Är 75 tum Q9FN för stort för mig?

Permalänk
Medlem

Är 75 tum Q9FN för stort för mig?

Funderar på att slå till på en ny TV och kan få denna (https://www.samsung.com/se/tvs/qledtv-q9fn/QE75Q9FNATXXC/) för 30 000 kronor vilket verkar vara ett grymt bra pris. Då är frågan - går det att få mer TV för pengarna eller är detta det bästa jag kan få? Kan även få samma modell fast 65" för 20k.

Följdfråga: 75" på 2.5-2.8 meter, hur känns detta i praktiken? Har testat sätta upp maskeringstejp med TVns mått på väggen, ändå svårt att sätta ett grepp hur det kommer bli att se film. Har just nu 60" och tycker inte det är för stort. Men kanske att 65" (och spara 10k) är ett bättre och mer ergonomiskt val?

Har kollat massa reviews på TVn och det verkar vara en sinnessjukt bra TV åtminstone, näst intill OLED-svarta färger med sina 480 FALD zoner och det lilla den brister i svarthet gör den upp för på massa andra sätt istället.

Förtydligade rubriken från "Samsung Q9FN 75" 30k"/Thomas Y
Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Bildexpert 📺

@kwame: Hur det känns i praktiken? Större än den 60-tummare du har idag? Frågan är förstås omöjlig att svara på hur du kommer känna det i praktiken. Hur upplevs extra stor kebab i praktiken?

Annars är Q9FN top of the line. Det är smak och behov som avgör vilken typ av TV som passar dig bäst. Du måste upp till Sonys Z-modeller för att finna något motsvarande, eller kliva till OLED på 65 tum.

Permalänk
Skrivet av kwame:

Funderar på att slå till på en ny TV och kan få denna (https://www.samsung.com/se/tvs/qledtv-q9fn/QE75Q9FNATXXC/) för 30 000 kronor vilket verkar vara ett grymt bra pris. Då är frågan - går det att få mer TV för pengarna eller är detta det bästa jag kan få? Kan även få samma modell fast 65" för 20k.

Följdfråga: 75" på 2.5-2.8 meter, hur känns detta i praktiken? Har testat sätta upp maskeringstejp med TVns mått på väggen, ändå svårt att sätta ett grepp hur det kommer bli att se film. Har just nu 60" och tycker inte det är för stort. Men kanske att 65" (och spara 10k) är ett bättre och mer ergonomiskt val?

Har kollat massa reviews på TVn och det verkar vara en sinnessjukt bra TV åtminstone, näst intill OLED-svarta färger med sina 480 FALD zoner och det lilla den brister i svarthet gör den upp för på massa andra sätt istället.

vart hittar du den för 30k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

vart hittar du den för 30k?

Via Benify (som sedan ger rabatten hos Samsung.se), man kan få den för 30k även idag och 65" för 20k.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

@kwame: dum fråga. vad är Benify? någon hemsida?

Permalänk
Medlem

@kwame: dum fråga. vad är Benify? någon hemsida?

https://www.benify.se/p/sv-se/
Jag har det via jobbet.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

@kwame:
okej. gick in där och skulle registrera och då ville dom att man skicka 10 kr till ett bankgiro konto sen skicka dom inloggnings uppgifter

Permalänk
Medlem

65" är ett bättre köp än 75. Särskilt för 22000 som den gick för i fredags. Edit: 20k är ännu bättre.

75" är "bara" större. Inte fler zoner mm. Edit: 30k känns fortfarande ovärt. Men det är förstås subjektivt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@kwame:
okej. gick in där och skulle registrera och då ville dom att man skicka 10 kr till ett bankgiro konto sen skicka dom inloggnings uppgifter

Så det blir ett TV-köp för dig?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@werter123456789:

Vad jag vet är det något vissa arbetsplatser typ erbjuder sina anställda att köpa saker via, så har du inte det via jobbet vet jag inte om du kan få det, annars så det väl att betala de 10 kronorna

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

65" är ett bättre köp än 75. Särskilt för 22000 som den gick för i fredags.

75" är "bara" större. Inte fler zoner mm.

Kan få 65" för 20k och 75" för 30k!
Så skiljer 10k mellan 10"

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Kan få 65" för 20k och 75" för 30k!
Så skiljer 10k mellan 10"

Jag ändrade mitt tidigare inlägg. Men ang 75" är det nog inte för stort. Jag tror bara inte att det kommer behövas. Det är framförallt ljusstyrkan som denna tvn vinner på. Och freesync.

Hade den större också haft bättre specs hade det kunnat vara värt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N