Billjudsystem för en nybörjare

Permalänk

Billjudsystem för en nybörjare

Tjena,

Jag hade tänkt installera extra högtalare i bilen utöver de som redan finns som bara fungerar till radion. Har sökt informarion om hur allting behöver vara för att det ska vara kompatibelt, och jag tror jag hittat några produkter jag vill ha.

Har redan två gamla mellanregister med inbyggda diskanter installerade i överdragsskyddet i bakluckan (Blaupunkt xl 2016, 60w, 4ohm), men tänkte även installera ett par kitssystem i vardera framdörr där jag hittade en tom plats för ett mer omgivande ljud, samt en baslåda i bakluckan. Jag kommer då behöva byta ut slutssteget som bara har två kanaler.

Högtalare:
https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-ck-130.html
Valde dem ganska snabbt utan att kolla noga på andra högtalare eftersom att de verkade ganska bra. 70w, 4ohm och 5.25 tum eftersom att större högtalare inte får plats i dörren.

Bas:
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-pro-12d2.html
Valde även baselementet ganska snabbt eftersom att det var väldigt billigt för det man verkar få. 12 tum, 500w med 2x2 ohm. Tänkte även bygga en egen baslåda, sluten eftersom att det verkade passa baselementets rekommendationer.

Slutssteg:
https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-stage-a9004-90wx4-slutsteg...
Ett ganska billigt slutsteg med 4 kanaler med 90w på 4ohm vilket borde passa mina nuvarande högtalare och de nya.

Slutssteg 2:
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-beat-5001.html
Ett till sluttsteg i mono för baslådan, eftersom att andra slutssteg med 4 kanaler samt en enskild kanal för basen var så dyra om man vill få hyfsad effekt. Den kan hantera 500w på 1ohm och om jag fattar det rätt kan man väl koppla basen med 2x2 ohm till slutssteget så det blir 1ohm.

Är det dåligt att slutssteg 2 och basen båda är på 500w eller borde slutssteget ha några watt till godo? Vilken form tycker ni också jag ska ha på baslådan? Har hört att en kub eller rektangel inte alltid är bästa alternativet.

Eftersom att jag är nybörjare skulle jag gärna vilja höra era åsikter om valen, om de ens kommer fungera bra tillsammans eller om ni har andra synpunkter. Skriv gärna om ni vill byta ut någonting ifall ni har en bättre idé.

Tack

Permalänk
Medlem

Vad är det för bil?

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Vad är det för bil?

En 2001 corolla hatchback

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du får några generella råd och funderingar av mig här så får du se om det stämmer överens med dina aktuella val.

Fram/bakhögtalare. Många gånger bygger man ju bara med framsystem och bas. Bakhögtalare kanske man vill ha ifall man vill ge lite mer av en atmosfär i ljudet. Det är inte helt ovanligt, åtminstone verkar det ha varit relativt vanligt förr i tiden att man fasvänder bakhögtalarena för att ge lite mer rymd. Givetvis spelar dom mycket lägre än fram.
Men, om du tänker efter. När du sitter i soffan hemma och spelar musik. Sitter du med ryggen mot stereon då? Eller spelar du i "all ch stereo" läget på förstärkaren?
Antagligen inte. Därför bör du överväga att inte lägga något krut på högtalarna bak alls.

Vad gäller högtalarna fram är det viktigt att dom har något lufttätt att spela i. Äldre bilar hade inte alltid dom mest lufttäta dörrsidorna, och du får då tänka på att när konen rör sig inåt och ska komprimera luften i "lådan" får det inte sippra ut en massa luft överallt. Om så är fallet kommer högtalaren få svårt att spela någon bas alls.
Eftersom du kommer ha basen bak (tänker jag mig) vill du nog dela framsystemet runt 100Hz. Om dörrhögtalarna då inte spelar bas kommer du få en dipp i frekvens. Du kommer uppleva att ljudet saknar tryck. Det blir bas och diskant, men ingen attack.
Se därför till att antingen sätta dörrhögtalarna i någon form av låda, eller täta ordentligt innanför dom.

När det gäller slutsteg tror jag att JBL är helt ok. Men du kanske skulle kika på ett tvåkanal och ett mono? 2x100w till dörrarna räcker långt, men däremot kanske du vill ha mer till basen?
Räkna inte på att belasta det till max, det är nog bättre att du kan köra det i 4Ohm och ändå få ut den effekt du vill. Du får bättre dämpfaktor och kontroll över elementet om du inte lastar ner det max.

Lite generellt som sagt, men om du bara ska ta fasta på en enda punkt ovan så se till att göra en bra installation i dörrarna. Det vinner du enormt mycket på! Det är så sjukt trist att lyssna på bilar med dubbla 12" i bagagen och nån stackars 4-5" monterad "open air" i dörrarna. Visst, spelar man bara hiphopp så kanske..

Oavsett vilket slutsteg du väljer kommer det nog spela på helt ok!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Vad ovan talare sade. Satsa på framsystemet och gör installationen bra, det räcker långt. Sen om du bara vill ha ett slutsteg så kan du ju köra ett 4-kanals där du bryggare de bakre kanalerna för basen.

En portad låda spelar i regel djupare och lite mer basigt än en sluten som i regel är lite rappare. Sen så kan 10" bas vara något att fundera över också, de är rappare men levererar gott om tryck.

Vad du ämnar spela för typ av musik kan också spela in i valet av utrustning samt typ av baslåda (portad/sluten).

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Du får några generella råd och funderingar av mig här så får du se om det stämmer överens med dina aktuella val.

Fram/bakhögtalare. Många gånger bygger man ju bara med framsystem och bas. Bakhögtalare kanske man vill ha ifall man vill ge lite mer av en atmosfär i ljudet. Det är inte helt ovanligt, åtminstone verkar det ha varit relativt vanligt förr i tiden att man fasvänder bakhögtalarena för att ge lite mer rymd. Givetvis spelar dom mycket lägre än fram.
Men, om du tänker efter. När du sitter i soffan hemma och spelar musik. Sitter du med ryggen mot stereon då? Eller spelar du i "all ch stereo" läget på förstärkaren?
Antagligen inte. Därför bör du överväga att inte lägga något krut på högtalarna bak alls.

Vad gäller högtalarna fram är det viktigt att dom har något lufttätt att spela i. Äldre bilar hade inte alltid dom mest lufttäta dörrsidorna, och du får då tänka på att när konen rör sig inåt och ska komprimera luften i "lådan" får det inte sippra ut en massa luft överallt. Om så är fallet kommer högtalaren få svårt att spela någon bas alls.
Eftersom du kommer ha basen bak (tänker jag mig) vill du nog dela framsystemet runt 100Hz. Om dörrhögtalarna då inte spelar bas kommer du få en dipp i frekvens. Du kommer uppleva att ljudet saknar tryck. Det blir bas och diskant, men ingen attack.
Se därför till att antingen sätta dörrhögtalarna i någon form av låda, eller täta ordentligt innanför dom.

När det gäller slutsteg tror jag att JBL är helt ok. Men du kanske skulle kika på ett tvåkanal och ett mono? 2x100w till dörrarna räcker långt, men däremot kanske du vill ha mer till basen?
Räkna inte på att belasta det till max, det är nog bättre att du kan köra det i 4Ohm och ändå få ut den effekt du vill. Du får bättre dämpfaktor och kontroll över elementet om du inte lastar ner det max.

Lite generellt som sagt, men om du bara ska ta fasta på en enda punkt ovan så se till att göra en bra installation i dörrarna. Det vinner du enormt mycket på! Det är så sjukt trist att lyssna på bilar med dubbla 12" i bagagen och nån stackars 4-5" monterad "open air" i dörrarna. Visst, spelar man bara hiphopp så kanske..

Oavsett vilket slutsteg du väljer kommer det nog spela på helt ok!

Ok tack för tipsen!

Jag vet att högtalarna i bak inte kommer att vara så nödvändiga men eftersom att de redan är installerade sen flera år tillbaka tänker jag att det är lika bra att behålla dem. När det kommer till högtalarna jag funderar på att sätta i dörren ska jag försöka lösa isolationen på något sätt. Kanske att man använder vanlig isolation runt hålet där högtalaren ska sitta i dörren så att vågorna inte studsar omkring inuti hela dörren, en låda kommer inte få plats.

Jbl slutssteget med 4 kanaler hade jag ju tänkt använda till alla 4 högtalare i så fall, både de i fram och de i bak. Sen kommer jag använda mono slutssteget jag länkade kompatibel med 500w på 1ohm endast till basen. Tänkte att det var lika bra att byta det gamla 2 kanalsslutssteget jag har nu med jbl:en, för att inte ha 3 slutssteg i bilen. Tar så mycket plats.

Annars kanske det är bättre med en 10 tums bas, så att den inte blir för övertagande med tanke på storleken på de andra högtalarna, eller?

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Vad ovan talare sade. Satsa på framsystemet och gör installationen bra, det räcker långt. Sen om du bara vill ha ett slutsteg så kan du ju köra ett 4-kanals där du bryggare de bakre kanalerna för basen.

En portad låda spelar i regel djupare och lite mer basigt än en sluten som i regel är lite rappare. Sen så kan 10" bas vara något att fundera över också, de är rappare men levererar gott om tryck.

Vad du ämnar spela för typ av musik kan också spela in i valet av utrustning samt typ av baslåda (portad/sluten).

Lyssnar främst på elektronisk musik och hiphop, så en 10 tummare med portad låda kanske är en bättre idé än en sluten 12 tummare för att få en högre och tajtare bas, eller hur? En 12 tums bas kanske blir lite mycket också med tanke på de andra högtalarna i bilen.

Permalänk
Medlem

Får jag föreslå bilsteroforumet? Du hittar massor av information där. Finns projektdel som man hittar väldigt mycket nyttigt i.

Något som är bra att göra är att dämpa dörrarna med till exemplet SilentCoat. Det tar bort resonansen från dörren samtidigt som det tätar dörren. Du kan se min tråd om det här. Kanske är överkurs. Man kan ju ta allting till ytterligheter...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk

Problemet är kanske inte så mycket hur högt i frekvens basen spelar, utan det faktum att du kommer uppleva att ljudet kommer bakifrån om du delar för högt i frekvens. Går att förbättra med tidskompensering men inte fullt ut tycker jag.

Det är därför det är viktigt att högtalarna i dörrarna får så bra förutsättningar som möjligt!

Och så tillbaka till bakhögtalarna. Du tänker att dom redan sitter där, och således får sitta kvar... Jag tror att det faktiskt är sämre än att köra utan dom. Det fixar du ju dock enkelt genom att ställa fadern på max fram, så kan du nyttja dom ifall du har passagerare bak bara.

Tänk såhär, om du köper en ny stereo hemma för 15.000. Låter du då klockradion vara inkopplad samtidigt och fortsätter spela även på den?

Kanske är en dålig jämförelse, men risken är att du får sämre kvalitet på ljudet med dom inkopplade och dessutom kommer ljudet från fel håll.

Låt dom sitta, men fada bort dom nästan helt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Problemet är kanske inte så mycket hur högt i frekvens basen spelar, utan det faktum att du kommer uppleva att ljudet kommer bakifrån om du delar för högt i frekvens. Går att förbättra med tidskompensering men inte fullt ut tycker jag.

Det är därför det är viktigt att högtalarna i dörrarna får så bra förutsättningar som möjligt!

Och så tillbaka till bakhögtalarna. Du tänker att dom redan sitter där, och således får sitta kvar... Jag tror att det faktiskt är sämre än att köra utan dom. Det fixar du ju dock enkelt genom att ställa fadern på max fram, så kan du nyttja dom ifall du har passagerare bak bara.

Tänk såhär, om du köper en ny stereo hemma för 15.000. Låter du då klockradion vara inkopplad samtidigt och fortsätter spela även på den?

Kanske är en dålig jämförelse, men risken är att du får sämre kvalitet på ljudet med dom inkopplade och dessutom kommer ljudet från fel håll.

Låt dom sitta, men fada bort dom nästan helt.

Ok jag förstår. Har nog kvar dem men kan ju som du sa sänka dom rejält så de inte förstör ljudbilden. Lika bra att installera allt och utgå från hur ljudet blir.
Tack för alla bra tips.

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Får jag föreslå bilsteroforumet? Du hittar massor av information där. Finns projektdel som man hittar väldigt mycket nyttigt i.

Något som är bra att göra är att dämpa dörrarna med till exemplet SilentCoat. Det tar bort resonansen från dörren samtidigt som det tätar dörren. Du kan se min tråd om det här. Kanske är överkurs. Man kan ju ta allting till ytterligheter...

Tack för förslaget. Kan kolla mer inpå det eftersom att dämpning verkar vara en av de viktigaste delarna för stt få bra tryck i mellanregistret.

Permalänk
Medlem

Alltså, det du kan ju låta dina bakhögtalare sitta kvar bara att du inte använder dom isf? Brygga fram och bak på steget så har du dubbelt med effekt för framsystemet, det kan ju vara en väg för att få bättre ljud och tryck där fram.

Sen angående bas. Jag provlyssnade en sådan här hos MDS i Midsommarkransen för några år sedan. Förvisso monterad i en VW Lupo så den bilen var ju mindre än din men herrejesusa mig vilket tryck i sånt litet format. Plus att Digital Designs inte är något BRL-budget och låter riktigt riktigt bra.

http://www.bilstereohornan.se/digital-designs-le-m-8d:8582

Det går alltså att få bra med ljud ur små grejer vilket gör att du kanske även får plats över för annat i bilen framöver. Och ja, jag skulle hellre rekommendera en 10" bas om du inte skulle köpa den där Digital Designs lådan. 10" är rappare och trevligare i karaktären.

Kör själv med en sån här i en lite nyare bil än din och den är ett bra komplement, inget superdunkadunk men den levererar! Rätt fantastiskt hur utvecklingen gått framåt även på bilstereofronten..

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gs1080a.html

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Alltså, det du kan ju låta dina bakhögtalare sitta kvar bara att du inte använder dom isf? Brygga fram och bak på steget så har du dubbelt med effekt för framsystemet, det kan ju vara en väg för att få bättre ljud och tryck där fram.

Sen angående bas. Jag provlyssnade en sådan här hos MDS i Midsommarkransen för några år sedan. Förvisso monterad i en VW Lupo så den bilen var ju mindre än din men herrejesusa mig vilket tryck i sånt litet format. Plus att Digital Designs inte är något BRL-budget och låter riktigt riktigt bra.

http://www.bilstereohornan.se/digital-designs-le-m-8d:8582

Det går alltså att få bra med ljud ur små grejer vilket gör att du kanske även får plats över för annat i bilen framöver. Och ja, jag skulle hellre rekommendera en 10" bas om du inte skulle köpa den där Digital Designs lådan. 10" är rappare och trevligare i karaktären.

Kör själv med en sån här i en lite nyare bil än din och den är ett bra komplement, inget superdunkadunk men den levererar! Rätt fantastiskt hur utvecklingen gått framåt även på bilstereofronten..

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gs1080a.html

Den där digital design baslådan verkar väldigt najs. Du har inga rekommendationer på kitsystem också eller är Hertz CK 130 bra? Har själv ingen aning så om du med erfarenhet vet några högtalare som låter bra under 2 papp skriv dem gärna. Svårt att hitta recensioner på dem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Skrivet av Wicker:

Perfekt, tack! Den där 4 kanals avatar slutssteget kan man även spara ett par 100 på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsoleringsHasse:

Den där digital design baslådan verkar väldigt najs. Du har inga rekommendationer på kitsystem också eller är Hertz CK 130 bra? Har själv ingen aning så om du med erfarenhet vet några högtalare som låter bra under 2 papp skriv dem gärna. Svårt att hitta recensioner på dem.

Ja den lådan är verkligen bra. Som sagt, det både låter bra och spelar högt.

Vad är du ute efter för typ av ljud, vill du bara stå och pumpa vid korvtjorren eller vill du att det ska låta bra?

Kan du få i 6,5" i dörrarna istället för 5,25" så gör ju bara det väldigt mycket på ljudbilden, dvs du får ett mer fylligt och detaljerat ljud. 5,25" får man inte så mycket snärt i tyvärr då själva högtalaren är så liten.

Hertz är dock bra grejer, jämförde Hertz mot BRL's egna märke, GAS och det var mycket trevligare ljudbild, detaljer och bredare ljud så att säga. Mer rymd i ljudet. Men det systemet du länkade kommer du garanterat bli nöjd med!

Vill man tänka praktiskt så kan man ju t ex köpa såna här små digitala slutsteg, då kan man i stort sett montera dom på den lilla digital designs baslådan och så har du inte en massa slutsteg som dräller överallt

https://www.brl.se/sv/artiklar/stetsom-ir4004-2-4x100w-i-2ohm...

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Ja den lådan är verkligen bra. Som sagt, det både låter bra och spelar högt.

Vad är du ute efter för typ av ljud, vill du bara stå och pumpa vid korvtjorren eller vill du att det ska låta bra?

Kan du få i 6,5" i dörrarna istället för 5,25" så gör ju bara det väldigt mycket på ljudbilden, dvs du får ett mer fylligt och detaljerat ljud. 5,25" får man inte så mycket snärt i tyvärr då själva högtalaren är så liten.

Hertz är dock bra grejer, jämförde Hertz mot BRL's egna märke, GAS och det var mycket trevligare ljudbild, detaljer och bredare ljud så att säga. Mer rymd i ljudet. Men det systemet du länkade kommer du garanterat bli nöjd med!

Vill man tänka praktiskt så kan man ju t ex köpa såna här små digitala slutsteg, då kan man i stort sett montera dom på den lilla digital designs baslådan och så har du inte en massa slutsteg som dräller överallt

https://www.brl.se/sv/artiklar/stetsom-ir4004-2-4x100w-i-2ohm...

Kommer nog inte stå och pumpa utan är mer ute efter en bättre ljudbild i övrigt. Men basen är så klart en viktig del, vilket är därför jag nog hellre har ett mindre element med snärt i ljudet men som ändå går högt. Vill ju kunna spela med riktigt tryck.

Bra att veta att Hertz är bra. Var lite suspekt på GAS från början så bra att veta vad ni tycker. Kan försöka kolla om ett 6.5 tum får plats, men är inte säker. Bra idé där med slutsstegen.