Permalänk

iTux fiber?

Jag har Telia öppen fiber i villan, hade en snubbe från comhem här igår som erbjöd mig i princip samma som jag har idag fast 280 kr billigare i månaden (dock bindning 24 månader). För att få detta så måste jag gå över från Telias öppna fiber till iTux, de vill hit o byta ut mediakonvertern. När jag läser lite på nätet om iTux blir man lite förskräckt.. mycket negativt på Trustpilot. Dock samma med Telia har jag upptäckt (har inte haft några problem själv).

Någon som har erfarenhet av comhem via itux? Vad innebär egentligen själva bytet av fibernät? De byter ju inte kablarna fram till villan, men kopplar de om någonstans på vägen så jag går via itux nät istället? Funderar lite på hur beroende jag är av itux om saker strular.
Tycker det är väldigt otydligt hur allt hänger ihop.

Jag tog erbjudandet men funderar på o nyttja ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till iTux ifrån Telia utan större problem. Det lade av i 10minuter kl 14.00 i några veckor, var sällan hemma då men smått irriterande. Sen de löste det så har det rullat på smärtfritt i snart 2 år.

Dock så erbjuder Bahnhof ett ännu bättre pris och högre hastighet så jag byter till dem i maj

Permalänk
Medlem

Ångerrätt gäller vid köpr av varor även vid dörrknackning, köp av tjänst dock? Kolla med konsumentvägledning.

När de där 24 månader löper ut byt till Bahnhof 1Gbit eller 10Gbit!

Permalänk
Medlem

@dlq84: Oj, så Banhof levererar 10Gbit överallt i hela landet till alla alltså. Det var en nyhet för mig. Och du kan även garantera att de gör så om 2 år. Inte dåligt.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ångerrätt gäller vid köpr av varor även vid dörrknackning, köp av tjänst dock? Kolla med konsumentvägledning.

När de där 24 månader löper ut byt till Bahnhof 1Gbit eller 10Gbit!

Säljaren försäkrade mig om att jag hade ångerrätt i 14 dagar, känns lite väl lågt även för en säljare att säga så om det inte stämmer. Får väl se.

Tack för svaren, får fundera lite över hur jag ska göra. Mer erfarenheter av iTux är välkommet.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Var i hela friden kom det här ifrån? Druckit kaffet än? Nu vet jag att du inte skrev till mig men @dlq84 gav ett tips och inget mer...

I mitt eget fall så hade jag möjlighet att byta till Bahnhof med liknande förutsättningar som TS. Därför gav jag indirekt tipset till TS om att kolla med Bahnhof också då det för mig blev mycket billigare för än högre hastighet. Jag har dessutom enbart hört gott om Bahnhofs egna nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@ToddTheOdd: Var i hela friden kom det här ifrån? Druckit kaffet än? Nu vet jag att du inte skrev till mig men @dlq84 gav ett tips och inget mer...

I mitt eget fall så hade jag möjlighet att byta till Bahnhof med liknande förutsättningar som TS. Därför gav jag indirekt tipset till TS om att kolla med Bahnhof också då det för mig blev mycket billigare för än högre hastighet. Jag har dessutom enbart hört gott om Bahnhofs egna nät.

Håller med, vad var det för inställning han hade?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk

Är det bara Bahnhof som är tjänsteleverantör i sitt nät?

Permalänk
Medlem

@AndreasA88: Ja, i alla fall som jag förstått det.

Jag resonerade som så att i iTux och i Telias nät så tar ju ändå ComHem och Telia ut det dem vill ha via de andra operatörerna i nätet. Så oavsett sitter man i nätägarens händer och man kan ju alltid byta nät igen

Permalänk
Medlem

Vem har du som bredbandslevarantör på Telia Fibern?
vad får du för priser om du bara byter där?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

Vem har du som bredbandslevarantör på Telia Fibern?
vad får du för priser om du bara byter där?

Jag har Telia, vi kör både bredband och tv via fibern. Jag är dock tveksam till att vi behöver vanlig tv, men frun är lite svår o övertyga.
Det enda alternativet vi har till Telia om vi ska ha viasat-kanaler är viasat, som är marginellt billigare än Telia. Comhems erbjudande är fortfarande klart bäst av de tre alternativen.

Det är fler aktörer på iTux än på Telias nät, så jag ser det som ett bättre alternativ på det sättet men sen är det ju det där med driftsäkerhet osv.. iTux ägs av comhem så borde ju vara någorlunda seriöst tycker jag.

Vi har 100/100 och tv "lagom" idag, 678 kr i månaden drygt. Får 300/100 och ett tv-paket som jag anser är likvärdigt av comhem för 399. Haken är då bindning 24 mån.

Jag ser det som så att om "vi" måste ha tv så är comhems erbjudande win, om vi bestämmer oss för o vara utan o bara köra play kan vi lika gärna stanna kvar på telias nät och spara drygt 100 kr i månaden jämfört med comhem om vi tecknar med bahnhof el liknande.

Men som sagt man vill ju inte vara fast på ett nät med sketen drift i 24 mån, någon mer som har erfarenhet av itux nät?

Permalänk
Avstängd

För mig har Itux funkat ganska bra i ett antal år nu, Comhem ett tag med studentrabatt och sen Bahnhof. Problemet, om det nu är ett problem egentligen, är att man måste gå via leverantörens support när något går fel oavsett om man vet att det ligger i Itux utrustning. Typ om fiberboxen lägger av. Å andra sidan kanske man kan få bra support från ens leverantör, Bahnhof upplever jag ha generellt ganska bra kompetens exempelvis. Men det är frustrerande att inte kunna ringa direkt till de som faktiskt kan lösa vissa problem.

Permalänk

Det var lite strul i de första 1-2 åren när hela Göteborgs allmänytta gick över från comhem till itux. Efter det har det fungerat felfritt. Har svårt att tro att du kommer märka någon skillnad

Permalänk

Tack för svaren! Tror itux är ok, som sagt kollar man runt på nätet finns det gott om klagomål på Telia också och jag haft väldigt lite problem själv.

Permalänk

Har pratat med Comhem nu och det var ok att ångra, men vi valde att bara ångra TV och behålla bredbandet. 250 kr i månaden för 300 ner 100 upp i 24 mån, sen kan vi välja att byta lev eller vad vi vill. Just nu betalar vi 399 för 100/100 hos Telia. Om det blir strul kommer jag uppdatera tråden, annars kan folk som hittar hit räkna med att det funkat bra för oss med itux.

Permalänk
Medlem

@AndreasA88:

Ringer du in till Telia kan de dock säkert matcha om du är nöjd med dem

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Har iTux och Com Hem hemma. Allt fungerar bra hittills. De fixade snabbt (nästa dag) min mediaomvandlare när jag tappade WAN ansultningen.

Permalänk
Representant
Skrivet av snajk:

För mig har Itux funkat ganska bra i ett antal år nu, Comhem ett tag med studentrabatt och sen Bahnhof. Problemet, om det nu är ett problem egentligen, är att man måste gå via leverantörens support när något går fel oavsett om man vet att det ligger i Itux utrustning. Typ om fiberboxen lägger av. Å andra sidan kanske man kan få bra support från ens leverantör, Bahnhof upplever jag ha generellt ganska bra kompetens exempelvis. Men det är frustrerande att inte kunna ringa direkt till de som faktiskt kan lösa vissa problem.

Hej!

Jag är representant för Junet, en tjänsteleverantör på de ovannämnda öppna fibernäten, och jag ska försöka hålla mig så objektiv som jag bara kan (vilket i sig är en omöjlighet, då bara genom att redan ha nämnt att jag är representant för en leverantör gör mig partisk).

Det här visade sig bli ett superlångt inlägg (sorry för det), men detta är en fråga som titt som tätt dyker upp, "Varför ska jag ringa er och inte fiberägaren?", och jag tänkte att jag förhoppningsvis kunde tillföra något på ämnet.

För det första så är kontaktvägarna på samtliga öppna fibernät uppbyggda på detta sättet: Kund <-> Leverantör <-> Fiberägare. Detta ska dock inte ses som ett problem, tvärtom.

Att din primära kontakt är din leverantör är den största fördelen med ett öppet fibernät: Du som användare kan enkelt byta leverantör från en till annan om du är missnöjd med dess support. Detta ställer högre krav på leverantörerna att upprätthålla en hög nivå på sin support och sina tjänster. Är du inte nöjd din leverantör, ja då är du fri till att byta (förutsatt att du inte bundit upp dig med en specifik leverantör)! Du kan däremot i regel inte byta fiberleverantör. Fibern som ligger i marken är den fibern som ligger i marken.

Sedan så erbjuder en tjänsteleverantör ofta fler typer av tjänster än just bredbandstjänster, exempelvis streaming- och säkerhetstjänster. Det hade blivit ganska krångligt i fall du som kund skulle behöva ringa ett nummer för bredbandssupport, ett annat för VPN-support och ett tredje för att du glömt bort ditt lösenord till streamingtjänsten (det kan hända den bästa).

Och du skulle bli överraskad över antalet kundtjänstsamtal som kan åtgärdas med relativt enkla medel ("Have you tried turning it off and on again?"). Inte för att jag tvivlar på er kompetensnivå här på Sweclockers, men let's face it, majoriteten av bredbandsanvändare är inte Sweclockers-medlemmar! Men det är lätt att bli blind för de enklaste av åtgärder när man felsöker själv och många är inte särskilt intresserade över hur saker och ting fungerar, de vill bara att det ska fungera, direkt, helst igår. Och det är fine! Men då de flesta felanmälningarna åtgärdas utan att fiberägaren behöver kontaktas är dessa mer lämpade till leverantören.

I andra fall där felsökning med leverantör inte lyckas åtgärda problemet så ska det inte underskattas att leverantören har redan färdigupprättade kontaktvägar till fibernäten så att rätt person kan nås i rätt ärende. Och då är det ganska bra att fiberägaren kan lägga tid och energi på att faktiskt åtgärda problem, snarare än att ta emot felanmälningar om redan kända fel. Det kan leverantören få göra

Slut på långt inlägg! Det kanske var självklara punkter, men förhoppningsvis tillförde det något litet i alla fall. Tack för mig!

Fiberrika hälsningar,
Martin

TL;DR: Att din tjänsteleverantör är din primära kontakt vid ärenden gällande din bredbandstjänst ska ses som en fördel då det ställer krav på din leverantör, och i fall leverantören inte möter dina förväntningar är du fri till att byta (såvida du inte är uppbunden i ett avtal).

Visa signatur

Junet AB
Bredband via fiber - med personlig support
www.junet.se | www.facebook.com/junetbredband

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Junet AB:

Hej!

Jag är representant för Junet, en tjänsteleverantör på de ovannämnda öppna fibernäten, och jag ska försöka hålla mig så objektiv som jag bara kan (vilket i sig är en omöjlighet, då bara genom att redan ha nämnt att jag är representant för en leverantör gör mig partisk).

Det här visade sig bli ett superlångt inlägg (sorry för det), men detta är en fråga som titt som tätt dyker upp, "Varför ska jag ringa er och inte fiberägaren?", och jag tänkte att jag förhoppningsvis kunde tillföra något på ämnet.

För det första så är kontaktvägarna på samtliga öppna fibernät uppbyggda på detta sättet: Kund <-> Leverantör <-> Fiberägare. Detta ska dock inte ses som ett problem, tvärtom.

Att din primära kontakt är din leverantör är den största fördelen med ett öppet fibernät: Du som användare kan enkelt byta leverantör från en till annan om du är missnöjd med dess support. Detta ställer högre krav på leverantörerna att upprätthålla en hög nivå på sin support och sina tjänster. Är du inte nöjd din leverantör, ja då är du fri till att byta (förutsatt att du inte bundit upp dig med en specifik leverantör)! Du kan däremot i regel inte byta fiberleverantör. Fibern som ligger i marken är den fibern som ligger i marken.

Sedan så erbjuder en tjänsteleverantör ofta fler typer av tjänster än just bredbandstjänster, exempelvis streaming- och säkerhetstjänster. Det hade blivit ganska krångligt i fall du som kund skulle behöva ringa ett nummer för bredbandssupport, ett annat för VPN-support och ett tredje för att du glömt bort ditt lösenord till streamingtjänsten (det kan hända den bästa).

Och du skulle bli överraskad över antalet kundtjänstsamtal som kan åtgärdas med relativt enkla medel ("Have you tried turning it off and on again?"). Inte för att jag tvivlar på er kompetensnivå här på Sweclockers, men let's face it, majoriteten av bredbandsanvändare är inte Sweclockers-medlemmar! Men det är lätt att bli blind för de enklaste av åtgärder när man felsöker själv och många är inte särskilt intresserade över hur saker och ting fungerar, de vill bara att det ska fungera, direkt, helst igår. Och det är fine! Men då de flesta felanmälningarna åtgärdas utan att fiberägaren behöver kontaktas är dessa mer lämpade till leverantören.

I andra fall där felsökning med leverantör inte lyckas åtgärda problemet så ska det inte underskattas att leverantören har redan färdigupprättade kontaktvägar till fibernäten så att rätt person kan nås i rätt ärende. Och då är det ganska bra att fiberägaren kan lägga tid och energi på att faktiskt åtgärda problem, snarare än att ta emot felanmälningar om redan kända fel. Det kan leverantören få göra

Slut på långt inlägg! Det kanske var självklara punkter, men förhoppningsvis tillförde det något litet i alla fall. Tack för mig!

Fiberrika hälsningar,
Martin

TL;DR: Att din tjänsteleverantör är din primära kontakt vid ärenden gällande din bredbandstjänst ska ses som en fördel då det ställer krav på din leverantör, och i fall leverantören inte möter dina förväntningar är du fri till att byta (såvida du inte är uppbunden i ett avtal).

Jo precis, det var därför jag menade att det nog inte var ett så stort problem. Samtidigt är det ju ett extra steg som sannolikt tar extra tid. Av de kanske fem gånger jag har haft problem har det aldrig varit problem hos min leverantör utan tekniska problem hos itux. Bahnhof har ju exempelvis inte koll på vilken fiberkonverterare jag har vilket har inneburit att jag fått stå på en pall och läsa små etiketter och försöka tolka vilka lampor som lyser uppe i taket, medan itux nog hade vetat då det är deras utrustning och de som sköter installation och så.

Permalänk
Skrivet av AndreasA88:

Vad innebär egentligen själva bytet av fibernät? De byter ju inte kablarna fram till villan, men kopplar de om någonstans på vägen så jag går via itux nät istället?

Telias öppna fibernät grenas ut från Telefonstationerna. Fiber går hela vägen hem till dig. Och mellan telestationerna går det fiber. De operatörer som ingår i Telias Öppen fiber går via Telias switchar i telestationen. Om du väljer en annan, t.ex. Itux, så går det till så att Itux hyr fiber fram till telestationen. I telestationen hyr dom plats, el, kyla etc. När du vill bli kund hos Itux så hyr dom även fibern sista biten hem till dig.

När du beställer t.ex. Itux så kommer Skanova (Telias nätbolag) att skicka ut en tekniker som gör omkopplingen på telestationen vid vald tidpunkt. Man kopplat bort dig från Telias switch och ansluter dig till Itux switch.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.