Permalänk
Medlem

Är alla Zen 2 likadant "paketerade"

Har inte läst något om detta så kanske är det så självklart att det inte ens behöver sägas? Kanske nämndes det i swecs väldigt ingående beskrivning men jag missade det?

Nu när det finns så många varianter av Zen 2 blir jag lite fundersam. Enligt vad jag förstår finns det på varje chip ett I/O segment och CCX kluster. Kan man få en R5 3600 med två kluster där t.ex. Kärnorna fungerar 2+4 eller är det alltid 0+6 dvs bara ett kluster? Kan en 3700x vara 4+4 lika gärna som 3+5?

Känns som att rena kluster ska ge mindre latens än delade medan delade skulle ge bättre ekonomi då fler går att använda så hur är det egentligen?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ryzen 3000 består av en I/O-krets samt en eller två kretsar med två CCX-kluster var, där varje CCX har fyra kärnor. Så 3600 har t.ex. en krets med två CCX-kluster där varje CCX har en kärna avaktiverad, d.v.s. 3+3. Jag har inte koll på detaljerna, men det ska finnas någon teknisk orsak till att alla CCX-kluster måste ha lika många kärnor aktiverade, så alla 3600 är alltså 3+3.

Detta är för övrigt samma som tidigare Ryzen, d.v.s. att varje CCX har fyra kärnor och att det sitter två CCX i varje krets. Skillnaden är att I/O nu sitter i en separat krets i processorn. Det finns nu även modeller med två kärnkretsar, t.ex. 3900X som har 2×(3+3) kärnor.