Fiber till ett flerfamiljshus
Hallå,
Jag fick just reda på både leveransdatum på fibern vi väntar på i huset (ca 2 v) samt att det blir "en indragning per fastighet", vad det nu betyder. Jag har en känsla av att hyresvärdens bristande intresse kan komma att ställa till det och börjar därför rycka i alla möjliga trådar nu för att ta reda på så mycket som möjligt.
Fastigheten i sig är flerfamiljshus och består av två hushåll. Hushållen har varsin elmätare. Citerar ett inlägg jag har hittat i en lite äldre tråd:
Absolut NEJ!
Man skall INTE använda skärmade kablar mellan olika hus!
Potentialskillnaden kan i bästa fall bränna moderkortet på datorn eller orsaka brand och i värsta fall orsaka dödsfall.
De som gillade Ptah's inlägg bör tänka två gånger om de verkligen vet vad som gäller istället för att gilla bara för att.
En smidigare lösning kan vara att man sätter riktantenner mellan husen, så körs anslutningen/arna trådlöst med hyfsade farter.
Vet inte om detta gäller när man sitter i samma hus men olika elmätare har hushållen som sagt och tankegången verkar just nu vara som så att man kommer dra en cat6 utanpå fastigheten (!) för att på så vis se till att båda hushållen har tillgång till internet.
Jag försöker också få tag i installatören just nu (PEAB) för att få reda på exakt vad det är som de kommer att installera (tjänstefördelare/fiberrouter/???) och om det kommer gå att köra med två abonnemang igenom det. Något annat vore ju bara dumsnålt. (edit: Indragningen sker till grannen, ej till källare i och med att risk för översvämning föreligger).
Nu är jag visserligen god vän med grannen så på ett eller annat sätt löser vi det, även om det känns feltänkt att "internet via fiber" ska låta bero på god grannsämja.
tldr; Är det okej rent elmässigt att driva två routrar i varsitt hushåll om tanken är att en nätverkskabel ska vara kopplad mellan dom?
Dator: ja
Tillbehör: ja