Problem med hemtelefoni via bredband / Tilgin HG2332 och ev. reklamationsrätt
Hej,
Försöker hjälpa en gammal släkting med problem som uppstått med deras hemtelefoni som dom har via bredband och en del frågetecken har dykt upp. Dom har bredband och hemtelefoni via Universal telecom.
Deras hemtelefoni(via bredband) har slutat fungera. Bredbandet funkar dock fortfarande bra.
En ny telefon har köpts in för att utesluta att inte telefonen är problemet men nya telefonen går inte heller att ringa med. Bredbandsroutern har startats om via strömknapp och via "dra ut strömsladden och koppla in igen" men ingen skillnad. Det går inte att ringa ut eller in. Universal har med försökt hjälpa till men dock inte lyckats lösa problemet. Dom försökte t.ex. koppla om routern så att telelinjen går på routerns "Phone 2"-port istället för "Phone 1"-porten. Det blev ingen skillnad efter den ändringen heller trots att man testat båda telefonerna i "Phone 2"-porten efter ändringen.
Det enda vi kan komma på att prova härnest är att byta ut bredbandsroutern. Universal telecom vill ha 495:- för att skicka en ny router.
Det jag undrar nu är hur det funkar med reklamationsrätt i en sånhär situation. Vad jag kunnat se på nätet så gäller reklamationsrätt upp till 2 år på alla varor. (Källa: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...
Men gäller reklamationsrätten i detta fallet om routern börjat strula efter ca 1 år och 9 mån? Vill poängtera att vi i nuläget inte vet säkert att routern är problemet. Bara att alla andra möjligheter felkällor undersökts redan och detta är sista tänkbara felkällan.
Tackar på förhand.