Permalänk
Medlem

Styra 2-4 chassifläktar med USB

Hej!

Har byggt ett eget skåp som jag har min dator ståendes i och till detta skåp vill jag koppla in 2-4 chassifläktar (utblås) för att få bort den varma luften ifrån skåpet. Hade tänkt mig lösningen att jag bara behöver ha på dessa fläktar när datorn är igång, så att koppla från datorns egna USB till något som driver dessa fläktar hade varit bra.

Har någon här gjort detta förut, eller har ni tips på vad man kan ha för att driva detta? Jag behöver inte ha någon speciell fläktkontroller, då jag kommer köra med "low noice" kabeln som följer med noctua fläktarna.

Behöver jag förklara mig bättre så ställ gärna frågor, men något i stil med:
Datorns USB bak på chassit -> "något mellanting" (-> splitter ?) -> chassifläkt

Mvh,
Daniel

Permalänk
Medlem

USB är helt fel för det syftet. Koppla fläktarna direkt till nätagget.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Håller med.
Dessutom så är spänningen på 5V på usb, fläktarna går normal på 12V.

Tror du max får 0,5 A från usb dessutom(högre om enheten som ansluts talar om det för datorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag vet att syftet inte är optimalt, men känns ju drygt att behöva dra en kabel från nätagget och ut genom chassit för att styra fläktarna? Att ha ett hål i chassit/en kabel som hänger löst från datorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du kopplar fläktarna till USB så bör de vara anslutna direkt till 5V-linan på USB. Om du använder t.ex. low noice adaptern så kommer spänningen bli så låg att de sannolikt inte kommer orka starta. Det kan också vara bra att kolla upp vilken startspänning fläktarna faktiskt har, Noctua brukar skriva ut det på deras hemsida, men de flesta fläktar brukar klara av att starta på 5V i alla fall.

Permalänk
Medlem

5V, 0.5A är för lite för att driva fyra fläktar.
Eventuellt möjligt med en usb kabel till varje fläkt, men dom lär gå på riktigt låg fart, om ens alls.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Jag vet att syftet inte är optimalt, men känns ju drygt att behöva dra en kabel från nätagget och ut genom chassit för att styra fläktarna?

Om du tycker det är ett problem att dra en kabel från nätaggregatet förstår jag inte hur du hade tänkt lösa resten av uppgiften ändå.

Citat:

Att ha ett hål i chassit/en kabel som hänger löst från datorn..

Du kan ju göra det ordentligt med en panelmonterad kontakt på chassit.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

som ovanstående talare så är det inte optimalt, men om du nödvändigtvist ska köra via USB så kan man kanske ta en typ 10-portars usb laddare typ Denna?

annars finns det ju rätt schyssta pmw-splitters som drivs med 1 x 4 pin på mobo och en sata strömkabel för att få ytterligare typ 10 fläktplatser? problemet är ju att du får leda ut dem ur chassit.¨

allternativt skaffa en typ av badrumsfläkt? t.ex. denna

själv hade jag nog monterat ett par 140mm och kört en liknande denna Fläktstyrningen vet ju att t.ex. fractal har sånna som man brukar ha liggandes lite här och var
ska chassit stå i ett skåp så tänker jag att det estetiska kanske inte är hela världen?
men det e mitt tycke
happy hunting!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W