Skrivet av nu1mlock:
Även digitala spel har förstås rabatter men ja, skiva är normalt sett mycket billigare och sjunker normalt sett i pris väldigt mycket snabbare. Flera hundra kronor billigare vid release och sjunker därefter mycket snabbare i pris jämfört med digitala versionen.
Om man inte har några problem med att sälja sina spel när man är klar så får man dessutom tillbaka en del där.
Vill man utöka utrymmet på sitt Xbox Series S i framtiden så är man för tillfället låst till Seagates extra dyra minneskort och redan där är man i princip uppe i kostnaden av ett Series X, med skillnaden att Series X även har mycket högre prestanda.
Jo lagringen kan absolut begränsa en, men det går ju att koppla in vanliga USB-diskar, man kan bara inte använda de för Series-spel utan bara för de hundratals spelen till 360 och XBone (och för media förstås).
Citat:
När det gäller prestanda så är jag personligen van att spela spel i 1440p med 120fps på PC och steget ner att spela dom flesta spelen i 30fps och under 1080p finns inte på kartan för mig.
Men det kanske är alldeles lagom för dig och då är det bara att köra på. Series S är en väldigt prisvärd konsol.
1080p är ju en acceptabel kompromiss tycker jag, men det är synd att den rätt ofta inte når högre än 30 FPS. På X får man ju ofta valet mellan typ 4K och RT i 30 FPS eller utan RT i 60 (sen att den emellanåt renderar i något lägre upplösning får man ju ta), då borde S klara av samma i "1080p", lätt till och med, men där finns inte valet i många spel. Där det finns verkar det för det mesta funka bra dock.
Annars är det ju på många sätt en trevlig maskin. Den är liten och diskret, vilket man inte kan säga om Series X direkt och definitivt inte om PS5. Att den är en kompromiss är ju uppenbart förstås, men det är också den absolut billigaste vägen till att spela alla nya spel idag och några år framåt.
Skrivet av Bozzeta:
Kolla Digital Foundry-videos ser du att det är stor skillnad.
Som extramaskin eller om man bara ska spela något enstaka spel duger den väl, men man får vara beredd på att spelen kommer prestera sämre. Den motsvarar ju en upphottad xbox one x i princip.
Man kan inte riktigt jämföra så. Series S har alla fördelar från den nya generationen, som Quick Start exempelvis, den bara renderar spelen i lägre upplösning. One X är ju tvärtom, renderar i "4K" (ibland i alla fall) men är i övrigt lika seg som en OG XBone. One X är också mestadels begränsad till 30 FPS medan Series S hyfsat ofta kan leverera 60 och ibland till och med 120 FPS.
Skrivet av teejee:
Nej så är det inte vad jag har sett iaf. Series X och PS5 verkar var huvudspåret under utvecklingen. Sen på Series S så sänker man dynamisk upplösning och andra grafikinställningar tills det funkar ok.
Jo "grafikinställningarna" får ju sänkas förstås, men i övrigt är de ju väldigt lika i CPU, lagring och så, så det blir inte så stor skillnad i utvecklingen vad jag förstår. Ska man kunna köra spelet på förra generationen också så blir det mycket större kompromisser däremot.
Citat:
Men det är ju många som sitter för långt bort från skärmen/TV (i relation till skärmens storlek) för att i praktiken få någon nytta av den högre upplösningen. Sitter man i soffan 3m från en 55-tums TV så ser man nog ingen direkt skillnad på 1080p och 4k.
De beräkningarna som ligger bakom sådana påståenden är väldigt teoretiska, i praktiken så gör högre upplösning skillnad även på längre avstånd även om det förstås finns en gräns där det inte spelar roll längre. Jag sitter ungefär 3,3 meter från min 65'' TV exempelvis vilket är något över den teoretiska gränsen där 4K är "värt det" enligt sådana tabeller, men i praktiken är ju skillnaden mellan 1440p och 4K markant för mig. 1440p eller än mer 1080p ser ju väldigt suddigt ut i jämförelse, i spel alltså. För video är skillnaden ofta mindre men det beror ju på att video sällan är så extremt skarpt som ett spel är.