Följ Black Week på SweClockers

Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ajp_anton: PC-läget kan svara annorlunda och synkar referensvitt på olika nivåer. Du använder testmönster för att kontrollera att vitt inte fräter ut (white crush).

Har oled Light och inbränningar något samband? Som jag skrev ovan så kör jag på 75 på vanligt tv tittande. Är det dumt tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@K-D][Aramis: Det är OLED-ljus som styr hur starkt panelen ska lysa. Ju starkare ljus, desto mer belastning och möjligt slitage på varje OLED-subpixel. Men detta förvärras av Eco-läget och andra överdrivna bildlägen som tenderar att trycka alla färger och nyanser mot de extrema delarna av dynamiken. Alling blir väldigt mörkare eller väldigt ljusare och starkare än hur det ursprungligen är tänkt att visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

@Pyoko: Skärmtvätt funktion LOL visste inte ens om det vart e den?

På min finns den under menyn Picture > OLED Panel Settings > Pixel Refresher.

Permalänk
Medlem

Kör nog min på nära max för att få så många nits för hdr som möjligt. Men jag är extremt nojig och springer ofta till min ultrawideskårm om jag tycker mig se elaka röda objekt i huddar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kör nog min på nära max för att få så många nits för hdr som möjligt. Men jag är extremt nojig och springer ofta till min ultrawideskårm om jag tycker mig se elaka röda objekt i huddar.

Du ser väl inte 100% hdr material? På sdr kan du ju ha lägre, kör mellan 15-20 för SDR.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Du ser väl inte 100% hdr material? På sdr kan du ju ha lägre, kör mellan 15-20 för SDR.

Egentligen närmast enbart hdr på den

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ändrade min till 65 oled Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Egentligen närmast enbart hdr på den

Då kan det vara rekommenderat att iaf justera undertexterna till typ grå eller dylikt. Om du nu, kör med undertexter förstås 🙂

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Då kan det vara rekommenderat att iaf justera undertexterna till typ grå eller dylikt. Om du nu, kör med undertexter förstås 🙂

Har en Panasonic uhd-spelare som kan dimma dem

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Då tror jag inte du behöver oroa dig så mycket för inbränningar 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte för film men spel där finns de huddar. Tror iof inte att jag kommer lira något tillräckligt länge för att få synlig inbränning misstänker de är bra många morgonsolstimmar som krävs

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vilken Panasonic UHD-spelare kan dimma undertexterna? Kan flera?
Låter perfekt, jag avskyr texter som alltid är väldigt vita och tar uppmärksamheten från bilden.

Kan även andra märken dimmra undertexter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Vilken Panasonic UHD-spelare kan dimma undertexterna? Kan flera?
Låter perfekt, jag avskyr texter som alltid är väldigt vita och tar uppmärksamheten från bilden.

Kan även andra märken dimmra undertexter?

De flesta tror jag. Även min gamla bdt-320. Finns förhoppningsvis andra märken som fattat galoppen också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Man ska vara väldigt försiktig med inbyggda youtube appen. Den har en förbannad gul knapp som ligger på samma plats hela tiden från att man drar igång appen tills man hittar och startar en video. Gissa om den dyker upp så fort man pausar eller råkar röra fjärren? Svar ja! Som ni vet är gul färg värst när det kommer till inbränningar på oled. Jag tittar mycket på youtube och då blir det att den gula knappen ligger på samma ställe ganska många timmar per år! Har gått över till att streama från mobilen till min chromecast då slipper man den gula knappjäveln. Synd att man inte ska kunna njuta av sin tv utan att vara orolig. Älskar min tv men hade jag köpt tv idag hade det blivit en LED även fast jag inte gillar nackdelarna med den tekniken. Vore det inte för inbränningarna så är E6 en fantastisk tv på alla sätt.

Här kan ni se en video på det jag pratar om:

https://www.youtube.com/watch?v=29uAtSGFnmg&t

edit: glömde nämna att dessa inbränningar blir mörkare med tiden. Ni kan spela upp denna video och har ni inbränningar så kommer ni att se dom.
https://www.youtube.com/watch?v=PMtNRXu3z54

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inte för film men spel där finns de huddar. Tror iof inte att jag kommer lira något tillräckligt länge för att få synlig inbränning misstänker de är bra många morgonsolstimmar som krävs

Jag va föräldraledig hela första året när jag köpte OLED och hade av nån anledning igång TV4-morgon i bakgrunden varje dag. Har typ alltid haft TVn igång, starta den direkt när jag kommer hem och har alltid gjort så. Det "roliga" är att jag knappt tittar på tv men gillar att ha den igång. Nu e det slut med detta dock =D

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Sitter jag närmare än 90 cm börjar jag skönja mellanrummen mellan pixlarna/brist på upplösning på min 55" 4k oled. Och jag har mindre bildyta än jag vill ha. 100" hade räckt ganska långt men målet är Cosmonova

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Sitter jag närmare än 90 cm börjar jag skönja mellanrummen mellan pixlarna/brist på upplösning på min 55" 4k oled. Och jag har mindre bildyta än jag vill ha. 100" hade räckt ganska långt men målet är Cosmonova

Jag hade min 55" B7V på ca 1,5 - 1,8 meters avstånd när jag köpte den fram tills jag möblerade om i december. Gillade det avståndet mer än nuvarande ca 2,5 meter även om jag vant mig vid det här laget. Under 2 meter verkligen syns alla detaljer tydligt. Spel som Forza Horizon 4 och Red Dead Redemption 2 på Xbox One X ser så löjligt fantastiska ut i UHD, och speciellt när FH4 körs med HDR. OLED, native resolution och gärna bra HDR implementering är svårslaget. Och filmtittande med passande material är verkligen inte illa heller.

Hade jag köpt TV idag med nuvarande avstånd hade det blivit en LG OLED 65C8 eller motsvarande från årets serie.

Permalänk
Medlem

Postade i fel tråd ser jag ursäkta off topic

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kanske detta kan vara värt att titta på

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kanske detta kan vara värt att titta på

https://www.youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY

Tycker det mesta är ganska vettigt. Kör du varierad kontent så är det i det stora hela inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Tycker det mesta är ganska vettigt. Kör du varierad kontent så är det i det stora hela inga problem.

Personligen tycker jag det är ett litet problem i alla fall, speciellt om man använder undertexter.

Tittar inte specifikt på just TV 4 morgon, men tv:en kan rulla i timmar ibland med statisk bild (vist inget bra, men det händer). Vill gärna ha oled, mina föräldrar har en plasma och den har rullat med alla möjliga program (även med den berömda solen), inte sett några tendenser själv till permanenta inbränning på den plasman (köptes 2011/2012). Den tv:en har gått varm i många år nu

Känns inte som oled riktigt nått den kvalitén än, utan verkar ha rätt lätt att få dessa skador. Efter jag såg klippet, jag ska inte behöva tänka på att inte ha kanaler med statiska lysande bilder på (även tevereportern blev ju synlig ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Personligen tycker jag det är ett litet problem i alla fall, speciellt om man använder undertexter.

Tittar inte specifikt på just TV 4 morgon, men tv:en kan rulla i timmar ibland med statisk bild (vist inget bra, men det händer). Vill gärna ha oled, mina föräldrar har en plasma och den har rullat med alla möjliga program (även med den berömda solen), inte sett några tendenser själv till permanenta inbränning på den plasman (köptes 2011/2012). Den tv:en har gått varm i många år nu

Känns inte som oled riktigt nått den kvalitén än, utan verkar ha rätt lätt att få dessa skador. Efter jag såg klippet, jag ska inte behöva tänka på att inte ha kanaler med statiska lysande bilder på (även tevereportern blev ju synlig ).

Men skärmsläckaren drar ju på typ direkt när det är något statiskt? Sen har man ju inte undertexter 24/7 heller.

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

Vill man kunna använda TVn så slentrianmässigt och ha den rullande i bakgrunden i timmar varje dag utan att bli nojig så nä, då är inte OLED rätt men om man bara använder TVn när man faktiskt använder den samt har lite koll, så ska det nog till extremfall innan det blir problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Alla plasma apparater råkar ut för temporära inbränningar och det är också genom detta som plasma ägaren lär sig att hantera sin TV. Jag håller med om att det är tråkigt att behöva tänka på men det blir en självklarhet efter ett tag. Man stänger av TVn när man försvinner iväg en liten stund, men skiftar skärm när man känner att den varit statisk under längre tid o.s.v. Dock ska det ganska mycket till för att få permanenta inbränning på en plasma, iallafall om man tänker på senare premium modellerna.

Idag har vi 65" plasma för spel, 65" OLED för film och serier och en 32" LCD till dottern. På plasman kan man se temporära inbränning efter bara några minuter faktiskt, d.v.s när man skiftar från en statisk bild till en annan så kan man se konturerna från förra bilden under ganska bra tag. Men detta försvinner sen och det är väldigt svårt att se det bortifrån soffan. Då pratar vi ändå om en av de sissta Plasma apparaterna ur premium segmentet som släpptes.

När det gäller OLED:en så har vi inte sett några problem än men så har vi bara haft den någon månad. Den har en smart skärmsläckare som faktiskt fungerar bra(känner av på något vis att det är en statisk bild).

Alla tekniker har sina för och nackdelar, det är upp till var och en att välja vad som passar en bäst.

Personligen skulle jag aldrig själv köpa en LCD, stör mig riktigt mycket på att bilden blir urtvättad så snart man inte befinner sig i sweet spotten. Svärtan på OLED är verkligen något speciellt, även om man nu är van vid den så hajar man till ganska ofta när det blir riktigt svart i kontrast mot något annat på bilden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Men skärmsläckaren drar ju på typ direkt när det är något statiskt? Sen har man ju inte undertexter 24/7 heller.

Tja med min användning blir det mycket undertexter, dels reguljär tv jag tittar på är engelska oftast (då får man texten på köpet), kan ju inte ändra textens färg tyvärr. Sen hel del filmer och serier ibland med text rullar på TV:en.

Just nu har jag satt skärmsläckare på 3 timmar (bara i vägen när man kör den som HTPC). Oftast är bilden inte statisk, men händer (brukar stänga av TV:en i stället när jag tittat klart).

Dock händer det jag sträcktittar på en serie i ett par timmar och ska då inte behöva ta bort undertexter bara för det inte ska bränna in.

Skrivet av Neon:

Alla plasma apparater råkar ut för temporära inbränningar och det är också genom detta som plasma ägaren lär sig att hantera sin TV. Jag håller med om att det är tråkigt att behöva tänka på men det blir en självklarhet efter ett tag. Man stänger av TVn när man försvinner iväg en liten stund, men skiftar skärm när man känner att den varit statisk under längre tid o.s.v. Dock ska det ganska mycket till för att få permanenta inbränning på en plasma, iallafall om man tänker på senare premium modellerna.

Idag har vi 65" plasma för spel, 65" OLED för film och serier och en 32" LCD till dottern. På plasman kan man se temporära inbränning efter bara några minuter faktiskt, d.v.s när man skiftar från en statisk bild till en annan så kan man se konturerna från förra bilden under ganska bra tag. Men detta försvinner sen och det är väldigt svårt att se det bortifrån soffan. Då pratar vi ändå om en av de sissta Plasma apparaterna ur premium segmentet som släpptes.

När det gäller OLED:en så har vi inte sett några problem än men så har vi bara haft den någon månad. Den har en smart skärmsläckare som faktiskt fungerar bra(känner av på något vis att det är en statisk bild).

Alla tekniker har sina för och nackdelar, det är upp till var och en att välja vad som passar en bäst.

Personligen skulle jag aldrig själv köpa en LCD, stör mig riktigt mycket på att bilden blir urtvättad så snart man inte befinner sig i sweet spotten. Svärtan på OLED är verkligen något speciellt, även om man nu är van vid den så hajar man till ganska ofta när det blir riktigt svart i kontrast mot något annat på bilden.

Ja, det har jag sett men drageringen på oled verkar vara betydligt värre än på plasma (lättare få pergament inbränning). Plasma har (dom dyrare i alla fall) har ju inget problem med TV 4´s sol.

Kan ju hoppas Samsungs påstådda framsteg gör oled lika pålitlig som plasma (även lite bättre). Samsung kan ju det med paneltillverkning, LG må vara störst på stora oled paneler men lämnar ju hel del att önska med just kvalitén.

Har tur med min LCD skärm (kör ips rakt igenom, VA har tyvärr lite värre problem med just vinklar) bara telen som är oled (eller snarare amoled samsung kör med, där har jag haft turen att inte statusbaren är inbränd än då är mobilen från 2012 eller om det var tidigare). Inte vad jag kan se spår av i alla fall, vissa appar döljer statusbaren och inte sett spår av statusbaren utan varit helt ren mot både vit och grön bakgrund (men har ju inte gjort något seriöst test, med olika färger över hela skärmen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja med min användning blir det mycket undertexter, dels reguljär tv jag tittar på är engelska oftast (då får man texten på köpet), kan ju inte ändra textens färg tyvärr. Sen hel del filmer och serier ibland med text rullar på TV:en.

Vi kör mycket undertext men har aldrig haft problem med det på plasman och tvivlar vi får problem med det på OLEDen. För det första är det långt ifrån all video som TVn visar som har undertexter och undertexterna varierar ganska mycket i både storlek och färgnyanser. Testet som man gjort i videon har man kört en loop med undertext, d.v.s samma undertexter om och om igen över 7000 timmar, d.v.s nästan ett år av konstant tittande.

Man måste tänka på att testarna är minst sagt extrema. Hade varit intressant att se en plasma i testat med, ganska övertygad om att även den hade visat inbränning.

Skrivet av Broken-arrow:

Just nu har jag satt skärmsläckare på 3 timmar (bara i vägen när man kör den som HTPC). Oftast är bilden inte statisk, men händer (brukar stänga av TV:en i stället när jag tittat klart).

Kan inte se hur iallafall LGs skärmsläckare kan komma i vägen. Finns det verkligen någon som du vill titta på i statisk form under lång tid?

Skrivet av Broken-arrow:

Dock händer det jag sträcktittar på en serie i ett par timmar och ska då inte behöva ta bort undertexter bara för det inte ska bränna in.

Det där hade jag oroat mig för om jag möjligen kört samma serie med samma undertexter över 7000 timmar i sträck.

Skrivet av Broken-arrow:

Ja, det har jag sett men drageringen på oled verkar vara betydligt värre än på plasma (lättare få pergament inbränning). Plasma har (dom dyrare i alla fall) har ju inget problem med TV 4´s sol.

Vet inte om det är jag eller du som missuppfattade videon men vad jag kan se där så är OLED:en så gott som konstant i både Color gama och brightness. Ingen degradering så som man ex kan se på IPS panelen.

Jag undrar om det där med TV4 solen inte handlar om defekta paneler?

Skrivet av Broken-arrow:

Kan ju hoppas Samsungs påstådda framsteg gör oled lika pålitlig som plasma (även lite bättre). Samsung kan ju det med paneltillverkning, LG må vara störst på stora oled paneler men lämnar ju hel del att önska med just kvalitén.

Om det nu inte bara handlar om defekta paneler ja. De få jag läst som gått vidare till LG har fått panelen bytt.

Skrivet av Broken-arrow:

Har tur med min LCD skärm (kör ips rakt igenom, VA har tyvärr lite värre problem med just vinklar) bara telen som är oled (eller snarare amoled samsung kör med, där har jag haft turen att inte statusbaren är inbränd än då är mobilen från 2012 eller om det var tidigare). Inte vad jag kan se spår av i alla fall, vissa appar döljer statusbaren och inte sett spår av statusbaren utan varit helt ren mot både vit och grön bakgrund (men har ju inte gjort något seriöst test, med olika färger över hela skärmen).

Vet inte hur vi kom in på mobiltelefoner men personligen har jag aldrig haft problem med inbränning i mina telefoner, inte häller hört någon bekanta med problemet.

Som sagt, LCD har en rad problem de med, här handlar det om att välja den teknik som man helt enkelt kan tänka sig leva med

Nu tvivlar jag starkt på att vår OLED kommer ha en massa inbränning efter 2 år men om så skulle vara fallet så är jag troligen redo att köpa en ny OLED, de levererar helt enkelt en speciell bild(enligt mitt tycke).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vi kör mycket undertext men har aldrig haft problem med det på plasman och tvivlar vi får problem med det på OLEDen. För det första är det långt ifrån all video som TVn visar som har undertexter och undertexterna varierar ganska mycket i både storlek och färgnyanser. Testet som man gjort i videon har man kört en loop med undertext, d.v.s samma undertexter om och om igen över 7000 timmar, d.v.s nästan ett år av konstant tittande.

Man måste tänka på att testarna är minst sagt extrema. Hade varit intressant att se en plasma i testat med, ganska övertygad om att även den hade visat inbränning.

Kan inte se hur iallafall LGs skärmsläckare kan komma i vägen. Finns det verkligen någon som du vill titta på i statisk form under lång tid?

Det där hade jag oroat mig för om jag möjligen kört samma serie med samma undertexter över 7000 timmar i sträck.

Vet inte om det är jag eller du som missuppfattade videon men vad jag kan se där så är OLED:en så gott som konstant i både Color gama och brightness. Ingen degradering så som man ex kan se på IPS panelen.

Jag undrar om det där med TV4 solen inte handlar om defekta paneler?

Om det nu inte bara handlar om defekta paneler ja. De få jag läst som gått vidare till LG har fått panelen bytt.

Vet inte hur vi kom in på mobiltelefoner men personligen har jag aldrig haft problem med inbränning i mina telefoner, inte häller hört någon bekanta med problemet.

Som sagt, LCD har en rad problem de med, här handlar det om att välja den teknik som man helt enkelt kan tänka sig leva med

Nu tvivlar jag starkt på att vår OLED kommer ha en massa inbränning efter 2 år men om så skulle vara fallet så är jag troligen redo att köpa en ny OLED, de levererar helt enkelt en speciell bild(enligt mitt tycke).

Jag tänkte mer att testet tar upp en användare som fått inbränd text och oftast står ju texten på samma område på skärmen samt plasman verkar vara betydligt mindre känslig än oled.

tänkte mer windows egen skärmsläckare, som gärna aktiveras mitt i en film.

Tog upp mobilen för enda oled jag kan jämföra med och där har andra fått t.ex statusbaren inbränd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När man tittar på Netflix med HDR eller Dolby Vision så blir undertexterna smärtsamt ljusa.

Ett sätt att dimma dem är att gå in på https://netflix.com/subtitlepreferences och där kryssa i att man i "typsnitt" väljer halvgenomskinlig.

Du måste sedan logga ut om du kör Netflix via app i TV:n för att sedan logga in igen, kanske annat material blir för mörk text, då får du göra om det fast tillbaka till original.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av agh39:

När man tittar på Netflix med HDR eller Dolby Vision så blir undertexterna smärtsamt ljusa.

Ett sätt att dimma dem är att gå in på https://netflix.com/subtitlepreferences och där kryssa i att man i "typsnitt" väljer halvgenomskinlig.

Du måste sedan logga ut om du kör Netflix via app i TV:n för att sedan logga in igen, kanske annat material blir för mörk text, då får du göra om det fast tillbaka till original.

Preics, fick göra det omgående, nu gör vi grå genomskinlig på allt, funkar ganska bra faktiskt. På min TV är jag tvungen att dra ut strömkabeln för att den ska läsa in nya inställningen.

Visa signatur