Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Är det dumsnålt att köpa en S istället för X i längden? Vad missar jag förutom 1TB ssd?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Möjlighet till att köpa och sälja billiga spel på tradera osv. Series s har ingen CD spelare. Så i längden kan du mycket väl ha sparat pengar på att köpa series x.

Fast den markanta skillnaden torde ändå vara prestandan. Förutom storleken på SSDn så är det alltså 12 TFLOPS mot 4 samt 16 GB RAM mot 10GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Är det dumsnålt att köpa en S istället för X i längden? Vad missar jag förutom 1TB ssd?

Kommer du att lira på en 4k skärm inom den närmsta tiden?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast den markanta skillnaden torde ändå vara prestandan. Förutom storleken på SSDn så är det alltså 12 TFLOPS mot 4 samt 16 GB RAM mot 10GB.

Jo jag la till det, men han frågade om det var dumsnålt så jag fokuserade på ekonomin. Att den har sämre prestanda förstår nog alla, sen är frågan om det kommer märkas om man säger att man köper för att köra på en 1920x1080 skärm. Processorn är ju i stort sett lika stark, blir intressant att se Digital foundrys tester.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Nope, det alternativet fanns iaf inte i morse.

Det var ju intressant bokade på gigantti/Elgiganten valde att hämta ifrån lokala butik... Tog en liten stund så fick jag sms ifrån min lokala butik att de har tagit emot min beställning och meddelar när den är klar att avhämta.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Kommer du att lira på en 4k skärm inom den närmsta tiden?

Vi har en 4K samsung tv här hemma jag och tjejen. Så X är bättre för 4K har jag förstått det som?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D3str0yer:

Kan man spela på både PC/konsol från en sparfil om spelet är utgiven av Microsoft och har släpps för både PC/konsol? Så länge man köper det direkt från Microsoft eller använder GamePass ultimate?

Beror nog mycket på spelet. Forza Horizon 4 delar sparfil mellan min primära, min sekundära och Xbox One X. Då det är det enda spelet jag idag spelar på olika system så är det tyvärr det enda exemplet jag själv vet om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det var ju intressant bokade på gigantti/Elgiganten valde att hämta ifrån lokala butik... Tog en liten stund så fick jag sms ifrån min lokala butik att de har tagit emot min beställning och meddelar när den är klar att avhämta.

Ja, jag blev ganska förvånad över att det inte gick att välja att hämta i butik här i Sverige.

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem

En något korkad fråga (skyller på att jag har massa annat att göra idag), visst är lanseringen av Xbox den 10:e november?

Blev lite fundersam av Elgigantens hemsida,

https://p185.p2.n0.cdn.getcloudapp.com/items/8LuPvvYm/Image%2...

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

En något korkad fråga (skyller på att jag har massa annat att göra idag), visst är lanseringen av Xbox den 10:e november?

Blev lite fundersam av Elgigantens hemsida,

https://p185.p2.n0.cdn.getcloudapp.com/items/8LuPvvYm/Image%2...

Skulle gissa på att dom får in den i lager tidigare. Så dom kan skicka ut den så att folk får den på release dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Vi har en 4K samsung tv här hemma jag och tjejen. Så X är bättre för 4K har jag förstått det som?

Yes då ska du ha X, S kommer köra i 1440p

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Möjlighet till att köpa och sälja billiga spel på tradera osv. Series s har ingen CD spelare. Så i längden kan du mycket väl ha sparat pengar på att köpa series x.

Edit och det mest uppenbara Series X har en mycket mer kraftfull GPU så grafiken i spel borde skilja en del.

Fast även om den hade haft en CD spelare, så hade det inte gjort mycket nytta.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Webhallen
Skrivet av issue:

@webhallen kommer man få en bekräftelse på mail eller så ifall man får en låda? Bokade i december så känner mig ganska säker, men man vet ju aldrig

Vi kommer gå ut med mer information gällande Xbox till de som beställt

När det väl är dags att hämta ut sin beställning skickas ett sedvanligt mail ut.

// Staffan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Vi har en 4K samsung tv här hemma jag och tjejen. Så X är bättre för 4K har jag förstått det som?

Det enda tråkiga med en SamsungTV är väl att de inte har stöd för dolby vision, som xbox har om jag har förstått det rätt.

Frågan är då om xbox x stödjer HDR10+? Det har jag inte hört något om någonstans.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nu står det på webbhallen tillfälligt fullbokad, är det nu bokad det som dom får i första sändning?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Min kreditkoll blev såklart inte godkänd, troligtvis på att jag 'överbokat' 3 st grafikkort på faktura som sänkt min kredit som en sten? ... avbokade 2 st så får väl vänta till imorgon eller torsdag innan det är genomfört... *suck*

Visste väl det skulle bita en arslet med flera bokningar på 3080.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det enda tråkiga med en SamsungTV är väl att de inte har stöd för dolby vision, som xbox har om jag har förstått det rätt.

Frågan är då om xbox x stödjer HDR10+? Det har jag inte hört något om någonstans.

HDR 10+ är Samsungs egna HDR så de tro jag inte något kommer stödja. De är vanlig HDR och vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Yes då ska du ha X, S kommer köra i 1440p

Tack då får det bli en X om vi bestämmer oss för att köpa

Permalänk
Medlem

Tror ni avsaknaden av Dolby Vision gör en stor skillnad om man har Samsungs premium skräm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Fast även om den hade haft en CD spelare, så hade det inte gjort mycket nytta.

Skrev CD spelare för jag inte orkade kolla upp om det hette Blu-ray eller Blue-ray för alltid någon som ska påpeka när man missar sådana detaljer. Tänkte budskapet kom fram ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jag beställde förut från Elgiganten, och har fått en bekräftelse via mail, men det säger väl inget om huruvida man kommer få den på releasedagen? Någon som fått ytterligare information från Elgiganten, utöver bekräftelsen?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag beställde förut från Elgiganten, och har fått en bekräftelse via mail, men det säger väl inget om huruvida man kommer få den på releasedagen? Någon som fått ytterligare information från Elgiganten, utöver bekräftelsen?

Om du loggar in så kan du kolla om den har blivit reserverad. Jag beställde min 09:18 och min står fortfarande under behandling =/

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Inaktiv

Är det lika hårt tryck på Series X som det är för PS5? I det fallet så verkar ju inte ens de som lade beställning förra året vara säkra med att få ett ex dag ett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlommaNN:

Om du loggar in så kan du kolla om den har blivit reserverad. Jag beställde min 09:18 och min står fortfarande under behandling =/

Ok.
Jag beställde klockan 18:05 och fick faktiskt min bekräftad för leverans på releasedag nu såg jag.

Det var ett skämt

Edit: Står nu att min är "Reserverad". Vad står det på din order @BlommaNN?

Skrivet av anon5930:

Är det lika hårt tryck på Series X som det är för PS5? I det fallet så verkar ju inte ens de som lade beställning förra året vara säkra med att få ett ex dag ett.

Nu hänger jag inte med. Vad var det man kunde beställa förra året och inte fick dag ett?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Min beställning säger också Reserverad på Elgiganten. Har även en gammal förbokning från juni på Webhallen, men de ar inte skickat ut info än.

Inet däremot skickade ut info om att min bokning från juni inte räckte för första batchen.

Stavning
Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ok.
Jag beställde klockan 18:05 och fick faktiskt min bekräftad för leverans på releasedag nu såg jag.

Det var ett skämt

Edit: Står nu att min är "Reserverad". Vad står det på din order @BlommaNN?

Nu hänger jag inte med. Vad var det man kunde beställa förra året och inte fick dag ett?

Om den står som "reserverad" så är den bekräftad att komma på releasedagen skrev någon på fz, ingen aning om det stämmer dock. Min står fortfarande "under behandling" men tror att det är för att jag tog klarna faktura. Hur betalade du?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Om den står som "reserverad" så är den bekräftad att komma på releasedagen skrev någon på fz, ingen aning om det stämmer dock. Min står fortfarande "under behandling" men tror att det är för att jag tog klarna faktura. Hur betalade du?

Jag körde klarna, beställde 09:02 , står reserverad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman:

Jag körde klarna, beställde 09:02 , står reserverad

Samma här. Läste även på Instagram att de enbart tar emot beställningar på enheter de får in. De använder sig inte av kösystem. Det svarade deras officiella konto. Deras PS5-förbokning är ju avslutad. Så antar att det finns Xbox kvar. PS har väl generellt alltid varit populärare i Sverige än Xbox så inte konstigt att Sonys variant sålde slut fortare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlommaNN:

Om den står som "reserverad" så är den bekräftad att komma på releasedagen skrev någon på fz, ingen aning om det stämmer dock. Min står fortfarande "under behandling" men tror att det är för att jag tog klarna faktura. Hur betalade du?

Klarna tog jag med

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman:

Jag körde klarna, beställde 09:02 , står reserverad

Lustigt som fan varför det fortfarande står ”under behandling” för mig, beställde 9:18

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |