Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najk:

Ok.
Jag beställde klockan 18:05 och fick faktiskt min bekräftad för leverans på releasedag nu såg jag.

Det var ett skämt

Edit: Står nu att min är "Reserverad". Vad står det på din order @BlommaNN?

Nu hänger jag inte med. Vad var det man kunde beställa förra året och inte fick dag ett?

PS5, Webhallen tog emot förbokningar långt i förväg vilket gör att när förbokningarna egentligen ska starta redan sålt slut sin andel. Nu har jag inte läst det senaste men senaste uppdateringen jag såg gick strecket ungefär ett år tillbaks.

Detta året har verkligen visat på svårigheter med lanseringar. Väntar själv på ett 3080.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Series X finns fortfarande att Boka på Cdon o Elgiganten iaf.

Jag hoppas kunna boka ett All Access när mitt 'credit score' går upp igen efter 2 avbokade 3080 kort, men det dröjer ju någon/några bank dagar... Räcker med att ha ett bokat.

Om allt de skiter sig får jag väl försöka köpa ett närmare release istället... ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Meh

Permalänk
Avstängd

Beställde igår eftermiddag från Elgiganten, fick mail 14:22 så det var väl strax innan dess. Står reserverad nu. Har en förbokning från Webhallen också men jag var inte så tidig där så jag vet inte om jag hade fått en direkt. Sen spelar det inte så stor roll för mig att ha den just på releasedagen eller så, men man vet ju inte hur tillgången ser ut framöver heller och jag vill ju inte gärna vänta månader. Därav min dubbelbeställning. Får jag båda så får jag väl antingen utnyttja min ångerrätt, eller om det är brist så släpper jag väl den ena typ här på marknaden för självkostnadspris. Scalping är inte min stil riktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Beställde igår eftermiddag från Elgiganten, fick mail 14:22 så det var väl strax innan dess. Står reserverad nu.

Vet att det tidigare i tråden skrivits att reserverad = att man får konsolen på release, men jag tycker personligen att begreppet "reserverad" är lite luddigt. Det kan ju också betyda att du har den reserverad för leverans, men inte när den ska levereras.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Yes då ska du ha X, S kommer köra i 1440p

Kommer rendera i 1440p men skala upp till 4K för spel vore väl ändå lämpligt att tillägga.

Jag kommer lira Series S på en 4K TV och ser inte specifikt/enkom upplösningen på TV:n som "make or break" i valet av endera.

Permalänk
Medlem

Men nu kom jag på en sak.
Brukar det inte vara lite "special" att förboka en ny konsol? Typ brukar man inte få något extra eller så som incitament till att boka? Kommer ihåg min gamla Xbox One, då fick man den ju graverad med "Day One edition" eller vad det var. Denna gång är det ju inget extra lullull för att förboka.. eller??

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Vet att det tidigare i tråden skrivits att reserverad = att man får konsolen på release, men jag tycker personligen att begreppet "reserverad" är lite luddigt. Det kan ju också betyda att du har den reserverad för leverans, men inte när den ska levereras.

Jo luddigt är det. Men Webhallen är inte bättre, fick ett mail idag (eller igår) om att leveranstiden hade ändrats för min förbeställning, till 10:e november men betyder det att jag kommer att få den då? Tveksamt eftersom jag bokade i slutet av Juli när de hade haft förbeställningarna öppna ganska länge redan. Min misstanke är att butikerna själva inte riktigt vet hur många konsoler de kommer att få än, möjligtvis med undantag av Elgiganten då som är deras partner för denna lanseringen. Men som sagt så bryr jag mig inte så mycket om jag får en direkt vid release, men jag vill helst inte vänta till nästa år eller så. Jag hade dessutom tänkt att ge bort min XBone i julklapp så jag vill ju gärna få min konsol innan jul i alla fall.

Skrivet av Eldarion:

Kommer rendera i 1440p men skala upp till 4K för spel vore väl ändå lämpligt att tillägga.

Jag kommer lira Series S på en 4K TV och ser inte specifikt/enkom upplösningen på TV:n som "make or break" i valet av endera.

Förutom åt andra hållet möjligtvis. Har man en 1080p-TV som man inte tänkt byta ut under överskådlig framtid (och inte bryr sig om fysiska skivor) så borde ju S vara ett bättre val, i alla fall om man inte har oändligt med pengar. Annars håller jag med helt, 1440p är snyggt på en 4K TV och man får ju (i teorin i alla fall) allt nytt i nästa generation utom just upplösningen med S.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av issue:

Men nu kom jag på en sak.
Brukar det inte vara lite "special" att förboka en ny konsol? Typ brukar man inte få något extra eller så som incitament till att boka? Kommer ihåg min gamla Xbox One, då fick man den ju graverad med "Day One edition" eller vad det var. Denna gång är det ju inget extra lullull för att förboka.. eller??

Ingenting denna gång tyvärr. Kanske någon suprise men Microsoft har inte gått ut med något i alla fall.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

(...) Förutom åt andra hållet möjligtvis. Har man en 1080p-TV som man inte tänkt byta ut under överskådlig framtid (och inte bryr sig om fysiska skivor) så borde ju S vara ett bättre val, i alla fall om man inte har oändligt med pengar. Annars håller jag med helt, 1440p är snyggt på en 4K TV och man får ju (i teorin i alla fall) allt nytt i nästa generation utom just upplösningen med S.

Det har du helt rätt i.

Ja, man behöver åtminstone ta hänsyn till fler faktorer än bara vad man har för upplösning på TV:n hemma kan jag tycka. Annars är det lite som att vara inne i en fysisk butik, önska hjälp, och prata med en ny(are) medarbetare som bara läst in sig på produktbladen.

Anställd: "Vad har du för TV hemma?"
Kund: "Ja.. en 4K"
Anställd: "Bra! Dåååå ska du ha produkt Y! (för jag såg 4K nämnas i det tillhörande produktbladet)"

Jag är införstådd med att det är en prestandaskillnad dem emellan, och att man givetvis får mer av nästan allt med Series X, men det är också en reell prisskillnad - så du får betala mer för något du kanske nödvändigtvis inte behöver som kund.

Det är också en perk att Series S är mindre skrymmande och snyggare* (det senare var väldigt viktigt i pitchen till min sambo).

*Subjektivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Elgiganten har ju skrivit flertalet ggr och besvarat kommentarer ang ps5 på deras Instagram. Att de inte pysslar med bokning/kösystem. Har man lyckats beställ en ps5 så har man den till release. Måste ju gälla Xbox Series X då också kan man ju tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi kommer gå ut med mer information gällande Xbox till de som beställt

När det väl är dags att hämta ut sin beställning skickas ett sedvanligt mail ut.

// Staffan

Jag fick ett mail om att min leveransdag ändrats till 10/11, innebär detta att jag får en maskin på release? Vill ju veta om jag ska behöva boka någon annanstans

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig el giganten är de som få störst lev av Xbox i och med de är dom enda som säljer den med avbetalning med gamepass?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wescan:

Elgiganten har ju skrivit flertalet ggr och besvarat kommentarer ang ps5 på deras Instagram. Att de inte pysslar med bokning/kösystem. Har man lyckats beställ en ps5 så har man den till release. Måste ju gälla Xbox Series X då också kan man ju tycka.

Jag följer dem ej på Instagram så denna informationen hade ej nått mig. Vilket som så chattade jag nyss med deras kundsupport, och jag var med på första batchen. Då jag beställde sent igår, typ kl. 18, så betyder väl det att alla andra i denna tråd som beställt tidigare också får sin på releasedagen.

Ska dock tilläggas att jag också frågade om hur många X-box series X de fått in, och det kunde supporten ej svara på:
Den är reserverad till dig för releasen så du kommer få den då, vi har inte svar på exakt hur många som tagits in. Men du är med på första batchen och kommer få den vid relaesen

Visa signatur

💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eldarion:

Det har du helt rätt i.

Ja, man behöver åtminstone ta hänsyn till fler faktorer än bara vad man har för upplösning på TV:n hemma kan jag tycka. Annars är det lite som att vara inne i en fysisk butik, önska hjälp, och prata med en ny(are) medarbetare som bara läst in sig på produktbladen.

Anställd: "Vad har du för TV hemma?"
Kund: "Ja.. en 4K"
Anställd: "Bra! Dåååå ska du ha produkt Y! (för jag såg 4K nämnas i det tillhörande produktbladet)"

Jag är införstådd med att det är en prestandaskillnad dem emellan, och att man givetvis får mer av nästan allt med Series X, men det är också en reell prisskillnad - så du får betala mer för något du kanske nödvändigtvis inte behöver som kund.

Det är också en perk att Series S är mindre skrymmande och snyggare* (det senare var väldigt viktigt i pitchen till min sambo).

*Subjektivt

Jo det där med kass personal går inte att komma ifrån verkar det som. Elektronikkedjor är ju värst men inte heller Webhallen, Inet och liknande kommer undan. Man blir mörkrädd när man hör deras rekommendationer eller förklaringar.

Sen håller jag med om att Series S är snyggare, så länge den står på högkant, lägger man den ner ser den ut som en pirat-kabel-TV-box från nittiotalet typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det där med kass personal går inte att komma ifrån verkar det som. Elektronikkedjor är ju värst men inte heller Webhallen, Inet och liknande kommer undan. Man blir mörkrädd när man hör deras rekommendationer eller förklaringar.

Sen håller jag med om att Series S är snyggare, så länge den står på högkant, lägger man den ner ser den ut som en pirat-kabel-TV-box från nittiotalet typ.

Men.. men... jag ville ju ha en pirat-kabel-TV-box anno 90-tal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eldarion:

Men.. men... jag ville ju ha en pirat-kabel-TV-box anno 90-tal

Jag kanske har en på vinden någonstans om du är sugen.

Permalänk
Medlem

Har Elgiganten ännu inte berättat om månadskostnaden för X-varianten? 284 kr/mån för S skrev de. Någon lär ju ha frågat de på sociala medier tänker jag.

Permalänk
Medlem

Förbokade en Series x, ska bli spännande att testa.

Men den spontana känslan är att det inte skulle vara hela världen om jag inte fick den i första omgången då jag har så sjukt många spel kvar till One x att spela ut, spel som känns bra grafiskt parat med oled-tvn. Så jag skulle inte gråta. One x känns inte jättegammal förutom laddningstiderna.

Däremot så klagar jag ju inte heller att jag förhoppningsvis sömnlöst kan fortsätta spelen där jag var på gamla konsolen, och fortsätta på nya. Hoppas också på en uppdatering av typ Rdr2 till Series X, då planen är att fortsätta sparfilen på den konsolen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förbokade nyss en Xbox Series X med All Access på Elgiganten i Bromma.

Tog ca 30min, personalen i kassan hade ingen koll så fick hugga en säljare på golvet som nästan hade koll, han behövde ta hjälp av sin kollega Bamse, men för att få kvitto var jag tvungen att gå tillbaka till kassan.

Där ville dom att jag skulle betala 8000:-, jag försökte förklara vad jag förbokat och hur det fungerar och efter några minuter sprang dom efter Bamse som löste biffen.

Dom sa även att jag kan hämta ut den i butik den 10:e men det är jag inte övertygad om att det stämmer.

Om man vill boka med All Access på Elgiganten i Bromma så fråga efter Bamse.

Visa signatur

Skärm: Acer 28" Nitro VG280K 4K
Dator: Ryzen 5 3600 | X570 Aorus Elite | 32GB 3200Mhz | RTX 2060 Super | SSD 500GB | NH-D15
Operativsystem: Pop!_OS
Konsol: Xbox Series X | PS4 Slim

Permalänk
Medlem

@TKD_1337: All Access med Xbox Series X kostar 370:-

Visa signatur

Skärm: Acer 28" Nitro VG280K 4K
Dator: Ryzen 5 3600 | X570 Aorus Elite | 32GB 3200Mhz | RTX 2060 Super | SSD 500GB | NH-D15
Operativsystem: Pop!_OS
Konsol: Xbox Series X | PS4 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozr:

@TKD_1337: All Access med Xbox Series X kostar 370:-

Tack.

8880 kr blir det. Konsolen går för 5695 kr. Xbox Ultimate Game Pass kostar 135 x 24, alltså 3240 kr. 5695 + 3240 = 8935. Nästan ingen skillnad (55 kr) alltså. Det är ju jättebra för många.

Permalänk
Medlem

Hur var det nu med smart delivery, om jag köper AC Valhalla på skiva till Xbox One (verkar ju inte finnas till Series S/X) kan jag då stoppa samma skiva i min Series X sen och spela på den? Eller fungerade bara smart delivery på digitala köp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hur var det nu med smart delivery, om jag köper AC Valhalla på skiva till Xbox One (verkar ju inte finnas till Series S/X) kan jag då stoppa samma skiva i min Series X sen och spela på den? Eller fungerade bara smart delivery på digitala köp?

Funkar på bägge, förutsatt som du säger att du köper på skiva till Xbox One så måste du köpa en Series X som har skivläsare. Jag vet dock inte hur sparfunktionen kommer att fungera.

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Tack.

8880 kr blir det. Konsolen går för 5695 kr. Xbox Ultimate Game Pass kostar 135 x 24, alltså 3240 kr. 5695 + 3240 = 8935. Nästan ingen skillnad (55 kr) alltså. Det är ju jättebra för många.

Jag tar hellre 12 månaders Game Pass för tusenlappen så sparar man en slant där.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Funkar på bägge, förutsatt som du säger att du köper på skiva till Xbox One så måste du köpa en Series X som har skivläsare. Jag vet dock inte hur sparfunktionen kommer att fungera.

Bra input för där kom jag på mig själv.
Dag 1 så kommer jag ha XsX i vardagsrummet och flytta in XoX i det andra rummet. Men på sikt var är ju planen att ersätta XoX med XsS, och då måste man ju köpa samma spel igen ifall man vill spela det där inne.
Annars får man ju samsas om att spela i vardagsrummet ifall spelet är på skiva å den andra nooben blir förpassad till Game pass på XsS

Edit. Vafan, nu avbeställde jag Watch Dogs Legion digitalt. Bara på att köpa WD Legion samt AC Valhalla på skiva sparar jag 450kr (Gold editions). Då har man snart sparat ihop till att ersätta XoX med en XsX istället för XsS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozr:

Förbokade nyss en Xbox Series X med All Access på Elgiganten i Bromma.

Tog ca 30min, personalen i kassan hade ingen koll så fick hugga en säljare på golvet som nästan hade koll, han behövde ta hjälp av sin kollega Bamse, men för att få kvitto var jag tvungen att gå tillbaka till kassan.

Där ville dom att jag skulle betala 8000:-, jag försökte förklara vad jag förbokat och hur det fungerar och efter några minuter sprang dom efter Bamse som löste biffen.

Dom sa även att jag kan hämta ut den i butik den 10:e men det är jag inte övertygad om att det stämmer.

Om man vill boka med All Access på Elgiganten i Bromma så fråga efter Bamse.

Liknande upplevelse för mig på Elgiganten i Barkarby, dock heter Bamse något annat i Barkarby.

Edit: finns det någon bra app för Iptv till Xbox?

Permalänk
Konsolgrävare

För er som följer Playstation 5 tråden här på swec så är det inte bara PS5 som kommer ha en hands on snart!

Xbox Series X: Stay tuned for my first hands-on experience playing the next-generation https://t.co/KZOr9TDHan https://twitter.com/geoffkeighley/status/1308798279417643010

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick detta, högst stressande mail, imorse ifrån Elgiganten. Läste det fort på notisen och trodde att det var kört

"Hej!

Detta är en automatisk information från Elgiganten gällande order XXXX-XXXXXXX

En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Tisdag 10. November till Onsdag 11. November.
Kontakta kundservice på 0771-115 115 om den nya tiden inte passar, eller om du önskar hjälp med att ändra din order.
Du kan också besöka elgiganten.se/kontakt för information om våra andra kontaktvägar."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sealc:

Fick detta, högst stressande mail, imorse ifrån Elgiganten. Läste det fort på notisen och trodde att det var kört

"Hej!

Detta är en automatisk information från Elgiganten gällande order XXXX-XXXXXXX

En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Tisdag 10. November till Onsdag 11. November.
Kontakta kundservice på 0771-115 115 om den nya tiden inte passar, eller om du önskar hjälp med att ändra din order.
Du kan också besöka elgiganten.se/kontakt för information om våra andra kontaktvägar."

Fick samma mail.
En dags försening spelar ingen roll. Dock står det ju beräknat leveransdatum - d.v.s. troligen kan det bli mer förseningar. Enskilda ord har betydelse .:D

Visa signatur

💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X