Hur bra är operatören Hallon?

Permalänk
Medlem

Stort tack alla som svarat. Jag provade med att ringa och prata med tele2 som några av er sa att jag skulle göra. För att behålla mig som kund gav de mig Fastpris 5GB med fria samtal och hela rubbet för 99kr/månaden. Tack för tipset! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Finns nog inte? Fria samtal och 1 Mbit/s verkar kosta 21,90 EUR.

Elisa har nog.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Stort tack alla som svarat. Jag provade med att ringa och prata med tele2 som några av er sa att jag skulle göra. För att behålla mig som kund gav de mig Fastpris 5GB med fria samtal och hela rubbet för 99kr/månaden. Tack för tipset! 😀

Wow, fick samma mess från Tele2 imorse och har kollat runt på andra operatörer. Borde också slå en signal till Tele2 Vill helst inte byta till Hallon, har bara hört skit om deras (Tre:s) nät. Tack för tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Elisa har nog.

De har väl samma pris som DNA? 21,90 € första tolv månaderna, därefter 24,90 €. Båda har dessutom 3,90 € i anslutningsavgift. Priset för "obegränsat" antal samtal och sms samt 100 Mbit/s obegränsad data verkar ligga på 27,90-34,90 €, i det spektrat är det givetvis billigare än att betala 499-569 kr i Sverige, men det verkar vara svårt att spendera under 20-25 € i Finland. Det medan TS verkar ha förhandlat ner Comviqs 145 krs fastpris till 99 kr och får 5 GB i hastigheter upp till 80 Mbit/s, fria samtal och fria SMS/MMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jepp, förstår inte hur ni klarar er utan att se på Netflix på tåg, i bilen, i bussen o.s.v. Käkar ju data så in i norden!

Inga problem. Jag har 50GB surf/mån och jag gör inte av mig i närheten av det, även fast jag streamar podcast mm

Skrivet av BasseBaba:

Har samma erfarenhet, 3 nät funkar inte bra i glesbygd.
Där folk med andra operatörer hade full 4G hade jag inte ens täckning öht.

GSM verkar dom även ha avvecklat helt och hållet, så går inte ens ringa/smsa där man inte får minst 3G.

Enda skälet att jag har dom kvar är att jag har nån gammal deal som kostar fikapengar.

3 har aldrig haft ett 2G/GSM nät själva. Innan 2010 så roamade de på Telenors 2G nät, där de inte hade täckning, men sedan dess tycker de att de har tillräckligt bra nät själva.

Själv så tycker jag att är man ovanför Stockholm, så är Hallon/3 inte ett bra alternativ

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

De har väl samma pris som DNA? 21,90 € första tolv månaderna, därefter 24,90 €. Båda har dessutom 3,90 € i anslutningsavgift. Priset för "obegränsat" antal samtal och sms samt 100 Mbit/s obegränsad data verkar ligga på 27,90-34,90 €, i det spektrat är det givetvis billigare än att betala 499-569 kr i Sverige, men det verkar vara svårt att spendera under 20-25 € i Finland. Det medan TS verkar ha förhandlat ner Comviqs 145 krs fastpris till 99 kr och får 5 GB i hastigheter upp till 80 Mbit/s, fria samtal och fria SMS/MMS.

Men 5 GB går ju på en film via Netflix.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Netflix har offline-funktion om du måste se film, ladda ner filmen över wifi och titta på bussen/tåget/flyget. Alternativt kan du titta med lägre kvalité, då tar 90 min ca 0,4 GB.

Permalänk
Medlem

I princip alla dessa lågprisvarianter är ganska dåliga som operatörer, men gör jobbet. Du saknar ju saker som support och service, men du vet vad du betalar för. Jag rekommenderar comviq som favorit. Hallon krånglade lite när jag testade det senast, vimla har jag just nu. Halebop var krångligt att byta till från televerket konstigt nog.

Skrivet av Esseboy:

Jepp, förstår inte hur ni klarar er utan att se på Netflix på tåg, i bilen, i bussen o.s.v. Käkar ju data så in i norden!

Brukar vara lite svårt i bilen med netflix med tanke på att man kör... Buss och tåg åker man ju endast i nödfall, till typ arlanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Varför nu någon skulle vilja se på tv-serier eller filmer på en 5-7 tums telefon/platta....

Konsumerar man mycket bandbredd mobilt så är abonnemangen i Finland helt klart bättre än de i Sverige, gör man inte det, så gäller det omvända.

Permalänk
Medlem

Hallon fungerar bra. Men skulle rekommendera Comviq istället, bättre täckning.

Permalänk
Medlem

Hade hallon i 1 månad, värsta månaden i mitt liv med telefon.

Och allt strul berodde på att jag inte fick någon faktura från " Arvato "som sköter hallons fakturor.

Så fick mobil abonnemang spärrat runt 12.00 en fredag.

Och enda kontakten var med deras chatt. Som jag ej kunde nå med spärrat abonnemang. Så jag fick fick spendera 30 min i hallons chatt kö. Och ständigt uppdatera chatt sidan för att sitta kvar i kön på ( jobbets telefon ).

Efter 30 min väntan, kom jag fram och fick abonnemanget upplåst men fick då veta att det är inte hallon själva som hantera fakturorna, utan jag skulle ringa till Arvato och få svar själv.

Ringde upp Arvato kundtjänst,( gick väldigt smidigt ) och fick till svar att mitt abonnemang inte var registrerat hos dom !!! Så Arvato hade inte fått några adress/ personuppgifter uppgifter från hallon efter mitt köp!!

Hur som helst. Arvato fixade fram min faktura utan påminnelse till min epost på 5-10 minuter, och jag betalde fakturan direkt via mobilen. Notera att detta var en fredag. allt fungerade kanon över helgen

Men på måndagen igen runt 12.00 var abonnemanget spärrat igen. Och fick sitta i 20-30 min chatt kö igen till Hallon. Kom fram till hallon igen, fick till svar att dom inte har fått in någon betalnings bekräftelse från Arvato från förra veckan. Vilket dom fick kolla upp under tiden jag chattade med dom, och det gick tillslut efter dom hämtat/ uppdaterat sina uppgifter om mig.

2 ggr på mindre än 1 vecka blev mitt abonnemang spärrat för något jag inte hade kontroll över.

Så hallon är billigt ja. Men det är fan inte värt ett skit om något strular då man bara kan kontakta dom via chatt.

Så 1 månad klarade jag av med Hallon, sen gick jag tillbaka till min gamla operatör där man kan ringa och få e-faktura direkt till sin internetbank från operatören. Fungera galant sen dag 1

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför nu någon skulle vilja se på tv-serier eller filmer på en 5-7 tums telefon/platta....

Konsumerar man mycket bandbredd mobilt så är abonnemangen i Finland helt klart bättre än de i Sverige, gör man inte det, så gäller det omvända.

Har man en iPad Pro 12,9, Samsung Galaxy Tab S4 eller en bärbar med inbyggt LTE som man använder mycket när man är hemifrån så kommer man antingen ha eget abonnemang på dessa eller annat abonnemang med mer data och tvillingkort. Typ att du har obegränsat på telefonen (499, 569 eller 599 kr beroende på operatör) + ett extra sim för 49-99 kr/mån. Betydligt billigare om du bara använder data när du behöver givetvis, använder man inte data hela tiden på surfplattor och datorer kan man köra utan abonnemang på de prylarna. Kör man 1 TB i månaden på LTE så har man förmodligen inget bredband i hemmet däremot. Vill man skära av alla kablar i hemmet så kanske Finlands modell fungerar, annars är det nog billigare eller jämt ut med den svenska med billigare abonnemang/kontantkort och att man använder data hemma på typ ett billigare 100/10-abonnemang.

Permalänk
Medlem

Hade Hallon åt äldsta barnet fram tills hon fyllde 18 och det fungerade väl bra fram tills dess att vi skulle säga upp det och flytta numret till en annan operatör. "Visst, inga problem" var svaret vi fick. En månad senare vägrade de släppa numret, och inte fan upphörde fakturorna att komma, trots att vi hade skriftlig bekräftelse på uppsägning och flytt av numret. Sista(?) vändan var att abonnemanget skulle upphöra från och med nyligen, så förhoppningsvis har vi sett slutet på fakturor från dem nu.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Har en kompis som snackat ner sig till 60kr i månaden med obegränsat 1 Mbit/s och fria samtal.

När man sitter på tåget. Har rätt bra ögon så kan ha den rätt nära

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag väntar på att konkurrenten Blåbär ska dyka upp... för att sedan slås ihop med Hallon och bilda det nya bolaget "Drottningsylt".

Permalänk
Medlem

Hade Tre under några år det fungerade OK överlag men saknade dock täckning på något ställe där andra i familjen hade det med Telia/Telenor.

Just nu har jag Vimla. 100kr/månad och får 6GB surf per månad och obegränsat med samtal/sms. Surfen läggs ju ihop i en bank så har nog ett antal tiotals GB för sommaren redo när man väl behöver det. Såg att TS fick en bätte deal där ovan det är bra. Kan också nämna om att Vimla erbjuder rabatt om man tipsar folk, 10kr tror jag per person man tipsar och för den som blivit tipsad. Så ska någon byta till Vimla hör av er

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk

@macbang

Hade faktiskt jag med funderat på att byta till hallon början nästa månad, då jag är kund hos kundkraft, och de har ett ganska bra erbjudande tillsammans med hallon just nu.
Ringer, o pratar som en galen trumpetsvamp, men då jag sällan använder mer än 1,5gb surf per månad är det ju en bra deal för mig.
detta vara deras minsta, annars hade jag kunnat ta en med ännu mindre surf.

6 GB
49:- per mån i 6 mån,
därefter 99 kr/mån
6 GB surf / mån
Fria samtal & SMS
Spara oanvänd surf
+50GB extra surf

det jag funderade lite över onm det du nämnde ang fakturor. Kan man alltså INTE få efaktura från hallon eller missförstog jag,

EDIT; Hittade info på deras sida om att de endast har kortbetalning eller faktura från Ervato som du nämnde via email...
får ta mig en funderare då,. även fast priset är lockande...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Wow, fick samma mess från Tele2 imorse och har kollat runt på andra operatörer. Borde också slå en signal till Tele2 Vill helst inte byta till Hallon, har bara hört skit om deras (Tre:s) nät. Tack för tråden!

Fick du något bra erbjudande? 😀

Visa signatur

Corsair RM750 V2 750W

Permalänk

Gick från telenor till hallon för 6 månader sen för att de fortsatte att höja priset på mitt abonnemang. Har inte haft något problems alls med täckning eller betalning, fungerade precis som telenor, fast jag slipper betala så jävla mycket pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Fick du något bra erbjudande? 😀

Sämst, ringde precis Tele2. Frågade om dom hade något billigare men icke. Sa att jag kände en som fick 5GB fast pris för 99kr/mån men support-snubben sa att det bara fanns 3GB eller 8GB och det bästa var erbjudandet jag redan fått (149kr/mån för 8GB fast). Frågade om jag kunde få färre GB men tydligen var det bara 8GB som var rabatterat så 3GB skulle bli dyrare (199kr/mån). Alternativt att jag fick studentrabatt på 3GB men då skulle det kosta lika mycket som 8GB utan studentrabatt. Man kunde inte få studentrabatt på 8GB erbjudandet heller. Snåla arslen. Blir antagligen byte till Hallon isf, trots deras sunknät :/ Har haft Tele2 i typ 20 år.

Var ditt 5GB erbjudande inklusive studentrabatt? Ringde du vanligt supportnr? Jag kanske hade otur att inte hamna hos säljarna. Så random. Vet inte om det är värt att ringa igen. Pinsamt om dom loggar samtalen och ser att jag ringer igen för att haggla

Permalänk
Skrivet av pålis:

Sämst, ringde precis Tele2. Frågade om dom hade något billigare men icke. Sa att jag kände en som fick 5GB fast pris för 99kr/mån men support-snubben sa att det bara fanns 3GB eller 8GB och det bästa var erbjudandet jag redan fått (149kr/mån för 8GB fast). Frågade om jag kunde få färre GB men tydligen var det bara 8GB som var rabatterat så 3GB skulle bli dyrare (199kr/mån). Alternativt att jag fick studentrabatt på 3GB men då skulle det kosta lika mycket som 8GB utan studentrabatt. Man kunde inte få studentrabatt på 8GB erbjudandet heller. Snåla arslen. Blir antagligen byte till Hallon isf, trots deras sunknät :/ Har haft Tele2 i typ 20 år.

Var ditt 5GB erbjudande inklusive studentrabatt? Ringde du vanligt supportnr? Jag kanske hade otur att inte hamna hos säljarna. Så random. Vet inte om det är värt att ringa igen. Pinsamt om dom loggar samtalen och ser att jag ringer igen för att haggla

Kolla på vimla istället, typ samma pris som hallon men verkar ligga i ett bättre nät. Jag har haft vimla i 3-4 år nu och det har funkat bra förutom på vissa ställen ute i de norrländska skogarna.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem

Haft Hallon i snart 3 år. Fungerar bra.

99kr/månad ger mig oändligt med samtal, sms/mms dock bara 1gb surf. Men det förs över varje månad. Jag sitter alltid på min surf (wifi). Så det bara läggs till. Inga problem med täckning.
Rekommenderar

Permalänk

Fungerar bra så länge du är inne i någon stad. Så fort jag åker till kusiner som bor ute på landet så försvinner min täckning helt. Dessutom märkt flera gånger när jag inte har någon täckning så brukar mina kompisar/familjemedlemmar ha en täckning(dem har inte Hallon).

Visa signatur

Aorus RTX 3080 Master | i5-8600k 5GHz delidded | 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Kolla på vimla istället, typ samma pris som hallon men verkar ligga i ett bättre nät. Jag har haft vimla i 3-4 år nu och det har funkat bra förutom på vissa ställen ute i de norrländska skogarna.

Alla som funderar på Telenors Vimla, borde kolla Vimlas forum först. De senaste två åren har de kört i diket... Rena amatörlekstugan!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Hmmm, det lät ju asskumt. Någon tipsade mig om att ringa uppsägningen (nr 4) när du ringer tele2. Prova att ringa de, istället för supporten. Gissar på att uppsägningen också hanterar förnyelse/erbjudanden till kunder.

Inget studenterbjudande, är inte ens student 😀

Lycka till!

Visa signatur

Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Lägger till mina upplevelser, även om TS verkar ha gått vidare.
Dåligt:
Jag bor i Värmland, här är det ganska uppenbart sämre täckning än Halebop som jag hade innan.
Bra:
Jättemycket surf ingår, jag har säkerligen 100Gb oanvänt som man får ha som buffert.
Kanon med inga fakturor, bara att koppla till kort och så dras det som belopp från kontot en gång i månaden.
Billigt för så mycket surf.

Totalt:
5/10. Det är värt några tior extra i månaden, alternativt att gå ned lite i surfmängd för mig för att få bättre täckning.
Är på sikt på väg tillbaks till Halebop (eller motsvarande billighetsabbonemang i Telias nät.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Vimla är Telenor så dom lär ju ha 2G iaf. Kostar dock 100kr/mån för 2GB jämfört med Hallons 99kr/mån för 4GB. Ska höra med en polare om han kan ge någon rekryteringsbonus till Vimla, vet att dom haft det förut.

Skrivet av GraffeT:

Hmmm, det lät ju asskumt. Någon tipsade mig om att ringa uppsägningen (nr 4) när du ringer tele2. Prova att ringa de, istället för supporten. Gissar på att uppsägningen också hanterar förnyelse/erbjudanden till kunder.

Inget studenterbjudande, är inte ens student 😀

Lycka till!

Tack Ska vänta någon vecka och prova att välja uppsägning ist. Nu valde jag Övrigt (nr. 5), måste ha kommit till någon generell support utan någon säljauktoritet Annars blir det Hallon. Fortsättning följer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Haft Hallon i snart 3 år. Fungerar bra.

99kr/månad ger mig oändligt med samtal, sms/mms dock bara 1gb surf. Men det förs över varje månad. Jag sitter alltid på min surf (wifi). Så det bara läggs till. Inga problem med täckning.
Rekommenderar

Men för 99:-/mån får du ju 4GB eller som student, under 18år eller 55år 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Men för 99:-/mån får du ju 4GB eller som student, under 18år eller 55år 6GB.

Har inte börjar studera ännu, men jag är nöjd med vad jag har. Har många gb på lager hehe

Permalänk
Medlem

Tack för tipset @GraffeT, nu när jag ringde Tele2 och sa att jag ville säga upp abonnemanget så fick jag också Fast 5GB för 99kr/mån Sweet!