För mättade färger efter kalibrering. LS-10000

Permalänk
Medlem

För mättade färger efter kalibrering. LS-10000

Hejsan,

Läs gärna hela tråden för jag har ansträngt mig att beskriva vad jag gjort. Här är en fråga för kalibreringsproffsen...

Jag håller på och lär mig min spyder5, hcfr och displaycal. Jag har hårdvarukalibrerat min Epson LS-10000 mha HCFR och har sen gett mig på att skapa en 3dLUT till madVR. Min fråga är: *varför är färgerna efter kalibrering så mättade (saturated) att jag måste dra ner färgreglaget?

Generell info:
Målbild: HDTV rec709, BT1886 (alternativt PL2,2, relative 0% black offset då jag föredrar en något ljusare bild i min helt nedsläckta mancave än vad BT1886 verkar ge)
Signalkedja: PC > Receiver (marantz SR7010 i pass through) > Epson LS-10000 projektor. Jag kör HCFR för bekvämlighets skull på laptop med intel integrerad grafik. Displaycal kör jag på HTPCn med nVidia grafikkort. Både Intel och nVidia kör jag i 0-255. Gammakurva och luminans RGB i HCFR ser likadana ut oavsett dator.
Levels: GPU (nVidia och Intel) 0-255, madVR 0-255, Proj 0-255 samt HCFR GDI 0-255
Proj color mode: "Natural" (detta läget har inte WCG-filtret aktiverat om jag förstår rätt)
HCFR kalibrerad målbild: rec709 (75%/75%), PL gamma 2.2, inbyggd patterngenerator, generic(refresh) screen type med spectral korrigering projectors(HP,Marantz, Panasonic)
Projektorns reglage för brightness, kontrast, tint etc står på default (vilket fungerar bra ur perspektivet att inte klippa svart/vit-nivå.)
DisplayCal: kalibrerar mot white level, whitepoint, blackpoint same as measured. Gamma 2,2. Profilerar mha 1500+ patches. 3DLUT source enligt målbild ovan (rec709, bt1886).

The story:
Med HCFR kalibrerar jag så gråskalorna trackar till i huvudsak dE <3. I grundutförande dominerar grönt i toppen och blått i botten. Därefter justerar jag även gamma något till att tracka i medel ca 2,25. Därefter justerar jag via CMS RGBCMY till att tracka färgrymdebn rec709(75%/75%) i huvudsak dE < 3. Jag kontrollerar även färgmättnad på RGBCMYK 25%/50%/75% och allt ser bra ut.

Nu hade jag förväntat mig att få en ganska neutral bild (typ en normal sRGB-monitor) på desktop och video, men jag upplever den för färgmättad och kan inte förstå varför egentigen. För att få en bra bild måste jag dra ner color-reglaget (vilken på denna projektor verkar påverka saturation och inte brightness) till ca -15 och då känns desktop/video rätt så balanserat.

Om jag ändå väljer att gå vidare och generera en madVR 3DLUT mha DisplayCal så går det toppen, men bilden är fortsatt för färgmättad. En underlighet som jag inte förstår riktigt är att jag måste sätta madVR (endast madVR, inte projektorn) till 16-235 när DisplayCal kör madTPG annars får jag en 3DLUT som ger en bild med kraftigt förhöjd svartnivå (lifted black).

Några tilläggsfrågor:
*varför måste jag ställa in madVR (endast) till 16-235 för att DisplayCal ska generera en 3dLUT som inte har lifted blacks? Jag förstår inte den logiken.
*finns det en möjlighet att jag skulle få en markant bättre bild i video, speciellt då med avseende på near-black och near-white, om jag kör 16-235 i hela kedjan madVR > proj (förutom GPU som alltid bör gå 0-255 om jag förstår rätt)?

Jag har googlat massor men kan inte direkt se att någon klagar på för stor färgmättnad för HD-material efter kalibrering. Så jag antar att det är jag som gör ngt fel.

Fråga gärna om jag missat något. Det är ju en black arts hålla på med kalibrering. När jag fått ordning på detta ska jag gå vidare och kalibrera för DCI P3/BT2020

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av leadc4ge:

Jag håller på och lär mig min spyder5

Där har du ena svaret. Den mätaren är funktionell, men inte tillförlitlig till precision någonstans. Framför allt: den kan inte mäta en en fosfor/laserhybridkälla som LS-10000 utgör. Du behöver en spektrofotometer för den här projektorn.

Kan inte svara för MadVR oh Displaycal. Det finns dock många potentiella felkällor här. Så andra svaret verkar som att du mäter genom laptopens grafikkort och sedan byter till dator med madVR för att titta på film? Tolkar jag rätt där? Du måste mäta genom hela den signalkedja du ska använda, dvs mata mätbilder genom madVR. Annars har du enbart kalibrerat projektorn efter att köra HCFR via din laptop, vilket inte nödvändigtvis har något med något annat att göra.

Att mätningen ser "bra ut" medan riktiga bilder genom samma signalväg ser ut som Disneydags är ett tecken på att mätningen helt enkelt är fel.

LS-10000 är annars väldigt bra och används inom studiobruk, så den går att få korrekt – med en spektrofotometer.

Permalänk
Medlem

har oxo en spyder och måste tyvärr säga att jag är mycket besviken på den.

Både skärm o skrivarprofil blev sämre än standardprofilerna från tillverkaren. Detta trotts upprepade mätningar under optimala förhållanden.

Min ligger i byrån

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där har du ena svaret. Den mätaren är funktionell, men inte tillförlitlig till precision någonstans. Framför allt: den kan inte mäta en en fosfor/laserhybridkälla som LS-10000 utgör. Du behöver en spektrofotometer för den här projektorn.

Kan inte svara för MadVR oh Displaycal. Det finns dock många potentiella felkällor här. Så andra svaret verkar som att du mäter genom laptopens grafikkort och sedan byter till dator med madVR för att titta på film? Tolkar jag rätt där?

Skrivet av Tea42BBS:

har oxo en spyder och måste tyvärr säga att jag är mycket besviken på den.

Både skärm o skrivarprofil blev sämre än standardprofilerna från tillverkaren. Detta trotts upprepade mätningar under optimala förhållanden.

Min ligger i byrån

// LZ

Aha, där ser man. Ja det skulle ju vara en förklaring till att det blir fel förståss om den mäter fel. Då får jag googla vidare på spektrofotometer. Använder man en dylik tillsammans med en kolorimeter eller klarara man sig på att bara ha en spektrofotometer i sin arsenal?

@Laxpudding, jag hårdvarukalibrerar genom min laptop för att kunna dra nytta av att ha HCRF-grafer på laptopskärmen medan jag kan tweaka kontrollerna i realtid. Jag gjorde kontrollmätningar mellan båda systemen och det förefaller tracka väldigt lika så jag tror inte det är en (stor) felkälla. DisplayCal kör jag däremot på HTPCn.

Tack för bra input! Det förefaller ju vara en logisk slutsats ni serverat. Men är man nybörjare på kalibrering blir man lätt osäker på hur det egentligen ska vara. Mina ögon säger dock att det inte ska se ut som disney-dags

Om någon har input på mina tilläggsfrågor så uppskattar jag det. Framförallt gällande varför jag måste sätta madVR temporärt i 16-235 medan jag genererar en 3dLUT mha DisplayCal och madTPG för att undvika lifted blacks.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av leadc4ge:

Aha, där ser man. Ja det skulle ju vara en förklaring till att det blir fel förståss om den mäter fel. Då får jag googla vidare på spektrofotometer. Använder man en dylik tillsammans med en kolorimeter eller klarara man sig på att bara ha en spektrofotometer i sin arsenal?

@Laxpudding, jag hårdvarukalibrerar genom min laptop för att kunna dra nytta av att ha HCRF-grafer på laptopskärmen medan jag kan tweaka kontrollerna i realtid. Jag gjorde kontrollmätningar mellan båda systemen och det förefaller tracka väldigt lika så jag tror inte det är en (stor) felkälla. DisplayCal kör jag däremot på HTPCn.

Well, det är en viktig skillnad på att tro och veta. Faktisk A och O för kalibrering. Annars blir det att blunda och hoppas.

En grundläggande tes är att kunna lita på sin källa. I mitt fall är det en signalgenerator som är oberoende av allt godtycke en dator kan resultera i. Vet du inte vad källorna ger för bild blir du dubbelt blind och har egentligen ingen aning om vad som jämförs. Därför är det också kritiskt att använda verkliga, faktisk bilder som en referenspunkt och ser om det är helt uppåt väggarna eller inte. Men för att finna dessa referenspunkter behöver man också erfarenhet av att se just dessa bilder under kalibrerade förhållanden. Så hönan eller ägget där.

Mycket av färgfelen som uppstår vid exotiska ljuskällor som laserhybrider beror på att mätaren inte kan läsa energin i ljuset på det sätt som kan omräknas till hur vi uppfattar samma ljus med ögonen. Så en väg att testa är att inte korrigera färgen, alltså att helt undvika CMS-systemet. Klassiskt ställe för att dra i reglagen och skapa stora fel i bilden som inte syns i mätningarna.

Märker du att mätprogrammet säger åt dig att plussa på i intensitet och mättnad hela tiden så är det ett varningstecken. Testa att enbart göra gråskalan då den är viktigast. Så galet off är inte Epson projektorer så länge du undviker Dynamic-läge och liknande. Samt förstås stänga alla andra dynamikfunktioner som kan finnas dolda i menyerna. Det vore ju lite fjompigt om ifall allting beror på att projektorn sänker ljusstyrkan baserat på testbildens utformning varpå du ökar på reglagen. Till exempel.

En rimlig spektrofotometer är x-rite i1 Pro 2 som gärna låter sig köpas fristående utan program och licenser man inte behöver: https://www.avprostore.com/X-Rite-i1Pro2-p/c-i1pro2.htm – dock fortfarande en vesäntlig kostnad för ett hobbyprojekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men för att finna dessa referenspunkter behöver man också erfarenhet av att se just dessa bilder under kalibrerade förhållanden. Så hönan eller ägget där.

Mycket av färgfelen som uppstår vid exotiska ljuskällor som laserhybrider beror på att mätaren inte kan läsa energin i ljuset på det sätt som kan omräknas till hur vi uppfattar samma ljus med ögonen. Så en väg att testa är att inte korrigera färgen, alltså att helt undvika CMS-systemet. Klassiskt ställe för att dra i reglagen och skapa stora fel i bilden som inte syns i mätningarna.

Märker du att mätprogrammet säger åt dig att plussa på i intensitet och mättnad hela tiden så är det ett varningstecken. Testa att enbart göra gråskalan då den är viktigast. Så galet off är inte Epson projektorer så länge du undviker Dynamic-läge och liknande. Samt förstås stänga alla andra dynamikfunktioner som kan finnas dolda i menyerna. Det vore ju lite fjompigt om ifall allting beror på att projektorn sänker ljusstyrkan baserat på testbildens utformning varpå du ökar på reglagen. Till exempel.

En rimlig spektrofotometer är x-rite i1 Pro 2 som gärna låter sig köpas fristående utan program och licenser man inte behöver: https://www.avprostore.com/X-Rite-i1Pro2-p/c-i1pro2.htm – dock fortfarande en vesäntlig kostnad för ett hobbyprojekt.

Jag har lite referensbilder och filmer som jag vet ganska väl hur de bör se ut så det är väl därför jag också vet utan tvekan att det är väl mycket disneydags i dagsläget. Gråskalan verkar till skillnad från färgrymden rimligt korrekt dock och stämmer överens med det jag förväntar mig se vid visuell inspektion. Jag är mer bevandrad i audiofilträsket och är van med tanken att dina sinnen kan bedra dig så jag kan relatera till det du säger om att veta veta istället för att tro.

Ja, att helt undvika CMS och bara fokusera på gråskalan är ju en tanke väl värd att prova. HCFR ville dock inte att jag uteslutande skulle plussa på i alla lägen utan det var lite mixed bag avseende både intensitet och mättnad. Alla dynamicfunktioner, typ auto-dimming, som man kan nå via de normala menyerna är avstängda (trippelkollat). Jag ska ta och analysera det med att inte använda CMS lite noggrannare så snart jag hinner. Frugan tycker jag är tråkig som "fillibrerar"

Jo, en sak till. Det här med att låta någon med en dyr spektrometer göra en korrigeringsfil till sin t ex spyder5. Är det något som är görbart i verkligheten och i stockholmsområdet? Jag kanske missförstått det hela, med det är väl en sån spektral korrigeringsfil man kan ladda in i hcfr mm. Köpte ju spyder5 begagnad så den kan ju mycket väl ha filter-driftat åt helsefyr. Verkar ju t o m rätt troligt med tanke på vår diskussion. Men som du säger @laxpudding så kanske den inte hade klarat en laserproj till att börja med så då är det ju bättre kasta pengar åt ett annat håll. Den i1Pro2 var lite dyr för hobbyprojekt bang-for-the-buck i hemmabion dock tyvärr. En i1 DisplayPro då som visserligen också är en kolorimeter men som jag sett figurera i åtminstone några hårdvarureviews och kalibreringsrapporter - kan det vara något? Tack för input!

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av leadc4ge:

o, en sak till. Det här med att låta någon med en dyr spektrometer göra en korrigeringsfil till sin t ex spyder5. Är det något som är görbart i verkligheten och i stockholmsområdet? Jag kanske missförstått det hela, med det är väl en sån spektral korrigeringsfil man kan ladda in i hcfr mm. Köpte ju spyder5 begagnad så den kan ju mycket väl ha filter-driftat åt helsefyr. Verkar ju t o m rätt troligt med tanke på vår diskussion. Men som du säger @laxpudding så kanske den inte hade klarat en laserproj till att börja med så då är det ju bättre kasta pengar åt ett annat håll. Den i1Pro2 var lite dyr för hobbyprojekt bang-for-the-buck i hemmabion dock tyvärr. En i1 DisplayPro då som visserligen också är en kolorimeter men som jag sett figurera i åtminstone några hårdvarureviews och kalibreringsrapporter - kan det vara något? Tack för input!

Man använder optimalt en spektro för att "träna" en trikromat då de senare är snabbare och bättre på svaga ljusnivåer men då inte kan hantera vitt åtskiljda spektrumfördelningar. Så det gör man på plats för varje gång man ska ta sig an en kalibrering.

En del har satt i system, likt hur Chromapure gör för sin mjukvara. Där kan du köpa en i1 Display Pro, eller enklare, som är "tränad" mot en bättre spektro. Men det är fortfarande inte en given lösning, utan för att det ska bli rätt måste trikromaten tränas på plats för den stunden och den utrustningen.

Jag tror mycket mer på i1 Display Pro för dig om du vill fortsätta. En mätare jag kan rekommendera baserat på egna erfarenheter. Den kör jag själv med här på Sweclockers för datorskärmarna och är pålitlig gång efter gång. Alla Spyder jag har stött på har varit uppåt väggarna och även långsamma. En orsak till den icke-befintliga precisionen är att färgfiltren är baserade på cellofan och därför försämras med tiden. Spydern är också väldig bred i sitt mätfält vilket gör den mindre lämplig för en projektor. Särskilt om du har en projektor som riktar om ljuset på något sätt.

Skulle gissa att du kommer mycket närmare med en i1 Display Pro rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man använder optimalt en spektro för att "träna" en trikromat då de senare är snabbare och bättre på svaga ljusnivåer men då inte kan hantera vitt åtskiljda spektrumfördelningar. Så det gör man på plats för varje gång man ska ta sig an en kalibrering.

En del har satt i system, likt hur Chromapure gör för sin mjukvara. Där kan du köpa en i1 Display Pro, eller enklare, som är "tränad" mot en bättre spektro. Men det är fortfarande inte en given lösning, utan för att det ska bli rätt måste trikromaten tränas på plats för den stunden och den utrustningen.

Jag tror mycket mer på i1 Display Pro för dig om du vill fortsätta. En mätare jag kan rekommendera baserat på egna erfarenheter. Den kör jag själv med här på Sweclockers för datorskärmarna och är pålitlig gång efter gång. Alla Spyder jag har stött på har varit uppåt väggarna och även långsamma. En orsak till den icke-befintliga precisionen är att färgfiltren är baserade på cellofan och därför försämras med tiden. Spydern är också väldig bred i sitt mätfält vilket gör den mindre lämplig för en projektor. Särskilt om du har en projektor som riktar om ljuset på något sätt.

Skulle gissa att du kommer mycket närmare med en i1 Display Pro rakt av.

Ja men då ska jag ta o kika lite på en display pro och se om jag även kan försöka hyra eller låna en vettig spektrometer <=10nm för korrigeringen. Jag tänker att det i kombination med projektorns enligt uppgift obefintliga drift i färgrymd / gamma över tid bör bli good enough. Iaf tills jag bestämmer mig för att göra om men förhoppningsvis är det länge dit och då kan man ju ev hyra spektrometer igen om man finner det värt då.

Visa signatur