PS4 Svart skärm på TV (funkar på datorskärm)

Permalänk
Medlem

PS4 Svart skärm på TV (funkar på datorskärm)

Tjenare,

Har problem med att mitt PS4 inte genererar någon bild på min TV (Äldre Samsung SmartTV, ES7005), även om jag startar PS4:an i safemode.

Den visar bild om jag kopplar den till min datorskärm. Jag har provat att aktivera/inaktivera HDCP på PS4:an, men problemet kvarstår.

Någon som har något tips på vad jag kan göra? Har provat att återställa TVn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voff89:

Tjenare,

Har problem med att mitt PS4 inte genererar någon bild på min TV (Äldre Samsung SmartTV, ES7005), även om jag startar PS4:an i safemode.

Den visar bild om jag kopplar den till min datorskärm. Jag har provat att aktivera/inaktivera HDCP på PS4:an, men problemet kvarstår.

Någon som har något tips på vad jag kan göra? Har provat att återställa TVn också.

Har den funkat på tvn tidigare? Bytt port? Bytt kabel? Ändrat något annat? Provat annan upplösning?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@blade80: Ej använt PS4 på denna TVn tidigare (denna TV som används: https://www.dustinhome.se/product/5010628208/ue46es7005?ssel=... ). Har provat byta port. Använder samma kabel när jag testar på min datorskärm, provat att ändra upplösning i safemode via datorskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voff89:

@blade80: Ej använt PS4 på denna TVn tidigare (denna TV som används: https://www.dustinhome.se/product/5010628208/ue46es7005?ssel=... ). Har provat byta port. Använder samma kabel när jag testar på min datorskärm, provat att ändra upplösning i safemode via datorskärmen.

Bara för att kabeln funkar med en pryl behöver det inte funka med en annan. Det kan vara så att en annan kabel kan hjälpa till att ge bild. Någon av TVns HDMI-portar kan vara lite glappa så det helt enkelt inte blir någon bild. Men datorskärmens port är kanske av bättre kvalitet. Då kan det vara avgörande vilkan kabel man kör. Det finns HDMI-kablar som har olika klassning. Risken är väl att du bara har den enklare klassningen som i normala fall ska räcka fint. Om inte PS4-porten är lite klen eller TVns port är lite klen.

Säger Tvn att det finns något på porten men att bilden blir svart eller säger den att den inte hittat något alls? Har du någon annan TV att testa på?

Jag har sett liknande fall förut och då har en kabel av högre kvalitet gjort skillnad. Även om det egentligen inte är kabeln som vad boven utan ena HDMI-porten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@blade80: Tack för svaret.

Kopplade ihop PS4an med TVn och kopplade ur bort all ström. Efter det så började det fungera. Har haft det problemet en gång förut när chromecasten inte fungerade och då löste detta problemet. Men eftersom Chromecasten fungerade så provade jag inte att koppla bort strömmen från PS4an och TVn samtidigt.

/thread