För mättade färger efter kalibrering. LS-10000
Hejsan,
Läs gärna hela tråden för jag har ansträngt mig att beskriva vad jag gjort. Här är en fråga för kalibreringsproffsen...
Jag håller på och lär mig min spyder5, hcfr och displaycal. Jag har hårdvarukalibrerat min Epson LS-10000 mha HCFR och har sen gett mig på att skapa en 3dLUT till madVR. Min fråga är: *varför är färgerna efter kalibrering så mättade (saturated) att jag måste dra ner färgreglaget?
Generell info:
Målbild: HDTV rec709, BT1886 (alternativt PL2,2, relative 0% black offset då jag föredrar en något ljusare bild i min helt nedsläckta mancave än vad BT1886 verkar ge)
Signalkedja: PC > Receiver (marantz SR7010 i pass through) > Epson LS-10000 projektor. Jag kör HCFR för bekvämlighets skull på laptop med intel integrerad grafik. Displaycal kör jag på HTPCn med nVidia grafikkort. Både Intel och nVidia kör jag i 0-255. Gammakurva och luminans RGB i HCFR ser likadana ut oavsett dator.
Levels: GPU (nVidia och Intel) 0-255, madVR 0-255, Proj 0-255 samt HCFR GDI 0-255
Proj color mode: "Natural" (detta läget har inte WCG-filtret aktiverat om jag förstår rätt)
HCFR kalibrerad målbild: rec709 (75%/75%), PL gamma 2.2, inbyggd patterngenerator, generic(refresh) screen type med spectral korrigering projectors(HP,Marantz, Panasonic)
Projektorns reglage för brightness, kontrast, tint etc står på default (vilket fungerar bra ur perspektivet att inte klippa svart/vit-nivå.)
DisplayCal: kalibrerar mot white level, whitepoint, blackpoint same as measured. Gamma 2,2. Profilerar mha 1500+ patches. 3DLUT source enligt målbild ovan (rec709, bt1886).
The story:
Med HCFR kalibrerar jag så gråskalorna trackar till i huvudsak dE <3. I grundutförande dominerar grönt i toppen och blått i botten. Därefter justerar jag även gamma något till att tracka i medel ca 2,25. Därefter justerar jag via CMS RGBCMY till att tracka färgrymdebn rec709(75%/75%) i huvudsak dE < 3. Jag kontrollerar även färgmättnad på RGBCMYK 25%/50%/75% och allt ser bra ut.
Nu hade jag förväntat mig att få en ganska neutral bild (typ en normal sRGB-monitor) på desktop och video, men jag upplever den för färgmättad och kan inte förstå varför egentigen. För att få en bra bild måste jag dra ner color-reglaget (vilken på denna projektor verkar påverka saturation och inte brightness) till ca -15 och då känns desktop/video rätt så balanserat.
Om jag ändå väljer att gå vidare och generera en madVR 3DLUT mha DisplayCal så går det toppen, men bilden är fortsatt för färgmättad. En underlighet som jag inte förstår riktigt är att jag måste sätta madVR (endast madVR, inte projektorn) till 16-235 när DisplayCal kör madTPG annars får jag en 3DLUT som ger en bild med kraftigt förhöjd svartnivå (lifted black).
Några tilläggsfrågor:
*varför måste jag ställa in madVR (endast) till 16-235 för att DisplayCal ska generera en 3dLUT som inte har lifted blacks? Jag förstår inte den logiken.
*finns det en möjlighet att jag skulle få en markant bättre bild i video, speciellt då med avseende på near-black och near-white, om jag kör 16-235 i hela kedjan madVR > proj (förutom GPU som alltid bör gå 0-255 om jag förstår rätt)?
Jag har googlat massor men kan inte direkt se att någon klagar på för stor färgmättnad för HD-material efter kalibrering. Så jag antar att det är jag som gör ngt fel.
Fråga gärna om jag missat något. Det är ju en black arts hålla på med kalibrering. När jag fått ordning på detta ska jag gå vidare och kalibrera för DCI P3/BT2020
There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.