Postnord - Importmoms och deklarationsavgift från England? Vad gäller? 315:- i avgift på order värd 379:-

Permalänk
Medlem

Postnord - Importmoms och deklarationsavgift från England? Vad gäller? 315:- i avgift på order värd 379:-

Blev lite paff nyss. Köpte tre dvd-boxar med tv-serier från en affär (musicmagpie) På Ebay.co.uk. Enligt säljaren fanns varorna i England (
Item location:England, United Kingdom) och skickades precis som vanligt. Enligt mig är England med i EU och det man köper därifrån ska inte tullas och momsas.

Döm om min förvåning när samtliga tre försändelser hamnat i tullen. Fick tre brev från Postnord där det stod att alla paket belagts med importmoms och deklarationsavgift. För tre dvds med ett totalt värde av 379:- ska jag nu betala 315:- i avgifter.

Stämmer detta? Trodde inte mina ögon. Är det Postnord som fuckat upp eller är det så här?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

Blev lite paff nyss. Köpte tre dvd-boxar med tv-serier från en affär (musicmagpie) På Ebay.co.uk. Enligt säljaren fanns varorna i England (
Item location:England, United Kingdom) och skickades precis som vanligt. Enligt mig är England med i EU och det man köper därifrån ska inte tullas och momsas.

Döm om min förvåning när samtliga tre försändelser hamnat i tullen. Fick tre brev från Postnord där det stod att alla paket belagts med importmoms och deklarationsavgift. För tre dvds med ett totalt värde av 379:- ska jag nu betala 315:- i avgifter.

Stämmer detta? Trodde inte mina ögon. Är det Postnord som fuckat upp eller är det så här?

Låter nästan som om säljaren har angett en adress, och sedan inte skickat från den adressen tyvärr. Läst om någon annan som också haft samma scenario som dig, där visades det att paketet kommit utanför EU (i det fallet Kina). Vad slutar Kolli-ID:et på? Om det har det kolli-id som paketen haft i England, ska kolli-ID:et sluta på UK

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt i förväg för kommande okänsliga kommentar...

Sneak-Brexit!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Enligt tullverket skall du inte betala någon skatt/avgifter på varorna om det skickas från ett EU land, men om varan beställts från ett företag baserat i EU men skickats från ett land utanför EU så måste man betala moms på detta.
Källa: https://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/allmantomat...

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem

Kolli id slutar på
81SE
00SE
22SE

Tre väldigt engelska tv-serier. Har så svårt att se att de skulle skickas från ett icke EU-land

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Du betalar alltid svensk moms så sakerna du köper och om jag minns rätt så tillkommer deklarationsavgift om deklaration saknas.
Om detta stämmer är det helt enkelt ditt fel som köper från ett ställe som inte utför dom uppgifterna.

Permalänk
Medlem

Har aldrig betalat något extra när jag beställt från ebay uk, och har medvetet beställt från EU just för att slippa allt tjafs. Om det står att varan skickas från UK så litar man ju på det, så det är riktigt jävligt av säljaren om hen istället skickar från tex Kina.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Brittiska öarna Jersey, Guernsey och Isle of Man ligger utanför EU. Om det är skickat därifrån tillkommer moms och speditionsavgift. Kan vara skickat från varsomhelst, så går inte att säga något med informationen du gett tyvärr.

Permalänk
Medlem

De har inte skickat från Jersey? De tillhör inte EU.

Edit: play.com fanns där en gång i tiden.

Edit2: tvåa på bollen!

Permalänk
Medlem

Fast läser man om Jersay så står det överallt: Jersey has a special relationship with the European Union (EU). In simple terms, the Island is treated as part of the European Union for the purposes of free trade in goods, but otherwise is not a part of the EU.
Borde väl tolkas som inom EU när det gäller handel?

Visa signatur

Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

Kolli id slutar på
81SE
00SE
22SE

Tre väldigt engelska tv-serier. Har så svårt att se att de skulle skickas från ett icke EU-land

Gissar att det de id du fick i brevet, och skapas för importen och betalning av dito. Kolla om du kan se något på bilden som borde finnas att se innan du betalar.

Finns en risk att det är bootleg/kopior du köpt som skickats, slutade handla film på ebay mfl. för 10-15 år sedan för det var för mycket kopior i omlopp, spelar ingen roll hur smalt det är, finns det digitalt är "print to order" noll risk

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Du betalar alltid svensk moms så sakerna du köper och om jag minns rätt så tillkommer deklarationsavgift om deklaration saknas.
Om detta stämmer är det helt enkelt ditt fel som köper från ett ställe som inte utför dom uppgifterna.

Nej, har du handlat i ett annat EU land, så betalar du deras moms avgift (butiken behöver dock ta ut svensk moms om de har handlats för över 300 000 kr per år från butiken) och då ska ingen annan avgift tillkomma, det är ju därför det fria handelsområdet finns

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Det står på säljarens sida på Ebay att order utanför UK kommer att skickas från Guernsey. Guernsey är inte med i EU. Därför blir det tull och moms.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Fast läser man om Jersay så står det överallt: Jersey has a special relationship with the European Union (EU). In simple terms, the Island is treated as part of the European Union for the purposes of free trade in goods, but otherwise is not a part of the EU.
Borde väl tolkas som inom EU när det gäller handel?

De räknas som tredje land, så det blir alltid moms och importdeklaration för dina postordervaror. Du kan också vara del av den inre marknaden, men inte av tullunionen som Norge och då blir det också importdeklaration och moms, även om det är något norska företag med privatkunder i Sverige ser till inte hamnar på kunden.

Kanalöarna sålde länge momsfritt till Storbritannien, det kryphålet är dock stängt sedan flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det står på säljarens sida på Ebay att order utanför UK kommer att skickas från Guernsey. Guernsey är inte med i EU. Därför blir det tull och moms.

Ett halvt rätt, Guernsey tillhör EUs mervärdesskatteområden som t.ex. Åland, vilket betyder att man inte behöver betala tullavgift men däremot svensk moms och eventuella andra avgifter/skatter.

Om någon är intresserad av övriga regioner som tillhör samma kategori kommer här en lista:
https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b65...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De räknas som tredje land, så det blir alltid moms och importdeklaration för dina postordervaror. Du kan också vara del av den inre marknaden, men inte av tullunionen som Norge och då blir det också importdeklaration och moms, även om det är något norska företag med privatkunder i Sverige ser till inte hamnar på kunden.

Kanalöarna sålde länge momsfritt till Storbritannien, det kryphålet är dock stängt sedan flera år.

Där ser man Tackar för klargörelsen.

Visa signatur

Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

PetterK och Giplet solved the case

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Fick hem ett brev från Postnord om att jag åkt på följande:
Importmoms: 33kr
Deklarationsavgift: 75kr

Detta på ett paket som skickats från UK, det rör sig om fyra cykelringklockor för det facila värdet av 230kr. (modellen finns inte i Sverige och jag ville göra minsta möjliga klimatavtryck istället för att ta dom direkt från Kina om ni undrar).

Enligt deras kundtjänst så har försändelsen blivit belamrad med någon CN22 märkning och den går inte att rubba samt att de menar på att även om de ser vart paketet kommer ifrån (UK) så skulle det likväl kunna vara falskadresserat, dvs komma från Kina.

CN22 - https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/tul...

Har ni varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Lånar tråden lite.
...
Har ni varit med om något liknande?

Ja, det verkar som fler råkat ut för detta. Tråd: Fick importavgift för paket från Storbrittanien fast brexit inte har skett ännu