2.4 ghz accesspunkt - till två 2.4/5 ghz repeatrar : budget system

Permalänk

2.4 ghz accesspunkt - till två 2.4/5 ghz repeatrar : budget system

Då jag inte direkt följt med de sista, så vet jag inte vad det finns för möjligheter, eller förkortningarna för dessa, därav svårt att söka fram vad jag kan tänkas använda mig av för utrustning

Så: tänkte dela en fiberanslutning mellan tre hus (samma fastighet) på följande vis:

Ethernet ut till en telefonstolpe ca i mitten (kabel markrör finns färdig), en TP-Link CPE210 där var planen

CPE210 <-> 2.4 Ghz <-> Någon reapeater <-> 5 Ghz till klienter.

Vilken repeater kör in på 2.4 och ut på 5 Ghz utan att halvera hastigheten?

Om det nu går att göra så här

Givetvis kan man köpa riktigt bra ubiquiti för bra mycket mer pengar än vad jag tänkt lägga, men som sagt, budget system

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johan_paz:

Då jag inte direkt följt med de sista, så vet jag inte vad det finns för möjligheter, eller förkortningarna för dessa, därav svårt att söka fram vad jag kan tänkas använda mig av för utrustning

Så: tänkte dela en fiberanslutning mellan tre hus (samma fastighet) på följande vis:

Ethernet ut till en telefonstolpe ca i mitten (kabel markrör finns färdig), en TP-Link CPE210 där var planen

CPE210 <-> 2.4 Ghz <-> Någon reapeater <-> 5 Ghz till klienter.

Vilken repeater kör in på 2.4 och ut på 5 Ghz utan att halvera hastigheten?

Om det nu går att göra så här

Givetvis kan man köpa riktigt bra ubiquiti för bra mycket mer pengar än vad jag tänkt lägga, men som sagt, budget system

Det du beskriver är inte nått som innehåller en repeater och det är bra då repeater är det sämsta man kan välja. En repeater repeterar signalen och inget annat, den tar aldrig emot på 2,4 och skickar ut på 5 GHz utan det du verkar beskriva är en "1 till 2 hus radiolänk" i varje hus går det vidare via en 5GHz accesspunkt där klienterna ansluts.
Ubiquiti gör bra prylar för sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Då Ubiquiti inte ryms i min budget så får det bli något billigare. Någon äldre router som man kan köra tomato, merlin eller liknande på, skall klara att göra detta, men då jag vill ha något litet och smidigt att sätta i fönstren på hus 2 och 3 så letar jag något nyare och smidigare. max 1000 kr för hela utrustningen exklusive ethernetkablen skall inte vara någon omöjlighet.

Alternativet är två st billiga routrar som man kan köra just merlin på, vilka recommenderas för detta ändamål?

Permalänk

En ny fundering, 3 x Tp link CPE210, och befintliga repeatrar inställda till accesspunkter i hus två och tre. Kan det fungera?

Hus 1 Huvudrouter -ethernet - cpe210 - cpe210 -ethernet AP. Hus 2
- cpe210 -ethernet Ap Hus 3

Kan detta funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johan_paz:

En ny fundering, 3 x Tp link CPE210, och befintliga repeatrar inställda till accesspunkter i hus två och tre. Kan det fungera?

Hus 1 Huvudrouter -ethernet - cpe210 - cpe210 -ethernet AP. Hus 2
- cpe210 -ethernet Ap Hus 3

Kan detta funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om det blir kontakt mellan punkterna och du vill ha ethernet så ska det gå att konfa så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.