Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade hoppats på lite mer unika starter för de olika klasserna. Jag skulle önska variation i storyline beroende på vad jag spelar som, men det skulle nog bli för stort då antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Vad är det du FOMO:ar över? Att stå i massiva köer och få massa errors första dagarna?

Spelet släpps inte på riktigt först säsongen börjar och den börjar först efter två veckor om de håller preliminära schemat.

Det är ju ett antal saker man kommer på nu direkt:
Inte lika långa kö för att spela
Vänner som visar coola saker
Känslan att allting känns nytt (kommer ju finnas massa guider på hur man ska specca sin gubbe var man lvlar osvosv efter 4 dagar)
World bosses som kanske bara kommer en gång i veckan
World events som kanske bara kommer en gång i veckan
Trading
PVP

Det senaste Blizzard sa om season är att de håller på med season 1 och att det inte bör komma så långt efter release. Men två veckor ser jag som väldigt osannolikt och inget de har gått ut med officiellt (rätta mig gärna om jag har fel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

D3 handlar bara om att köra så höga rifter som möjligt vilket blir tråkigt fort
D4 är mer än öppen värld där man springer omkring och hittar grejer

denna video förklarar det ganska bra

https://www.youtube.com/watch?v=tby7wnpMfGs

Tyvärr så är det Dungeons som gäller i endgame mer eller mindre, dock kan man skala upp dessa med Sigils.
Hellfire eventet kan eventuellt också ha högre chans till bra gear. Men det var kul några gånger.
World bossar går man mest på för crafting mats. Events ute i öppna världen kommer ha mindre värde än Dungeons som är sigil buffade. (Så var det för oss i endgame betan).

Dock så blir det intressant om det kommer annat som vi inte fick med i stängda betan. Får hoppas det, eller att säsongen ger oss bossar så man har någon annan progress mål än just bara högre tier på dungeons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Tyvärr så är det Dungeons som gäller i endgame mer eller mindre, dock kan man skala upp dessa med Sigils.
Hellfire eventet kan eventuellt också ha högre chans till bra gear. Men det var kul några gånger.
World bossar går man mest på för crafting mats. Events ute i öppna världen kommer ha mindre värde än Dungeons som är sigil buffade. (Så var det för oss i endgame betan).

Dock så blir det intressant om det kommer annat som vi inte fick med i stängda betan. Får hoppas det, eller att säsongen ger oss bossar så man har någon annan progress mål än just bara högre tier på dungeons.

World bossar och all annan content bör provas på i Hardcore ifall man vill ha det där lilla extra

Softcore är för enkelt oavsett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

World bossar och all annan content bör provas på i Hardcore ifall man vill ha det där lilla extra

Har noll intresse för HC och är man ute efter svårt så är hög tier sigils dungeons redan väldigt svårt.
Men variation och progress mål vill man ha och inte bara turtle progress i form av "högre tier" som i D3. Finns ingen mening med att få bättre gear för att klara en högre tier enligt mig i samma dungeon.
Då vill man hellre ha olika endgame bossar som mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jo det är ju kul när man gör exakt samma sak, bara att det tar längre tid.

Totalt meningslöst i D3 när man är uppe på Torment, ens avatar står bara och gör exakt samma saker längre tid. Kanske att något ser temporärt annorlunda ut på ens Health/Fury-bubblor.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Prophet^:

skönt att kortet lever i alla fall

vad kör du för nätagg?

Jag har ett Corsair RM1000x, nu hoppade iddle temperaturen upp igen dessvärre när jag kom hem, suck.

Visa signatur

i5-13600K - Auros Z790 Master - Asus Strix 4090 OC
32GB G.Skill Trident Z5 DDR5-6400 BK C32 - LG C2 42 - Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD
500GB / 2TB - Audeze LCD-GX - Burson Playmate - Blue Microphones Yeti X - Logitech PRO X Superlight 2 - Asus Rog Azoth

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Mocka:

Kör du V-sync off i drivrutinen/spelet och/eller inte har någon frame-cap i NVCPL?

Körde med V-sync on och FPS cap i spelet, tyvärr dock inte i NVCPL. Iddle temperaturen spökar igen nu. 60-grader. Skit alltså.

Visa signatur

i5-13600K - Auros Z790 Master - Asus Strix 4090 OC
32GB G.Skill Trident Z5 DDR5-6400 BK C32 - LG C2 42 - Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD
500GB / 2TB - Audeze LCD-GX - Burson Playmate - Blue Microphones Yeti X - Logitech PRO X Superlight 2 - Asus Rog Azoth

Permalänk
Medlem
Skrivet av andbri:

Körde med V-sync on och FPS cap i spelet, tyvärr dock inte i NVCPL. Iddle temperaturen spökar igen nu. 60-grader. Skit alltså.

Det var det värsta

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Spelet var riktigt kul och jag ser verkligen fram emot att testa druid och necromancer i helgen. Tror jag kommer uppgradera min standard edition till deluxe edition så man får spela 4 dagar innan release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Spelet var riktigt kul och jag ser verkligen fram emot att testa druid och necromancer i helgen. Tror jag kommer uppgradera min standard edition till deluxe edition så man får spela 4 dagar innan release.

Jag köpte den dyraste versionen direkt om jag får ut lika många timmar som jag fått med D2 och D3 så räknar vi ören på antal timmar som jag lagt på dom spelen. Första Diablo har jag inte lika många timmar på men några hundra timmar finns det där med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jo det är ju kul när man gör exakt samma sak, bara att det tar längre tid.

Totalt meningslöst i D3 när man är uppe på Torment, ens avatar står bara och gör exakt samma saker längre tid. Kanske att något ser temporärt annorlunda ut på ens Health/Fury-bubblor.

Testa sina och charens gränser är lite mer utmanande på HC där man vet vad som händer om man klantar sig.
SC är det ju bara att klicka resurrect.

Försöker just nu att klara av en gr139 på hc

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att dom kallar det "öppen beta" När man måste antingen förhandsboka spelet eller få tag i en beta-nyckel på något konstigt sätt. Nästan omöjligt i Sverige såvida man inte förhandsbokar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tycker det är märkligt att dom kallar det "öppen beta" När man måste antingen förhandsboka spelet eller få tag i en beta-nyckel på något konstigt sätt. Nästan omöjligt i Sverige såvida man inte förhandsbokar spelet.

Det är ju öppen beta i helgen

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Early access är med beta kod och förhandsbokning som gällde för helgen.
Det är OPEN beta nu på fredag för dig utan kod eller förhandsbokning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Beror lite på vad du definerar som "i Sverige".

Öppen beta är nu denna helg som kommer, för alla utan kod.

Helgen innan som krävde early access, så kunde du köpa early access koderna på ebay/amazon för typ 3-4 cheeseburgare i pris.

Permalänk
Medlem

Jag är alltid rolig köpte spelet nu efter closed beta 1200 kr är mycket pengar dock . Fast spelar jag lika mycket som 2 eller 3 blir det inte mycket per timme

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jo, dom kallar det för det fast det inte är det. Det är lite som "beta" som inte heller betyder det det en gång betydde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Jag hade hoppats på lite mer unika starter för de olika klasserna. Jag skulle önska variation i storyline beroende på vad jag spelar som, men det skulle nog bli för stort då antar jag.

Det hade varit coolt. Det var ju en ganska tydlig prolog och den var inte jättelång. Delar av den hade kanske kunnat vara "origin"-anpassad. Kanske en pre-prolog. Hade varit kul och intressant! Hade skänkt lite mer personlighet till karaktärerna.

Permalänk
Medlem

Jag blev positivt överraskad av betan i helgen. Av spelet, men framför allt prestandan.

Jag har en ryzen 5 3600 och ett gtx 1070. Spelar på en 3440x1440 skärm. Hade ingen upplösningsskalning eller liknanden igång. Ändrade inte kvalitetsinställningarna, tror det mesta var på typ high. Jag kollade bara över inställningarna och kollade så att den inte renderade i lägre upplösning, tweakade lite vsync osv.

Jag fick ändå 50-60 fps och tyckte att det flöt på bra. Jag var rätt orolig över att jag skulle behöva köra på 1080p skärmen eller sänka ner alla inställningar betydligt lägre än high men jag blev positivt överraskad!

Spelet i övrigt hade jag också mycket kul med. Ser fram emot release.

Men jag ser även fram emot öppen beta i helgen. Då ska jag testa spelet på konsol. Har aldrig spelat det på konsol, så lika bra att passa på när man kan prova gratis.

Jag har en xbox series x och en ny stor, väldigt trevlig, spelvänlig TV. Spelar mest på TVn numera, men aldrig diablo där, som sagt. Det kanske skulle vara bättre att köpa det till konsol för mig, men jag vågar inte utan att prova att spela med kontroll/i soffan först.

Väldigt bra med öppen beta så att man kan prova utan att lägga ut 800 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Early access är med beta kod och förhandsbokning som gällde för helgen.
Det är OPEN beta nu på fredag för dig utan kod eller förhandsbokning

Kommer man få tillgång till den automatiskt den 24e då? Kommer man få tillgång den 24 på battlenet då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Kommer man få tillgång till den automatiskt den 24e då? Kommer man få tillgång den 24 på battlenet då eller?

Open Beta and Early Access Weekends Duration
Early Access to the Open Beta begins March 17 at 9 a.m. PDT and concludes March 20 at 12 p.m. PDT.
The Open Beta begins March 24 at 9 a.m. PDT and concludes March 27 at 12 p.m. PDT.
As the Open Beta and Early Access weekends get closer, the ability to Early Download the game will become available. We’ll update this section with that information in the future.

----

Prepare yourself for the descent into Hell by downloading the Diablo IV Beta early.

Early Access: Early Download begins Wednesday, March 15 at 9 a.m. PDT
Open Beta: Early Download begins Wednesday, March 22 at 9 a.m. PDT
Players who have already downloaded for Early Access do not need to download again for Open Beta.
How To Early Download Diablo IV Open Beta
PC

Launch the Battle.net client. If Diablo IV is not already in your Favorites bar, you can add it by clicking on the + icon. Alternatively, you can find Diablo IV by accessing the All Games page. You’ll see Diablo IV at the top of the list.
Once you get to the Diablo IV Game Page, click the dropdown menu under Game Version and select the Diablo IV - Beta option. Click the blue button that says Install. The game will install and once it’s available, click Play to Launch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TreD:

Körde barb till 20. Den var riktigt seg på ett sätt som gjorde mig deppad i efterhand när jag körde de andra klasserna. Körde sorceror sen och high fiveade skärmen. Riktigt ös i den klassen.

Blir ett test nästa vecka med Necromancern med men tror nog Sorc can be it. Rogue är jag sådär kluven till, tycker fällor eller utility är osexigt. Ge mig saker som dör direkt istället för shadowstepping och caltrops och slow grejer. Aint got time for that.

står på FZ nu att dom kommer buffa barben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TreD:

Körde barb till 20. Den var riktigt seg på ett sätt som gjorde mig deppad i efterhand när jag körde de andra klasserna. Körde sorceror sen och high fiveade skärmen. Riktigt ös i den klassen.

Blir ett test nästa vecka med Necromancern med men tror nog Sorc can be it. Rogue är jag sådär kluven till, tycker fällor eller utility är osexigt. Ge mig saker som dör direkt istället för shadowstepping och caltrops och slow grejer. Aint got time for that.

Barb är lite efter initialt, men med lite leggo's så är det lugnt, då slaktar dom - misstänker att mycket hänger på att dom inte har låst upp hela sin arsenal med en level cap på 25.

Sorc är generellt trasig redan från början, så här kan man ju hoppas att dom ändrar lite i kurvan för dom andra klasserna när dom är purfärska, istället för att bara rent av nerfa Sorc.

Rogues är samma som barb, dom kan döda bossar på 2-5 sekunder på Veteran med lite leggo's och vettiga melee builds. Den builden jag körde på Rogue var en ADHD-build så man flög runt på hela kartan och clearade room till room på knappt en sekund.

Permalänk
Hedersmedlem

D4vsD3

Bild stulen från Reddit, gillar stämningen i D4 mycket mer mot D3

Permalänk
Medlem

Vill inte kliva någon här på tårna, men tycker man inte D4 är snyggt har man nog skeva förväntningar eller inställningarna knasigt inställda Det finns några ställen man märkte av någon low-res texture, men överlag är det en extrem upgrade. D3 var ju "fult" redan när det kom!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

https://i.redd.it/umcy3t4yl6pa1.png

D4vsD3

Bild stulen från Reddit, gillar stämningen i D4 mycket mer mot D3

Vad fan hände med dödskallen? Samt vems skalle är så liten?

Permalänk

Hej, var ganska missnöjd med D4-betan. Gjorde en refund i helgen men har fortfarande inte fått pengarna. Det står 3-10 dagar men känns ändå väldigt långt.
När jag gjorde en refund på steam på ett spel jag köpte på en söndag fick jag tillbaka pengarna samma dag. Varför kan det vara så olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Vad fan hände med dödskallen? Samt vems skalle är så liten?

Säkert en liten hell imp som har så liten skalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Hej, var ganska missnöjd med D4-betan. Gjorde en refund i helgen men har fortfarande inte fått pengarna. Det står 3-10 dagar men känns ändå väldigt långt.
När jag gjorde en refund på steam på ett spel jag köpte på en söndag fick jag tillbaka pengarna samma dag. Varför kan det vara så olika?

Om du går in i en vanlig butik när du ångrat ett köp kan det med ta upp till 7 arbetsdagar.

Vad var fel med D4 betan då?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9