Permalänk

Fiber till ett flerfamiljshus

Hallå,

Jag fick just reda på både leveransdatum på fibern vi väntar på i huset (ca 2 v) samt att det blir "en indragning per fastighet", vad det nu betyder. Jag har en känsla av att hyresvärdens bristande intresse kan komma att ställa till det och börjar därför rycka i alla möjliga trådar nu för att ta reda på så mycket som möjligt.

Fastigheten i sig är flerfamiljshus och består av två hushåll. Hushållen har varsin elmätare. Citerar ett inlägg jag har hittat i en lite äldre tråd:

Skrivet av Allexz:

Absolut NEJ!

Man skall INTE använda skärmade kablar mellan olika hus!

Potentialskillnaden kan i bästa fall bränna moderkortet på datorn eller orsaka brand och i värsta fall orsaka dödsfall.

De som gillade Ptah's inlägg bör tänka två gånger om de verkligen vet vad som gäller istället för att gilla bara för att.

En smidigare lösning kan vara att man sätter riktantenner mellan husen, så körs anslutningen/arna trådlöst med hyfsade farter.

Vet inte om detta gäller när man sitter i samma hus men olika elmätare har hushållen som sagt och tankegången verkar just nu vara som så att man kommer dra en cat6 utanpå fastigheten (!) för att på så vis se till att båda hushållen har tillgång till internet.

Jag försöker också få tag i installatören just nu (PEAB) för att få reda på exakt vad det är som de kommer att installera (tjänstefördelare/fiberrouter/???) och om det kommer gå att köra med två abonnemang igenom det. Något annat vore ju bara dumsnålt. (edit: Indragningen sker till grannen, ej till källare i och med att risk för översvämning föreligger).

Nu är jag visserligen god vän med grannen så på ett eller annat sätt löser vi det, även om det känns feltänkt att "internet via fiber" ska låta bero på god grannsämja.

tldr; Är det okej rent elmässigt att driva två routrar i varsitt hushåll om tanken är att en nätverkskabel ska vara kopplad mellan dom?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Normalt så drar man ju in fibern i kåken till en ODF, för att sen gå vidare med en fiber till varje hushåll, eller direkt från brunn i gatan upp till hushållen.
Är det här nånting husvärden hittat på?
Låter inte som stadsnät eller nåt åt det hållet med så skumma dragningar.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Rekordmedlem

En indragning per fastighet är lite otydligt i det här fallet, det kan vara en fysisk indragning till fastigheten som sedan grenas intern men där varje lägenhet har ett separat abonnemang. det kan också vara nån fullösning som troligen strider mot abonnemangsvillkoren där man delar på ett abb.
Du bör ta reda på om du får ett eget abb eller inte.
Att dra en nätverkskabel utomhus är inga problem om det görs med rätt prylar, huset lär ha gemensam elmatning och elproblem bör inte uppstå om elnätet är ok, det bör inte heller bli några problem med väder och vin förutsatt att det görs seriöst men är det nån icke fackmannamässig installtion så kan ju vad som helst fallera.

Ethernet på utsidan betyder också att man inte drar fiber till varje lägenhet men om det innebär att det dras in en eller flera fibrer till huset och hur abonnemangen löses har inte med det att göra och de detaljerna får du fråga hyresvärden eller nätägaren om utifall det är olika .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Normalt så drar man ju in fibern i kåken till en ODF, för att sen gå vidare med en fiber till varje hushåll, eller direkt från brunn i gatan upp till hushållen.
Är det här nånting husvärden hittat på?
Låter inte som stadsnät eller nåt åt det hållet med så skumma dragningar.

Stadsnät ska det vara, Utsikt står som ägare men det är PEAB som installerar. Vad är en ODF? Vad husvärden bestämt och inte törs jag inte svara på, men min känsla är att de vill göra den sista biten av jobbet själva. Just nu hänger fiberkabeln utmed husväggen. Det byggs ut till hela kransorten här, men i de flesta fallen handlar det om villor med endast ett hushåll. I det här fallet är det en ganska ny hyresvärd med fastigheter spridda i glesbygden, ca 30 om jag minns rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antingen drar de in en fiberkabel till varje lägenhet eller så har de en switch någonstans i huset, som tjänstedelare, där varje uttag har en egen mac adress, därifrån får du ett rj45uttag i lägenheten med en medieomvandlare.

Såhär har gör telia öppen fiber.
https://www.telia.se/fiber/fiberanslutning/brf-hyreshus/fiber...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

PEAB lägger antagligen en tom slang. Dom har garanterat handlat upp en enskild firma som nästintill bara har att göra med just installationen så att det blir korrekt. Om det är Utsikt som är nätägare så är det Utsikt du ska kontakta. PEAB har bara fått en beställning av Utsikt, som i sin tur fått en från din fastighetsägare.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

"En indragning per fastighet" kan ju vara att det läggs en slang till huset, sen kan det ju alltid finnas möjlighet att blåsa i en fiberkabel med flera fibrer i sig till huset så att alla lägenheter får en egen fiber att ansluta sig emot. Det är i alla fall så det är gjort i huset där min bror bor i, dock med en låda i källaren där alla fiberomvandlare sitter i med en nätverkskabel till varje lägenhet därifrån.

Men det hela hänger väl på hur avtalet från leverantören ser ut för ett flerfamiljshus.

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Antingen drar de in en fiberkabel till varje lägenhet eller så har de en switch någonstans i huset, som tjänstedelare, där varje uttag har en egen mac adress, därifrån får du ett rj45uttag i lägenheten med en medieomvandlare.

Såhär har gör telia öppen fiber.
https://www.telia.se/fiber/fiberanslutning/brf-hyreshus/fiber...
https://i.imgur.com/uz70cJK.png

Det här med "en indragning per fastighet" som är den info jag fått, och som nån sa, otydligt. Men min uppfattning är att de hoppar över nr 4 på bilden. Men vi får se, (@drickz) jag ska höra med Utsikt i morgon om de vet nåt. Jag såg att någon hade en liknande fråga på deras hemsida och då var svaret att man skulle vända sig till installatören.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det här med "en indragning per fastighet" som är den info jag fått, och som nån sa, otydligt. Men min uppfattning är att de hoppar över nr 4 på bilden. Men vi får se, (@drickz) jag ska höra med Utsikt i morgon om de vet nåt. Jag såg att någon hade en liknande fråga på deras hemsida och då var svaret att man skulle vända sig till installatören.

Det kan vara så som du säger, såg att IP-only drar in ett fiberpar till varje lägenhet, då får varje lägenhet en egen fiberkanal från kopplingspunten utanför

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Role_Model: Kan ju vara värt att kolla hur det kommer se ut i huset, men som jag sa tidigare så brukar markentreprenören gräva ner 1 slang som är dimensionerad efter hur många fiberkablar som ska blåsas genom till fastigheten

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

De kommer inte dra en skärmad kabel och switch/router/tjänstefördelare är isolerade från elnätet då de ligger på transformatorer, och de kommer säkert inte köra någon galvanisk avskiljning, överspännings/åskskydd eller liknande. Där det ändå används skärmad kabel används galvaniska avskiljare, men det är typ i industribyggnader vi talar om då. Det är troligare att de förlägger fiber in i båda bostäderna, och de kan såklart om de vill terminera/patcha fibern i ett skåp som sitter utomhus om det är vad de kommit överens om.

Bygger fastighetsägaren sitt egna fastighetsnät så är det till denna du ska ställa dina frågor. Peab jobbar säkert åt Utsikt här, och gör det på beställning av Utsikt, och ansvarar nog bara för kanalisation – alltså drar fibern fram till byggnaden. Det är någon annan som bygger fastighetsnätet. Att de skulle sätta aktiv utrustning hos grannen känns osannolikt, ingen skulle godta att ha ett data/nätverksskåp i sin lägenhet.

Permalänk
Medlem

Om där är två lägenheter eller vad man ska säga så borde det ju dras fram en fiber till respektive. På samma sätt som att ni har olika elmätare. Känns som att det blivit fel i beställningen här, prata med de som äger fibernätet så att det blir korrekt. Även om ni kan lösa det med en fullösning idag kommer man kanske inte lika bra överens med nästa hyresgäst

Permalänk

Jag har pratat med PEABs aktuella projektledare idag och han har lovat att kolla upp vad fastighetsägaren har beställt. Det lät på honom som att de (PEAB) gör en viss bit och att det är upp till fastighetsägaren att göra sista biten själv. Han lovade att återkomma med vad fastighetsägaren har beställt under morgondagen. Det känns knäppt att det ska behöva bli en omväg på det viset, men när de själva inte har svarat i mer detalj än "en indragning per fastighet" så har man ju inget val.

@petterk Jag håller med om att det känns osannolikt med aktiv utrustning i det ena hushållet. Å andra sidan har vi en källare som inte är den modernaste (halvliggande källardörr ute) så ett skåp ute blir i så fall bättre, inte minst med tanke på översvämningsrisk. Jag uppfattar dock att "vad det nu är som ska installeras" kommer att göra det inne.

...Nu ringde han medans jag skrev och det blir visst "12-fibers i en garderob eller nåt, sen bygger fastighetsägaren själv". Jaha. Vad betyder det? Det stod klart att man inte kunde göra detta direkt med ethernet i alla fall. @petterk @drickz

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fastighet är din del av huset om det är ett parhus. är det parhus vi talar om?

Permalänk
Medlem

@Role_Model: Känns rent spontant som att det bara är att fråga hyresvärden hur hen tänkt sig inom huset då. 12 fibers in till fastighet borde betyda mer än 1 hushåll.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Cuna:

Fastighet är din del av huset om det är ett parhus. är det parhus vi talar om?

Det är en kåk med två hushåll, vi är två familjer som hyr varsin halva. Jag uppfattade att han syftade på dom som äger huset.

Skrivet av Drickz:

@Role_Model: Känns rent spontant som att det bara är att fråga hyresvärden hur hen tänkt sig inom huset då. 12 fibers in till fastighet borde betyda mer än 1 hushåll.

Så tänker jag med. Jag får höra med gårdens förman hur han tänkt sig när han kommer å fixar duschen idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Role_Model: De brukar patcha fibern i ett 4U-skåp (60x60x22) som minst, det fastighetsägaren ansvarar för är fibern därifrån och till uttaget i din bostad. Kör de med fiber så är det bara i din lägenhet du får aktiv utrustning i form av fiberomvandlaren/CPE och den tillhandahålls av Utsikt. Om de patchar fibern i ett skåp hos grannen, i trappen eller utomhus är alltså ganska oviktigt. Koppar i en så liten installation kan vi i princip utesluta hur som helst, här är det ju enklast att ni får två par av fibern var.

Permalänk
Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.