Stereo med gamla högtalare som kopplas till PC

Permalänk
Medlem

Stereo med gamla högtalare som kopplas till PC

Hej
Finns det någon stereoförstärkare ni rekommenderar som särskilt kan koppla och spela på gamla högtalare, dvs med koppartråd... Via PC då, aux-ingång eller så.

Vad rekommenderar ni? Vilken prisklass låter det bra?

Permalänk
Medlem

Dessa "skruv/banan"-ingångar är de till för koppartråds-högtalare eller är det enbart "kläm"-ingången som är till för det?

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad det är för högtalare men är de lite mindre kan det räcka med nåt sånt här
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dayton-audio-dta-3116hp-...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Du kan köpa vilken stereo-förstärkare som helst nästan. Men sen är ju frågan vilka högtalare du ska driva?

Skruv/banan ingång funkar fint till "vanlig" kopparkabel. Men du har även möjlighet att använda banankontakter. Jag rekommenderar dock en banankontakt för enkelhetens skull. Dom kostar inte många kronor.

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

Jaha,
jag har lånat ett par Technics SE-HD51 från 90-talet, och de har högtalare på 30 watt per styck och det är väl minst vad det ska kunna driva.

Det står på Harman Kardon HK 3700 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2527439
att de ljudfiler som stöds är MP3 och WMA. Men om jag spelar FLAC eller mp4 via datorn vad händer då?

Permalänk
Medlem

Här har du en med både Bluetooth, USB-ljudkort, 3,5 mm ingång. Borde täcka alla behov och ger 2x30W ut.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/smsl-audio-sa-36a-plus-f...
Om du spelar musiken på datorn så sköter datorn avkodningen, så det spelar ingen större roll vilka format förstärkaren klarar.

Permalänk
Medlem

Är det bara högtalarna du har lånat eller stärkaren med? För den modellen du skriver är förstärkaren. Högtalarna heter SB-HD51. Om det nu är dom högtalarna så är dom på 6ohm styck iaf.

Hur mycket plats får förstärkaren ta? Jag gillar ju de gamla trogna förstärkarna från 60-70tal. Men om inte en sådan pjäs skulle få plats så fungerar ju de som @keyser och @LudvigLindell rekomenderar. Väldigt små och smidiga maskiner

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lafa:

Dessa "skruv/banan"-ingångar är de till för koppartråds-högtalare eller är det enbart "kläm"-ingången som är till för det?

Polskruvarna eller klämlisten på förstärkaren är utgångar, håll ordning på signalriktningen, signalen går ut ur förstärkaren och kopplas till ingången på högtalarna.
Det kan också finnas en jordanslutning för skivspelaren som har nån typ av polskuv/tumskruv/vanlig skruv men den brukar sitta vid skivspelaringången och det är för det mesta bara en ensam anslutning.

En vanlig förstärkare har för det mesta RCA kontakter på ingångarna, är den äldre än 80 talet kan den även ha DIN kontakter och det finns DIN för både signal och högtalarnivå.

Det är inga problem att få tag på kontakter eller färdiga kablar eller adaptrar men det är mycket viktigt att hålla reda på signalriktningen för alla adaptrar, det gäller även adaptrar för videosignaler på datorer för många köper adaptrar som fungerar i "fel riktning" och då kan signalen inte överföras.

Skrivet av Lafa:

Jaha,
jag har lånat ett par Technics SE-HD51 från 90-talet, och de har högtalare på 30 watt per styck och det är väl minst vad det ska kunna driva.

Det står på Harman Kardon HK 3700 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2527439
att de ljudfiler som stöds är MP3 och WMA. Men om jag spelar FLAC eller mp4 via datorn vad händer då?

Det som står om stödda ljudformat är när du strömmar till förstärkaren, ansluter du den normalt så är det signalkällan som sköter all avkodning och som då alltså behöver ha stöd för det format som filerna har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men vad heter de högtalare på prisjakt.nu som kör med koppartråd?

Jag kanske köper en begagnad förstärkare på tradera förslagsvis.

Hur vet man vilka högtalare som passar egentligen? Om jag köper en stereoförstärkare på 75 watt och 8 ohm klarar den då allt under det, lägre?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lafa:

Dum fråga men vad heter de högtalare på prisjakt.nu som kör med koppartråd?

Jag kanske köper en begagnad förstärkare på tradera förslagsvis.

Om de drivs av en extern förstärkare heter det högtalare.
De modeller som har inbyggd förstärkare heter aktiva högtalare.

Det finns speciella begagnatsidor bara för hifi tex https://hifitorget.se/ och det finns rena begagnatbutiker https://www.rehifi.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Hur vet man vilka högtalare som passar egentligen? Om jag köper en stereoförstärkare på 75 watt och 8 ohm klarar den då allt under det, lägre?

Hur mycket effekt förstärkaren behöver ha beror på högtalarnas känslighet och hur högt man vill kunna spela.
Märkeffekten på högtalarna är så mycket inmatad effekt som högtalarna tål innan de brinner upp. I regel börjar de låtar ganska illa långt innan dess.

Permalänk
Medlem

Se upp med billiga kinesiska förstärkare om du funderar på dem. Många av dem låter skräp vid bara en bråkdel av märkeffekten, har löjligt högt "noise floor" och missbrukade avstängningsfunktioner i förstärkningssteget.

Köpte en baserad på 2x TDA3116D2 för bilhögtalare och den är hemsk. Minst två av ovanstående problem och glappande potentiometrar. Visserligen går den mot 4Ω bilhögtalare på enkelmatad 12V DC så det är antagligen mer än något elakare än i ditt fall, men designfelen lär inte vara begränsade till en modell.

Se till att köpa en märkesmodell istället om du inte är beredd att reparera designfel.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Finns det "datorhögtalare" som klår stereohögtalare på 60 watt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lafa:

Tack för svar

Finns det "datorhögtalare" som klår stereohögtalare på 60 watt?

Kan du på nått sätt tydligt definiera vad som är vad ? Jag har ett par aktiva högtalare kopplade till datorn och de kan återge stereoljud då är de väl både "stereo" och "datorhögtalare" ?

Det intressanta är väl att man har en lösning som ger de egenskaper man eftersträvar på ett prisvärt sätt och det går att kombinera delar i oändligt många varianter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Tack för svar

Finns det "datorhögtalare" som klår stereohögtalare på 60 watt?

Dels är det en suddig gräns för vad som är 'datorhögtalare', och sedan är watt ingen direkt indikator på hurpass högt, djupt, korrekt en högtalare spelar eller hur bra det låter. Det är lite som att fråga om det finns snören på ICA som är längre än en odefinierad björk. Sedan, klår hur då?

Ska man upp i kvalitet så är det riktiga 'stereohögtalare' av bättre sort eller aktiva monitorer(högtalare) som de så ofta kallas som är närmast till hands.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.