Hej!
Jag är representant för Junet, en tjänsteleverantör på de ovannämnda öppna fibernäten, och jag ska försöka hålla mig så objektiv som jag bara kan (vilket i sig är en omöjlighet, då bara genom att redan ha nämnt att jag är representant för en leverantör gör mig partisk).
Det här visade sig bli ett superlångt inlägg (sorry för det), men detta är en fråga som titt som tätt dyker upp, "Varför ska jag ringa er och inte fiberägaren?", och jag tänkte att jag förhoppningsvis kunde tillföra något på ämnet.
För det första så är kontaktvägarna på samtliga öppna fibernät uppbyggda på detta sättet: Kund <-> Leverantör <-> Fiberägare. Detta ska dock inte ses som ett problem, tvärtom.
Att din primära kontakt är din leverantör är den största fördelen med ett öppet fibernät: Du som användare kan enkelt byta leverantör från en till annan om du är missnöjd med dess support. Detta ställer högre krav på leverantörerna att upprätthålla en hög nivå på sin support och sina tjänster. Är du inte nöjd din leverantör, ja då är du fri till att byta (förutsatt att du inte bundit upp dig med en specifik leverantör)! Du kan däremot i regel inte byta fiberleverantör. Fibern som ligger i marken är den fibern som ligger i marken.
Sedan så erbjuder en tjänsteleverantör ofta fler typer av tjänster än just bredbandstjänster, exempelvis streaming- och säkerhetstjänster. Det hade blivit ganska krångligt i fall du som kund skulle behöva ringa ett nummer för bredbandssupport, ett annat för VPN-support och ett tredje för att du glömt bort ditt lösenord till streamingtjänsten (det kan hända den bästa).
Och du skulle bli överraskad över antalet kundtjänstsamtal som kan åtgärdas med relativt enkla medel ("Have you tried turning it off and on again?"). Inte för att jag tvivlar på er kompetensnivå här på Sweclockers, men let's face it, majoriteten av bredbandsanvändare är inte Sweclockers-medlemmar! Men det är lätt att bli blind för de enklaste av åtgärder när man felsöker själv och många är inte särskilt intresserade över hur saker och ting fungerar, de vill bara att det ska fungera, direkt, helst igår. Och det är fine! Men då de flesta felanmälningarna åtgärdas utan att fiberägaren behöver kontaktas är dessa mer lämpade till leverantören.
I andra fall där felsökning med leverantör inte lyckas åtgärda problemet så ska det inte underskattas att leverantören har redan färdigupprättade kontaktvägar till fibernäten så att rätt person kan nås i rätt ärende. Och då är det ganska bra att fiberägaren kan lägga tid och energi på att faktiskt åtgärda problem, snarare än att ta emot felanmälningar om redan kända fel. Det kan leverantören få göra
Slut på långt inlägg! Det kanske var självklara punkter, men förhoppningsvis tillförde det något litet i alla fall. Tack för mig!
Fiberrika hälsningar,
Martin
TL;DR: Att din tjänsteleverantör är din primära kontakt vid ärenden gällande din bredbandstjänst ska ses som en fördel då det ställer krav på din leverantör, och i fall leverantören inte möter dina förväntningar är du fri till att byta (såvida du inte är uppbunden i ett avtal).