Varför upplever jag TN som bättre än VA?

Permalänk
Medlem

Varför upplever jag TN som bättre än VA?

Hej!

Jag har haft en acer 24" 144hz skärm med TN panel i ca 3 år nu. Den har nyligen gått sönder och har nu precis hämtat en ny skärm, denna: https://www.webhallen.com/se/product/289935-AOC-C24G1-23-6-VG...

Det är en VA- panel på denna och den skall vad jag förstått vara mycket bättre än TN panel med färger osv. Men jag upplever den gamla TN panelen som bättre, bättre färger och ljus. VA panelen känns lite luddig eller gulaktig, inte lika vit och klar som TN panelen.

Har pillat lite i inställningarna på den nya skärmen och ändrade färginställningar till "normal" istället för "warm" då blev det bättre, men tycker ändå den gamla ser klarare ut. Vit är liksom mer vitt på den gamla och vitt är mer gulaktig ton på den nya VN panelen.

Upplever jag detta för att jag är van vid TN panel eller vad tror ni?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Det har nog egentligen ingenting med TN vs. VA att göra. Skärmen du köpt är en budget-spelskärm, och jag gissar att din gamla hörde till samma kategori. Så skärmpanelen är vald för att den är snabb och billig, inte för att den är bra på att visa korrekta färger. Att försöka få två budgetskärmar att matcha genom ögonmått och skärminställningar brukar därför vara väldigt svårt, och ofta rent omöjligt.

Sen är det ju också så att vi människor generellt är rätt dåliga på att avgöra vad som egentligen är vitt, och har man ingen referens så är det svårt att avgöra om skärmen är för blå, gul eller någon annan nyans. Det är alltså mycket möjligt att din gamla skärm var för blå, men att du är van vid det och tycker att din nya nu är för gul även om den kanske har mer korrekta färger.

Det bästa alternativet är förstås att kalibrera skärmen med en riktig kalibrator, men en sån kostar en tusenlapp eller mer. Ett alternativ är att använda denna sida för att ställa in skärmen, vilket är gratis men ger ett sämre resultat (det är kanske inte möjligt att få korrekta färger på skärmen utan en färgprofil).

Permalänk
Medlem

@SwedZi: det finns garanterat en profil där du kan kalibrera vitpunkten själv. Om du inte gillar varm eller normal bör det finnas en "kall" kanske?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SwedZi:

VA panelen känns lite luddig eller gulaktig, inte lika vit och klar som TN panelen.

Det där låter mer som att din nya skärm har mer aggressiv anti-glansbehandling. Oftast sitter denna som en film över ytan och gör den både grynig/flammig och lite gulaktig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där låter mer som att din nya skärm har mer aggressiv anti-glansbehandling. Oftast sitter denna som en film över ytan och gör den både grynig/flammig och lite gulaktig.

Det kan nog stämma. Kommer nog vänja mig vid den nya. Den är nog mer att jag är van vid den gamla 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Du kan läsa denna test på AOC C24G1 som har förslag på hur man kan kalibrera denna bildskärm https://pcmonitors.info/reviews/aoc-c24g1/ Edit: stäng av Adblock för att se allt på sidan.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@SwedZi: Du kan läsa denna test på AOC C24G1 som har förslag på hur man kan kalibrera denna bildskärm https://pcmonitors.info/reviews/aoc-c24g1/ Edit: stäng av Adblock för att se allt på sidan.

Blir det någon skillnad i bild om jag kopplar med hdmi istället för den andra porten? Vet inte vad den heter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Blir det någon skillnad i bild om jag kopplar med hdmi istället för den andra porten? Vet inte vad den heter.

Skillnad mellan HDMI och DP kommer du inte se. Är det VGA vi pratar om så kanske du ser skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Både DisplayPort (DP) och HDMI har digitala signaler så det bör inte vara någon skillnad, du kan testa med HDMI men den ger nog inte 144Hz.

VGA har analoga signaler och ger nästan alltid suddigare bild.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Både DisplayPort (DP) och HDMI har digitala signaler så det bör inte vara någon skillnad, du kan testa med HDMI men den ger nog inte 144Hz.

Skärmen som TS har klarar faktiskt 144Hz över HDMI, så det spelar ingen roll om man använder DP eller HDMI med den (givet att grafikkortet har minst HDMI 1.3, men det antar jag om det har DP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skärmen som TS har klarar faktiskt 144Hz över HDMI, så det spelar ingen roll om man använder DP eller HDMI med den (givet att grafikkortet har minst HDMI 1.3, men det antar jag om det har DP).

Ok, då kan han testa HDMI.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Men det skall inte ge någon skillnad i bild skrev ovan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@janee: Men det skall inte ge någon skillnad i bild skrev ovan?

Det bör inte vara någon skillnad men man kan inte vara 100% säker, om du redan har en HDMI kabel eller kan låna en så kostar det ingenting att testa.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Det följde med en kabel. Provade och ser ingen skillnad. Men jag körde icc profilen i artikeln ovan och tweakade sedan inställningarna lite själv också, tror jag är nöjd nu Vit ser hyftsat likt ut nu. Men som jag skrev tidigare också handlar det nog mest om vad jag är van vid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@janee: Det följde med en kabel. Provade och ser ingen skillnad. Men jag körde icc profilen i artikeln ovan och tweakade sedan inställningarna lite själv också, tror jag är nöjd nu Vit ser hyftsat likt ut nu. Men som jag skrev tidigare också handlar det nog mest om vad jag är van vid.

Jag har använt en IPS bildskärm (Dell UltraSharp 2209WA) i 10år och nästa skärm blir nog en IPS skärm eftersom jag har blivit van vid bilden som den ger, jag tror att den blir svårt för mig att gilla bilden som tex VA ger men det är nog bara en vanesak som man kan vänja sig efter några veckor.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Känns även som att texten är lite blurrig, alltså inte lika klar på VA panelen, samt att texten inte är lika ifylld med färg, nästan lite blek??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tn eller ips.. va går bort för mig iaf, gulaktiga färger och alltid nån typ av ghosting..nej tn för snabba spel och ips för finliren

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Känns även som att texten är lite blurrig, alltså inte lika klar på VA panelen, samt att texten inte är lika ifylld med färg, nästan lite blek??

Om jag tolkat det jag läst rätt kring VA-panelerna från Samsung som används i bl.a. AOC C24G1 så är det lite mer utrymme mellan varje rad av pixlar, eller man kanske kan uttrycka det som att subpixlarna är "kortare", jämfört med en vanlig TN. Finns bilder i recensionen hos PCMonitors.info som länkades tidigare.

Jag har testat en annan skärm med motsvarande panel och upplevde också att text blir aningen suddigare.

Permalänk
Bildexpert 📺

@SwedZi: Finns ett par tänkbara förklaringar här:

1) Skillnad i vitbalans. Din nuvarande skärm är antagligen inställd på en blåare vitbalans eller har med tiden att lysdioderna slits blivit allt blåare. Du är nu van med att din blåa bild du tittat på i tre år är den "vita". Motsatsen till blått är gult och allt som inte är lika blått som din gamla skärm upplevs därför som gulare i jämförelse. Men det kanske i själva verket är din skärm som är för blå och du har vant dig vid fel vitbalans.

2) Vinklarna mot skärmen. Vare sig TN eller VA är konsekventa i färgerna vid vinkel. TN varierar mest, IPS varierar minst och VA är lite mittemellan. Men det är väldigt skillnad på TN och TN eller VA och VA. Det kan vara så att den vinkel du har mot skärmen gör din TN-panel lite blå medan den nya VA-panelen i samma vinkel blir lite gul. En annan panelmodell kan varierar i annan färg baserat på vinkeln.

Detta blir extra viktigt ifall du tänkt använda skärmarna sida vid sida. Då kommer du inte ifrån att den som är mest från sidan riskerar skifta i färger. Den som är mest åt sidan tappar också mest i kontrastförhållande och blir gråblaskig och även ljussvagare pga av betraktningsvinklarna.

Permalänk
Medlem

@Ghorun: Tack för svar, men då är det inget som är fel iallafall. Utan då ska det vara så. Frågan är bara om man skulle byta skärm och ta nästa steg med 1080p, vad ska man ha då? Kan inte gå högre i upplösning då jag endast har gtx 970 nu.

Vill inte ha en ny tn panel, vill uppgradera om jag ändå ska ha ny skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Du skriver "ta nästa steg med 1080p" men du kör väl redan med grafiken 1920x1080 för din bildskärm?

Visa signatur

janee

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SwedZi:

När det kommer till text så testa att ställa in ClearType i Windows.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@SwedZi: Du skriver "ta nästa steg med 1080p" men du kör väl redan med grafiken 1920x1080 för din bildskärm?

Skrivet av Dinoman:

När det kommer till text så testa att ställa in ClearType i Windows.

Ja, men allt handlar väl inte bara om upplösning? Jag menar panelmässigt, färgmässigt osv.

ClearType är aktiverat och har kört igenom den flera gånger. "Suddigheten" är på grund av det killen skrev ovan, att pixlarna är längre så det får jag vänja mig vid.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SwedZi:

Ja, men allt handlar väl inte bara om upplösning? Jag menar panelmässigt, färgmässigt osv.

ClearType är aktiverat och har kört igenom den flera gånger. "Suddigheten" är på grund av det killen skrev ovan, att pixlarna är längre så det får jag vänja mig vid.

Jag har exakt den skärmen hemma idag och jag upplever inte att texten är suddig. Det är extremt svårt att fotografera men om du skulle ge dig på att försöka fota problemet så hade det varit intressant att se.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Tjenare!

Suddig kanske är fel ord, men det känns lite som att texten "flyter" ut jämfört med min gamla TN panel, dock är det mest en vanesak för jag tänker knappt på det nu. Och detta fick ju som sagt en förklaring i artikeln ovan, pixlarna är "längre" i denna panel och gör att det ser ut som så.

Dom flesta tänker nog inte på det men jag ser tyvärr ofta små förändringar.

Det syns som sagt inte om man inte är van vid något annat så det syns ej på bild.

URKLIPP:

Subpixel layout and screen surface
The images below are macro photographs taken on Notepad with ClearType disabled. The letters ‘PCM’ are typed out to help highlight any potential text rendering issues related to unusual subpixel structure, whilst the white space more clearly shows the actual subpixel layout alongside a rough indication of screen surface. The top image shows the C24G1, whilst the bottom image shows the AOC AG251FG included for comparison. As explored later, a light matte anti-glare screen surface is employed. This offers good glare-handling characteristics whilst keeping the image free from obvious graininess and better preserving vibrancy compared to some matte surfaces. There is just a little light graininess when observing lighter shades, significantly less than on competing TN models.

Subpixel layout (C24G1)

Subpixel layout (AG251FG, for comparison)

As shown above, the monitor uses the usual RGB (Red, Green and Blue) stripe subpixel layout. This is the typical layout expected by modern operating systems such as Microsoft Windows and Apple MacOS. You needn’t worry about text fringing from non-standard subpixel layouts as a Mac user and don’t need to run ClearType as a Windows user – although you may wish to run through the ClearType wizard and adjust according to preferences. You can see from the top image, taken from this monitor, that the subpixels are quite squat with ‘thick’ black spaces below and above each row of pixels. You can also see partial subpixel illumination in effect, with quite distinct gaps in the middle of the lettering in some cases and with only half of each subpixel at the top and bottom of every letter illuminated. Compare this with the bottom image, where the appearance is more blended and there is no partial subpixel illumination.

This subpixel arrangement is not uncommon on VA models and can cause issues with text clarity, particularly if (as in this case) the pixel density is not particularly high. It causes slight issues with text clarity, with text on this model appearing somewhat softer than it ideally would. It appears softer and has a slight ‘shadowy’ fringe around it in places, with the fringe a lighter shade than the text itself. Most users won’t find this problematic or necessarily even notice that text looks different on this model compared to models of a similar pixel density and no subpixel-related text display issues. Other users would notice this and could potentially find it bothersome, however. Note that the little grey crescent shape at the bottom of the ‘C’ in the top image is a piece of dust on the screen surface, not damage on the screen or an internal problem.

Visa signatur