Permalänk
Medlem

plus minus 12 volt

Jag behöver en brytare som ger plus 12 volt i ena läget och minus 12 volt i andra.

Alltså typ en sån brytare som finns i fönsterhissarna på en bil.

Några ideér? Sökte i elfa men hittade inte, så man får väl bygga en ägen.

EDIT: och 0 volt i mittenläget

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Är det bara en brytare du är ute efter eller vill du ha +12V och -12V i datorn? Låter som en till-från-till iaf...

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

det är en brytare jag söker.

Det behövs till ett autopilot system till en båt.

Beöver en brytare som styr en motor som tar emot både + och - beroende på vilken väg motorn skall gå.

Det ska också va en brytare som inte "fastnar" i olika lägen.

EDIT: Ett ELFA-artikel nummer vore perfekt!

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

(till)-från-(till) Ex:
35-007-09
35-200-20
35-208-22

Dessa brytare fastar inte i lägena. Har du -12V att tillgå i båten?

Edit: Om du inte ska ha -12V borde det kunna gå att fixa med en 2-polig brytare. Ex: 35-201-29

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

nej... har inte -12 i båten.

Det är en sån brytare jag söker. Som inverterar spänningnen till ena "kanalen". Vet inte om det finns.

Om det inte finns får jag väl bygga en själv...

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Antar att du har en 12V likströmsmotor som du i vissa fall vill vända på polerna till för att den ska snurra åt det andra hållet.
Bifogar en liten ritning med en 2-polig brytare som jag tycker borde fixa biffen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja precis. Motorn "tål" både + och - 12 volt. Byter bara riktining när man ändrar.

Jag förstår inte riktigt din ritning.... Sådär enkelt är det väl inte?

Beöver alltså en brytare med

input: +12v och 0v
output: +12v, 0v och -12v

+12 när man trycker brytaren åt ena hållet och -12 när man trycker den åt andra hållet. När man släpper brytaren skall det va 0v.

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Har lagt till lite i ritningen.
Motorn kopplar du in på mittenkontakterna på brytaren, 3 och 4 på ritningen.

När brytaren är i översta läget (som på bilden) går strömmen från +12V till pin 1 till pin 3 och sedan till motorn, från motorn till pin 4 och till pin 2 som är kopplad till 0V.

Med brytaren i nedersta läget går strömmen alltså från pin 5 (som är kopplad till 0V) till pin 3 som går till motorn och sedan från motorn till pin 4 som går till pin 6 som är kopplad till +12V. Alltså åt "andra hållet" än när brytaren var i översta läget.

När man släpper brytare är den i mittläget, inga kontakter får kontakt med varandra, motorn står still.

Hoppas det blir lite klarare nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aaa....! Sådär långt hade inte jag hjärnkapacitet att tänka för tillfället

Tack!

Det måste då alltås va en brytare me 6 pinar.

Får ta och bläddra i ELFA och se om jag hittar nån sån....

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i min förra tråd --> 35-201-29, finns säkert flera. Du behöver alltså en 2-polig (till)-från-(till) brytare. Kolla bara upp att den håller för strömmen som motorn drar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när jag sökte på elfa.se efter 35-201-29 så sa den att det inte fanns i nätkatalogen ännu...

men den hitta iaf: Strömst 7205SYZQE/8A2041

så jag kan kolla i katalogen.

Tackar!!

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Hmm... Den fanns inte i katalogen heller... Var hittade du det numret?

Borde det inte vara en 4 polig...?

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Nope, det ska vara en 2-polig (till)-från-(till)...
Har kollat i en gammal katalog, har hittat andra exempel:
35-239-66
35-222-73
35-306-49

Visa signatur