Bilköp - Suzuki Grand Vitara 2005-2011ish

Permalänk

Bilköp - Suzuki Grand Vitara 2005-2011ish

Hej Sweclockers, någon som har någon erfarenhet av en beg vitara för mellan 60-80 tusen. Jag ska alltså köra släpvagn, sitta lite bättre med bättre sikt och få lite mer plats för bagage (kör en liten toyota idag).

Hur driftsäker är suzuki? Någon som har nån erfarenhet?
Vanliga fel på bilen?
Dyra reservdelar?
Andra tips på liknande SUV:ar för den prisklassen (60-80)?

Tack för tips mvh Larryboy

Permalänk
Avstängd

Bensinmodellerna är bra och som jag fattat det väldigt hållbara.

Dieselmotorn är tyvärr helt annorlunda, den är utvecklad av Renault som säkert kanske kan bygga bra motorer om de vill men det ville de inte med den modellen. Allvarligt, den är en katastrof som eventuellt inte inträffat än. Förvänta dig dyra och mer eller mindre permanenta fel med t ex spridare och saker inuti motorn, typ spjäl och saker kommer sota igen. Turbon kommer paja förr snarare än senare.

Källa: mina föräldrar och en lätt avlägset bekant hade diesel-modellen från runt den tiden (och den avlägset bekante hade i sin tur bekanta som hade samma bil med samma problem), båda hade helt sanslösa fel på bilen och alla Suzuki-verkstäder i världen sade att just dieseln inte är att lita på.

Bilen i övrigt är rätt trevlig tycker jag, det är lite traktor över den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för svar. Nej bensin blir det. Mest för skatten som är så dyr nu, men är den så risig motorn så håller man sig borta.

https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-grand-vitara-2-0...

Vad tror ni om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larryboy22:

Tack för svar. Nej bensin blir det. Mest för skatten som är så dyr nu, men är den så risig motorn så håller man sig borta.

https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-grand-vitara-2-0...

Vad tror ni om denna?

Hmm lät mycket för en suzuki som är över 10år gammal. vad är priset på blocket?

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

10 tusen billigare i snitt. De har då dock gått mellan 15-18k mil. Denna är en lågmilare på 8k mil, men absolut 2007 är en äldre bil. Bilhandlare kan konsten att ta betalt.

Permalänk
Medlem

Jobbar med felstatistik på bilar för underlag till reservdels-lager för en bildelskedja.
Suzuki ligger generellt bland dom allra högst upp när det gäller drift-säkerhet.
(då pratar vi om fel som kräver bärgning eller akut uppsökande av verkstad på annat sätt, statistik tagen från hela EU)
(dom som vill gynna oss, köp VAG-bilar från 2010 --> )

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

(dom som vill gynna oss, köp VAG-bilar från 2010 --> )

"Nej oj det där felet är jätteovanligt, aldrig sett det där förut, helt unikt alltså, VW har helt enkelt inte det där problemet", går och plockar grejen som aldrig går sönder från en stor hög i lagret och byter vant på några timmar. Det händer på riktigt.

Har du statistik på just Grand Vitara för olika motorer?

Permalänk

Tack för svar. VAG-bilar? Volkswagen, audi, golf? Är dessa driftsäkra? En tiguan har jag kikat på.