bör anses vara frivilligt av företaget att låta tjänsten rulla på. Se det som en medveten risk de väljer att ta för alla inblandade parters skull.

Jag håller inte med om att det är ett legitimt skäl.

Men det skulle som sagt kunna ändras om det i avtalet framgår att kreditupplysning skall tas - i kombination med denna frivilliga kredit. Så i praktiken får man själv då kräva att ett sådant godkännande tas bort ur avtalet vilket då säkerligen följs av att man antingen inte är önskvärd som kund eller att man absolut inte kommer få någon frivillig kredit.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Gissningsvis är det inte en hel kreditupplysning som tagits (Personupplysning UC3) utan en Mikroupplysning (UC13), detta är normalt förfarande bland bolag när avtal med privatperson ska ingås.

En Mikroupplysning syns inte och påverkar således inte din kreditvänlighet heller. En vanlig kreditupplysning (UC3) syns och KAN påverka din kreditvänlighet om du har för många sådana.

Det gäller att skilja på dessa, då det är två olika sorters upplysningar.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Exakt. Kredit i den bemärkelsen

Jag förstår vad du menar men i det fallet tycker jag att det bör anses vara frivilligt av företaget att låta tjänsten rulla på. Se det som en medveten risk de väljer att ta för alla inblandade parters skull.

Jag håller inte med om att det är ett legitimt skäl.

Men det skulle som sagt kunna ändras om det i avtalet framgår att kreditupplysning skall tas - i kombination med denna frivilliga kredit. Så i praktiken får man själv då kräva att ett sådant godkännande tas bort ur avtalet vilket då säkerligen följs av att man antingen inte är önskvärd som kund eller att man absolut inte kommer få någon frivillig kredit.

Jag förstår inte hur du menar. Du skriver att de väljer att ta en medveten risk men det är inte ett legitimt skäl. Att kunna ta en kreditupplysning för att hantera denna risk borde väl vara ett legitimt skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag förstår inte hur du menar. Du skriver att de väljer att ta en medveten risk men det är inte ett legitimt skäl. Att kunna ta en kreditupplysning för att hantera denna risk borde väl vara ett legitimt skäl.

Jag förstår inte hur du menar. Jag kan inte ge dig något du inte bett om och därmed anse mig ha rätten att göra en kreditupplysning.

Tänk dig istället kontantkort. När pengarna är slut så skulle bolaget teoretiskt kunna låta dig fortsätta ringa. Det är frivilligt. De kan hoppas att du ändå tänker fylla på kortet, och gör detta för att gynna båda parter.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Jag förstår inte hur du menar. Jag kan inte ge dig något du inte bett om och därmed anse mig ha rätten att göra en kreditupplysning.

Tänk dig istället kontantkort. När pengarna är slut så skulle bolaget teoretiskt kunna låta dig fortsätta ringa. Det är frivilligt. De kan hoppas att du ändå tänker fylla på kortet, och gör detta för att gynna båda parter.

Jo, men det är ju det som är skillnaden på ett kontantkort och ett abonnemang liksom. Du har ett bredbandsabonnemang och således är det en legitim orsak att göra en kreditupplysning. Du ingår ett avtal med dem som innebär löpande betalningar och de vill vara (mer) säkra på att du kan betala avgiften. Det är inget konstigt någonstans. Sen kanske inte alla företag agerar på samma sätt förstås, en del gör säkerligen inte kreditupplysningar förrän det handlar om större belopp men det handlar ju snarare om att företaget anser att kreditupplysningen kostar mer än risken att du inte betalar, i avgift men kanske också i goodwill och så, inte att de inte anser sig ha rätt att göra en koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Gissningsvis är det inte en hel kreditupplysning som tagits (Personupplysning UC3) utan en Mikroupplysning (UC13), detta är normalt förfarande bland bolag när avtal med privatperson ska ingås.

En Mikroupplysning syns inte och påverkar således inte din kreditvänlighet heller. En vanlig kreditupplysning (UC3) syns och KAN påverka din kreditvänlighet om du har för många sådana.

Det gäller att skilja på dessa, då det är två olika sorters upplysningar.

Varför påverkar antalet kreditupplysningar din kreditvänlighet? När tas dessa ut, normalt sett?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag tycker du börjar snurra iväg lite väl långt. Vad är frivilligt i affärer? Du kanske inte är tvungen att erbjuda något men låter du bli går kunden till någon annan. Det blir bara semantik av det hela. Dessutom är det rätt långt från den ursprungliga frågan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Varför påverkar antalet kreditupplysningar din kreditvänlighet? När tas dessa ut, normalt sett?

Många kreditupplysningar på kort tid kan ju vara en indikation på att du inte kan hantera din ekonomi, det behöver förstås inte vara det men bankerna är ju rätt bajsnödiga när det kommer till risk liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Då flera personupplysningar kan vara grund för ett kreditinstitut att vägra ge dig en kredit på det beloppet du begärt då du kan ha för många kreditupplysningar, de anser då att det löper större risk att du kan drabbas av problem med betalningar.

Som sagt, det gäller att skilja de två olika åt. Personupplysning brukar endast göras när man vill få en mer detaljerad bild av en persons ekonomi och görs oftast av banker/lånegivare, medans en mikroupplysning är en enklare form av kreditupplysning och görs av bolag som har legitima skäl till detta, t.ex. när du ska ingå avtal med en mobiloperatör eller bredbandsoperatör.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är ju det som är skillnaden på ett kontantkort och ett abonnemang liksom. Du har ett bredbandsabonnemang och således är det en legitim orsak att göra en kreditupplysning. Du ingår ett avtal med dem som innebär löpande betalningar och de vill vara (mer) säkra på att du kan betala avgiften. Det är inget konstigt någonstans. Sen kanske inte alla företag agerar på samma sätt förstås, en del gör säkerligen inte kreditupplysningar förrän det handlar om större belopp men det handlar ju snarare om att företaget anser att kreditupplysningen kostar mer än risken att du inte betalar, i avgift men kanske också i goodwill och så, inte att de inte anser sig ha rätt att göra en koll.

Ja det är skillnad på kontantkort och abonnemang. På flera sätt. Fast det hör ju inte hit. Jag hade lika gärna kunna gett ett helt annat exempel.

Ett "abonnemang" kan såklart teoretiskt sakna legitima skäl. Sen skulle man kunna diskutera hur vanligt/ovanligt något måste vara för att även hypotetiska resonemang skall gälla/avfärdas. Är det 1 på 100 eller 1 på 10 000 000.

Man får bara hålla ordning på vad som diskuteras.

Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du börjar snurra iväg lite väl långt. Vad är frivilligt i affärer? Du kanske inte är tvungen att erbjuda något men låter du bli går kunden till någon annan. Det blir bara semantik av det hela. Dessutom är det rätt långt från den ursprungliga frågan.

Ja det är frivilligt att tycka. Jag tycker att frågeställningen vad som är frivilligt i affärer inte har någon relevans i varken grundfrågan eller mina argument om frivillighet. Det är om något ännu längre från ämnet, och skulle kunna landa i semantik i slutänden - men inte nödvändigtvis.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Zahedee:

Då flera personupplysningar kan vara grund för ett kreditinstitut att vägra ge dig en kredit på det beloppet du begärt då du kan ha för många kreditupplysningar, de anser då att det löper större risk att du kan drabbas av problem med betalningar.

Som sagt, det gäller att skilja de två olika åt. Personupplysning brukar endast göras när man vill få en mer detaljerad bild av en persons ekonomi och görs oftast av banker/lånegivare, medans en mikroupplysning är en enklare form av kreditupplysning och görs av bolag som har legitima skäl till detta, t.ex. när du ska ingå avtal med en mobiloperatör eller bredbandsoperatör.

För att hjälpa till att stoppa den här fördomen så kan jag berätta att ingen seriös aktör längre har med antalet kreditupplysningar i sin beräkning av risk. Det var aktuellt fram till ungefär 2010.